2013-11-19, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Det han säger stämmer isig.

Men man blir ju inte taxichaufför för att man är lyckosökare som vill ha stora lönecheckar, eller hur?

Jag kör strax under heltid och kör in i runda slängar 50-65k/månad. Denna måna kommer jag få ca 14k efter skatt.

Med tanke på att jag jobbar nätter och helger är det inte vidare bra, nej. Men som sagt. Man börjar inte köra taxi för att man redan har ett välbetalt jobb.

Jag däremot har inte heller någon familj att försörja samt väldigt låga kostnader. Så när räkningarna är betalda har jag ändå 10.000 kvar tills nästa lön.

Samtidigt är det ett otroligt slappt och trevligt yrke vilket gör att jag ännu inte tänkt tanken på att byta. Passar mig som handsken.

Beror ju lite på vad för situation du sitter i. Hade jag haft en familj att försörja, ja då hade jag sökt mig till något annat.

Det finns pensionärer som redan har en god pension som jobbar extra. Det finns folk med relativt välbetalda jobb som kör taxi därför att de vill ha snabba lättförtjänta pengar. Känner en kille som kör och han är akademiker och har en 8-17 lön på närmare 40.000/mån. Han har kört i säkert tio år, till och från... ibland 1-2 hela helger per månad under 3-4 månader. Sen försvinner han ett år från radarn och kommer sedan tillbaka och kör likadant igen.

Som extraförare och att man väljer rätt helg, rätta körpasstiderna så kan man tjäna hyfsat bra just det skiftet med dricks medräknat.
Citera
2013-11-20, 11:30
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
hehe ok detta var inte besked jag vill höra ...
Är i fas med att precis söka taxi jobb nu i GBG.
Alltså kommer jobba heltid för något bolag.
Men vad kan jag förvänta mig av lönen?
12-13 000 kr efter skatt?
Kommer jag inte få sådan garantilön, hur får man den?
Det är något man självklart vill ha.
Men vet du ifall de finns något bolag som bara kör färdtjänst?

Nej klart du inte ville höra det.
Det ville inte jag heller höra när jag sålde den egna verksamheten och stod där arbetslös för några år sedan och inte visste vafan jag ska ta mig till när hyra och allt annat skulle betalas.
Akassan har dom medvetet gjort så jävla krånglig och snårig så du ska tröttna, skita i att söka och ta ett skitjobb vilket som helst bara du försvinner från statisktiken.

Sagt och gjort, jag skulle ta lastbilskörkort men arbetsförmedlingen blåste mig på det och det glömmer jag aldrig det sveket.
Fick ta till en paniklösning och det blev taxikort.

Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att lönen skulle vara utformad som den är när jag satte mig där på kursen hos taxi Göteborg.
Inte många vet att man har ENBART provisionslön.
Nästan inga kunder som man kör tror på en när man säger att man har sån lön.
Finns knappt kvar sånt lönesystem längre. tom irriterande telefonförsäljare har numera en grundlön som är fast, oavsett om man är fastanställd eller jobbar extra, sen får dom procent eller bonus på försäljningen. Men så är det inte på taxi.

Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag aldrig lagt ner tid och pengar på taxi.
Nu är man för bekväm för att hålla på skriva cv och skit och söka annat, så man säljer skitlönen, miljöpartiets underbara bravader med trafiken i GBG och kör ändå.

Jag kommer ge det 1-2år till MAX, sen har jag andra planer.

ska du jobba dag eller natt?
Grundlön får du om du är fastanställd och om din kassa inte kommer upp till en viss nivå men jag känner ingen taxichaufför som får grundlönen. Istället tar dom flesta nattpass på helger och jobbar 12h om dagen för att få en normal lön.

Finns inget taxibolag som bara kör färdtjänst.
Skitbolaget över alla andra Taxi kurir lägger konstant lägsta bud när det är dags att upphandla avtal så kommunen väljer dom. Kvalitén suger starkt och chaufförerna kan knappt svenska och slår in "Wieselgrensplatsen" på GPS och kör dessutom fel trots gps:n (egen erfarenhet).
Kurir har färdtjänsten i GBG när det gäller personbilar.
Sen har du Majvallen och sandarna som kör rullstolsbussar, dom har enbart färdtjänst.
Där har du fast lön. Du måste ha taxikort och gå en några dagars utbildning för att få köra färdtjänst.
Vill du ha fast lön välj hellre något av dom 2 om du inte har något emot att kånka upp och ner på rullstolar upp för rampen dag ut och dag in.
Citera
2013-11-20, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Nej klart du inte ville höra det.
Det ville inte jag heller höra när jag sålde den egna verksamheten och stod där arbetslös för några år sedan och inte visste vafan jag ska ta mig till när hyra och allt annat skulle betalas.
Akassan har dom medvetet gjort så jävla krånglig och snårig så du ska tröttna, skita i att söka och ta ett skitjobb vilket som helst bara du försvinner från statisktiken.

Sagt och gjort, jag skulle ta lastbilskörkort men arbetsförmedlingen blåste mig på det och det glömmer jag aldrig det sveket.
Fick ta till en paniklösning och det blev taxikort.

Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att lönen skulle vara utformad som den är när jag satte mig där på kursen hos taxi Göteborg.
Inte många vet att man har ENBART provisionslön.
Nästan inga kunder som man kör tror på en när man säger att man har sån lön.
Finns knappt kvar sånt lönesystem längre. tom irriterande telefonförsäljare har numera en grundlön som är fast, oavsett om man är fastanställd eller jobbar extra, sen får dom procent eller bonus på försäljningen. Men så är det inte på taxi.

Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag aldrig lagt ner tid och pengar på taxi.
Nu är man för bekväm för att hålla på skriva cv och skit och söka annat, så man säljer skitlönen, miljöpartiets underbara bravader med trafiken i GBG och kör ändå.

Jag kommer ge det 1-2år till MAX, sen har jag andra planer.

ska du jobba dag eller natt?
Grundlön får du om du är fastanställd och om din kassa inte kommer upp till en viss nivå men jag känner ingen taxichaufför som får grundlönen. Istället tar dom flesta nattpass på helger och jobbar 12h om dagen för att få en normal lön.

Finns inget taxibolag som bara kör färdtjänst.
Skitbolaget över alla andra Taxi kurir lägger konstant lägsta bud när det är dags att upphandla avtal så kommunen väljer dom. Kvalitén suger starkt och chaufförerna kan knappt svenska och slår in "Wieselgrensplatsen" på GPS och kör dessutom fel trots gps:n (egen erfarenhet).
Kurir har färdtjänsten i GBG när det gäller personbilar.
Sen har du Majvallen och sandarna som kör rullstolsbussar, dom har enbart färdtjänst.
Där har du fast lön. Du måste ha taxikort och gå en några dagars utbildning för att få köra färdtjänst.
Vill du ha fast lön välj hellre något av dom 2 om du inte har något emot att kånka upp och ner på rullstolar upp för rampen dag ut och dag in.

Enligt transportavtalet ska du ha garantilön oavsett anställningsform. Åkerier anslutna till större centraler brukar vara ansluten via centralen.
Citera
2013-11-21, 11:58
Medlem
Citat:
....
Kommer nog göra förtest på taxi-göteborg. Men frågorna om lokalkännedom verkar ju skitsvårt. 40 rätt av 60 frågor. Hur gick ditt förtest om lokalkännedom?
Alltså jag är ju aldrig i göteborg, liksom kan verkligen inte mycket. Kommer ju självklart försöka plugga in så gott de går.
Citera
2013-11-22, 09:25
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Enligt transportavtalet ska du ha garantilön oavsett anställningsform. Åkerier anslutna till större centraler brukar vara ansluten via centralen.

Så har inte jag uppfattat det men kommer undersöka vidare.
Du har inte nån länk till kollektivavtalet?
Citera
2013-11-22, 09:30
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Kommer nog göra förtest på taxi-göteborg. Men frågorna om lokalkännedom verkar ju skitsvårt. 40 rätt av 60 frågor. Hur gick ditt förtest om lokalkännedom?
Alltså jag är ju aldrig i göteborg, liksom kan verkligen inte mycket. Kommer ju självklart försöka plugga in så gott de går.

Jag fick alla rätt på svenskan. Tror det var 3 test. En del var geografi, den sög jag på.

Det är rätt kul hur mycket man tror att man vet bara för att man har bott i en stad i 20år men att köra taxi är något helt annat.
Jag trodde geografidelen skull gå hyfsat men fick inte ens godkänt.
Hade jag gjort det idag, efter 3 år på taxi hade resultatet såklart varit helt annorlunda.

Grejen är att taxibolagen har blivit jävligt slappa med vilka dom tar in pga brist på idioter som 2013 går med på att jobba på provision, långa 12h pass och på obekväma tider.
Det gör att dom ser mellan fingrarna.
När vi hade slutprovet på Tgbg så var det 2-3 som inte ens fick godkänt på slutprovet som ändå började köra direkt efter utbildningen.
Citera
2013-11-22, 09:39
Medlem
Mvks avatar
Kurir. Det tar aldrig slut :
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17887522.ab
Citera
2013-11-22, 14:08
Medlem
Citat:
Grejen är att taxibolagen har blivit jävligt slappa med vilka dom tar in pga brist på idioter som 2013 går med på att jobba på provision, långa 12h pass och på obekväma tider.
Det gör att dom ser mellan fingrarna.
När vi hade slutprovet på Tgbg så var det 2-3 som inte ens fick godkänt på slutprovet som ändå började köra direkt efter utbildningen.

Åter igen gött att höra!
Snackade med en anställd på taxi gbg idag. Han sa att liksom man inte behövde klara allt, liksom bara så han ser man kan lite i alla fall. Precis som du skriver. Detta var ju lugnande besked.
För kan ju tänka mig att många inte blir godkända på lokalkännedom. Liksom dessa frågor tycker jag är mkt svårare än teorin för taxi kort och teorin där, är det en del som misslyckas.
Men förarutbildningen, är 7 dagar närvaroplikt. Vad är det man får vara med om då?
Är det genomgång av information på en powerpoint, nån står å berättar?
Läste att man kommer övningsköra taxi, gör man de på riktigt eller sitter man bredvid någon och kör på låtsas? Berättar gärna vad man gjorde på utbildningen. uppskattas
Senast redigerad av zeros123 2013-11-22 kl. 14:11.
Citera
2013-11-23, 14:08
Avslutad
Kommentera gärna i min tråd om att flytta taxiverksamhet från småstad till Stockholm:

https://www.flashback.org/t2264603
Citera
2013-11-25, 22:55
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Åter igen gött att höra!
Snackade med en anställd på taxi gbg idag. Han sa att liksom man inte behövde klara allt, liksom bara så han ser man kan lite i alla fall. Precis som du skriver. Detta var ju lugnande besked.
För kan ju tänka mig att många inte blir godkända på lokalkännedom. Liksom dessa frågor tycker jag är mkt svårare än teorin för taxi kort och teorin där, är det en del som misslyckas.
Men förarutbildningen, är 7 dagar närvaroplikt. Vad är det man får vara med om då?
Är det genomgång av information på en powerpoint, nån står å berättar?
Läste att man kommer övningsköra taxi, gör man de på riktigt eller sitter man bredvid någon och kör på låtsas? Berättar gärna vad man gjorde på utbildningen. uppskattas

Själva utbildningen var bland det roligaste jag gjort någonsin.
Barbro och (kommer inte ihåg hans namn, en finländare) höll i den och båda var sköna typer.
Gillade dom.
Den kostade 3000kr om jag inte minns fel men den är praxis att din åkare betalar om du hos honom i 6mån.

På utbildningen var det massa gamla chaufförer som kört för andra bolag som ville gå över till tgbg.
Många gamla taxihistorier blev det
Du får se på video, läsa lite hemma, lyssna på genomgångar, osv som en lektion i skolan.
Sen får du sitta bredvid nån också i deras bil när dom jobbar.

Var uppmärksam och anteckna, inte för att du ska få alla rätt på provet för det skiter dom i tyvärr pga brist på chaufförer, men för din egen skull så du slipper ställa dumma frågor över taxametern och störa växeln/förman i onödan väl ute i trafik.
Citera
2013-11-26, 08:31
Medlem
Citat:
Var uppmärksam och anteckna, inte för att du ska få alla rätt på provet för det skiter dom i tyvärr pga brist på chaufförer, men för din egen skull så du slipper ställa dumma frågor över taxametern och störa växeln/förman i onödan väl ute i trafik.

Tackar för tipsen!
Kul att höra att den var uppskattad.
Utbildningen kostar en slant, 4200 kr enligt hemsidan.
Men betalar typ åkaren tillbacka detta då, direkt när man börjar?

"Efter genomförd och godkänd förarkurs blir du ”Ny förare” och fortsatt praktisk utbildning övergår till din arbetsgivare (åkeriägaren)." "Först gäller en kollektivavtalsenlig provanställning på max sex månader"

Jag tycker detta låter som att man typ kommer garanterat få en åkare att köra för, är det så typ eller?
Hur går detta till sedan när man blir tillvald en åkare att köra för?

Taxametern och betalningar, är det lätt att lära sig?
Citera
2013-11-26, 11:45
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Tackar för tipsen!
Kul att höra att den var uppskattad.
Utbildningen kostar en slant, 4200 kr enligt hemsidan.
Men betalar typ åkaren tillbacka detta då, direkt när man börjar?

"Efter genomförd och godkänd förarkurs blir du ”Ny förare” och fortsatt praktisk utbildning övergår till din arbetsgivare (åkeriägaren)." "Först gäller en kollektivavtalsenlig provanställning på max sex månader"

Jag tycker detta låter som att man typ kommer garanterat få en åkare att köra för, är det så typ eller?
Hur går detta till sedan när man blir tillvald en åkare att köra för?

Taxametern och betalningar, är det lätt att lära sig?

Då har dom höjt.
Min åkare betalade direkt men han ville ge mig halva direkt och halva efter 6mån då han var osäker om jag verkligen skulle stanna hos honom men jag gav honom mitt löfte och höll det också så han gav mig allt direkt kontant.

Det kommer åkare på utbildningen och pratar om sina åkerier, annars finns en anslagstavla i entren som är full av annonser skrivna av folk som söker chaufförer.
Taxametern var ganska lätt att lära sig men inte självklar, inte jätteanvändarvänlig men den sitter efter några veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in