2013-12-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Det är den som påstår att något fantastiskt existerar (som gudar etc) som har bevisbördan på sig! Att det svenska ordet tro är ett trubbigt begrepp som en del med viss grad av dyslexi har svårt att förstå är tydligt. Tyvärr drabbar den här dyslexin nästan enbart religiösa vilket ju är märkligt!

Man kan alltså INTE ha en icketro...så det är solklart vem som är tom i bollen här...
Det är välkänt att när nån gör ett påstående, vilket som helst, så ligger bevisbördan på denna person. Om du inte kan bevisa det så...

Ateister har utvecklat en fobi för tomma glas. Resultatet låter inte vänta på sig.
Citera
2013-12-08, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Nej, ateism innebär frånvaro av tro på gudar, inte ett förnekande av gudars existens.
Om du inte tror på Gud, förnekar du Guds existens. Om du INTE förnekar Guds existens, varför tror du inte på Gud då? Alltså ljuger du för dig själv, du är mao i förnekelsestadiet.
Citera
2013-12-08, 17:29
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Om du inte tror på Gud, förnekar du Guds existens. Om du INTE förnekar Guds existens, varför tror du inte på Gud då? Alltså ljuger du för dig själv, du är mao i förnekelsestadiet.

Nej, bara för att jag inte tror betyder det inte att jag förnekar existensen.
Citera
2013-12-08, 19:19
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Och VAD är ett bevis?
Du vet mycket väl vad ett bevis är.
Citera
2013-12-08, 19:20
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bevisen finns där om man är villig att tänka om, och om man är villig att ifrågasätta sin egen syn och sin egen tro.

Jag väntar på bevis på att livet kan uppkomma av sig självt, och jag väntar på bevis på att en art kan bli en annan art (där en art inte längre kan få avkomma med den andra arten).

Varför är det så viktigt för dig med bevis helt plötsligt? Det har ju inte behövts innan.
Citera
2013-12-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Nej, bara för att jag inte tror betyder det inte att jag förnekar existensen.
Ja, du förnekar Guds existens när du säger att det skanas bevis för Guds existens. Det är bara att se sig omkring så förstår man at Gud finns.
Citera
2013-12-08, 22:19
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Ja, du förnekar Guds existens när du säger att det skanas bevis för Guds existens. Det är bara att se sig omkring så förstår man at Gud finns.

Hur förstår man det? Varför förstår t ex inte jag det? Exakt vad ska man titta efter?
Citera
2013-12-08, 22:21
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ja, du förnekar Guds existens när du säger att det skanas bevis för Guds existens.

Så jag förnekar strängteorin och således anser att det inte finns ens en möjlighet till att den faktiskt stämmer när jag hävdar att det inte finns tillräckligt med bevis för den?

Citat:
Det är bara att se sig omkring så förstår man at Gud finns.

Okej, jag ser ett träd utan löv utanför mitt fönster, hur menar du att det gör så att man förstår att "Gud", en tämligen specifik gudom, finns?
Citera
2013-12-08, 22:22
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Att anse att bevisen inte är i närheten av tillräckliga är inte samma sak som att påstå att Gud inte finns, endast han lustigt nog delar många egenskaper med sådant som inte exististerar.
Citera
2013-12-08, 22:24
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:

Alltså, detta är ju ett så otroligt värdelöst argument, och jag vägrar tro att du inte förstår detta själv.

Hade detta stämt, så hade vi ju förstått och denna diskussion hade aldrig ägt rum

Fan, jag kan bli så förbannad när man liksom tar första bästa argument och rycker fram det ur röven, MYCKET VÄL medveten om att det bara är skit.

*edit*

Och skulle jag ha fel och du faktiskt är så urbota jävla blåst, så får jag väl be om ursäkt då.
Senast redigerad av Norrbottens 2013-12-08 kl. 22:29.
Citera
2013-12-08, 23:04
Medlem
kunskap1s avatar
Alla som påstår något så har man bevisbörda, oavsett om man är teist eller ateist. Att säga att Gud finns eller inte finns är ett påstående.
Citera
2013-12-08, 23:40
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Alla som påstår något så har man bevisbörda, oavsett om man är teist eller ateist. Att säga att Gud finns eller inte finns är ett påstående.

På ett filosofiskt plan på sandlådenivå möjligtvis. Inte i den riktiga världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in