[quote=Golden.Ration|46476310]
Citat:
Hm, om ateism är neutral så bör betydelsen inte laddas med några åsikter
Finns gällande ateism inga åsikter eller ställningstagande, enbart avståndstagande ifrån gudshypotesen, det är den och enbart den och vad den för med sig det handlar om.
Då kroppen Tellus i sin rymdliga position däremot delas av oss allihopa, är ditt begär om att "ateister inte bör ens tänka och vara sinnliga" fullständigt orimligt.
Ateisten personen, står ju kvar med exakt samma premisser i övrigt, hen är komplex.. utan religiösa idéer... och agnostikern har iaf betraktat gudsidén med utkomsten att vetskap saknas, varpå den som omhuldar gushypotesen drar öronen åt sig och anser att HAN/HON TAGIT ETT AKTIVT STEG : det är helt fel, man enbart avlägsnar sig inberäkning av något som ej går att uppfatta el. uppskatta.. det ter sig meningslöst.
Vetenskap och beprövad erfarenhet positionerar sig ungefär i agnosis. Finns inga instrument eller logiska sinnen som dem komna och aktiva under vetenskap, som belyst det djupare.. då vetenskapare faktiskt är känsliga individer och upplever subitl intuition som andra intresserade.. man undersöker samtliga aspekter.. så kom inte med dravlet om "scientism" tack!
Citat:
ändock argumentera de flesta som är aktiva i tråden att ert synsätt ger slutsatser om de frågor religion handlar om, ergo ateism är en tro därför att satsen den egna uppfattning är rätt anses vara sann.
Det är din subjektiva tolkning, däremot vad gäller ordalydelsen har du fel : ateism = avsaknad av tron på den hyptetiskt tilltänkte gud att ha skapat oss och råda över oss samt döma.
Tills han kommer med bevis i vår sinnliga värld!
Teister, kuvar sig och ägnar sig bl.a åt självuppfyllande profetior... mkt mkt stark tro.. ateister gör just ingenting som har anknytning till gudsidén, däremot.. lever man i världen och iaf jag ser mig som humanist, inte alldeles neutral inte. Men för gud.. reagerar jag när folk påstår att de vet.. och slänger dynga på mig för att jag säger att teismen ägnar sig åt spel för gallerian, resurskrävande inte minst - religion kostar också, it´s not priceless!