2013-12-07, 16:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ja, en tro på att det inte finns någon gud.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är du medveten om att andra ateister vänder sig i graven när dom får höra detta?

Ateismen är som sagt inte énhetlig, frånsett prefixet "a".
Citera
2013-12-07, 22:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ok, visst kan jag hålla med om det, men varför då detta semantiska exercis i en helt egen tråd?

Därför att det är värt att reda ut så att man kan fortsätta med andra diskussioner utan att något ljushuvud börjar säga "jag tror, du tror, så det är likställt och ingen av oss har någon bevisbörda" så som det brukar bli i andra trådar om andra ämnen. Om man rätar till en felaktig premiss kanske efterföljande diskussioner blir mer konstruktiva. I en perfekt värld åtminstone...
Citera
2013-12-07, 22:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Hm, om ateism är neutral så bör betydelsen inte laddas med några åsikter ändock argumentera de flesta som är aktiva i tråden att ert synsätt ger slutsatser om de frågor religion handlar om, ergo ateism är en tro därför att satsen den egna uppfattning är rätt anses vara sann.

Jag säger inte att ateism är sann, utan att det teistiska påståendet är obevisat och därför inte sannolikt.
Citera
2013-12-07, 23:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Jag tycker tvärtom att du blandar ihop faith& facts.
Människan är fascinerade på många sätt och viss i sin grundläggande natur. Vi läser från samma bok men dra olika slutsatser och bägge är naturligtvis lika sann.

Hur kan bägge vara lika sanna?
Citera
2013-12-08, 02:03
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Golden.Ration|46476310]
Citat:
Hm, om ateism är neutral så bör betydelsen inte laddas med några åsikter
Finns gällande ateism inga åsikter eller ställningstagande, enbart avståndstagande ifrån gudshypotesen, det är den och enbart den och vad den för med sig det handlar om.

Då kroppen Tellus i sin rymdliga position däremot delas av oss allihopa, är ditt begär om att "ateister inte bör ens tänka och vara sinnliga" fullständigt orimligt.

Ateisten personen, står ju kvar med exakt samma premisser i övrigt, hen är komplex.. utan religiösa idéer... och agnostikern har iaf betraktat gudsidén med utkomsten att vetskap saknas, varpå den som omhuldar gushypotesen drar öronen åt sig och anser att HAN/HON TAGIT ETT AKTIVT STEG : det är helt fel, man enbart avlägsnar sig inberäkning av något som ej går att uppfatta el. uppskatta.. det ter sig meningslöst.

Vetenskap och beprövad erfarenhet positionerar sig ungefär i agnosis. Finns inga instrument eller logiska sinnen som dem komna och aktiva under vetenskap, som belyst det djupare.. då vetenskapare faktiskt är känsliga individer och upplever subitl intuition som andra intresserade.. man undersöker samtliga aspekter.. så kom inte med dravlet om "scientism" tack!

Citat:
ändock argumentera de flesta som är aktiva i tråden att ert synsätt ger slutsatser om de frågor religion handlar om, ergo ateism är en tro därför att satsen den egna uppfattning är rätt anses vara sann.
Det är din subjektiva tolkning, däremot vad gäller ordalydelsen har du fel : ateism = avsaknad av tron på den hyptetiskt tilltänkte gud att ha skapat oss och råda över oss samt döma.

Tills han kommer med bevis i vår sinnliga värld!

Teister, kuvar sig och ägnar sig bl.a åt självuppfyllande profetior... mkt mkt stark tro.. ateister gör just ingenting som har anknytning till gudsidén, däremot.. lever man i världen och iaf jag ser mig som humanist, inte alldeles neutral inte. Men för gud.. reagerar jag när folk påstår att de vet.. och slänger dynga på mig för att jag säger att teismen ägnar sig åt spel för gallerian, resurskrävande inte minst - religion kostar också, it´s not priceless!
Citera
2013-12-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Därför att det är värt att reda ut så att man kan fortsätta med andra diskussioner utan att något ljushuvud börjar säga "jag tror, du tror, så det är likställt och ingen av oss har någon bevisbörda" så som det brukar bli i andra trådar om andra ämnen. Om man rätar till en felaktig premiss kanske efterföljande diskussioner blir mer konstruktiva. I en perfekt värld åtminstone...

Då måste man också förstå att det finns flera olika sorters tro, och man måste förstå mina premisser när jag säger: "jag tror, du tror, så det är likställt och båda av oss har bevisbörda", eftersom enligt bibeln är tro något som man ska få bevis för:

Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser.(Hebr 11:1 NWT)
Citera
2013-12-08, 10:15
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Då måste man också förstå att det finns flera olika sorters tro, och man måste förstå mina premisser när jag säger: "jag tror, du tror, så det är likställt och båda av oss har bevisbörda", eftersom enligt bibeln är tro något som man ska få bevis för:

Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser.(Hebr 11:1 NWT)

Ja bevis väntar vi alla på. Var är det?
Citera
2013-12-08, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ja bevis väntar vi alla på. Var är det?
Och VAD är ett bevis?
Citera
2013-12-08, 10:52
Medlem
"Evidence" på engelska:

"Now faith is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen."(Hebrews 11:1 King James Version)
Citera
2013-12-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Ateism handlar inte om att tro att det inte finns en gud. Ateism handlar helt enkelt om att inte tro på en gud. Det är en stor skillnad. Alla människor föds till ateister. Ingen bebis tror på någon gud. Men ingen bebis tror heller inte att en gud inte finns. Det är ateism (inte agnosticism). Helt enkelt att inte ha en tro på någon gud. Det är en Avsaknad av tro. Inte en tro på det motsatta.

För att jämföra:
Låt oss säga att en godisskål representerar tro. Vilken sorts godis du har representerar vilken sorts tro du har (kristendom=gelehallon, islam=lakrits osv). Ateism är en tom skål. Det är inte en skål fylld med motsatsen till godis, utan en helt tom skål.
Ateism är lika mycket en sorts tro, som att inte ha sex är ett sätt att ha sex.

Varför vill så många troende att ateism ska vara en tro?
Alltså är ateism brist på tro på en gud. Men likväl är ateism en TRO om du inte kan BEVISA ditt påstående att Gud inte finns. Jo, du säger att Gud inte finns när du förnekar hans existens. Så även där tänker du fel. Bara för att du inte har upplevt Gud, kan du säga att andra inte har gjort det? Nej. Dig skulle man inte vilja ha som domare i någon rättssak. Du kan inte väga bevis ojektivt och skulle aldrig kunna tro på andras vittnesmål. Därför tror du inte på Gud, för Gud har inte uppenbarat sig för dig på det sätt aom han säger att han skulle göra.

Så ateism är en tom skål. Lika tom i bollen som du är? Du är som ett spädbarn som bara tål mjölkmat, trots det förkastar du den fasta föda som Gud ger de andligt mogna.
Citera
2013-12-08, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Alltså är ateism brist på tro på en gud. Men likväl är ateism en TRO om du inte kan BEVISA ditt påstående att Gud inte finns. Jo, du säger att Gud inte finns när du förnekar hans existens. Så även där tänker du fel. Bara för att du inte har upplevt Gud, kan du säga att andra inte har gjort det? Nej. Dig skulle man inte vilja ha som domare i någon rättssak. Du kan inte väga bevis ojektivt och skulle aldrig kunna tro på andras vittnesmål. Därför tror du inte på Gud, för Gud har inte uppenbarat sig för dig på det sätt aom han säger att han skulle göra.

Så ateism är en tom skål. Lika tom i bollen som du är? Du är som ett spädbarn som bara tål mjölkmat, trots det förkastar du den fasta föda som Gud ger de andligt mogna.

Det är den som påstår att något fantastiskt existerar (som gudar etc) som har bevisbördan på sig! Att det svenska ordet tro är ett trubbigt begrepp som en del med viss grad av dyslexi har svårt att förstå är tydligt. Tyvärr drabbar den här dyslexin nästan enbart religiösa vilket ju är märkligt!

Man kan alltså INTE ha en icketro...så det är solklart vem som är tom i bollen här...
Citera
2013-12-08, 13:54
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Alltså är ateism brist på tro på en gud.
Ja.

Citat:
Men likväl är ateism en TRO om du inte kan BEVISA ditt påstående att Gud inte finns.
Nej, ateism innebär frånvaro av tro på gudar, inte ett förnekande av gudars existens.

Citat:
Jo, du säger att Gud inte finns när du förnekar hans existens.

Frånvaro av tro på någots existens =/= förnekande av existensen hos detta något.

Citat:
Så även där tänker du fel. Bara för att du inte har upplevt Gud, kan du säga att andra inte har gjort det? Nej. Dig skulle man inte vilja ha som domare i någon rättssak. Du kan inte väga bevis ojektivt och skulle aldrig kunna tro på andras vittnesmål. Därför tror du inte på Gud, för Gud har inte uppenbarat sig för dig på det sätt aom han säger att han skulle göra.
Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis. Det betyder att om du t.ex påstår att du blivit kidnappad av aliens som undersökte dig med rymdpenisar, så räcker det inte med ditt vittnesmål. Man skulle kräva otroliga mängder direkt bevis för att din historia skall anses vara trovärdig.
Citat:
Så ateism är en tom skål.

Ja, så kan man ju se det. Frånvaro av tro.

Citat:
Lika tom i bollen som du är? Du är som ett spädbarn som bara tål mjölkmat, trots det förkastar du den fasta föda som Gud ger de andligt mogna.

Det finns inga bevis för Guds existens, så sluta upp nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in