Citat:
Ursprungligen postat av
flystar
tillsvar för mitt inlägg så har jag haft ont i magen ett tag nu, ganska jobbig känsla. Kan det vara bara för det va min kodein oskuld?
Kodein omvandlas till morfin i kroppen, och morfin kan orsaka kramper i gallvägarna. Det gör väldigt ont, men det är inte farligt (vad jag vet, i alla fall) och det går över efter en stund.
Detta kan hända vid intag av alla morfinpreparat. Jag gick in på fass.se och hittade följande, det tog bara ett par minuter:
Citat:
Ursprungligen postat av fass.se
Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 användare): Trötthet, illamående, förstoppning.
Smärtsamma gallvägskramper kan drabba personer som har anlag för gallvägsbesvär.
http://www.fass.se/LIF/product?3&userType=2&nplId=19731109000032
Jag ska egentligen inte vara "sådan" men nu är jag det ändå: Jag blir så helsikes trött på folk som får mediciner utskrivna av läkaren och bara glatt börjar mumsa i sig av dem utan att läsa bipacksedeln först. Det tar inte många minuter att läsa igenom allt (förutom de där bipacksedlarna som är långa som en roman ungefär), och just avsnittet om biverkningar är extra viktigt att läsa. Då slipper man bli orolig om det börjar göra ont i magen efter att man tagit Kodein Recip, bara som exempel.
Bipacksedeln sitter inte på burken som dekoration, det är meningen att man ska läsa den!
Man har ju till och med
två möjligheter att läsa om eventuella biverkningar; dels på bipacksedeln och dels på fass.se.
Jag är ledsen om jag låter grinig och elak, det är inte menat mot dig personligen egentligen. Men du anar inte hur många gånger folk rent ut sagt sk*ter i att läsa informationen om sin medicin, sedan blir de oroliga när de får någon biverkning och så frågar de här. Missförstå mig rätt, jag svarar gärna på de frågor jag kan besvara, men när det handlar om frågor som folk kan få besvarade enkelt genom att titta i bipacksedeln eller på fass.se blir man smått irriterad ibland.
Dessutom har på grund av smärta inte kunnat sova på hela natten, det gör mig inte till någon
Miss Sunshine precis...
Är det så att du
har läst informationen men kanske missat just det där om gallvägskramperna ber jag ännu mer om ursäkt för att jag "skäller" på dig på det här sättet.

Kanske bäst jag slutar skriva nu.
EDIT: Undrar hur många gånger jag använt ordet "bipacksedel" i olika former i detta inlägg...?