2013-12-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Värmde du den? Kollade på flaskan idag och det står att den ska drickas varm, sen står det att den innehåller "sweetener". Är det vanligt socker eller har dem i aspartam o annan skit? Vill gärna testa ölet men har noll tolerans mot sötningsmedel

Lite OT men vad har du för motivering att noll toleransa sötningsmedel?
Citera
2013-12-06, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Drack nyss Innis & Gunn Karlsson's Choice. Jag tyckte inte den var god, den var alldeles för rökig för min smak och skulle aldrig palla hela flaskan. Som tur är tog jag bara en deciliter till mig och det räckte. Det gjorde nästan ont i halsen av att svälja för det var så mycket rökighet.

Jag har en ståendes på hyllan så funderar nu på hur denna är jämfört med en rököl, typ Nils oskars rökporter?

Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Nu vill jag testa något nytt! Har favoriserat Red Stripe, Corona och Newcastle Brown Ale. Egentligen vet jag ju vilka sunköl det här är, men jag gillar ändå den tunna smaken. Ölen rinner ner väldigt lätt och man får en söt smak i munnen. Inte för mycket för mig utan alldeles lagom för en öl. Finns det några öl som ligger i närheten av dessa? Testat på några Innis & Gunn som satt fint i smak. Jag söker alltså efter någon blandning av ölen ovan.

Dock fattas det lite av smaken på Coronan, men det är väl där limebiten tar plats och tar bort det smaklösa. Gillar dock hur vattnig den är som bara rinner genom strupen.

Jag kom in på öl från exakt samma sätt som du. Gillade vattning söt öl och började med newcastle och gick sen över till Innis&Gunn. Det jag tänker spontant är veteöl. Lättdruckna med fruktig smak. Det finns en hel del veteöl i SB standardsortiment men gissar på att du kommer uppskatta dem som finns. Nu har du även möjligheten att testa lite nya stilar! Jag gick över till att dricka mycket stout och porter just pga av sötman i dessa. Fullers London Porter är en mycket bra inkörsport och dessutom prisvärd. Den är dessutom lättdrucken för att vara en porter. Även Youngs Chocolate Stout. Gillar man att svepa öl är stouts och porters dock inte ett vidare bra alternativ utan man ska nog hålla sig till lagern.

Föreslår även att du testar lite mer humlade öl. För mig tog det ett tag att lära sig uppskatta de öl med mer beska men när man väl gör det så finns det riktigt många roliga öl att testa på. Min favoritöl just inom denna kategori är Modus Hoperandi.
Citera
2013-12-06, 06:22
Medlem
healing79s avatar
Kan instämma med ett par före här att Chimay är en riktigt god öl. Stor skillnad mot en vanlig sofiero. Liksom inte samma typ av dryck.
Citera
2013-12-06, 09:25
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av healing79
Kan instämma med ett par före här att Chimay är en riktigt god öl. Stor skillnad mot en vanlig sofiero. Liksom inte samma typ av dryck.

Kan ju kanske bero på att det är två helt olika öltyper? Det är aldrig rättvisande (eller för den delen legitimt) att jämföra en sunkig industrilager med belgiskt hantverk! För att inte gå alltför mycket OT kan jag tipsa om Brother Thelonius, en amerikansk ale bryggd i belgisk stil, riktigt god och brukar finnas på de flesta bolag
Citera
2013-12-06, 09:31
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maada
Lite OT men vad har du för motivering att noll toleransa sötningsmedel?

Har ännu inte lyckats bli övertygad om att det skulle vara helt säkert så om jag ska inta sötsaker så föredrar jag gammalt hederligt socker
Citera
2013-12-06, 23:22
Medlem
Quorthons avatar
På tal om Aecht schlenkerla som dyker upp med jämna mellanrum i tråden. Någon som smakat Aecht schlenkerla eiche doppelbock? Har en sådan som jag tänkte dricka till julbordet.
Citera
2013-12-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
På tal om Aecht schlenkerla som dyker upp med jämna mellanrum i tråden. Någon som smakat Aecht schlenkerla eiche doppelbock? Har en sådan som jag tänkte dricka till julbordet.

Har inte smakat den men skulle tro att den passar perfekt.
Citera
2013-12-07, 13:13
Medlem
brutefishs avatar
hej. jag stoppade min baladin nora i frysen i går. kom på det nu. hejdå.
Citera
2013-12-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

Stackare, jävligt god och spännande annars
Citera
2013-12-07, 14:55
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Hatar när sånt händer.
Citera
2013-12-07, 20:48
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyWho
Stackare, jävligt god och spännande annars

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Hatar när sånt händer.
ja. man kommer på att den jäveln vill jag ha ikväll, in med den i frysen en stund så tar jag en öl under tiden. nananana.....sen blir det nästa dag. jaha...just det ja. 80kr öl åt helvete.

jag bet i det sura äpplet och åkte till bolaget och köpte en till. jag var tvungen att smaka.
passade på att köpa en ron zacapa reserva limitada 2013 samtidigt. extra dyrt mao blev det.
Senast redigerad av brutefish 2013-12-07 kl. 20:51.
Citera
2013-12-07, 21:55
Medlem
Citat:
ja. man kommer på att den jäveln vill jag ha ikväll, in med den i frysen en stund så tar jag en öl under tiden. nananana.....sen blir det nästa dag. jaha...just det ja. 80kr öl åt helvete.

jag bet i det sura äpplet och åkte till bolaget och köpte en till. jag var tvungen att smaka.
passade på att köpa en ron zacapa reserva limitada 2013 samtidigt. extra dyrt mao blev det.

Men det är inte mycket att gråta över att komma hem med en (enligt mig) av världens bästa rom :-) Dyrt, ja .. Gott - Mycket ja!

Idag så får man njuta av ett gäng duvel och ett par chimay blå & röd! :-) Väldigt goda öler minsann! Min senaste orval-beställning gick åt pipan, vart nåt fel så får inte den förrän på tisdag-onsdag nästa vecka Men en Duvel & en Highland park såhär på kvällskvisten är aldrig helt fel!

Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Nu vill jag testa något nytt! Har favoriserat Red Stripe, Corona och Newcastle Brown Ale. Egentligen vet jag ju vilka sunköl det här är, men jag gillar ändå den tunna smaken. Ölen rinner ner väldigt lätt och man får en söt smak i munnen. Inte för mycket för mig utan alldeles lagom för en öl. Finns det några öl som ligger i närheten av dessa? Testat på några Innis & Gunn som satt fint i smak. Jag söker alltså efter någon blandning av ölen ovan.

Dock fattas det lite av smaken på Coronan, men det är väl där limebiten tar plats och tar bort det smaklösa. Gillar dock hur vattnig den är som bara rinner genom strupen.

Testa Duvel, du lär inte bli missnöjd, låter som en öl för dig! Sen om du vill bli lite full så är det alltid underbart att kunna säga till tjejen att "Jag har bara druckit 6-7 öl"... på 8.5%

Edit: Är det bara jag som tycket att Nisses julöl smakar sämre nu än för ett par år sen?
Senast redigerad av GreenMe420 2013-12-07 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in