2013-05-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
oh ja, brett är nya ipan. alla bryggerier med självaktning skall ha en brettöl.

Jag skulle snarare tro att vi kan kalla den kommande trenden för belgisk då brett är en av de sakerna som inkluderas. Allt fler bryggerier vågar sig på att testa belgiska ölstilar vilket jag tycker är kul. Oavsett om det är med eller utan brettanomyces.
Citera
2013-05-21, 16:46
Medlem
Citat:
kanske bland drickarna, som tur väl är så hänger jag inte så mycket med "entusiaster", det blir allt för ofta bara tjat om en grej och sen i absurdum, detta gäller alla sorters "specialintressen". så vad gemene svensk rättar sig efter har jag inte så stor koll på.

gällande våra bryggerier så tycker inte jag dom verkar så trendkänsliga, snarare tvärtom, det händer inte överdrivet mycket alls. mohawk är väl den enda som i större skala prövar lite olika saker, dock är hans grejer inte så spännande.

Jag måste så ett slag för Brekeriet som hakat på brett-trenden (alt belgiska trenden) väldigt tidigt. Hur många svenska bryggerier har vi som gör suröl och fruktöl egentligen? Sen ploppar det ju upp nya bryggerier hela tiden som vill konkurrera och på så sätt tänjer lite på gränserna och ökar viljan att experimentera. Jag är väldigt sugen på att testa något ifrån Beerbilotek eller vad dom heter. Hoppas att dom kommer in i lokala sortimentet.
Citera
2013-05-21, 17:21
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Jag skulle snarare tro att vi kan kalla den kommande trenden för belgisk då brett är en av de sakerna som inkluderas. Allt fler bryggerier vågar sig på att testa belgiska ölstilar vilket jag tycker är kul. Oavsett om det är med eller utan brettanomyces.
för min egen del så tycker jag de kan hoppa detta då det finns så otroligt mycket bra öl från belgien och det behövs inte ett dussintal svenska halvditon. i sådana fall bör det göras mycket bra, men det tror jag är svårt. speciellt sur och spontan, det krävs en hel del för att det ska bli bra.

sen är det ju inte riktigt samma sak som att göra "belgisk öl" som att hälla brett i en ipa.
så jag skulle mer säga jäst-trend än typisk belgisk trend.

Citat:
Jag måste så ett slag för Brekeriet som hakat på brett-trenden (alt belgiska trenden) väldigt tidigt. Hur många svenska bryggerier har vi som gör suröl och fruktöl egentligen? Sen ploppar det ju upp nya bryggerier hela tiden som vill konkurrera och på så sätt tänjer lite på gränserna och ökar viljan att experimentera. Jag är väldigt sugen på att testa något ifrån Beerbilotek eller vad dom heter. Hoppas att dom kommer in i lokala sortimentet.
jag syftade mest på andra saker när jag menade att de skulle ta ut svängarna, inte bara brett. över lag så producerar våra bryggerier ganska försiktiga saker, det är sällan man dricker en svensk öl och säger, WOW eller mycket intressant. jag menar, när får vi vår mikkeller? någon som tar ut svängarna på riktigt.

på rak hand kommer jag på malmö som har sin grand crew.
Citera
2013-05-21, 17:28
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
nä. du? vill ju naturligtvis dricka den.

Åkte rätt många timmar tåg för att dricka den. Var en kul grej och den som jag snacka med som åkt längst var från Odense så det var ju lite vallfärd i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av zeilon
Drack den både på flaska och på fat. Flaskorna hade lite fenoler, men fatet var desto bättre. Underbar balans och mer frukt än i flaskorna som jag testade.

Det var kul när alla nördarna stod samlade på Akkurat vid 17 och Stene gav fatet till Jörgen (OT) samt att fatet skulle kopplas på på OT istället. Snacka om förvirring hehe

Jo kommer ihåg att det blev lite kaosartat där när man fattade att fatet skulle ges bort. Lite irriterande med tanke på att vi köpt öl rätt nyligen innan.

Håller med om att den var bättre på fat än flaska och av precis samma anledningar du nämnde.

Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Brekeriet har en hel del fina brettöl.

Brekeriet är otroligt skickliga och gör sjukt bra öler! Lite kul att dom kom 2:a på alltomol.nu när det gäller Sveriges bästa öl på en husöl.

Citat:

För min del så var den första frukt-"lambicen" som jag smakade Alkemisten och det var nog runt 2008 någon gång. Vet nog ingen som gjort någon tidigare liknande öl kommersiellt i Sverige, men upplys mig gärna om det finns exempel. Annars känns verkligen Brekeriet drivande när det gäller brett-öl i Sverige.
Citera
2013-05-21, 17:28
Medlem
Citat:
för min egen del så tycker jag de kan hoppa detta då det finns så otroligt mycket bra öl från belgien och det behövs inte ett dussintal svenska halvditon. i sådana fall bör det göras mycket bra, men det tror jag är svårt. speciellt sur och spontan, det krävs en hel del för att det ska bli bra.

sen är det ju inte riktigt samma sak som att göra "belgisk öl" som att hälla brett i en ipa.
så jag skulle mer säga jäst-trend än typisk belgisk trend.

jag syftade mest på andra saker när jag menade att de skulle ta ut svängarna, inte bara brett. över lag så producerar våra bryggerier ganska försiktiga saker, det är sällan man dricker en svensk öl och säger, WOW eller mycket intressant. jag menar, när får vi vår mikkeller? någon som tar ut svängarna på riktigt.

Låt Omnipollo växa lite så tror jag du har Sveriges motsvarighet till Mikkeller
Citera
2013-05-21, 17:30
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:

Vi har ju Närke som experimenterar mer än de flesta när de är på humör. Hur många andra vågar göra en öl med bävergäll?
Citera
2013-05-21, 17:31
Medlem
arnold123s avatar
Ja alla som är nyfikna på Brett rekommenderas ju helt klart att beställa Brekeriets öl från systembolaget

Två av deras öl finns inne just nu och går att beställa styckvis till alla systembolaget i landet:
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=89099
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=89686

Ett spännande alternativ om man bara druckit lager och pale ales innan. Eller de är spännande vad för bakgrund man än har
Citera
2013-05-21, 17:42
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
kanske bland drickarna, som tur väl är så hänger jag inte så mycket med "entusiaster", det blir allt för ofta bara tjat om en grej och sen i absurdum, detta gäller alla sorters "specialintressen". så vad gemene svensk rättar sig efter har jag inte så stor koll på.

gällande våra bryggerier så tycker inte jag dom verkar så trendkänsliga, snarare tvärtom, det händer inte överdrivet mycket alls. mohawk är väl den enda som i större skala prövar lite olika saker, dock är hans grejer inte så spännande.
Håller med, de svenska bryggerierna har överlag stor integritet och brygger det de själva tror på utan att störas av trender. Alternativt kanske de bara är väldigt "lagom". Men när man är ute på pubar så märker man ju av de där trendnissarna ganska ofta som inte verkar veta själva vad de tycker om utan att nån annan talar om det för dem.
Citera
2013-05-21, 18:28
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
omnipollo är inte ens i närheten av mikkeller, och jag tycker dessutom att mohawk har större utsvävningar, iofs inte så konstigt då han har hållit på längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Vi har ju Närke som experimenterar mer än de flesta när de är på humör. Hur många andra vågar göra en öl med bävergäll?
visst har vi närke, problemet är ju att deras öl inte når fram, utan det är lokala bolag och pub som gäller.
men helt klart labbar de mer friskt än någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Håller med, de svenska bryggerierna har överlag stor integritet och brygger det de själva tror på utan att störas av trender. Alternativt kanske de bara är väldigt "lagom". Men när man är ute på pubar så märker man ju av de där trendnissarna ganska ofta som inte verkar veta själva vad de tycker om utan att nån annan talar om det för dem.
på gott och ont, t.ex. så gör ju inte direkt NO och oppigårds några kräjsi grejer, håller dock väldigt bra lägstanivå.
som sagt, jag brukar hålla mig undan dessa och dricka mycket hemma (haha, det lät ju inte alkis!)
det är bara det att jag är så trött på förståsigpåare som kan rabbla humle och jäststammar utan dess like och inte mycket mera. dessutom är det rätt mycket töntar och nördar i denna krets som jag inte direkt vill umgås eller associeras med, notera att det inte gäller klädsel och sånt trams utan att det är så förbannat insnöade. vem gillar att prata med öl/fotbolls/cykel/träningsmongot på middagen/festen, i en kvart kanske sen får det vara nog. eftersom jag själv driver ett företag så tycker jag världen runt bryggeriet är mycket intressant, vinster, distribution och allt det där ekonomiska och praktiska.
ok. nu blev det kanske lite OT.
Citera
2013-05-21, 21:29
Medlem
akksel2s avatar
Citat:

Tycker det känns som att Mikkeller har en enklare syn på öl än Omnipollo, känns iaf varumärkesmässigt att omnipollo ska kännas lite mer limiterat och exklusivt... Men sen är ju Mikkeller danska också, det gör ju sitt

Men gillar verkligen de öl Omnipollo har gjort.
Citera
2013-05-21, 22:25
Medlem
Jag blev rekommenderad Westmalle Tripel av en god vän som hävdar att det är ett av världens bästa öl. Tänkte införskaffa några flaskor imorgon, men tycker priset är lite väl tilltaget. 30SEK för en flaska på 33 centiliter. Har redan köpt hem en laddning med Modus Hoparandri och Brewdog Punk, hur anser ni experter att Westmalle Tripel står sig i förhållande till dessa?
Citera
2013-05-21, 22:34
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Jag blev rekommenderad Westmalle Tripel av en god vän som hävdar att det är ett av världens bästa öl. Tänkte införskaffa några flaskor imorgon, men tycker priset är lite väl tilltaget. 30SEK för en flaska på 33 centiliter. Har redan köpt hem en laddning med Modus Hoparandri och Brewdog Punk, hur anser ni experter att Westmalle Tripel står sig i förhållande till dessa?

Både Punk IPA & Modusen är ju två Amerikanska ipor (IPA) och Westmallen är ju en belgisk ale, och det är ju väldigt skillnad på dom.. Men enligt mig så är både modus och punk två riktigt goda ipor, men hur gott det är jämfört med Westmalle måste du nog själv ta reda på

Kort och gott skulle man väl kunna säga att Punk och modus är bittra och innehåller mycket humle samtidigt som Westmalle är sötare och maltig! typ... haha
Senast redigerad av akksel2 2013-05-21 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in