2013-11-27, 11:09
Medlem
JoonaToivios avatar
Har varit med om en hel del märkliga saker genom åren, men nu när jag ska skriva minns jag inte historierna exakt, vilket skulle bli alldeles för luddigt för att skriva ned. Men minns två märkliga händelser.

1. Runt 07-08, eller vad det nu var, fick Adam Tensta slutligen sitt genombrott. Jag hade lyssnat på hans låtar hela våren och när det nu var sommar förundrades jag över att hans låtar aldrig spelades på radion (bortsett ifrån My Cool). Och så är jag på semester på Gotland med familjen och vi går längs Visby-muren och mot Max-hållet, så tar jag upp detta: "Varför spelar de aldrig Adam Tensta på radion eller i affärerna", vi fortsätter gå 30 meter innan vi går förbi muren och går förbi JC om jag inte missminner mig, och vad hör man på radion? Min favoritlåt av honom, som dessutom inte var någon singel. Vilket sammanträffande!

2. Detta inträffade för ett X antal år sedan, när vi var runt omkring 10 år gamla. Jag en polare befann oss hemma hos en annan polare, som bodde i utkanten av stan nedanför ett berg. Vi befann oss på andra sidan berget och bestämde oss för att gå uppe på berget (istället för att bara gå på gatan) och igenom den lilla skogen som skulle ta runt omkring 4 minuter till hans hus. Redan när vi är uppe för den långa trappan som man måste gå om man vill undvika klättring vid berget, så börjar det märkliga.

Jag ser ett rådjur som ser ut att vara helt paralyserad, med skräck i sina ögon eller kroppshållning, minns inte riktigt, bara att den såg förskräcklig ut. Plötsligt är vi några meter ifrån den och då springer den förbi oss rätt framför våra ögon, men ingen av mina polare såg den inte ens, hävdade de, trots att vi nästan krockade med den.

Inget märkligt där tänkte jag. Vi fortsatte att vandra vidare och nu borde vi vart framme för flera minuter sedan. Vi är slutligen framme, trodde vi, men då ser mina polare ett vägskäl där en sopptipp låg/eller kanske även ligger och då skulle vi vart tvungna att ha gått längs bilvägen i minst 20 minuter för att ha tagit oss hela vägen dit. Vi förundras över hur vi kan ha gått så långt och ändå inte kommit fram till hans hus, så vi vänder och springer tillbaka till trappan som leder en upp till berget, på någon enstaka minut.

Än idag hävdar polarna att det var något märkligt med den lilla vandringen. Den ena hävdar även att han såg röda stugor nedanför berget (tänk sommarstugor), fast det verkligen inte finns sådana nedanför. Han var tydligen för feg för att säga något just då.

Ganska märkligt de sista. Man vill ju inbilla sig att jag bara fantiserat ihop allting, men när alla tre minns allting lika klart som jag, så måste jag även avfärda de tankarna.
Citera
2013-11-28, 21:43
Medlem
När jag fortfarande bodde hemma så kunde mn ibland känna röklukt i huset, cigarettrök alltså.
Första gången låg jag i sängen och höll på att somna, kände då röklukten och tänkte "jösses, har jag inte släckt ciggen ordentligt?!"
Gick ut och kollade (rökte ute på altanen), men nej, inget som brann eller liknande.
Dessutom var lukten så stark att det kändes som någon hade tänt en cigg inne i rummet.

Berättade inget för mamma förens hon sa att hon också känt röklukt.
Sen dess har både jag och mamma känt lukten lite titt som tätt.
Antingen är det min mormor som gick bort för ett par år sen, (som rökte som en skorsten) Eller så (hemska hemska tanke) är det väl någon fönstertittare som röker utanför våra fönster.

Flyttade till min lägenhet i vintras och bara nån månad efter så drömde jag att jag såg en gammal gubbe i dörröppningen till hallen, en vanlig gubbe ed vitt hår, rutig skjorta och jeans.
Blev livrädd och när jag vaknade till lite så insåg jag hur verklig drömmen hade varit så gick upp för att kolla fall jag verkligen hade låst dörren.
Det car lugnt sen men i somras när Jag och min pojkvän skulle sova, så vaknade jag och stirrade ut i hallen och satte mig upp, han fattade ingenting och jag sa "ser du inte" han såg inget så då la jag mig ner igen och somnade om.
Säkert bara drömmar men obehagligt att dom är så sjukt verkliga!
Citera
2013-12-04, 23:43
Medlem
Jag har säkert 30 konstiga saker jag skulle kunna berätta! Ändå tror jag inte alltid på det övernaturliga, försöker hitta förklaringar, men ibland är det svårt..
En gång var jag övertygad om att jag hade inbrott. Det var ett jäkla liv på nedre våningen (jag sov på övervåningen och vaknade av detta) Var så jäävla rädd, och bara väntade på att personen skulle komma in i mitt sovrum! Men men, det tystnade efter ett tag. På morgonen fanns inga som helst tecken på inbrott, dörren var låst.. Kanske är man galen, who knows..
En period började massa larm ringa utan att jag ställt dem, flera olika klockor. Berättade detta för min syster som bodde 25 mil bort. Det sjuka var att samma sak hände henne under samma period. Märkligt i alla fall.
Där jag bor nu brukar sovrumsdörren öppna sig på natten. Första gången det hände så vaknade jag av att hunden skällde som en galning i hallen utanför sovrummet, och jag tänkte "hur fan kom hon ut dit?" jag var så säker på att jag stängt dörren. Den öppnas inåt och är dessutom trög, och jag har aldrig sett henne försöka öppna en dörr så jag tror inte att det var hon som öppnat.
Jag avfärdade det som att jag glömt stänga dörren, men blev nu verkligen uppmärksam på att jag verkligen stänger dörren. Flera gånger på morgonen är dörren ändå öppen. Hunden skäller ofta i hallen. Vet inte hur detta kan hända! Funderar seriöst på att sätta upp en filmkamera, men är lite rädd för vad jag kanske får se haha usch!
Detta med dörrarna är återkommande. Tre gånger har dörrarna flugit upp när vi varit vakna. Inte kul att försöka förklara för dottern som blir skiträdd, har skyllt på tvärdrag m.m fast fönstren varit stängda
Citera
2013-12-05, 18:57
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slanta
Jag har säkert 30 konstiga saker jag skulle kunna berätta! Ändå tror jag inte alltid på det övernaturliga, försöker hitta förklaringar, men ibland är det svårt..
En gång var jag övertygad om att jag hade inbrott. Det var ett jäkla liv på nedre våningen (jag sov på övervåningen och vaknade av detta) Var så jäävla rädd, och bara väntade på att personen skulle komma in i mitt sovrum! Men men, det tystnade efter ett tag. På morgonen fanns inga som helst tecken på inbrott, dörren var låst.. Kanske är man galen, who knows..
En period började massa larm ringa utan att jag ställt dem, flera olika klockor. Berättade detta för min syster som bodde 25 mil bort. Det sjuka var att samma sak hände henne under samma period. Märkligt i alla fall.
Där jag bor nu brukar sovrumsdörren öppna sig på natten. Första gången det hände så vaknade jag av att hunden skällde som en galning i hallen utanför sovrummet, och jag tänkte "hur fan kom hon ut dit?" jag var så säker på att jag stängt dörren. Den öppnas inåt och är dessutom trög, och jag har aldrig sett henne försöka öppna en dörr så jag tror inte att det var hon som öppnat.
Jag avfärdade det som att jag glömt stänga dörren, men blev nu verkligen uppmärksam på att jag verkligen stänger dörren. Flera gånger på morgonen är dörren ändå öppen. Hunden skäller ofta i hallen. Vet inte hur detta kan hända! Funderar seriöst på att sätta upp en filmkamera, men är lite rädd för vad jag kanske får se haha usch!
Detta med dörrarna är återkommande. Tre gånger har dörrarna flugit upp när vi varit vakna. Inte kul att försöka förklara för dottern som blir skiträdd, har skyllt på tvärdrag m.m fast fönstren varit stängda

Snälla sätt upp en kamera ikväll!
Annars om du har iphone kan du ladda ner en app som spelar in ljud så fort det börjar låta i rummet. Ifall du nu inte sover med teven eller liknande på.
Citera
2013-12-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limberj
Snälla sätt upp en kamera ikväll!
Annars om du har iphone kan du ladda ner en app som spelar in ljud så fort det börjar låta i rummet. Ifall du nu inte sover med teven eller liknande på.
Hur kan man smidigt rigga någon kamera? Jag har ingen tillgänglig, men man kanske kan köpa någon liten spionkamera eller nåt som lagrar på usb om det finns?

Vad heter appen som spelar in ljud? Vill testa
Citera
2013-12-06, 01:17
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
Hur kan man smidigt rigga någon kamera? Jag har ingen tillgänglig, men man kanske kan köpa någon liten spionkamera eller nåt som lagrar på usb om det finns?

Vad heter appen som spelar in ljud? Vill testa

jag har ingen aning om kameror :O hade hoppats på att någon datorkunnig hade kommit med exempel.
Och appen har jag ingen aning om heller eftersom jag själv inte har iphone :/ Men har hört om såna program. testa söka på typ "ljud" "noise" "night" såna saker i eran "butik"
Citera
2013-12-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limberj
jag har ingen aning om kameror :O hade hoppats på att någon datorkunnig hade kommit med exempel.
Och appen har jag ingen aning om heller eftersom jag själv inte har iphone :/ Men har hört om såna program. testa söka på typ "ljud" "noise" "night" såna saker i eran "butik"

Okej, sökte lite igår men hittade inget som verkade gå igång på automatik när det är ljud.
Inatt vaknade jag av att hunden skällde och morrade som vanligt, men hade redan sovrumsdörren öppen (vågar inte stänga den längre när min sambo jobbar natt, för jag vill fan inte vakna av att den öppnas när jag är själv )
Iaf så tog jag upp min iPhone inatt och började filma när hunden väckt mig. Hörde inget och såg inget, men ska göra detta igen nästkommande nätter

Men man missar ju då det första ljudet som får hunden att sätta igång då jag själv aldrig vaknar av det.
Här om natten sa min sambo dock helt yrvaket att "jag hörde det också.. Det var fotsteg" det var första gången någon av oss hört det ljud som eventuellt hunden hör..
Citera
2013-12-06, 11:32
Medlem
Enzymes avatar
Citat:

Ställ något tungt innanför dörren efter att du stängt den. kan ju vara så att drag ibland får dörrar att självöppna särskilt om låsmekanismen börjar bli lite sliten. Om dörren ändå öppnar sig trots att du ställer något i vägen så är det jäkligt läskigt.
Citera
2013-12-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Ställ något tungt innanför dörren efter att du stängt den. kan ju vara så att drag ibland får dörrar att självöppna särskilt om låsmekanismen börjar bli lite sliten. Om dörren ändå öppnar sig trots att du ställer något i vägen så är det jäkligt läskigt.

Detta ska jag fan testa! För då vågar jag nog sova med dörren stängd även när min sambo jobbar natt.
Citera
2013-12-06, 17:32
Medlem
flygandegrisen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-in
Okej jag ska berätta en upplevelse som jag inte har någon vettig förklaring till även fast jag är väldigt skeptisk till allt "paranormalt" etc. Hittar alltid en logisk förklaring till saker och ting. DOCK inte denna gång..

Jag var hemma i lägenheten själv en lördag. Var bakis från fredagen så chillade bara hemma. Klockan var väll runt 22.30. Hur som haver, jag ligger i min säng och kollar på film medans jag halvslumrar lite. Har alltid tv'n på även fast jag inte kollar på något speciellt då jag gillar att somna med tv-ljuset och med väldigt låg volym. Jag blir för trött och stänger då av tv'n efter ett tag.

Vaknar sedan av att tv'n lyser upp, i ca 3 sekunder som den alltid gör ca en timme efter avstängning (vet inte varför men blir inte rädd längre då den alltid gör samma sak). Dock så vaknade jag och kände obehag denna gång utav någon anledning. Min dörr står lite på glänt och utanför mitt sovrum ligger hallen där vi har en lampa på ett sidbord vid dörren. Eftersom lampan lyser upp hallen lite så ser jag om någon skulle gå i hallen då det blir skuggor. Jag slänger en titt mot dörröppningen och ser allvarligt att någon går runt i hallen Ser bara skuggan lite fort men får panik och sitter säkert och glor mot dörren i 20 min utan att jag vågar röra på mig. Efter mycket självövertalande att jag verkligen inbillade mig och att det inte är någon i min hall så smög jag upp och kollade i hallen. Ingenting där såklart, var dock rädd som fan och kollade mig runt. Vår hall är rund så man ser in till vardagsrummet, köket och in till en väldigt lång gång som leder till andra rum. I slutet av denna hallgång längst in är ett badrum. Var HELT (verkligen 100 %) säker på att jag stängde den badrumsdörren innan jag gick och la mig. Nu var den dock helt öppen mot väggen så man ser in till badrummet, som nu då var väldigt kolsvart. (Står kvar i den runda hallen) Dog lite inombords och kände ett sånt jävla obehag att jag fort som fan gick in i mitt rum och slängde på mig kläder & gick ut från lägenheten och åkte hem till min kompis som bor 4 busstationer mot mig.

Klockan var väll halv tolv då jag kom dit så jävla tur att bussarna fortfarande gick någorlunda ofta.

Efter den händelsen har jag inte varit med om något mer men snackade med föräldrarna om det dagen efter och var sjukt orolig för att sova. Dock så sov dom hemma natten efter så det kändes väldigt mycket bättre. Men var fortfarande rädd många nätter efter det. Ser till att lampan i hallen är släckt.

90 procent av allt jag läser här om upplevelser med det onaturliga har någonting med sömn och natt och sängen att göra. Det är för att man drabbats av en sömnparalys vilket var precis det även du fick. Googla sömnaparalys och läs på om det, helt ofarligt så du kan vara lugn.

ett klassiskt exempel: hörde ljud och steg från vinden så jag gick upp och kolla, ingen var där. dagen efter var det andra i huset som också hört steg från vinden samma natt och samma tidpunkt. I OCH MED ATT EN VISS PERSON TYCKTE SIG HÖRA LJUD FRÅN VINDEN OCH DÄRFÖR GICK UPP SÅ VAR DET GARANTERAT NÅGON PÅ VINDEN. DET VAR DIG DEM HÖRDE.
vaknar man upp mitt i natten och har fått en sömnparalys så är man vaken samtidigt som man halvdrömmer i huvudet, har själv haft det och kan kännas jävligt spöklikt. men som tur e så är allt man ser och hör ofta väldigt kortvarigt och helt ofarligt.
Citera
2013-12-06, 21:33
Medlem
Beställt en rörelseaktiverad kamera!!
Hoppas den kommer snart, så ska vi se vad det är som "spökar" hemma hos oss!
Hoppas fan inte jag få se / höra något läskigt!
Citera
2013-12-06, 21:41
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Beställt en rörelseaktiverad kamera!!
Hoppas den kommer snart, så ska vi se vad det är som "spökar" hemma hos oss!
Hoppas fan inte jag få se / höra något läskigt!

Räkna bara inte med att det ska hända saker redan första natten eller andra som så många andra här på forumet. Man kan ha spökfria månader också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in