2013-01-13, 23:07
Medlem
Xololanxinxos avatar
Det närmsta paranormala fenomenet jag har upplevt är:

http://www.youtube.com/watch?v=QlfMsZwr8rc

Amazing Randi är lite skojsig. Nä men egentligen så vad är ett övernaturligt fenomen egentligen, (orkar inte googla en :define eller Wikipedia förklaring), för ex. om jag tycker att jag har upplevt en nära döden upplevelse, eller om jag tycker mig själv ha kunnat se min aura i spegeln. Är det i så fall en övernaturlig upplevelse, innebär det då att den händer över naturen? Det som upplevs väljer man väl själv tillhör verkligheten eller ej, eller så anser man att vetenskapen förklarar allt och det som vetenskapen inte kan mäta i eller förklara är övernaturligt. Men allting handlar ju ändå om att tro, då kan man ju tro på vetenskapen och allt som hör där till, skulle vetenskapen säga att ovanstående exempel på upplevelser är övernaturliga, så kan jag ju tro att dem är det. Jag kan även tro att min nära döden upplevse enbart var en mäktig upplevelse som jag hallucinerade, men har jag då inte upplevt den? Och om jag har sät min aura, är det en optisk illusion eller återigen en hallucination, fullt möjligt, frågan är vad det har för betydelse?

Funderade lite på det för ett tag sen, finns det något fall där en hallucination anses vara en verklig eller icke-övernaturlig upplevelse?
Citera
2013-01-14, 11:42
Medlem
Detta hände ca 1 vecka efter att min mormor hade dött. 8 år sedan var 14 år när detta hände. Var uppe på mitt rum och kollade på tv, I ögonvrån i fönstret ser jag en reflektion (det var mörkt ute) av en liten flicka som hoppar hopprep. Tänker vad i helvette?! kollar åt vänster mot hallen 1 meter ifrån mig springer det förbi något som liknar en liten flicka snabbt så man nästan inte såg. Blev förlamad av skräck började skrika som en stucken gris . Aldrig känt sån rädsla, jag trodde inte på spöken innan trodde det var trams. Jag berättade vad jag hade sätt och hur flickan såg ut , mor sa att det stämde in i hur mormor såg ut när hon var barn. Tänk skolflicka från 1930 talet, 2 långa flätor i håret. Det var inget som försvann utan bilden i fönstret höll i sig i ca 10 sec. Jag har aldrig tagit droger har inga psykiska sjukdommar etc. Jag berättar bara denna historia till de närmaste vännerna för jag vill itne synnas som en pajas. Idag försöker jag förneka det jag såg men det går inte, spöken måste finnas det kunde itne varit något annat..Hade inga syskon bara morsan i huset.
Citera
2013-01-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JizzInPantz
Ibland på dagarna när jag kommer hem från skolan brukar jag nästan alltid sätta mig vid datorn, Efter en stund så kan min blick bara fastna på en speciell punkt på dataskärmen och när jag kommer ur denna blick känner jag mig urkopplad från min egen kropp, typ att jag känner att min hand inte riktigt känns som min hand... Och det känns som att mina ögon är längre fram än vad dom brukar vara.

Det känns inte som ett direkt problem, bara ibland då jag nästan inte kan gå rakt...

Du har bara råkat försätta dej i ett lätt meditativt tillstånd. Händer mej rätt ofta på tråkiga möten...Börja meditera you got a knack for it.
Citera
2013-01-15, 22:47
Medlem
Evilyns avatar
Varje kväll runt 22-tiden brukar det braka till i hallen. Trodde första gången det hände att det var min karl som kom hem, men när jag öppnade halldörren var det ingen där. Alldeles nyss trillade en plastblomma ner från krukan den satt i på fönsterbrädet, jag kunde höra ett tydligt svisch-ljud, som att någon knuffade ner den. Kände noggrant runt hela fönstret, men det är inget drag alls.

Jag har inte varit så värst oroad över ljuden i hallen, men nu när blomman åkte i golvet blev jag lite fundersam - speciellt som jag igår kväll sa högt att om det finns ett spöke med goda avsikter här så är han välkommen in, om inte får han stanna ute.
Citera
2013-01-26, 15:47
Bannlyst
Vilka "paranormala fenomen" har ni varit med om, som ni inte kan förklara?

Jag har märkt att vi inte har någon tråd, ägnad åt saker vi helt enkelt inte kan förklara. Vare sig vi tror på dessa fenomen, eller inte. Jag har varit med om en del fenomen vi skulle kunna kalla paranormalt, men dom har oftast kunnat gå att förklara, som vid sömnparalyser, eller kalla vindar som har vidrört en.

Men min pappas kompis som vi kallar för Ojje var med om något jag inte kan förstå mig på.
Det var ett par år sedan i vårat hus hemma på landet. Vi relativt stort, då vi är en stor familj.
När Ojje var är besök så brukar han oftast hjälpa till och snickra på huset, och då höll dom på i vardagsrummet, och farsan var någon annan stans för tillfället.

Så Ojje snickrade själv i vardagsrummet, med ryggen mot själva rummet, och ansiktet riktat rakt emot väggen. Det var ändå fullt ös hemma, med massa ungar i 12-14års åldern som bråkade om datan etc. Plötsligt så märker Ojje att något märkligt händer. Han beskrev det som att "livs motorn saktades ned". Allt saktades ned, som i slow motion. Alla ljud dämpades, ungarna höll plötsligt knäpptyst.

Ljudet var som han beskrev, som att en motor saktade ned. Han fortsätter att hammra på väggen, och så hör han en röst. Den kom bakifrån. -"Tack, tack för att du hjälper till." Han vänder sig om, och det är ingen där. -"Tack". Rösten kommer från ett specifikt ställe i rummet, som han är helt säker på, berättar han. Han står frågande, och försöker förstå vad som händer. Sen så gick "livsmotorn" igång igen, så allt var som vanligt igen.

Han berättade för oss, men många var skeptiska, och några andra trodde att det var Morfar.
Mamma bad honom att peka vart rösten kom ifrån, och det gjorde han. Mamma häpnade. Det var precis där vår kära morfar hade gått bort, i hjärnblödning.

Ojje är såklart övertygad, och jag förstår honom. När det är en själv som upplever en sådan händelse, så är känslan så otroligt stark och verklig, så jag förstår honom allt. Men jag vet inte vad jag ska tro i denna situationen. Jag kan helt enkelt inte förklara det.

Har ni något att dela med er av, som ni inte kan förklara? Det spelar ingen som helst roll om ni är troende eller inte, det ska inte diskuteras här. Men förklaringar och hypoteser är välkomna.

Tänk positivt~
Citera
2013-01-27, 00:54
Medlem
Jag har en udda story att komma med. Om inte annat för att få igång en diskussion.
Tack och lov var vi två om att uppleva exakt samma sak, annars hade jag börjat tro att jag fått Stora Knäppen!!

Jag umgicks en tid med en kompis med några glada taxar. Vi kan kalla henne för Q, för enkelhetens skull.
Efter en längre hundpromenad var vi både trötta och hungriga. Vi gick till lokala pizzerian och köpte varsin pastasallad.

Det som hände där är svårt att greppa om. Till storyn hör också att jag exakt en vecka tidigare tappat bort en bussremsa som är gångbar i Stockholms lokaltrafik. Det är ett färdbevis för lokaltrafiken.
Jag mindes exakt hur den såg ut, stämpeln med tidsangivelsen för förra åkturen med buss, samt fem förbrukade markeringar.
Men mest grämde jag mig för att färdbevisets värde var över hundra kronor, och att det var klantigt att tappa bort det.

När vi stod och väntade på att pastasalladena skulle bli klara, så hör vi mycket tydligt ett duns mellan oss. Det lät som om någon tappat en tung bok i golvet.

Vi tittade i golvet, där vi tyckte oss höra dunsen, och vad ligger där??
Jo, färdbeviset som varit borta i en vecka! Allt stämde, antal förbrukade klipp (5st) och senaste tidsangivelsen. Jag och Q har varit med om en del märkliga saker, men detta var något i hästväg.

Hur kan man förklara att något kan materialiserats sig ur tomma (?) intet, på bästa Star Wars-sätt??

Tur att vi var två om att se det hela, för Q och jag tvivlade på våra sinnen. Två personer kan bara inte tolka saken fel ....

Berätta nu, vad tror ni??
Citera
2013-01-27, 01:58
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SluggoSkogsmus
Jag har en udda story att komma med. Om inte annat för att få igång en diskussion.
Tack och lov var vi två om att uppleva exakt samma sak, annars hade jag börjat tro att jag fått Stora Knäppen!!

Jag umgicks en tid med en kompis med några glada taxar. Vi kan kalla henne för Q, för enkelhetens skull.
Efter en längre hundpromenad var vi både trötta och hungriga. Vi gick till lokala pizzerian och köpte varsin pastasallad.

Det som hände där är svårt att greppa om. Till storyn hör också att jag exakt en vecka tidigare tappat bort en bussremsa som är gångbar i Stockholms lokaltrafik. Det är ett färdbevis för lokaltrafiken.
Jag mindes exakt hur den såg ut, stämpeln med tidsangivelsen för förra åkturen med buss, samt fem förbrukade markeringar.
Men mest grämde jag mig för att färdbevisets värde var över hundra kronor, och att det var klantigt att tappa bort det.

När vi stod och väntade på att pastasalladena skulle bli klara, så hör vi mycket tydligt ett duns mellan oss. Det lät som om någon tappat en tung bok i golvet.

Vi tittade i golvet, där vi tyckte oss höra dunsen, och vad ligger där??
Jo, färdbeviset som varit borta i en vecka! Allt stämde, antal förbrukade klipp (5st) och senaste tidsangivelsen. Jag och Q har varit med om en del märkliga saker, men detta var något i hästväg.

Hur kan man förklara att något kan materialiserats sig ur tomma (?) intet, på bästa Star Wars-sätt??

Tur att vi var två om att se det hela, för Q och jag tvivlade på våra sinnen. Två personer kan bara inte tolka saken fel ....

Berätta nu, vad tror ni??

Det enda som verkar logiskt är att du haft färdbeviset på dig och att det glidit ur en ficka eller någon plats på kläderna. Jag hade en gång stoppat ned en femhundring i den lilla minifickan som finns på framfickan på en del jeans. Jag hittade den där nåt år senare. Den hade hängt med många tvättar men var i bra skick. Men jag hade helt totalt glömt bort att jag stoppat den där.

Hade den glidit ur jeansen och ramlat ner på marken framför mig hade jag nog också blivit ganska förvånad. Säger inte att det var det som hände dig men något liknande är rätt troligt.
Citera
2013-01-27, 13:04
Medlem
Helt rätt min vän, det är en logisk förklaring. I första hand söker jag ju en logisk förklaring, men din idé sprack då jag alltid har färdbeviset i plånboken, som finns (oftast) i innerfickan.
Så den kan inte ha fallit ut ....

"Det enda som verkar logiskt är att du haft färdbeviset på dig och att det glidit ur en ficka eller någon plats på kläderna. Jag hade en gång stoppat ned en femhundring i den lilla minifickan som finns på framfickan på en del jeans. Jag hittade den där nåt år senare. Den hade hängt med många tvättar men var i bra skick. Men jag hade helt totalt glömt bort att jag stoppat den där.

Hade den glidit ur jeansen och ramlat ner på marken framför mig hade jag nog också blivit ganska förvånad. Säger inte att det var det som hände dig men något liknande är rätt troligt."

Jag och min Q kompis kan ännu inte begripa vad som hände ....
Citera
2013-01-27, 13:11
Medlem
Jag var med om något märkligt för ett par årsedan.
Hade ställt en dvdspelare på högkant brevid sängen, måtten ca 8-10 cm bred på golvet så den stod stadigt.
På natten vaknade jag av att den hade ramlat ner, kan påpeka att det var vintertid och inga fönster eller så var öppna så något drag i lägenheten fanns inte.

Lite mysko tycker jag nog.
Citera
2013-01-27, 13:38
Moderator
Humbugs avatar
Slog samman två trådar.
/mod
Citera
2013-01-27, 14:23
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SluggoSkogsmus
Helt rätt min vän, det är en logisk förklaring. I första hand söker jag ju en logisk förklaring, men din idé sprack då jag alltid har färdbeviset i plånboken, som finns (oftast) i innerfickan.
Så den kan inte ha fallit ut ....

"Det enda som verkar logiskt är att du haft färdbeviset på dig och att det glidit ur en ficka eller någon plats på kläderna. Jag hade en gång stoppat ned en femhundring i den lilla minifickan som finns på framfickan på en del jeans. Jag hittade den där nåt år senare. Den hade hängt med många tvättar men var i bra skick. Men jag hade helt totalt glömt bort att jag stoppat den där.

Hade den glidit ur jeansen och ramlat ner på marken framför mig hade jag nog också blivit ganska förvånad. Säger inte att det var det som hände dig men något liknande är rätt troligt."

Jag och min Q kompis kan ännu inte begripa vad som hände ....

Vårt minne är inte alltid att lita på. Jag kom först ihåg att jag lagt femhundringen i den lilla fickan med vilje men kom senare ihåg att den kvällen trodde jag att jag hade tappat pengarna då jag var säker på att jag lagt dom i den stora fickan. I ditt fall kan du glömt vart du egentligen lade färdbeviset. Eller kan du lagt ned det slarvigt i plånboken så att det glidit ut på något sätt.

Man kan sitta och spåna fram flertalet sådana naturliga förklaringar som är mer eller mindre sannolika. Det dom har gemensamt dock är att de är nästan oändligt mer sannolika än en övernaturlig förklaring som att färdbeviset materialiserat sig ur tomma intet.
Citera
2013-02-05, 15:16
Medlem
bezzes avatar
Jag kan berätta om en ganska obehaglig sak som hände mig när jag va runt 22-23.
jag hyrde en precis nybyggd lägenhet i staden jag kommer ifrån, Allt va precis nytt,köket va inte färdigkaklat när jag flyttade in. När dom byggde hyreshuset så fick dom avbryta bygget ett tag, när dom grävde grunden så hittade dom gammla gravar. Det va tydligen en såkallad pestkyrkogård dom slog upp hyreshuset på. Men iaf en natt när jag låg i soffan o kollade tv hörde jag ett högt skrik i hörnet vid tvn. En arg kvinna som skrek *mitt namn* ditt jävla äckel. Jag blev skit skraj o tände alla lampor i hela lägenheten.

Nästa och absolut värsta grejen i lägenheten va när jag vart ute och festat på natten. kommer hem och ska laga mat. Drack väldigt mycket den kvällen så slocknar i soffan med maten på spisen.
Vaknar av att det är massa folk i lägenheten. Det är ambulans, polis och brandmän. dom hade länge försökt komma in i lägenheten då grannen ringt och sagt att brandlarmet står och tjuter i min lägenhet. Dom hade kört upp brandstegen till fönstret och kollat på mig när jag satt i soffan o sov med massa rök i hela lägenheten. Hyresvärden kom och låste upp, dom kom dom in i lägenheten o fick mig att vakna. En av brandmännen frågade mig då vart den andra killen tagit vägen som satt brevid mig i soffan och tittade på mig när jag sov. Han va en av brandmänne som åkte upp med branstegen och tittade in genom fönstret.
Jag kom hem själv till lägenheten den natten. Ingen av mina polare hade nyckel till lägenheten och dörren va låst när dom kom in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in