Blev nyfiken att läsa historian av en plats jag befann mig på vid 12 års åldern. Jag googlade mig fram till en genealogi i området. Där kom jag fram till en beskrivining samt bild på ett gift par.
När jag var 12 år så hade jag feber, som är den enda anledningen att jag är skeptisk mot denna "annars paranormala händelsen" Jag befann mig ute på landet hos min mamma, i mitt rum. Det var natt och jag låg på andra våningen av min våningssäng som jag hade för mig själv.
Vid ena änden av sängen stod fönstret som visade ut på gårdsplan, samt en stentrappa som var precis utanför. Där låg jag med 39graders feber, och kunde inte sova. Rätt som det var så ser jag hur en äldre man, finklädd, hatt och kepp, rycker på axlarna som en förbedelse för att gå ned för trappan. Jag fryser till is och vågar inte ens andas i förskräckelsen att han ska höra mig. Tillslut går han stadigt ned för trappan och jag hör hur dörren öppnas samt stängs. Jag hoppar ned från andra våningen av sängen och rusar till min mammas säng som av skilsmässo anledning flyttats till en helt annan del av huset än tidigare, dvs precis brevid källarens trappuppgång till huset. Det är knäpptyst där, och mamma påstår att det är min syster som har kommit hem från en fest antagligen. Men ja.. min syrra varken festade eller hade på sig en hatt.
Idag så satt jag som tidigare nämnt och läste om området, inte av intresse i spöksyfte, utan vanligt hederligt historia. Men där kom jag fram till en bild på paret som tydligen ska varit boende i närheten. Mannen var finklädd, och hade givetvis hatt samt kepp. En beskrivning brevid om mannen är även intressant, angående sin hatt.