2013-12-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
SEB säger nej till företag som vill växla BTC till pengar.

http://www.svd.se/naringsliv/svep-bitcoin_8794482.svd?sidan=11#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

"Det kontantlösa samhället" sparar pengar för bankerna, men huvudorsaken är att de då har full kontroll. Då kan de göra precis som idag, dvs skapa pengar ur ingenting med hjälp av räntor, använda dessa skapade pengar till att spekulera... och om det skiter sig så tar de helt enkelt dina pengar som säkerhet precis som de gjorde på Cypern.

Med BTC och de andra kryptovalutorna så har folk helt plötsligt en möjlighet att spara pengarna i madrassen... och det gillas avgjort inte av banken. Banker och myndigheter måste verkligen vara helt vettskrämda för Bitcoin eller motsvarande då de helt plötsligt står helt utan kontroll eller möjlighet att veta hur folk hanterar sina pengar...

Alltså pengar är ju till för att användas, om alla skulle hoarda sina pengar för att de tror att värdet på de stiger då, så stannar ju samhället och utvecklingen av.

Banker skapar inte pengar ur intet.

Cypern och Grekland är bra (eg. dåliga för dom) exempel på vad som händer när folk hoardar sina svarta pengar istället för att använda dom!
Citera
2013-12-06, 10:51
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Cypern och Grekland är bra (eg. dåliga för dom) exempel på vad som händer när folk hoardar sina svarta pengar istället för att använda dom!
Japp, det är givetvis folket som varit för sparsamma, och inte velat betala skatt som de ska. Då är det ju inte mer än rätt att man stjäl kapital från bankkonton för att finansiera havererade banker och statliga finanser. Genom att ta politiskt ansvar och hjälpa banker på det viset ser man till att bygga ett starkt förtroende för valutan och finanspolitiken bland vanligt folk.
Citera
2013-12-06, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Japp, det är givetvis folket som varit för sparsamma, och inte velat betala skatt som de ska. Då är det ju inte mer än rätt att man stjäl kapital från bankkonton för att finansiera havererade banker och statliga finanser.
Du tror alltså inte att utbrett skattefiffel och mygel bland vanliga människor påverkar ett samhälles möjlighet att fungera normalt? Otroligt lätt och PK att bara skylla på banker och politiker.
Citera
2013-12-06, 11:51
Medlem
massepojkens avatar
Är det någon som har koll på om bröderna Winklevoss bitcoinfond börjar närma sig lansering?
Personligen tror jag det skulle kunna svinga vår älskade bitcoin en bra bit upp.

En fond med bara bitcoin. Kan man älska något mer än sitt eget barn?
Citera
2013-12-06, 12:00
Medlem
72mms avatar
Citat:
Du tror alltså inte att utbrett skattefiffel och mygel bland vanliga människor påverkar ett samhälles möjlighet att fungera normalt? Otroligt lätt och PK att bara skylla på banker och politiker.
Jag skyller inte bara på banker. Skattefiffel är givetvis ett problem, men om inte förtroendet finns för staten så är det naturligt och förväntat.
Citera
2013-12-06, 12:24
Medlem
Citat:
Jag skyller inte bara på banker. Skattefiffel är givetvis ett problem, men om inte förtroendet finns för staten så är det naturligt och förväntat.
Så du menar att staten har varit för snäll i Grekland och Cypern?
Citera
2013-12-06, 12:30
Medlem
72mms avatar
Citat:
Så du menar att staten har varit för snäll i Grekland och Cypern?
Inkompetent.

Det betyder ju inte att man får stjäla kapital från folk.
Citera
2013-12-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Är det någon som har koll på om bröderna Winklevoss bitcoinfond börjar närma sig lansering?
Personligen tror jag det skulle kunna svinga vår älskade bitcoin en bra bit upp.

En fond med bara bitcoin.

Tror de kommer få det trögt om de ens får igång en sådan fond innan bitcoin havererat och varför ska folk köpa in sig i deras bitcoinonly fond när de flesta investerare själva kan köpa bitcoins direkt?
Senast redigerad av Nibiru2011 2013-12-06 kl. 12:37.
Citera
2013-12-06, 12:36
Medlem
Citat:
Inkompetent.
Jaha och vilka är det som röstat fram politikerna?

Citat:
Det betyder ju inte att man får stjäla kapital från folk.

Hade det varit bättre för folket om hela Cypern sjunkit då? De mesta av pengarna som staten inkaserade var fiffelpengar från icke Cyprioter som bet sig själva i svansen när de valde Cypernbanker för att gömma sina svarta pengar i.
Citera
2013-12-06, 12:41
Medlem
kan någon svara på varför btcx säljer sina btc billigare än vad de är, eller är det diagrammen som uppdateras vid olika tidpunkter?
http://www.ladda-upp.se/bilder/pbuxpepljakyyi/
Citera
2013-12-06, 13:05
Medlem
72mms avatar
Citat:
Jaha och vilka är det som röstat fram politikerna?

Jag tror inte någon har gått till val på att legalisera stöld.

Citat:
Hade det varit bättre för folket om hela Cypern sjunkit då? De mesta av pengarna som staten inkaserade var fiffelpengar från icke Cyprioter som bet sig själva i svansen när de valde Cypernbanker för att gömma sina svarta pengar i.
Du verkar ha en ganska konstig uppfattning om rättssäkerhet. Så om jag är cypriot så ligger ansvaret på mig att inte ha kapital i banker som även tillåter rika ryssars svarta pengar? Om jag ändå har det så är det rätt åt mig att jag förlorar dem?

Jag har all förståelse för cyprioters intresse för Bitcoins med bakgrund av detta. Faktum är att jag tror att vi kommer se detta som ett tema framöver. Intresset för Bitcoin kommer kraftigt öka i länder där de etablerade ekonomiska systemen på ett eller annat sätt har problem eller helt enkelt saknas; Argentina, Grekland, Cypern, Iran, vissa afrikanska länder, etc, etc.
Citera
2013-12-06, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwere
kan någon svara på varför btcx säljer sina btc billigare än vad de är, eller är det diagrammen som uppdateras vid olika tidpunkter?
http://www.ladda-upp.se/bilder/pbuxpepljakyyi/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbitrage
Varje sida är olikt en annan. Det blir så eftersom att efterfrågan är olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in