Citat:
Ursprungligen postat av
Skatteskolk
Jag hoppas verkligen inte Selby går vidare till final. I så fall får de tidigarelägga finalen så jag inte hinner somna innan det är avgjort.
Det ligger lite i vad du säger. Å andra sidan kunde det varit värre...tänk bara på en final mellan Selby och Ebdon!
Selby är lite av en kameleont. Möter han defensiva spelare halkar han gärna in i ett defensivt tänkande. Möter han offensiva spelare så spelar han själv offensivt. Selby har ju enorm kompetens både offensivt och defensivt. Totalt sett tror jag att Selby är den mest kompletta spelaren av alla, i konkurrens med O´Sullivan. Selbys problem är nog ibland att han biter i för stora stycken åt gången.
Selby vill gärna axla Ronnies mantel som No 1 på touren. Det innebär en stark press på honom och han spänner sig ibland i sin iver att prestera.
Väldigt intressant är det att studera dom olika spelarnas kompetens och dagsform. Vad vi inte tar så mycket hänsyn till är spelarnas privatliv. En spelares privatliv har självklart stor betydelse för hur han/hon presterar. Se på Smurfen som tappade lite av gnistan när hans fru stod och bläddrade med skilsmässopappren i spelargången i en turnering.
Samma sak med Ding. Ding knäcktes iofs av en förlust mot Ronnie men han hade också stora privata problem med ensamhet i ett nytt land utan att känna någon och utan språkkunskaper.
Dott är ett annat exempel. Dott har inte riktig hämtat sig efter sina problem med psykisk ohälsa.
Vissa andra spelare har fått betala dyrt för sitt "externa engagemang" utanför snookerlokalerna (t ex Matthew Stevens och Jimmy White).