2013-12-04, 01:27
Medlem
Hur mycket skulder pratar vi?

Du har ju jobb vilket underlättar situationen. Hur ser dina skulder ut? antar att det är en del fakturor som trillat in samt ev mindre blancolån?
Citera
2013-12-04, 11:16
Medlem
Aretha5os avatar
Som du redan verkar veta, skriv inte på något så klarar du dig väldigt länge faktiskt.. det kommer tillslut att knacka på din dörr - öppna inte, fördel om man bor på 2+ vån eller uppåt då dem är riktigt luriga och kollar in genom fönster och snackar med grannar dem där delgivnings männen.

Du kan hålla dig undan ända tills farbror blå kommer, då hamnar du hos kronofogden.. när du gjort detta har du ytterligare en massa tid på dig innan det börjar hända grejer.

Men om du vill ha ett tips från en som varit där så kan jag berätta att om man drar sms lån från alla de hörn och sedan utvandrar till t.ex. Norge så försvinner du ur vissa av företagens register och skulderna åker ut i tomma intet.

Kan inte säga exakt vilka, men när jag kom hem efter 4 års arbetande från Norge så hade jag bara ett par kvar. nu har det gått 4 år sedan jag kommit tilbaka och har stadigt kontroll på min UC och den är helt fläckfri

så man kan väl ändå påstå att det finns kryphål att hitta där ute
Citera
2013-12-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erssn
Hur mycket skulder pratar vi?

Du har ju jobb vilket underlättar situationen. Hur ser dina skulder ut? antar att det är en del fakturor som trillat in samt ev mindre blancolån?

300,000 kr skulle jag uppskatta det till.
Citera
2013-12-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha5o
Som du redan verkar veta, skriv inte på något så klarar du dig väldigt länge faktiskt.. det kommer tillslut att knacka på din dörr - öppna inte, fördel om man bor på 2+ vån eller uppåt då dem är riktigt luriga och kollar in genom fönster och snackar med grannar dem där delgivnings männen.

Du kan hålla dig undan ända tills farbror blå kommer, då hamnar du hos kronofogden.. när du gjort detta har du ytterligare en massa tid på dig innan det börjar hända grejer.

Men om du vill ha ett tips från en som varit där så kan jag berätta att om man drar sms lån från alla de hörn och sedan utvandrar till t.ex. Norge så försvinner du ur vissa av företagens register och skulderna åker ut i tomma intet.

Kan inte säga exakt vilka, men när jag kom hem efter 4 års arbetande från Norge så hade jag bara ett par kvar. nu har det gått 4 år sedan jag kommit tilbaka och har stadigt kontroll på min UC och den är helt fläckfri

så man kan väl ändå påstå att det finns kryphål att hitta där ute

Tack för den informationen.
Citera
2013-12-04, 23:55
Medlem
Ingen som har mer matnyttig information?
Citera
2013-12-05, 18:34
Medlem
1. Börja med att ta reda på exakt hur din skuldsituation ser ut. Storlek på varje enskilt lån och räntesats.

2. Se till att lösa de lån du har med högst ränta. Känn euforin för varje litet lån som du blir av med.

3. Se om det är möjligt att påverka lånen på något sätt. Kanske förlänga de lån som du har med låg ränta så att du inte behöver amortera så snabbt utan istället kan beta av de dyrare lånen.

4. Lån på 300 000 går att bli av med genom vanlig amortering. Faktiskt inte värre än stora bostadslån.

Du kommer inte få skuldsanering. Krävs att du ändrat beteende och inte dragit på dig nya skulder de senaste åren. Att du aktivt gjort så mycket du kan för att betala tillbaka men hamnat i en återvändsgräns.

Du har kommit långt som sett att du har problem och du är villig att fixa detta. Du kommer att lyckas.
Citera
2013-12-06, 06:42
Medlem
stevenGnarlys avatar
Kronofogden, hur länge sitter det kvar?

Hej, jag sitter lite i kärret och kommer troligtvis åka på kronokallen snart. Första gången för mig och jag undrar hur länge betalningsanmärkningar från KF sitter kvar i registret? Kommer man vara körd livet ut eller har det en period? Känns ju som en riktigt pungspark om man åker på nåt rätt litet nu och inte kan ta lån senare i livet. Kan någon ge mig lite information på ämnet? Vilka nackdelar kommer med snedsteget?
Citera
2013-12-06, 06:51
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenGnarly
Hej, jag sitter lite i kärret och kommer troligtvis åka på kronokallen snart. Första gången för mig och jag undrar hur länge betalningsanmärkningar från KF sitter kvar i registret? Kommer man vara körd livet ut eller har det en period? Känns ju som en riktigt pungspark om man åker på nåt rätt litet nu och inte kan ta lån senare i livet. Kan någon ge mig lite information på ämnet? Vilka nackdelar kommer med snedsteget?
Det är några år. 5 gissar jag på.

Tråkigt att höra när folk trillar dit. Inte lätt.
Citera
2013-12-06, 06:52
Medlem
the_creators avatar
du kommer få svårt eller omöjligt att få lån, krediter, bostäder etc.

http://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html
Citera
2013-12-06, 06:53
Medlem
Napis avatar
3år sitter det kvar, något du hade vetat direkt om du sökt.

Anmärkningen gör så att du inte kan ta vissa jobb tex bevakning, polis, bank, mm.
Du får inte köpa något på avbetalning. Du får inte ta lån. Du får inte stå på ett telefon abonnemang. Du får inte hyra en bil.
Kort och gott är du snudd på omyndigförklarad under tiden du har anmärkningen.
Senast redigerad av Napi 2013-12-06 kl. 06:56.
Citera
2013-12-06, 06:55
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
3år sitter det kvar, något du hade vetat direkt om du sökt.
" För en juridisk person t.ex. aktiebolag, finns noteringen kvar i minst fem år. "

~ http://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html
Citera
2013-12-06, 06:58
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
" För en juridisk person t.ex. aktiebolag, finns noteringen kvar i minst fem år. "

~ http://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html

Ja det stämmer. Men det är troligen helt irrelevant i den här tråden.

Edit: visserligen har ju inte ts givit några skäl till varför så det finns väl en liten risk att det kan vara relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in