2013-12-05, 21:56
Medlem
Mantillas avatar
Clea Sangborn

Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Nu spekulerar jag lite, men undrar just varför RO valde Clea Sangborn som offentlig försvarare? Skulle jag bli delgiven misstanke om mord sklle jag nog lagt lite mer krut på det valet. I så fall kan jag tänka mig att RO är knäckt nu när han blivit häktad och har "kastat bort" sitt val på en försvarare som aldrig haft ett mordfall förut, eller har hon det? Visserligen var det ju den kärringen som försvarade "Perronghyenan" förra året, och det aset fick ju bara 1 år och 6 mån. så det kanske ses som en merit för henne? http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5320108
Hon var ju också på tapeten 2009 i TV4:s dokusåpa "Advokaterna". Hände det något i den här utredningen 2009 som kan ha gjort att en GM börjar fundera på val av advokat? Jag har för mig att någon har hörts i det här fallet förut, men när eller vem det var vet jag inte. Någon annan som vet? Har media rapporterat om något sådant under årens lopp?

Ursprungligen postat av Wildis
Valde och valde....Det är väl snarare så att man tilldelas en offentlig försvarare (?) och så kan man ansöka om att få byta om valet inte faller i smaken? De s.k kändisadvokaterna känner han förstås till, men han kanske inte anser sig ha råd med dem och så har han ingen möjlighet att i häktet googla efter någon advokat som är bra, men ingen kändisadvokat direkt. Han vet säkert ingenting om Cleas meriter? Eller så räknar han kallt med att bli frisläppt snart...

Mantilla:
Nej, man tilldelas inte en offentlig försvarare, den väljer man själv, sen är det upp till den om de vill ta sig an fallet. Jag har precis insett att den här giriga kärringen dessutom representerar en av de misstänkta i Dejtingmordet i Solna! Så jävla oansvarigt att ta på sig två så högprofilerade fall samtidigt, men det kanske är till allmänhetens fördel om hon torskar åtminstone det fallet.
Senast redigerad av Mantilla 2013-12-05 kl. 21:58. Anledning: Fetning
Citera
2013-12-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där skulle också kunna vara anledningen till den nyinsatta häktningsförhandlingen. Om p7:an säger att han inte ska vårdas på rättspsyk och han likafullt mår psykiskt jättedåligt och behöver hjälp av allmänpsykiatrin, så kan advokaten hävda att det föreligger särskilda skäl för att inte hålla den misstänkte häktad.

Kanske. Ombudet verkar driftig, så det kanske finns både en eller två ingångar vad gäller den nyinsatta häktningsförhandlingen. Vi får se hur det går i morgon bitti.

Citat:
Nu spekulerar jag lite, men undrar just varför RO valde Clea Sangborn som offentlig försvarare?
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Valde och valde....Det är väl snarare så att man tilldelas en offentlig försvarare (?)
...
Citat:
Nej, man tilldelas inte en offentlig försvarare, den väljer man själv, sen är det upp till den om de vill ta sig an fallet.

Det stämmer inte riktigt. Åklagaren ansöker om offentlig försvarare för den anhållne. Vill den anhållne ha en viss försvarare så anges det i åklagarens framställan till tingsrätten, men det händer att den anhållne godtar den offentlige försvarare som domstolen utser.

I 39-åringens fall hade han meddelat att han godtar den offentlige försvarare som domstolen förordnar och det blev CS.
Citera
2013-12-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Det lyser skyldig om den mannen. Sådana där frispel får man inte utan att det ligger en hund begraven.

Jag har själv suttit häktat och tyckte det var ganska soft. Enda irriterande var att få Findus-frysrätter varenda jävla dag.
Lite grönsaker får han väl tolerera, han har ju varit fri allt för länge. Lindras inte påföljden i sådana fall, eller har jag fel.
Citera
2013-12-05, 23:06
Medlem
Har inte läst allt i tråden men en del. Fascinerande brottsfall av olika anledningar och kanske främst för att man är i samma ålder och rörde sig i stan på kvällar/nätter samma tidpunkt.

Jag har funderat på om det skulle kunna vara en rimlig reaktion av MGM att bryta ihop mentalt när han i 17 år har förträngt, verkligheten kommit ikapp och han antagligen kommer straffas för gamla synder.
Efter mordet så har ju RO levt ett till synes ett normalt liv och åtnjutit ett förtroende hos familj, vänner och bekanta. Han har kanske med några ytterst få undantagsfall inte berättat för någon vad han varit med om.

Plötsligt sitter man häktad. Om han nu är GM så kanske det inte var oväntat men ändå overkligt efter så lång tid.

Finns det något liknande fall i Sverige, eller världen för den delen när en random GM inte varit misstänkt från början men sakta börjat figurera mer och mer i undersökningen och sedan brutit ihop på detta sätt. För att han varit skyldig men förträngt under så lång tid.

Med andra ord, kan RO´s psykbryt vara en frisk reaktion på något mycket sjukt?

Är dom osäkra på Huddinge så kan dom ju konsultera idioterna på Säter.
Citera
2013-12-05, 23:13
Bannlyst
Vad finns att vinna på omhäktesförhandling egentligen? Kan en advokat bara begära det utan vidare genom att påstå att klienten mår dåligt?
Citera
2013-12-05, 23:22
Medlem
Det har ju varit lite olika funderingar kring varför det skall bli en ny häf imorgon. Teori: RO vill inte vara häktad. RO har kommunicerat denna ståndpunkt till sin försvarare som har fört önskemålet vidare till TR. Låter kanske väldans långsökt men ev inte en helt osannolik tågordning.
("För det fall O påkallar omhäktningsförhandling innan den 20 december 2013 har den offentlige försvararen att anmäla detta till tingsrätten". Källa: häf-protokollet)
Citera
2013-12-05, 23:26
Bannlyst
Du menar att RO är redo att erkänna?
Citera
2013-12-06, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strutsamma
Har inte läst allt i tråden men en del. Fascinerande brottsfall av olika anledningar och kanske främst för att man är i samma ålder och rörde sig i stan på kvällar/nätter samma tidpunkt.

Jag har funderat på om det skulle kunna vara en rimlig reaktion av MGM att bryta ihop mentalt när han i 17 år har förträngt, verkligheten kommit ikapp och han antagligen kommer straffas för gamla synder.
Efter mordet så har ju RO levt ett till synes ett normalt liv och åtnjutit ett förtroende hos familj, vänner och bekanta. Han har kanske med några ytterst få undantagsfall inte berättat för någon vad han varit med om.

Plötsligt sitter man häktad. Om han nu är GM så kanske det inte var oväntat men ändå overkligt efter så lång tid.

Finns det något liknande fall i Sverige, eller världen för den delen när en random GM inte varit misstänkt från början men sakta börjat figurera mer och mer i undersökningen och sedan brutit ihop på detta sätt. För att han varit skyldig men förträngt under så lång tid.

Med andra ord, kan RO´s psykbryt vara en frisk reaktion på något mycket sjukt?

Är dom osäkra på Huddinge så kan dom ju konsultera idioterna på Säter.

Ja det tror jag är anledningen till att han bryter ihop. Han har på något sätt försökt förtränga det som hände där vid ridskolan för 17 år sedan och gått vidare. 17 år är ändå rätt lång tid och han inser nu antagligen att det är kört. Mycket djup depression blir nu följden.

Alternativet att han är oskyldig men då bör man väl inte bli så där pass nedbruten utan tro på att det kommer visa sig att han är oskyldig i rätten.
Citera
2013-12-06, 02:54
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Vad finns att vinna på omhäktesförhandling egentligen? Kan en advokat bara begära det utan vidare genom att påstå att klienten mår dåligt?
Försvararen (advokaten) vill nypa till när det är som förmånligast, det har inget att göra med klientens tillstånd. Hon tror sig veta att åklagarens ursprungliga skäl för häktning inte längre föreligger, hon har ju trots allt viss insyn i utredningen. Men jag undrar vad hon menade med att det finns ett annat kort, som hon citerades ha sagt i AB härom dan. Den biten verkar de ha tagit bort ur de webbtidningsartiklar jag läste tidigare.
Citera
2013-12-06, 07:05
Medlem
Citat:
Försvararen (advokaten) vill nypa till när det är som förmånligast, det har inget att göra med klientens tillstånd. Hon tror sig veta att åklagarens ursprungliga skäl för häktning inte längre föreligger, hon har ju trots allt viss insyn i utredningen. Men jag undrar vad hon menade med att det finns ett annat kort, som hon citerades ha sagt i AB härom dan. Den biten verkar de ha tagit bort ur de webbtidningsartiklar jag läste tidigare.
Jag har inte sett något inlägg om där försvararen citeras om "annat kort". Du kanske tänker på det som en användare skrev för några dagar sen:
Citat:
Ursprungligen postat av Pete Bondurant
Det finns dock ett annat kort inblandat...
Citera
2013-12-06, 08:23
Medlem
Citat:

1. Det är ett automatiskt lagstadgat förfarande såvida inte åklagaren redan anser sig ha tillräckligt för fällande dom och förbereder ett åtal snarare än ägnar sig åt utredning. Se tex. http://lawline.se/answers/13447 för en enkel beskrivning av situationen. Givetvis finns det massvis av sätt att överklaga och förändra begäran map. försvaret.

2. Ifall det är som spekulerats i tråden, som så att *enbart* ett sådant där dataprogram ligger till grund för häktningen så kan man förstå problematiken. Trots allt skulle det innebära dels att leverantören av analysen begått en massa svåra brott samt att åklagaren potentiellt begått tjänstefel samt att det kan föreligga grövre domstolsfel (beslut under oförstånd). Inte bra alls, alltså även om bedömningen nog kommer att läggas på åklagaren och leverantören. Men i övrigt så verkar spekulationerna sammanfalla med tex. åklagarens begäran om kvarstad -dvs. att svårliggöra för klienten att tex. kalla experter, extra advokater mm. till förhandlingen, vilket då skulle kunna uppenbara ett sådant förfarande som det spekulerats om, till ickeförmån för utredningen, *ifall* det spekulerade förfarandet förekommit.

3. CS är säkert en god advokat, däremot borde alla advokater lära sig att alltid köra sönder alla vittnen med negativa utsagor för sina klienter, att aldrig tillåta uppspelningar av vittnesmål som är negativa för deras klient samt förstås att aldrig tillåta bevis som varken domstolen eller de själva förstår (dvs. utan att göra den saken gällande i domstolen).
Citera
2013-12-06, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Tanken jag hade var att PH kunde ha haft med sig kniven i väskan (han kom ju från jakten och kanske hade litet jaktkläder och -prylar i väskan).

Han blir rånad, rånaren rotar i väskan och hittar kniven. Det uppstår bråk, rånaren tar kniven och hugger PH.

Då känns det också naturligare att GM lämnar kniven på platsen och slänger slidan i närheten. Hade jag varit GM och det varit min egen kniv hade jag nog sett till att göra av med den och slidan på ett mer ordentligt sätt.

Notera: Att slidan slängdes visar på att den inte varit faststatt i något bälte eller liknande utan burits löst. Med den storleken på kniv kräver väl det en rätt stor ficka? Eller en väska.

Om han knivhuggit BO först och därefter springer iväg med den blodiga kniven "säkrad" så kan slidan lossnat och flugit iväg. Det ser ut som om att han slängt den men den har i själva verket lossnat under språng. Han har alltså inte varit slarvig utan noga med att förvara kniven säkert efter angreppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in