2013-12-05, 01:13
Medlem
Armstrongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Det lyser skyldig om den mannen. Sådana där frispel får man inte utan att det ligger en hund begraven.

Jag har själv suttit häktat och tyckte det var ganska soft. Enda irriterande var att få Findus-frysrätter varenda jävla dag.

Hur många dagar blev det?
Citera
2013-12-05, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Det finns två syften med att genomföra en p7-undersökning (notisum):
1 § I brottmål får rätten besluta om rättspsykiatrisk undersökning i syfte att kunna bedöma
1. om det finns medicinska förutsättningar att överlämna den misstänkte till rättspsykiatrisk vård enligt 31 kap. 3 § brottsbalken, eller
2. om den misstänkte har begått gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning och i så fall tillståndets betydelse för frågan om påföljdsvalet enligt 30 kap. 6 § brottsbalken.
Det andra syftet, punkt 2 ovan, kanske inte alls är tingsrättens intresse just nu. Beslutet om den lilla sinnesundersökningen kan vara helt och hållet baserat på punkt 1:
"Ändamålet med undersökningen ska anges i rättens beslut. Avser beslutet en undersökning enligt första stycket 1, ska det av beslutet framgå om undersökningen ska omfatta förutsättningarna för vård med särskild utskrivningsprövning. Avser beslutet en undersökning enligt första stycket 2, får rätten besluta att undersökningen ska omfatta även frågan om huruvida den misstänkte
1. till följd av störningen har saknat förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt, eller
2. i anslutning till brottet själv genom rus eller på något annat liknande sätt har vållat det tillstånd som avses i 1 eller som utgör störningen. Lag (2008:321)."
Utifrån det 39-åringens försvarare har berättat om hennes klients psykiska mående i häktet är det helt rimligt att tingsrätten beställde denna p7:a, precis som det är rimligt att mannen även har överförts till rättspsyk där han kan få den omfattande vård han verkar behöva.

Tack för svar. Jo jag visste (tro mig) att det finns 2 syften/frågeställningar för en P7:a. Jag ville bara med min tidigare formulering sätta fingret på den svårighet som det måste (?) vara att såhär pass lång tid efter ett brott försöka utröna den häktades mentala tillstånd vid tidpunkten för brottet. Och som du skriver behöver man inte efterfråga detta under P7:an men jag har mkt svårt att tro att detta inte skulle vara av intresse för den pågående/kommande processen att iaf försöka klargöra. Det borde väl ändå anses vara lite relevant (om än svårbedömt?).
Sedan är det väl inte så att åkl rekvirerar en P7:a när någon häktad börjar må akut psykiskt dåligt/agerar självdestruktivt etc. Troligen har någon tillkallad doktor utfärdat ett vårdintyg vilket sedan kan och kommer att omprövas kontinuerligt av psykets doktorer.
En P7:a innebär ju ett samtal på tu man hand under (normalt) trekvart-en timme sådär, inte flera dagars inläggning/observation på psyket.
Senast redigerad av Rubar 2013-12-05 kl. 01:26.
Citera
2013-12-05, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armstrong
Hur många dagar blev det?

2 veckor. Kan bli segt för mgm om han redan är knäckt.
Citera
2013-12-05, 01:25
Medlem
Morgonribbas avatar
Jag ber om ursäkt om jag missat en del, jag har inte läst allt i tråden; men: att den anhållne mår psykiskt dåligt anser jag är normalt, även för en oskyldig person att göra under rådande omständigheter. Det är inget man kan dra några slutsatser av anser jag.

Jag tycker den anhållne inte verkar passa in som rånare, och tycker personlogen att det låter troligare att han rånats av någon brutal person med labilt psyke.

Har inte folk rånmördats för mindre belopp än 2000 kr? (det var väl vad som saknades i offrets plånbok?). Jag tycker det låter som att någon psykdåre fått syn på att han hade mycket pengar i plånboken och bestämt sig för att råna honom. Ett rån som spårade ur.

Vi har ju sett exempel på hur hänsynslösa och brutala en del personer är, jag tänker t ex på han som rånade en kille nere på tunnelbansrälsen?
Citera
2013-12-05, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Det kan också vara så att den misstänktes röst också är väldigt lik inringaren. Det tillsammans räcker gott och väl för häktning på sannolika skäl.

Det kan vara ett försök att knäcka den misstänkte, att genomgå en psykundersökning är antagligen genomvidrigt. Däremot ligger inte resultatet av en sådan undersökning till grund för att en person får god man/förvaltare utsedd. Och åklagaren har inget intresse av något sådant. Åklagarens verktyg att säkra tillgångar hos den misstänkte sker genom ansökan av kvarstad hos domstolen. Åklagaren i det här målet ansökte om detta men fick avslag.

Se detta inlägg: (FB) 25-årige studenten Per Häggström mördad på Valhallavägen 1996

1. Nej, det gör det inte, under några omständigheter. Möjligtvis är det som så att bevis i kombination med någon form av röstigenkänning eller helt enkelt vanlig hörbarhet med örat räcker för att åklagare ska kunna ta in den misstänkte på en lägre grad av misstanke. Sannolika skäl kan aldrig uppnås på +1 bevis vet du, +1 betyder att sannolikheten för att den misstänkte är oskyldig är upp till 99%.

2. Snarare är det någon form av rättsröta såvida undersökningen inte gäller överfall av häktespersonal eller klaustrofobi - dvs. är till nytta för den intagne då klaustrofobi kan vara väldigt jobbigt att hantera och kan leda till självmord. Däremot är det mycket ovanligt att det så att säga sammanfaller med ett tidigare misslyckande i att förhindra att mannen köper sig en advokat eller en extra advokat. Man kan förstås bara spekulera i att kvarstaden har något att göra med ett svagt bevisläge då åtgärden verkar onödig även om det kan vara som så att advokaten inte är helt sanningsenlig map. bevisläget.
Citera
2013-12-05, 01:34
Medlem
Morgonribbas avatar
Jag tror att den anhållne är intagen för att hans röst är väldigt lik inringaren, och man vill få fram vad han kan tänkas veta om mordet. Om det ÄR han som ringde in, så är det antingen han som är mördaren, eller så vet han mer om vem som gjorde det.
Citera
2013-12-05, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Thaifrun verkar ha gett sig ut på äktenskapsmarknaden igen:
http://badoo.com/sv/0145656693/
OM nu frun har givit sig ut på äktenskapsmarknaden, något jag inte själv kan avgöra om det stämmer eller ej, så kan detta bero på att hon är ganska säker på att RO inte kommer ut på ett bra tag. Detta kan tyda på att det är uppgifter från henne som har fått honom häktad. Att han nu har brutit ihop kan då bero på att han har insett vad som ligger till grund för häktningen och/eller att han har blivit lämnad. Låt vara osagt om det hon isåfall har inkommit med är sant eller inte.
Senast redigerad av Clackwell 2013-12-05 kl. 03:16.
Citera
2013-12-05, 02:51
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clackwell
OM nu frun har givit sig ut på äktenskapsmarknaden så kan detta bero på att hon är ganska säker på att RO inte kommer ut på ett bra tag. Detta kan tyda på att det är uppgifter från henne som har fått honom häktad. Att han nu har brutit ihop kan då bero på att han har insett vad som ligger till grund för häktningen och/eller att han har blivit lämnad. Låt vara osagt om det hon isåfall har inkommit med är sant eller inte.

Precis. Dessutom var det någon i tråden som meddelade att frun inte längre var skriven på adressen, enligt Infotorg.se.
Citera
2013-12-05, 03:34
Medlem
Att den misstänkte mår psykiskt dåligt gör att det känns ännu mer troligt att han är skyldig.

39-åringen förekommer inte i kriminalregistret. Han är välutbildad, socialt väletablerad och har sedan drygt tio år haft inkomst på runt 50 000 kronor i månaden.

Låter onekligen som att han har rätt mycket att förlora på att bli frihetsberövad.
Senast redigerad av Kaymano 2013-12-05 kl. 03:40.
Citera
2013-12-05, 06:57
Medlem
nu faller korthuset bara en tidsfråga innan kniven kommer fram igen det ligger så djupt rotad i han att han vill mörda det aset
Citera
2013-12-05, 07:19
Medlem
MrsMagoos avatar
39-åringen har blivit topsad för DNA-analys. Han har även fått lämna fingeravtryck. Huruvida någon jämförelse hunnit göras med de säkrade spåren från brottsplatsen är oklart. Det är i vart fall inget som redovisats för advokaten ännu.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17964337.ab
Citera
2013-12-05, 08:43
Medlem
flingborrs avatar
Han är skyldig och har brutit ihop efter att polisen visat han bilder på offret och minnen från gärningen kommit fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in