Citat:
Ursprungligen postat av
Apologist
Du kanske är kristen enligt svenska kyrkan o dagens mått men du är knappast kristen enligt bibelns mått? Säg mig, vilken gren tillhör du, pingst, svenska kyrkan, livets ord etc?????????
Jag är ortodox kristen. Ser du, så enkelt är det att svara på en fråga. Själv kryper du oärligt undan för alla frågor, duckar, och byter ämne varje gång du inte kan svara. Nu tror jag ju inte att du är kristen, men skulle du vara det skulle du vara en dålig sådan. En kristen ger raka svar, du är raka motsatsen. Jag tror fortfarande du är Jehovas Vittne och därmed inte mer kristen än en muslim eller jude.
Citat:
Ursprungligen postat av
Apologist
Vad gäller skattskrivning så kan jag bara säga att det är vanligt i uländer att man gör alla "ärenden" via fädernas hemby. Det är by system, de har alltid funnits. Jag befinner mig själv i ett land där by system existerar. Romarna använde sig av den befintliga strukturen som redan fanns, precis som USA använde sig av den befintliga strukturen som fanns i Tyskland efter andra världskriget.
Vilket bedrövligt dravel. Dina eventuella erfarenheter av u-länder har exakt noll relevans för en eventuell skattskrivning för 2000 år sedan. Igen ett typiskt exempel på hur du fegt och lömskt undviker sakfrågan genom att försöka byta ämne.
Turligt nog för alla historiker, oturligt nog för dig, var romarna mycket noga med arkiv. Här är några enkla historiska fakta.
1. Quirinius ordnade en skattskrivning, där har Lukas rätt. Men den hölls
10 år efter att Herodes hade dött. Så om Lukas har rätt och Jesus föddes under Quirinius skattskrivning så har Matteus fel då han skriver att det hände på Herodes tid. Har Matteus rätt så har Lukas fel.
2. Påståendet om att "hela världen skulle skattskrivas" är också felaktigt. Romarna ordnade många skattskrivningar i olika delar av riket vid olika tidpunkter, men aldrig någon riksomfattande skattskrivning.
3. Hela idén med en skattskrivning var att få veta var folk bodde. Därför skattskrev romarna naturligtvis folk på orten där de bodde, vilket de romerska arkiven tydligt visar. Romarna ordnade aldrig en skattskrivning där folk måste flytta på sig, speciellt inte någon där alla måste åka tillbaka till sina förfäders ort.