Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det kan man säkert. Jag har inte läst Harry Potter, men jag kan tänka mig att det i den finns mycken information om vår tids samhälle, trots att det är fantasy.
Problemet är väl att religiösa skrifter inte alltid används på rätt sätt. De ska behandlas precis som alla andra skriftliga källor, och kan då ge oss värdefull information om det samhälle i vilka de har skapats.
Min språkfilosofiska förståelse är viktig. Påståendet ’Jesus är Guds son’ betydde till exempel inte samma sak för 2000 år sedan, för 1000 år sedan och för 500 år sedan som det gör idag. Vår världsbild är annorlunda och vi har andra erfarenheter. Vi kan inte komma undan problemen genom att bara upprepa gamla trossatser. Gudsmysteriet kan vi aldrig helt stänga in i formler. Det spelar ingen roll hur vi uttrycker det. Gud är. Och Gud låter sig ses och förstås i mer eller mindre omfattning.
Min teologiska ståndpunkt följer en trend inom den moderna kristenheten i världen, och den kom att för många sökande kristna bli en nyorintering, inte minst då Svenska kyrkan är sökande efter separeringen från staten. Samtidigt stötter denna teologiska ståndpunkt många mer traditionella, konservativa kristna. Kvinnliga Präster och idag ett hundratal homosexuella Präster.
På Jesu tid fanns inte “Bibeln”, utan det fanns helt enkelt olika skrifter, berättelser och historier, vare sig de nu var historia, som Moseböckerna, profeter som Jesaja och Jeremia, religiös poesi som Psaltaren, eller kärlekslyrik som Höga Visan. I och med Jesu tid fanns även evangelierna och Pauli brev, och sedermera även kyrkofäder. Det fanns inget som sade att vissa texter skulle bilda en viss grupp som skulle tolkas på ett visst sätt. De texter som fanns, var de som fanns, och de lästes och uppfattades som man läste och uppfattade texter.
Den allegoriska läsarten var gängse på denna tid. Det ser man bl a i Pauli brev och på hur Jesus förebrår sina lärjungar och förklarar hur hela Gamla Testamentet handlar om hur de såg och förstod sin omvärld.
Om de visste att det var så man läste (och det var så de förordade att man skulle läsa) texter på deras tid, och de själva läste (och förordade att man skulle läsa) på detta vis, torde de också ha vetat och förordat att deras texter också skulle läsas på detta sätt, och då måste de också rimligtvis ha skrivit dem för att att de skulle läsas på just detta sätt.
Bibeln (och i synnerhet Nya Testamentet) torde alltså i stora stycken vara avsedd att läsas allegoriskt. En bokstavlig tolkning är även av detta skäl ofta vilseledande och ibland falsk, och torde rendera den som läser på detta sätt diverse kommentarer om oförstånd och tröghjärtadhet från Jesus själv.