2013-11-26, 21:42
Medlem
u_n_mes avatar
Skulle vilja veta vad olika orter har för ersättning för färdtjänst per timma småstad som storstad.
Citera
2013-11-27, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Skulle vilja veta vad olika orter har för ersättning för färdtjänst per timma småstad som storstad.

Om du menar vad slaven som kör har för ersättning kan jag hjälpa dig med Göteborg.

Timlön 119,37 kr
Enkel OB 22,70 kr
Kvalificerad OB 37,94
Citera
2013-11-27, 21:27
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Tackar för tipsen!
Kul att höra att den var uppskattad.
Utbildningen kostar en slant, 4200 kr enligt hemsidan.
Men betalar typ åkaren tillbacka detta då, direkt när man börjar?

"Efter genomförd och godkänd förarkurs blir du ”Ny förare” och fortsatt praktisk utbildning övergår till din arbetsgivare (åkeriägaren)." "Först gäller en kollektivavtalsenlig provanställning på max sex månader"

Jag tycker detta låter som att man typ kommer garanterat få en åkare att köra för, är det så typ eller?
Hur går detta till sedan när man blir tillvald en åkare att köra för?

Taxametern och betalningar, är det lätt att lära sig?

Låt åkaren betala, jag behövde aldrig ingå nåt avtal om att jag skulle jobba en viss tid.

Om jag vore dig skulle jag lägga några tusenlappar extra på ett D-kort. Bussförare är rena överklassen jämfört med en taxislusk, dessutom slipper du förhoppningvis prata med idioterna du kör.

Några tips. Försök hitta en åkare som har mycket fasta körningar(fasta pengar=åtråvärt). Syna alla dina lönepapper noga, annars är risken stor att du blir blåst på pengar. Då jobbet innebär mycket väntande är det lätt att man köper kaffe och bullar stup i kvarten, små pengar blir snabbt stora pengar. Jobbet innebär mycket gratis arbete i form av biltvätt och väntande på service/verkstad(självklart ska du kräva att få betalt)Försök ha bilen hemma, så slipper du ha egen bil. Taxilivet medför ofta en ohälsosam livsstil och ekonomiska problem, tänk på att träna och ha låga utgifter.
Citera
2013-11-27, 23:08
Medlem
Hej!

Ska studera i Göteborg de närmaste fem åren och vill ha en extrainkomst, säg 10-25 timmar i månaden. Skulle ni avråda från att jag tar mitt taxikort och letar rätt på ett företag som kan ge mig körningar, eftermiddagar/kvällar och helger. Eller är det en god tanke?
Citera
2013-11-28, 06:15
Medlem
Taxijobbet är väl nästan världens bästa extrajobb enligt mig.
Jag började köra Taxi extra när jag pluggade.
Började köra heltid när det jag pluggade till blev tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av hermittheerimit
Hej!

Ska studera i Göteborg de närmaste fem åren och vill ha en extrainkomst, säg 10-25 timmar i månaden. Skulle ni avråda från att jag tar mitt taxikort och letar rätt på ett företag som kan ge mig körningar, eftermiddagar/kvällar och helger. Eller är det en god tanke?
Citera
2013-11-29, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Då har dom höjt.
En uppdate:
Förtestet blev klarat. Geografidelen gick inget bra. Nu vet jag hur frågorna är. Massa frågor kom på tema-namn. Färre frågor kom på vart hotel + restauranger låg. Sedan lite på kortaste vägen. Sedan vet jag ej ifall de var frågor, vart en viss gata låg om det hörde att göra med tema namn också?
Vi kom överens om att jag kunde få börja förarutbildningen
Det kommer ju ett slutprov, alltså hade verkligen uppskattat om du berättade hur detta gick till, vad för frågor och sånt.
Alltså är de lokalkännedom?
Han berättade att det kommer vara lokalkännedom och att det kommer vara svårare eller typ man behövde mer rätt. Alltså tror det är väldigt viktigt jag klarar detta nästa gång om de är lokalkännedom.
Är orolig över slutprovet, berätta gärna lite dina erfarenheter utifrån det, alltså det där med att bli godkänd, det känns ju konstigt att om man inte blir godkänd att man får börja köra ändå.
Kommer självklart ta anteckningar å plugga in tex lokalkännedom mkt mkt bättre denna gång.
Citera
2013-11-30, 23:39
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Predator666
Om du menar vad slaven som kör har för ersättning kan jag hjälpa dig med Göteborg.

Timlön 119,37 kr
Enkel OB 22,70 kr
Kvalificerad OB 37,94

Nej jag menar inte vad du tjänar som chaufför och dessutom är inte din lön något att klaga över om du tjänar det varje timme du sitter i bilen oavsett om du har körning eller inte.

Det jag undrar är vad timersättningen för folk som kör färdtjänst och som grundar sin lön på provision.. dvs vad betalar färdtjänsten för att du kör kunder?
Citera
2013-12-01, 19:36
Medlem
Nollåttas avatar
Tjena!

Jobbar just nu som elektriker på bygge men kroppen börjar säga ifrån, tjänar bra men pallar fan inte mer. Skulle vilja ha ett jobb som inte är fysiskt och att köra bil tycker jag är kul. Vet inte mycket om att köra taxi så det skulle vara schysst om jag fick svar på några frågor.

*Vad ligger lönen på ungefär om man jobbar cirka 40 timmar i veckan i sthlm?

*Är det svårt att bara få jobba vardagar, eller får man bara ett schema rakt av?

*Är det ofta otryggt att köra taxi?

Om det är annan bra info att veta så får ni gärna fylla på, har funderat lite på busschaufför men det tror jag inte skulle vara lika kul då taxi känns mer fritt.
Citera
2013-12-02, 02:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollåtta
Tjena!

Jobbar just nu som elektriker på bygge men kroppen börjar säga ifrån, tjänar bra men pallar fan inte mer. Skulle vilja ha ett jobb som inte är fysiskt och att köra bil tycker jag är kul. Vet inte mycket om att köra taxi så det skulle vara schysst om jag fick svar på några frågor.

*Vad ligger lönen på ungefär om man jobbar cirka 40 timmar i veckan i sthlm?

*Är det svårt att bara få jobba vardagar, eller får man bara ett schema rakt av?

*Är det ofta otryggt att köra taxi?

Om det är annan bra info att veta så får ni gärna fylla på, har funderat lite på busschaufför men det tror jag inte skulle vara lika kul då taxi känns mer fritt.

1, Lön skiljer sig säkert en del beroende på var du kör. Jag kör lite under 40h/v och tjänar under normala månader runt 23-25k före skatt + runt 1.500 i dricks.

2, Med vardagar, menar du dagar? Vardagar kommer du garanterat kunna jobba.

3, Verkligen inte. Bara kännt mig obekväm ett par gånger under min tid som taxislusk och även de gångerna gick det ju bra. Människor är väldigt trevliga mot en.

Sedan sitter vi nog alla på vissa ogrundade fördommar som kommer suddas ut. Tex att det skulle vara farligt att köra kriminella och blattegäng. Tvärtom så är de (i mina fall) väldigt bra kunder. Betalar "up front", trevliga, vill inte en hårt arbetande människa illa. Många har nog släktingar som själva kör taxi... Värre är det med unga killar som tror dom äger världen efter en kväll på stan. Men inte ens det är vidare vanligt (alltså att dom skulle vara otrevliga).

Annars är det ett skönt yrke. Just som du verkar vara inne på så är känslan av att vara fri, även om man inte utnyttjar den för ofta, väldigt viktig. Jag känner aldrig något direkt tvång att arbeta och vet att jag kan åka hem/ta ledigt lite som jag vill.
Citera
2013-12-02, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
.
Tja alla förare. Går utbildning just nu för taxi göteborg. Nu ska jag välja åkare.
Ser att dem kör olika bilar och det är ju ett viktigt val.
Vad för bil vill man köra?
V70 verkar ju den vanligaste. Det är vikigt den har sköna säten, vill minnas v70 var skön, men kan tänka mig det är ett bra val. Sedan fanns de toyota prius, ww golf/passat, kanske fanns någon s40. Kan ju finnas fler modeller, såg inte alla åkares annonser. S40 tror jag hade varit nice, mindre bil men har nog lika skönt säte som V70.
Hur ska jag gå till väga när jag väljare åkare?
Drömmen hade varit att jobba 7 ledig 7 eller åtminstonne vara ledig mer än 2 dagar om de bara finns.
Hur får jag reda på detta? Ska jag ringa alla åkare å fråga eller kommer jag kunna förändra till ett sådant schema när jag väl börjat köra för en åkare?
Har lite bråttom att göra mitt val nu, så tveka in att skriva en kommentar
Citera
2013-12-02, 17:49
Medlem
OvagMaterias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
1, Lön skiljer sig säkert en del beroende på var du kör. Jag kör lite under 40h/v och tjänar under normala månader runt 23-25k före skatt + runt 1.500 i dricks.

2, Med vardagar, menar du dagar? Vardagar kommer du garanterat kunna jobba.

3, Verkligen inte. Bara kännt mig obekväm ett par gånger under min tid som taxislusk och även de gångerna gick det ju bra. Människor är väldigt trevliga mot en.

Sedan sitter vi nog alla på vissa ogrundade fördommar som kommer suddas ut. Tex att det skulle vara farligt att köra kriminella och blattegäng. Tvärtom så är de (i mina fall) väldigt bra kunder. Betalar "up front", trevliga, vill inte en hårt arbetande människa illa. Många har nog släktingar som själva kör taxi... Värre är det med unga killar som tror dom äger världen efter en kväll på stan. Men inte ens det är vidare vanligt (alltså att dom skulle vara otrevliga).

Annars är det ett skönt yrke. Just som du verkar vara inne på så är känslan av att vara fri, även om man inte utnyttjar den för ofta, väldigt viktig. Jag känner aldrig något direkt tvång att arbeta och vet att jag kan åka hem/ta ledigt lite som jag vill.

Vilka dagar jobbar du då? Alla helger? Jobbar du 8 timmars pass?

Sedan skulle jag vilja veta hur ni som chaufförer delar på bilen? Är ni tre på samma bil då?

Och så slutligen vilken stad jobbar du i, om det nu inte outar för mycket ?
Citera
2013-12-02, 20:14
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Tja alla förare. Går utbildning just nu för taxi göteborg. Nu ska jag välja åkare.
Ser att dem kör olika bilar och det är ju ett viktigt val.
Vad för bil vill man köra?
V70 verkar ju den vanligaste. Det är vikigt den har sköna säten, vill minnas v70 var skön, men kan tänka mig det är ett bra val. Sedan fanns de toyota prius, ww golf/passat, kanske fanns någon s40. Kan ju finnas fler modeller, såg inte alla åkares annonser. S40 tror jag hade varit nice, mindre bil men har nog lika skönt säte som V70.
Hur ska jag gå till väga när jag väljare åkare?
Drömmen hade varit att jobba 7 ledig 7 eller åtminstonne vara ledig mer än 2 dagar om de bara finns.
Hur får jag reda på detta? Ska jag ringa alla åkare å fråga eller kommer jag kunna förändra till ett sådant schema när jag väl börjat köra för en åkare?
Har lite bråttom att göra mitt val nu, så tveka in att skriva en kommentar

För mig är v70(automat) ett självklart val, sköna säten, rymlig och komfortabel. Dessutom får du "volvo körningar", vilket ger dig lite mer i kassan. VW golf och toyota prius är bägge hemska bilar att köra taxi i, positivt med vw är dock svankstödet som är bra. Ring och hör runt med olika åkare angående schema, om du ska börja köra kväll är det bra om du hinner med ett par flygkörningar vid eftermiddagsrusningen. Alternativt om du börjar sent och tar flygkörningar innan du åker hem för att sova.
Senast redigerad av DunderK 2013-12-02 kl. 20:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in