2014-11-24, 23:18
Medlem
Dan88s avatar
Fick precis min lönespec för oktober månad. Det var någon som frågade om lön lite tidigare. Oktober var en väldigt bra månad för mig:

Timmar: 152,71x107= 16339

Kassa ex moms: 60242x0,39=23494

Semester: 3054

Skattepliktigt belopp: 26548

Det ger mig en timlön på 173.8 kr. (Utan dricks) Det är väldigt bra enligt mig.
Citera
2014-11-25, 03:02
Medlem
Snart är det nyår och ännu har inte jag bestämt mig ännu,
Om man ska fira det bakom ratten eller med öl i handen, tänkte höra med er hur ni gör ?

Ni som har kört förut / vad lyckas man köra in ?"antal Tim
Vart stökigt ?
Värt det ?
Citera
2014-11-25, 10:04
Medlem
Köra nyår gjorde jag förra året och kan från mitt perspektiv säga att det inte är värt det vist du kanske får ihop 3-4000 max 5000kr men att då tänka på att alla andra du känner är ute eller är hemma och har det trevligt är inget kul tycker jag i alla fall likaså med jul afton men testa om du vill

Hur mycket bör man kunna köra in i en stad med 150,000 invånare och man kör fyra dag pass i veckan och totalt 40h/v och inga helger?
Citera
2014-11-25, 15:59
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JR1987
Om man ska fira det bakom ratten eller med öl i handen, tänkte höra med er hur ni gör ?

Vart stökigt ?
Värt det ?

Tänker jobba nyår det här året. Nyår är under onsdag, en av mina arbetsdagar (ons-lörd) och med tanke på hur resten av den veckan kommer se ut vill jag nog dra in lite pengar. Har dessutom varit ledig dom två senaste nyåren.

Sen drar jag bort till värmen en månad så den moroten får det att kännas ok.

När jag jobbat på nyår förut har jag väl kört in 5.000 nånting. Dött fram till 12 sen smäller det. Inte stökigare än vanligt tycker jag.
Citera
2014-11-25, 18:46
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:

Vart stökigt ?
Värt det ?

Jag hade en fin nyårsafton senast, drog in 8709:- på 13 timmar, Körde minibuss. Jag tycker nyårsafton är en av de trevligare kvällarna man kan köra taxi. Den kväll på året med mest "vanligt" folk ute. Familjer som ska hem från firanden med vänner, äldre par etc etc. Självklart finns idioterna ute även denna kväll, men i min värld stöter man på fler vanliga trevliga människor denna kväll. Dessutom går ju körningarna kors och tvärs över stan. I normalfallet är det ju alltid till stan i början på kvällen och alltid från stan på natten, med några få undantag.

Sen är det ju klart att jag hellre är på en riktigt bra fest på nyår, men om alternativet istället är en sunkig fest i en källare med tre polare... njae... då är det nästan så jag kan jobba i stället!
Citera
2014-11-26, 01:41
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geflebocken
Jag hade en fin nyårsafton senast, drog in 8709:- på 13 timmar, Körde minibuss. Jag tycker nyårsafton är en av de trevligare kvällarna man kan köra taxi. Den kväll på året med mest "vanligt" folk ute. Familjer som ska hem från firanden med vänner, äldre par etc etc. Självklart finns idioterna ute även denna kväll, men i min värld stöter man på fler vanliga trevliga människor denna kväll. Dessutom går ju körningarna kors och tvärs över stan. I normalfallet är det ju alltid till stan i början på kvällen och alltid från stan på natten, med några få undantag.

Sen är det ju klart att jag hellre är på en riktigt bra fest på nyår, men om alternativet istället är en sunkig fest i en källare med tre polare... njae... då är det nästan så jag kan jobba i stället!

Håller med.
Förra nyår firade jag men det tog fan emot asså att sitta och pimpla champagne när alla andra fyller fickorna.
Hade jag varit singel hade jag självklart jobbat.

Att inte jobba nyårsafton om man är taxichaufför är som att följa NFL ett helt jävla år och inte se Super Bowl.

Eller följa med en 10a hem och dra när det börjar vankas pök.

Dock har Juldagen alltid varit bättre för mig.
Även Julafton men inte när Kalle Anka går för då är det stendött några timmar.
Närmsta kärnvapenkrig man kommer i fredstid. Inte EN JÄVEL UTE.

Nyår och juldagen är årets bästa dagar.

Varenda taxibil är upptagen.
Banditerna gnider händerna:
http://www.svd.se/migration_catalog/732918.svd/representations/c/taxk-9909?1335354993000
Citera
2014-11-26, 01:44
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Dock har Juldagen alltid varit bättre för mig.

Nyår och juldagen är årets bästa dagar

Vafan juldagen?

Då ligger man väl i matkoma eller leker med klapparna?

Var ska folk då, körkan...?
Citera
2014-11-26, 01:55
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vafan juldagen?

Då ligger man väl i matkoma eller leker med klapparna?

Var ska folk då, körkan...?

Haha, det var det jag trodde också men det är värsta festdagen.

Julafton är man med familjen och Juldagen brakar helvete loss och årets fetaste fester äger rum då.

Men gör fan inte samma misstag som jag gjorde när jag var ny.
Körde ett par tjejer i början av kvällen som tog mitt nummer och som skulle ringa sen under natten för skjuts.
Tänkte att det kan vara bra med några säkra körningar då jag hade noll koll på hur mycket körningar som kommer komma under natten.

Slutade med att jag hamnade ut i kungälv och tjörn och fick 1000 kr körningar som gick i ett samtidigt som brudarna telefonterroriserade mig hela kvällen inne från gbg och ville ha skjuts då dom inte fick tag på taxi.

Fick inte en ledig stund förrän 6-7 på morgonen och var tillbaka i GBG vid 8.

Man släpper inte en 1000kr körning för att åka in till stan 45min och köra någon 4min 3km.
Sen låg växeln på en som fan och undrade vafan man satt i "paus" för när dom behövde hjälp som mest när man ändå var ute i orust och tjörn.
Citera
2014-11-26, 12:10
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Fick precis min lönespec för oktober månad. Det var någon som frågade om lön lite tidigare. Oktober var en väldigt bra månad för mig:

Det vore intressant om du kunde ge en eh, lite utförligare beskrivning av "lön" över året och inte bara en enstaka månad och utan obredogörelse. Hur många timmar har du arbetat på året (alla månader)? Hur många timmar har varit OB d.v.s kvällar, nätter, helger ,storhelger. D.v.s då man skall ha 130, 150, 200 procent på ordinarie lön. Risktillägg, bortfall av arbetstid p.g.a sen bil. Ersättning för vård städning av bil.
Citera
2014-11-26, 13:03
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:

Vart stökigt ?
Värt det ?

Jag har kört en nyårsnatt. Började ca kl 16 och slutade 03.30

Det var ett stort tryck från 16-19, sen rätt lugnt fram till strax efter tolvslaget.

Överlag är nyår bra att köra på. Folk är väldigt glada om de får tag på en taxi, så det lönar sig att köra på beställningar istället för att plocka liftkunderna på gatan (=drägg som inte orkar vänta i telefon)
Citera
2014-11-26, 14:25
Medlem
hemliga.agentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88

Det vore intressant om du kunde ge en eh, lite utförligare beskrivning av "lön" över året och inte bara en enstaka månad och utan obredogörelse. Hur många timmar har du arbetat på året (alla månader)? Hur många timmar har varit OB d.v.s kvällar, nätter, helger ,storhelger. D.v.s då man skall ha 130, 150, 200 procent på ordinarie lön. Risktillägg, bortfall av arbetstid p.g.a sen bil. Ersättning för vård städning av bil.

Som jag ser det:

152,71 arbetstimmar under hela månaden
107 kr/timmen (fast lön/grundlön antar jag)
=
16 339 kr

Kassa ex moms: 60 242x0,39 = 23 494 kr

Semesterersättning: 3054 kr

Skattepliktigt belopp: 26 548 kr

16 339 + 3054 = 19 393
26548 - 19393 = 7155 kr

7155 kr i dricks på en hel månad?
230 kr i dricks per kväll, inte omöjligt, men i mina oerfarna ögon inte så rimligt!?

Är jag helt ute och cyklar på djup is?
Citera
2014-11-26, 18:15
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir

Städning av bil är inkluderat i timmar. Loggar ut efter jag städat. Kan hända nån gång att man får vänta på bilen som är sen men det är sällan det händer och oftast runt 10 minuter.

Jobbar endast eftermiddag/kväll/natt. varje lördag, varannan fredag. Nästan varje storhelg.

Jag har redan skrivit här innan om hur mycket jag brukar få i lön: (FB) Yrke : Taxislusk (Att köra taxi i Stockholm och på landsorten.)

Oktober var en väldigt bra månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in