2013-12-03, 18:59
Medlem
Go'kväll, kära medapor! Tänkte komplettera mitt inlägg #2341:

Motivet har för mig aldrig varit prio ett och har således inte lagt ner så mycket tankeenergi i saken. BrottsOffret har i tråden i samband med brottet beskrivits likt ett oskyldigt lamm påväg hem från puben. GärningsMannen har i stora delar beskrivits som en svartsjuk småkriminell psykopat.

Jag kan tänka mig ett mer nyanserat och verklighetstroget scenario (om vi skall prata motiv) där BO och GM, som känt varandra sedan tidigare, om än så bara ytligt, kort innan dådet hamnade i en verbal konfrontation. Många har ställt sig den högst befogade frågan; vilken typ av människa attackerar en till synes nykter 1,90m lång man på 90kg klockan ca 05:00 en måndagsmorgon (speciellt eftersom den misstänkte GM framstår som relativt kort)? Hur vet vi att det inte var BO som var svartsjuk? Kanske provocerades han verbalt av GM och beslutade att göra upp man mot man, så att säga. Det BO inte räknade med var att GM var ingen riktig man utan hade beväpnat sig med kniv. En kamp på liv och död utbröt, sett från bägges perspektiv. Som också fick katastrofala följder. Om det skulle visa sig att scenariot stämmer överens med verkligheten så varken försvaras eller förringas ej detta ohyggliga brott av nämnda omständigheter. Utan ger snarare en realistisk förklaring till hur små risktagande handlingar kan få ödesdigra konsekvenser för alla inblandade direkt eller indirekt, från folk på själva brottsplatsen till anhöriga osv.

Om brottet gått till så som jag beskrivit så skulle det också svara på frågan; hur kan en människa gå omkring i 17 år utan att lätta på sitt samvete? GM har kasnke lurat sig själv med tankar som 'jag blev ju anfallen, det var rätt åt honom etc' och kunde på det sättet lindra sitt samvete och felaktigt skjuta över stora delar av ansvaret på BO. Det vi vet med säkerhet är att det mänskliga psyket gör precis allt för att överleva.

Det scenariot jag beskrev i #2341 tror jag stämmer i det stora hela om man kompletterar med det jag skrivit ovan. Det var två GM, en drivande och direkt skyldig till mordet. Och en passiv som bevittnat och ev rånat BO efteråt. Förloppet kan ha varit utdraget. Kanske rånades BO innan han blev knivhuggen? Denne medgärningsman (sos-ringaren) kan också även han ha deltagit. Det är absolut inte uteslutet.

Och tillbaka till motivet, som alltför ofta handlar om två skilda saker. Antingen kvinnor eller pengar, ibland kanske både och samtidigt. I detta fall lutar det åt det förra alternativet. Det senare alterativet kan ha haft ett finger med i spelet men var ej det ursprungliga startskottet för dådet. Men hursomhelst hoppas jag verkligen att detta mord tillslut får sin lösning.
Senast redigerad av P-o-beln 2013-12-03 kl. 19:51.
Citera
2013-12-03, 19:47
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Go'kväll, kära medapor!
Vessla, inte apa. Vesslor äro ädla djur, apor påminner mest om negrer.
Citat:
Motivet har för mig aldrig varit prio ett och har således inte lagt ner så mycket tankeenergi i saken. BrottsOffret har i tråden i samband med brottet beskrivits likt ett oskyldigt lamm påväg hem från puben. GärningsMannen har i stora delar beskrivits som en svartsjuk småkriminell psykopat.

Jag kan tänka mig ett mer nyanserat verklighetstroget scenario (om vi skall prata motiv) att BO och GM, som känt varandra sedan tidigare, om än så bara ytligt, kort innan dådet hamnade i en verbal konfrontation. Många har ställt sig den högst befogade frågan, vad är det för människa som attackerar en till synes nykter 1,90m lång man på 90kg klockan ca 05:00 en måndagsmorgon (speciellt eftersom den misstänkte GM framstår som relativt kort)? Hur vet vi att det inte var BO som var svartsjuk? Kanske provocerades han verbalt av GM och beslutade att göra upp man mot man, så att säga. Det BO inte räknade med var att GM var ingen riktig man utan hade beväpnat sig med kniv. En kamp på liv och död utbröt, sett från bägges perspektiv. Som också fick katastrofala följder. Om det skulle visa sig att scenariot stämmer överens med verkligheten så varken försvaras eller förringas ej detta ohyggliga brott av nämnda omständigheter. Utan ger snarare en realistisk förklaring till hur små riskttagande handlingar kan få ödesdigra konsekvenser för alla inblandade direkt eller indirekt, från folk på själva brottsplatsen till anhöriga osv.
Kloka ord. Ingen är någonsin så god och snäll och fantastisk som när denne blir mördad. Finns exempel på tungt yrkeskriminella som mördat och rånat och sedan blivit mördade själva och plötsligt har omgivningen totalt glömt bort detta (läs tex tråden om det sk skjutbanemordet). Ett intressant exempel dock av annan typ är tex att det avslöjades efter mordet på Anna Lindh att det var hon som beslutade om att amerikanska agenter skulle sköta transporten av två utvisade egyptier, ett beslut som kritiserats fruktansvärt starkt och kanske bröt mot diverse konventioner. I de granskningar som gjorts om fallet så berör man sällan det faktumet att sossepampen, numera helgonet, Anna Lindh var orsaken till detta.

Det är enkelt att konstatera att de flesta mord är handlingar som skett i ett trängt läge eller panik, oftast med två kombattanter (det vanligaste mordet är dock en man som slår ihjäl sin partner). Många andra mord är våldshandlingar där förövaren inte alltid insett vad våldet skulle leda till, åtminstone under själva händelsen även om det med facit i hand kanske verkade uppenbart.

Så ja, det finns inget som säger att inte PH angrep sin baneman. Och det skulle väl inte vara första gången i historien en storvuxen aggressiv man blir nerknivad av en trängd mindre man.
Citat:
Om brottet gått till så som jag beskrivit så skulle det också svara på frågan; hur kan en människa gå omkring i 17 år utan att lätta på sitt samvete? GM har kasnke lurat sig själv med tankar som 'jag blev ju anfallen, det var rätt åt honom etc' och kunde på det sättet lindra sitt samvete och felaktigt skjuta över stora delar av ansvaret på BO. Det vi vet med säkerhet är att det mänskliga psyket gör precis allt för att överleva.
Det kan mycket väl vara så. Dock är jag tveksam till att man kan säga att en sådan person lurar sig själv. Människor tenderar att se saker och ting endast ur deras eget perspektiv vilket innebär att en gm de facto kan ha uppfattat situationen som sådan. Då behöver denne inte ens lura sig själv. Jag tror inte hemligheten är så svår att bära på, människor har en enorm förmåga att tränga undan negativa händelser, inte några gömda minnen a la Quick, de minns men de väljer att inte tänka på det.
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Nä nu slappnar vi av lite och printar ut nya kartor så vi kan spela GW-Bingo ikväll.

http://goo.gl/scf5YU
Kul! Jag saknar dock "Leif suckar och stönar" och "Leif pratar med näsan".
Senast redigerad av HerrVessla 2013-12-03 kl. 19:49.
Citera
2013-12-03, 19:58
Medlem
@Herrvessla
I stand corrected. Missförstå mig rätt, men min poäng gick väl förhoppningsvis ej om intet. Att man medvetet skulle behöva lura sig själv var plumpt och något klumpigt uttryckt. Du har givetvis rätt i det du skriver.
Citera
2013-12-03, 20:15
Medlem
Vi får väl helt enkelt åka ut till ROs hus och sätta oss och spana efter AL, hade varit lite spännande
Citera
2013-12-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Utskrift Veckans Brott 26 nov 2013
"LGWP: Stanna där igen. Jo, om han nu är vittne, för att det här offret fick faktiskt många knivhugg, så tycker jag att hans iakttagelse där är lite för detaljerade, vittnen brukar inte… "

Det var något som slog mig också. Hur vet han att det var en kniv som GM stötte mot BO? Och just uttrycket om antal hugg, som han upprepar, tyder på att han stått lite väl nära för att vara ett vanligt vittne. Jag tycker det är det mest avslöjande i hela samtalet. Hur säker han är på att BO fick utstå massa hugg. Ett vittne uttrycker sig inte så, något GW också betonar.

Jag tror han som ringer säger så för att han vill påskynda utryckningen, och att han dessutom har en bra anledning att vilja avsluta för att det är akut för BO. Men enligt mig så försäger han sig där. Han skulle vara lite mer diffus om han velat framstå som det rädda vittnet som kutat som fan och var rädd. Men hans detaljerade beskrivning i kombination med att han säger att han vill kuta tillbaka, till platsen han flydde ifrån, talar väldigt mycket emot att han bara är ett passivt vanligt vittne. Och hade han bara varit det, så hade han sannolikt varit kvar, eller inväntat polis innan han vågade sig fram, om han nu var uppriktigt rädd för BOs utgång.
Citera
2013-12-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pete Bondurant
Ytterligare en sak från mig sedan kanske jag tystnar.
Ser ni inte att allt stämmer, till exempel GW:s snack om missbrukare osv.
Ringaren är identifierad och stämmer in på GW:s beskrivning.
Ringaren har pressats
Ringaren har trovärdigt pekat ut en annan person
Denna person sitter nu iaresten
Den enda typ av bevis som MGM:s advokat pratar om är saker som rör detta utpekande, alltså inga tekniska bevis.
Det finns dock ett annat kort inblandat...

Var/är ringaren släkt med MGM?
Citera
2013-12-03, 22:01
Medlem
Bob-Ortons avatar
Som jag skrivit tidigare så gjorde jag lumpen med Per under 10 månader 93-94.
Under den tiden lär man känna varandra ganska väl. Man lever tätt inpå varandra dygnet runt.
Då vi bara hade betalda hemresor varannan helg hände det att vi var ute och festade i Linköping på helgen vi stannade på regementet. Han festade aldrig lika hårt som vi andra troligtvis för att han var mer mogen. Per var lång men inget muskelberg. 90 kg är inte mycket om man är 1.92 cm.
Jag vill beskriva honom som en lugn, trygg och snäll kille.

Min kollega känner Oxen från skoltiden och har svårt att se honom som en mördare. Så reagerar väl många som känner en mördare.

Mycket är så konstigt i det här tragiska fallet och det är kanske därför det ännu inte är löst.
Mordplatsen, vad gjorde de där?
Motivet?
BO, ingen bråkstake och nära på nykter.
MGM, har levt ett vanligt liv både före och efter mordet.
Inringaren, som inte hör av sig mer och ingen känner igen rösten på.
Mordvapnet.
Knivslidans placering.

Jag hoppas så jävla mycket att vi får ett svar och gärna ett erkännande.
Citera
2013-12-03, 22:42
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Orton
Som jag skrivit tidigare så gjorde jag lumpen med Per under 10 månader 93-94.
Under den tiden lär man känna varandra ganska väl. Man lever tätt inpå varandra dygnet runt.
Då vi bara hade betalda hemresor varannan helg hände det att vi var ute och festade i Linköping på helgen vi stannade på regementet. Han festade aldrig lika hårt som vi andra troligtvis för att han var mer mogen. Per var lång men inget muskelberg. 90 kg är inte mycket om man är 1.92 cm.
Jag vill beskriva honom som en lugn, trygg och snäll kille.

Min kollega känner Oxen från skoltiden och har svårt att se honom som en mördare. Så reagerar väl många som känner en mördare.

Mycket är så konstigt i det här tragiska fallet och det är kanske därför det ännu inte är löst.
Mordplatsen, vad gjorde de där?
Motivet?
BO, ingen bråkstake och nära på nykter.
MGM, har levt ett vanligt liv både före och efter mordet.
Inringaren, som inte hör av sig mer och ingen känner igen rösten på.
Mordvapnet.
Knivslidans placering.

Jag hoppas så jävla mycket att vi får ett svar och gärna ett erkännande.
Tycker dina inlägg i denna tråd är mycket bra och ger en sansad och rimlig bild av hur saker och ting förhåller sig. Dessutom får du viss tyngd av att du kände den ene och har en vän som är litet bekant med den andre.

Hur sannolikt tror du det är att någon av PH eller RO skulle bära kniv? Och hur sannolikt att de skulle ha en extrastor morakniv med brytmärken?
Citera
2013-12-03, 22:46
Medlem
SibirienKalles avatar
Ni som jagar: Hur troligt är det att en jägare bär på en morakniv av största modellen?

(Att jag tar upp det beror på det där med slidan som hittades slängd. Det kan ju ha varit mördarens egen kniv/slida, men man måste även fundera över möjligheten att mördaren nappat åt sig någon annans kniv, och i så fall är det kanske ännu mera självklart att man även dumpar slidan.)
Citera
2013-12-03, 22:55
Medlem
Angående den stora morakniven med brytmärken: visst är det en vanlig knivmodell i lumpen?
Och används den inte bara till att knivhugga ved och skära grenar, utan till att öppna konservburkar: kan det uppstå rejäla brytmärken på lumpenknivarna?

Inte för att jag vet vad jag ska med den informationen till egentligen.
Vet inte varför 39-åringen skulle komma sig för med att plocka med sig en lumpen-kniv hem (militärtjänstgöring 1994), och sen: varför den skulle användas som mordvapen 1996?
Citera
2013-12-03, 23:04
Medlem
The Dudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Angående den stora morakniven med brytmärken: visst är det en vanlig knivmodell i lumpen?
Och används den inte bara till att knivhugga ved och skära grenar, utan till att öppna konservburkar: kan det uppstå rejäla brytmärken på lumpenknivarna?

Inte för att jag vet vad jag ska med den informationen till egentligen.
Vet inte varför 39-åringen skulle komma sig för med att plocka med sig en lumpen-kniv hem (militärtjänstgöring 1994), och sen: varför den skulle användas som mordvapen 1996?

Om det är den största modellen, trähandtag utan parerskydd, så är det inte den som var vanlig i lumpen 1994.
Citera
2013-12-03, 23:08
Medlem
För info: frun är inte längre skriven på Vallentuna-adressen. Betyder inget, men ändå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in