2013-12-03, 10:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det bor ca 40 personer i Lakaträsk och när man då läser detta så undrar man ju om det faktiskt ÄR någon sorts "klan" mentalitet som härskar just i Lakaträsk och om familien Berg är en del av detta!

http://www.kuriren.nu/nyheter/dodshotad-av-knivman-4444500.aspx
08-12-18

Dödshotad av knivman

LAKATRÄSK, KURIREN.
Mannen greps efter stort polispådrag.
Citater:
"den gripne har anknytning till Lakaträsk och är känd i byn"
"Han satte upp kniven mot halsen och sade "nu ska jag döda dig. Och döda Eilert också". Han hotade även att bränna ner husen här."
"Han kom in och sade att han ville att jag skulle skotta vägen till hans mammas hus."
"Efter dramatiken i Lakaträsk flydde 30-åringen i en röd oskattad Audi. Ett stort polispådrag drogs igång med åtta polisbilar, helikopter och hundpatrull"

http://www.kuriren.nu/nyheter/begard-haktad-for-hot-och-misshandel-4446268.aspx

Begärd häktad för hot och misshandel
08-12-18

BODEN, KURIREN. Den man som sitter anhållen för onsdagens händelser i Lakaträsk, där en cafeinnehavarinna och hennes sambo hotades och misshandlades, begärdes häktad under torsdagen av kammaråklagare Anna Bergström.

Citater:
"Brottsrubriceringen är grovt olaga hot och grov misshandel."
"Det var strax före lunch som en man, född 1970, kom in i Café Laka i Lakaträsk I lokalen fanns delägaren H Johansson som hotades med kniv.
"Nu ska jag döda dig" sa mannen bland annat."
"Efter hoten på cafeet färdades mannen till H Johanssons sambo E Vesterberg. Även denne utsattes för hot och blev dessutom knivskuren i näsan.
"Mannen flydde i en röd Audi i riktning mot Harads där han greps senare på eftermiddagen."

http://www.kuriren.nu/nyheter/valdsman-i-lakatrask-haktad-4448804.aspx
08-12-19

LULEÅ, KURIREN.
Citater:
"Den misstänkte häktades, med restriktioner, på sannolika skäl misstänkt för olaga hot, misshandel, grov misshandel och även skadegörelse som ska ha skett den 18 december i cellen i Boden."
"Advokat Lennart Wiklund berättar att den misstänkte och dennes familj (mamma) under en längre tid, tio-tolv år, varit mobbad av bybor i Lakaträsk.

Herregud Foreigner, du påstår dig vara expert på profilering av seriermördare och ändå klarar du inte av att se det uppenbara i denna händelse: Drogmissbruk och/eller psykisk sjukdom. Ganska troligt båda.

Citat:
"Han kom in och sade att han ville att jag skulle skotta vägen till hans mammas hus."

Klanmentalitet... ja det var ju ett övertygande bevis. Men för all del - jag tycker du ska lägga det på din indicielista mot Berg. Det är du säkert kapabel till.
Citera
2013-12-03, 10:24
Medlem
Docklands avatar
[quote=moa-tove|46412296]
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Äh sådana nötter ni är, väljer att inte förstå vad jag menar
Vet ni vad det innebär att vara gift länge med en människa och vilka band man skapar, vet ni vad ett ä
äktenskap är överhuvudtaget? Tror ni att sex är det högst prioriterade inom ett äktenskap med några år på nacken?

Precis, det är därför man knullar runt så fort tillfälle ges. Det har alltid varit min åsikt. Skönt att få det bekräftat.
Citera
2013-12-03, 10:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltisanti
Jag förstår inte hur det kan vara så många här som tror att MB är skyldig och KJ oskyldigt dömd. Det enda "beviset" som framförs är att MB skulle haft starkare motiv och att han inte berättat exakt allt i förhör. För det första är motiv av ganska underordnad betydelse i en mordutredning, plus att ingen här vet vad KJ kan ha för motiv.. Så hur kan ni påstå att mb måste vara skyldig pga att han har ett, enligt er subjektiva uppfattning, ett starkare motiv? Vad vi däremot vet är att det finns teknisk bevisning som pekar mot KJ både vad gäller mordet och brott mot griftefrliden. Det finns noll teknisk bevisning mot MB! Finns inte ens spår av någon annan person... Sen att MB inte berättat om exakt allt eller inte skickat sms vid speciella tidpunkter osv gör honom inte till en mördare!

Det ska jag förklara för dig Moltisanti. Man vill TRO, det är hela saken. Och lika lite som tro på Gud&Jesus bygger på eller måste bygga på rationella förnuftsargument eller bevis, så måste tron på den onde mördaren Berg och den oskyldige KJ göra det heller. Det räcker som du skriver med att Berg framstår som nån slags symbol för ondskan genom treenigheten Gjort blåmärken på sin fru-Hotat en kille som skvallrade om hans hemliga kärleksrelation-Gjorde illa en kille han skojbråkade med och hotade samtidigt mamman när hon hotade att skvallra (för 8 år sen).

Typiskt för tro är att man fastnar i cirkelbevisning:

- Det måste existera en god Gud för annars blir hela tillvaron meningslös
- Livet måste ha uppkommit genom intelligent design för det är omöjligt att tänka sig att allting hade kunnat se ut som det gör om det inte stod en intelligent designer bakom
- MB måste vara skyldig eftersom han har de starkaste motiven (tror man). Eftersom han är skyldig så måste bevisen i KJ:s bil vara planterade av honom för att skylla mordet på någon annan.

Sen finns det förvisso inslag av troende även hos de som tror att KJ är skyldig (mer eller mindre åtminstone). En del är säkra på att han haft medhjälpare, andra att han måste vara en kallhamrad, beräknande psykopat som fejkar sina svårigheter (ingetdera finns det fler bevis för i utredningen än att Berg skulle vara gärningsman).

Jag gissar att den här grundläggande motsättningen finns i alla större krimtrådar: En del människor är mer benägna att gå på torr faktaanalys och sannolikhet, andra att "känna" vad det tycker är den rätta förklaringen. De kommer då att hamna på olika sidor i skuldfrågan och ägna mängder av energi åt att försöka övertyga varandra och andra om att de har rätt. Nu gjorde jag det själv igen fast jag egentligen har viktigare saker för mig.
Citera
2013-12-03, 10:57
Medlem
[quote=Dockland|46413944]
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove

Precis, det är därför man knullar runt så fort tillfälle ges. Det har alltid varit min åsikt. Skönt att få det bekräftat.
He he ja kvinno-folket har en tendens att sluta släppa till så fort äggasjukan gått över och produktion stannar. Så håller med dig.
Ett mycket vanligt fenomen. KJ berättade själv om fenomenet. Sex och kärlek är inte samma sak och det är fullständigt sant, för en gång skull ;-)

Vill tillägga att även kvinnor mer än gärna sätter tänderna i ett litet lamm eller blir bestigen av en annan tjur. Inget konstigt med det
Senast redigerad av moa-tove 2013-12-03 kl. 11:27.
Citera
2013-12-03, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du missförstår också tycker jag. Vad gör en asylsökande ung brud på den platsen vid den tiden, har du en rimlig och trovärdig förklaring?
Synnerligen ovanligt med promenerande unga kvinnor vid vanlig tid en vanlig kväll
Citera
2013-12-03, 11:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Oberoende av varandra? Har för mig att det är personer inom samma familj men i två olika lägenheter, är man oberoende då? De kan ju ha suttit och kommit ihåg tillsammans, vittnespsykologi? Kanske minns fel.

Nja, det är ju flera olika grannar som hört skrik: En kille med särbo som var på besök och en man som låg i sin säng medan frun tittade på TV. De säger inte i förhören att de skulle ha pratat med varandra om saken, men det kan man förstås inte vara säker på. Jag är själv väldigt osäker på hur man ska tolka skriken. Jag tror definitivt att de hörde något, men vad vete 17.
Senast redigerad av MrFold 2013-12-03 kl. 11:48.
Citera
2013-12-03, 11:26
Medlem
MBoudines avatar
[quote=Peckinpah|46413492]
Citat:

Helt rätt! Denne MB är förhörd, bevakad och utredd av polis. Han är inte misstänkt för något brott.

Advokat Forssberg medgav i en intervju att blodbesudlingen i klientens bil är besvärande. Att blodet har planterats tror jag inte för ett ögonblick på, besudlingen har med största sannolikhet uppstått vid KJ:s hantering av VB:s kroppsdelar under i- eller urlastning inför transport från brottsplats till fyndplats. Vidare. Under tingsrättsförhandlingen räckte Forssberg upp handen och pekade ut Berg som gärningsman. Varför gjorde han det ? Uppgiften om MB måste ju ha kommit från klienten. Vad har KJ berättat för honom ? Gissar KJ eller vet han nånting ? Håller inte för uteslutet att hovrättsförhandlingarna kan komma att bjuda på en eller annan överraskning.
Citera
2013-12-03, 11:32
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Synnerligen ovanligt med promenerande unga kvinnor vid vanlig tid en vanlig kväll

Ja, speciellt av asylsökande kvinnor. Det hör inte riktigt hemma i deras kultur att ränna ute vid de tiderna.
Senast redigerad av zero73 2013-12-03 kl. 11:39. Anledning: omformulering
Citera
2013-12-03, 11:35
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Inte hemma så kan inte kolla exakt vad det tar jag tänkte på. Men mark väl. Det skulle lika gärna kunnat vara AFs brud på väg till honom och so vittnet såg. Med det vill jag ha sagt att det finns nog en hej del kvinnor i Boden med asiatiskt utseende

Kvalificerat skitsnack.

Försök inte plantera en trådsanning. Som jag visade står det klart och tydligt i FUP att AF och AFs mamma var ensamma hemma. Hans flickvän nämns inte.

FUP s1015
Citat:
Angelica berättar att hon och Alexander var hemma tillsammans hela lördagen den 4 maj 2013. De hade städ och tvätt-dag, Angelica säger att varken hon eller Alexander var utanför dörren på hela lördagen. Angelica säger att de hade tänkt åka till Inbyn för att hälsa på hennes styvpappa, men de åkte först dagen efter. Angelica säger att på söndagen så åkte hon och Alexander till Inbyn, annars var de bara hemma.

FUP s1011
Citat:
På fråga vad Alexander gjorde den 4 maj 2013. Alexander säger att han var hemma hela dagen och även hans mamma, Angelica var hemma. Alexander säger att han klev upp vid 10-tiden och sedan brukar han äta frukost. Alexander uppger att han inte var utanför dörren på hela dagen. Alexander spelade spel på datorn, han spelade strategispel. Alexander säger att även på söndagen (läs den 5 maj 2013) efter så var han hemma, så var även hans mamma.
Senast redigerad av zero73 2013-12-03 kl. 11:45. Anledning: lagt till citat + omformulering
Citera
2013-12-03, 11:39
Medlem
mboudin-

Advokat Forssberg medgav i en intervju att blodbesudlingen i klientens bil är besvärande. Att blodet har planterats tror jag inte för ett ögonblick på, besudlingen har med största sannolikhet uppstått vid KJ:s hantering av VB:s kroppsdelar under i- eller urlastning inför transport från brottsplats till fyndplats. Vidare. Under tingsrättsförhandlingen räckte Forssberg upp handen och pekade ut Berg som gärningsman. Varför gjorde han det ? Uppgiften om MB måste ju ha kommit från klienten. Vad har KJ berättat för honom ? Gissar KJ eller vet han nånting ? Håller inte för uteslutet att hovrättsförhandlingarna kan komma att bjuda på en eller annan överraskning.[/quote]

moa-tove-

Givetvis finns det massor av saker som inte kommit fram. Gällande MB så har det inte direkt varit hemligt vilken roll han haft i dramat. Jag menar vilket halmstrå skulle advokaten hålla i? Något alternativ måste han komma med.
Jag vet inte men det kan tänkas att det inte blir överklagan alls. Bara en känsla. Låter märkligt men det finns en liten chans att det inte blir så.
Och blir det överklagan så får vi väl hoppas på en betydligt vassare räv än BF som försvarare.
Senast redigerad av moa-tove 2013-12-03 kl. 12:21.
Citera
2013-12-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ja, speciellt av asylsökande kvinnor. Det hör inte riktigt hemma i deras kultur.
Vem har påstått asylsökande? Vilken kultur? Asylsökande kommer från hela världen? Och, som jag har sagt tidigare, besök Boden på lunchtid en vardag och jag garanterar att du träffar på minst 20 st unga "Thailändskor" och även om det är en ren spekulation så tror jag inte särskilt många av dem följer med vare sig i tidningarna eller på Flashback.
Citera
2013-12-03, 11:47
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

Advokat Forssberg medgav i en intervju att blodbesudlingen i klientens bil är besvärande. Att blodet har planterats tror jag inte för ett ögonblick på, besudlingen har med största sannolikhet uppstått vid KJ:s hantering av VB:s kroppsdelar under i- eller urlastning inför transport från brottsplats till fyndplats. Vidare. Under tingsrättsförhandlingen räckte Forssberg upp handen och pekade ut Berg som gärningsman. Varför gjorde han det ? Uppgiften om MB måste ju ha kommit från klienten. Vad har KJ berättat för honom ? Gissar KJ eller vet han nånting ? Håller inte för uteslutet att hovrättsförhandlingarna kan komma att bjuda på en eller annan överraskning.
Det kan vara så att advokat Bo Forsberg har tillgång till den här nymodigheten som kallas Internet och läst om skvallret som går. En försvarsadvokats jobb går ut på att kritisera bevis mot sin klient och så en och annan tanke om rimligt tvivel.

Det är åtminstone så jag hade lagt upp det om jag varit KJs advokat:
"Låt oss glömma hunden, den har inget med det här att göra...och tejpen kan ha hamnat där vid ett annat tillfälle. Felringning till 112 och folk som hör skrik, det är sånt som händer. DNA på vristen? Dom hade ju sex, det är inget konstigt. Knivar och stämjärn som sägs kunna vara mordvapen? Finns dom hos KJ? Nä, kan inte dömma honom för saker han inte har. Hon var ju glad när hon gick...och tänk om det var en svartsjuk älskare till VB som gjort det? *Titta menande på MB* Även om has baklucka var full av VBs blod så tycker att min klient ska frikännas eftersom det finns rimligt tvivel."

EDIT: Uhm, trasiga quotes...? (Tror jag lagat dom, är det fel så ber jag ödmjukast om usäkt.)
Senast redigerad av Flutter 2013-12-03 kl. 11:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in