2013-11-25, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RBLoop
Kul med ett år till
Tänka sig vad tiden går....

Det här inlägget kanske kan bli aktuellt nu?
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Kom just nu att tänka på att vi skulle haft en UE-julkalender.
Då kan vi snacka riktig lucköppning
Citera
2013-11-25, 00:30
Medlem
Synd att så lite händer i tråden.. Vad kan man göra för att få fart igen?

Jag gjorde ett intiativ i våras genom att lägga upp material från Stadsbyggnadskontoret.. för något år sedan hade vi den välfyllda Google Maps-kartan på http://urbanexp.se/ som var en mycket användbar sammanställning. Vem tar nästa intiativ?

För övrigt vore det kul att veta om någon besökte Henriksbergs pumpstation som jag tipsade om för någon månad sedan? Eller om nån kanske vet vad som var på gång med alla rör med tjock diameter som byttes ut...
Citera
2013-11-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Synd att så lite händer i tråden.. Vad kan man göra för att få fart igen?

Jag gjorde ett intiativ i våras genom att lägga upp material från Stadsbyggnadskontoret.. för något år sedan hade vi den välfyllda Google Maps-kartan på http://urbanexp.se/ som var en mycket användbar sammanställning. Vem tar nästa intiativ?

För övrigt vore det kul att veta om någon besökte Henriksbergs pumpstation som jag tipsade om för någon månad sedan? Eller om nån kanske vet vad som var på gång med alla rör med tjock diameter som byttes ut...

Ja helt klart verkar det som att luften gick ur denna verksamhet när de gamla rävarna försvann. Hittade så sent som igår ett nytt hål i väggen som jag inte sett tidigare så nog finns det allt saker kvar att leta upp.
Citera
2013-11-28, 10:24
Medlem
Efter mitt intiativ Skattjakt objekt #1-4 i våras tänkte jag köra en ny serie nu. Vi får se hur många objekt att lägga upp som jag kan hitta.

Utmaning #1
Igår kväll när jag var ute och "inspekterade" i området Medicinareberget fann jag för första gången pumpstationen vid Källsprångsstigen upplyst. Det råkade även vara så att en lucka i golvet var uppställd och en slang ledde ut från anläggningen för avledning av vatten.
http://www.pictures.se/bilder/zkmd.jpg

Utmaningen: På något sätt få en kamera innanför gallret och fota ner i hålet. Om man sätter den på en pinne som är 1-2 meter lång borde det gå.
Även i övrigt passa på att fota nu när det är upplyst!

Citat:
Ursprungligen postat av Samlagsintresserad
Vad är ert bästa tips för två 18-åriga tjejer som vill urban exploara ( någon får förresten gärna berätta hur man säger urban exploring som ett verb egentligen) men som inte vill gå till pundarhak eller andra allmänt otrygga miljöer? Bor i Lerum men kan åka lite överallt.
Oj vilken inbjudan.. Såvitt jag vet är sådana annonser inte tillåtna här på Flashback
Citera
2013-11-28, 21:21
Medlem
Monolits avatar
Vist, jag håller med om att tystnaden är tråkig. Brukar själv inte skriva någonting när jag inte har något nytt att komma med.

Naturligtvis ser jag fram emot skattjakter.
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Utmaningen: På något sätt få en kamera innanför gallret och fota ner i hålet. Om man sätter den på en pinne som är 1-2 meter lång borde det gå.
Även i övrigt passa på att fota nu när det är upplyst!
Innan jag skickade detta svar förstod jag att jag hade missförstått dig (trodde du var inne), men jag skriver det jag tänkte ändå, så se det som en anekdot:

Har vid ett annat tillfälle gjort ett liknande försök. Den gången med en liten tripod, en PET-flaska med avskuren botten och ett rep. Tyvärr blev bilderna totalt värdelösa. Kanske kan kompletteras med en ficklampa.
Citera
2013-11-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Innan jag skickade detta svar förstod jag att jag hade missförstått dig (trodde du var inne), men jag skriver det jag tänkte ändå, så se det som en anekdot:

Har vid ett annat tillfälle gjort ett liknande försök. Den gången med en liten tripod, en PET-flaska med avskuren botten och ett rep. Tyvärr blev bilderna totalt värdelösa. Kanske kan kompletteras med en ficklampa.
Okej det kanske kan förtydligas; jag var aldrig inne. Dörren är låst och jag har tagit bilden genom gallret längst ner i dörren. Kruxet är att gallret är väldigt smalt, en vanlig normalstor kamera får man inte in där kan jag tillägga.

Får man fråga vart du använt dig av denna metod, något objekt i Göteborg?
Citera
2013-11-29, 00:24
Medlem
DenSomSokers avatar
Någon som vet om detta varit militärt back in the days? 57.567829,11.982218
Citera
2013-11-29, 17:40
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Någon som vet om detta varit militärt back in the days? 57.567829,11.982218

Nej, inte militärt, men väl krut, blixt & dunder.

Fd. Hansons Pyrotekniska fyrverkerifabrik.
Citera
2013-11-29, 18:59
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Nej, inte militärt, men väl krut, blixt & dunder.

Fd. Hansons Pyrotekniska fyrverkerifabrik.

Jaha där ser man, smäller högt från båda "företagen"
Citera
2013-12-03, 10:31
Medlem
Vad är det man gräver fram här? Ser ju ganska fet ut. Ramberget har ju en del tunnlar
Lundbyleden nära Lundbytunnelsmynningen. Rund betong fundament kanske 3m diameter?
X: 6405153, Y: 1269069
Senast redigerad av RBLoop 2013-12-03 kl. 10:43.
Citera
2013-12-03, 19:30
Medlem
Monolits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RBLoop
Vad är det man gräver fram här? Ser ju ganska fet ut. Ramberget har ju en del tunnlar
Lundbyleden nära Lundbytunnelsmynningen. Rund betong fundament kanske 3m diameter?
X: 6405153, Y: 1269069
"Utför ombyggnad av AK-1500" vill jag minnas att det står på en skylt där. Även om vi förstår det så kan man verkligen undra varför man använder ett sådant språk till allmänheten.

Det röret är delvis frilagt och verkar gå i ganska rak linje från det delvis dolda tunnelpåslaget vid Ramberget till påslaget vid Eriksberg. Kanske är röret uttjänt. Kanske vill man bebygga tomten och få bort röret därifrån.

Vad den stora cylindern egentligen är till vet jag ännu inte. Den har grön polkagris och jag vet inte om den är märkt. Kanske pumpstation, men mer troligt fjärrvärme.
Citera
2013-12-04, 23:22
Medlem
Är det någon som vet om det finns stora kloaker och dagvatten som det går att utforska i? Har bara varit i en i Göteborg hittils.

http://mewrhewr.tumblr.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in