Jag väljer att besvara ett inlägg här trotts att det postats i en annan tråd. Det blir rörigt, men svaren här skulle bli allt för OT i den andra tråden. Det gäller
den här tråden inlägg 63 m.fl.
Citat:
Ursprungligen postat av
diskhanduk
Den här gick jag bet på. Har du lust att berätta vart det är? PM går bra.
Vädermotet. Bilderna togs i samband med ombyggnaden.
(se ursprungspost)
Citat:
Ursprungligen postat av
diskhanduk
Den tunneln traskade jag igenom för några år sedan. Det du observerade, att vattnet måste ta vägen "någonstans", slog mig inte alls vid mitt besök. Intressant!
Det missade jag också. Kom på det några dagar senare och då var det för sent för att återvända

. Någon av er som varit på SBK kanske kan bringa klarhet. (Se ursprungsposter
här och
här.)
Citat:
Ursprungligen postat av
diskhanduk
Tilläggas ska kanske att en av Sveriges längsta vägtunnlar har sin mynning på platsen, rakt nedanför påslaget till spillvattentunneln. Kan det inte vara ljudet när bilar och lastbilar kör in i tunneln som hörs? Vill minnas att det är någon slags "klaff" i marken, ett galler för att samla upp dagvatten.
Frågan gäller
det här. Ljudet kom inifrån spillvattentunneln och var inte från trafiken. Å andra sidan så har det hänt en del där sedan filmen togs.
En kväll stod
ett aggregat utanför. Ser ut att vara en tryckluftsdriven pump på den vilket kan förklara ljudet. Dessutom finns det två andra tankar på det. Vad det använts till undrar jag fortfarande, men jag är övertygad om att det är detta som stått strax innanför dörren.
Någon som har en idé?
Citat:
Ursprungligen postat av
diskhanduk
Jag vill minnas att ett annat ventilationstorn finns längre upp på berget - frågan är om inte detta ventilationstorn som du visar bild på också hör till vägtunneln? (Det jag pratar om ska tydligen ha varit överflödigt och används därför inte).
Det finns ett stort fläkttorn längre norrut. Dessutom ett till inne på Volvos område. Vad du menar med överflödigt vet jag inte, så du får gärna förklara dig.
Vad jag har däremot hört är att man trodde sig behöva forcera ventilationen, men när tunneln öppnades visade det sig att självdraget var bra nog. Kan då anta att de nästan aldrig används.
Citat:
Ursprungligen postat av
diskhanduk
Hur såg det förresten ut innan Lundbytunneln byggdes på den här platsen; jag antar att man måste ha förändrat påslaget men har aldrig sett några äldre bilder från platsen i fråga?
Minnet är inte kristallklart, men jag har för mig att det var en avfartsväg från Yrvädersgatan till industriområdet. Den gick där i en sväng och under en numera riven bro strax söder om trafikljuset (som å andra sidan inte fanns då). Gamla Bräckerondellen är ett kapitel för sig.
Fick höra en historia från en delvis säker källa att det bara är en halvmeter berg mellan nerfarten till spillvattentunneln och Lundbytunneln. Borrningen och sprängningen där var inte helt enkel.