2013-09-13, 22:39
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=246
Citera
2013-09-14, 07:51
Medlem
Monolits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RBLoop
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=246

En intressant detalj jag inte sett tidigare är att man tänkte sig integrera lokalbanan ihop med Västra stambanan, Säröbanan och i förläningen Boråsbanan samt Bergslagsbanan eller Västgötabanan.

Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Jäklar vilken koll
Och tiden stämmer! Det var 1999. Jag rotade runt bland gamla filer och hittade artikeln från ABB.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/102260364/K2.pdf

Men transformatorerna där inne? De var redan förberedda för att köras på 130kV?

Kul fynd.

Gasisolering var väl redan då en etablerad teknik, så undrar bara varför man valde att ta fram en broschyr.

Vad det gäller din fråga så finns allting angivet indirekt. Räkna ihop 1999, backa mer än 35 år och jämför med 70-talet, så blir svaret nej.

En observation jag gjorde i samband med att Övre Husargatan byggdes om, var att man hade markerat ut en 50kV kabel vid korsningen Brunnsgatan. Har hittills trott att detta varit en aktiv kabel. När jag läser broschyren står det ingenting om att man har valt att behålla någonting av 50kV systemet. Min undring är numera om den här kabeln är urkopplad.
Citera
2013-10-07, 02:17
Medlem
Kära UE-are.

Bege er snarast möjligt till pumpstationen vid Henriksberg. Här pågår rätt spännande grävarbeten.
Citera
2013-10-10, 21:02
Medlem
Monolits avatar
Jag väljer att besvara ett inlägg här trotts att det postats i en annan tråd. Det blir rörigt, men svaren här skulle bli allt för OT i den andra tråden. Det gäller den här tråden inlägg 63 m.fl.
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Den här gick jag bet på. Har du lust att berätta vart det är? PM går bra.
Vädermotet. Bilderna togs i samband med ombyggnaden.(se ursprungspost)
Citat:
Den tunneln traskade jag igenom för några år sedan. Det du observerade, att vattnet måste ta vägen "någonstans", slog mig inte alls vid mitt besök. Intressant!
Det missade jag också. Kom på det några dagar senare och då var det för sent för att återvända . Någon av er som varit på SBK kanske kan bringa klarhet. (Se ursprungsposter här och här.)

Citat:
Tilläggas ska kanske att en av Sveriges längsta vägtunnlar har sin mynning på platsen, rakt nedanför påslaget till spillvattentunneln. Kan det inte vara ljudet när bilar och lastbilar kör in i tunneln som hörs? Vill minnas att det är någon slags "klaff" i marken, ett galler för att samla upp dagvatten.
Frågan gäller det här. Ljudet kom inifrån spillvattentunneln och var inte från trafiken. Å andra sidan så har det hänt en del där sedan filmen togs.

En kväll stod ett aggregat utanför. Ser ut att vara en tryckluftsdriven pump på den vilket kan förklara ljudet. Dessutom finns det två andra tankar på det. Vad det använts till undrar jag fortfarande, men jag är övertygad om att det är detta som stått strax innanför dörren.

Någon som har en idé?

Citat:
Jag vill minnas att ett annat ventilationstorn finns längre upp på berget - frågan är om inte detta ventilationstorn som du visar bild på också hör till vägtunneln? (Det jag pratar om ska tydligen ha varit överflödigt och används därför inte).
Det finns ett stort fläkttorn längre norrut. Dessutom ett till inne på Volvos område. Vad du menar med överflödigt vet jag inte, så du får gärna förklara dig.

Vad jag har däremot hört är att man trodde sig behöva forcera ventilationen, men när tunneln öppnades visade det sig att självdraget var bra nog. Kan då anta att de nästan aldrig används.

Citat:
Hur såg det förresten ut innan Lundbytunneln byggdes på den här platsen; jag antar att man måste ha förändrat påslaget men har aldrig sett några äldre bilder från platsen i fråga?
Minnet är inte kristallklart, men jag har för mig att det var en avfartsväg från Yrvädersgatan till industriområdet. Den gick där i en sväng och under en numera riven bro strax söder om trafikljuset (som å andra sidan inte fanns då). Gamla Bräckerondellen är ett kapitel för sig.

Fick höra en historia från en delvis säker källa att det bara är en halvmeter berg mellan nerfarten till spillvattentunneln och Lundbytunneln. Borrningen och sprängningen där var inte helt enkel.
Citera
2013-10-16, 11:08
Medlem
Jag och några vänner var förbi Surte, utanför Göteborg, och inne på det stora industriområdet som finns där så fanns det några silos. Uppe på dessa var det typ ett "hus" eller vad man ska kalla det, såg övergivet ut i alla fall. Trasiga fönster mm.

Finns det någon möjlighet att ta sig upp dit? I så fall, måste man bryta sig in i en silos (dom är fortfarande aktiva va?) och genom en stege/trappa komma upp dit?

Längst upp till höger http://www.grandevik.se/20100606%20surte%20082a.jpg
Citera
2013-10-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Jag och några vänner var förbi Surte, utanför Göteborg, och inne på det stora industriområdet som finns där så fanns det några silos. Uppe på dessa var det typ ett "hus" eller vad man ska kalla det, såg övergivet ut i alla fall. Trasiga fönster mm.

Finns det någon möjlighet att ta sig upp dit? I så fall, måste man bryta sig in i en silos (dom är fortfarande aktiva va?) och genom en stege/trappa komma upp dit?

Längst upp till höger http://www.grandevik.se/20100606%20surte%20082a.jpg

Varför inte höra med ägaren?

Tror det står en del mobilutrustning där uppe. Inte ovanligt att Operatörerna hyr in sig.
Citera
2013-10-19, 17:53
Medlem
Gjorde en sväng på eriksberg idag.
Till mitt stora förtret har dom svettsat igen en dörr , dom har skruvat playwood på ett av dom andra ställena,
Och juvel har koppartjuvarna satt tänderna i.
Kan inte nån slå ihjäl dessa jäva tjuvar som förstör över allt.
Citera
2013-10-26, 16:41
Medlem
Saolas avatar
När jag gick med hunden så fick vi komma in i ett förråd vid Amerikahuset , dom ville se "vovven" o jag tittade mig omkring o såg en massa "dörrar" som var låsta , om man kom ner i någon av dessa , o blev upptäckt vad händer?
Citera
2013-11-04, 18:37
Medlem
Någon som vet vad som händer i Papyrus i Mölndal nu för tiden? Jag och några kompisar hade tänkt ta oss dit någon helg och utforska lite. Jag har hört talas om nattpatruller, kameror och sånt där, finns det fortfarande? Har för det mesta läst gamla inlägg om det så det skulle vara nice om någon visste hur det står till där idag.

Skiten har ju stått där i typ tusen år så det kan väl inte vara så högt prioriterat för Securitas och sånt längre?
Citera
2013-11-04, 23:15
Medlem
Spargrizs avatar
Jag är inte så insatt i varken Göteborg, bor ute i Mölndal, eller i Urban Exploration, men jag har en tjej som är duktig på att fota och gärna gör det. Har ni några tips till mig där man kan hitta bra bilder? Blir jobbigt att leta igenom hela tråden när jag egentligen inte vet något om det. Tack på förhand!
Citera
2013-11-06, 22:17
Medlem
crisz008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megnifrid
Skiten har ju stått där i typ tusen år så det kan väl inte vara så högt prioriterat för Securitas och sånt längre?
Jag var där i somras några gånger, och varit där innan också. Varje gång jag har varit där så står det nästan alltid en eller två bilar vid ett garage, bara att gå förbi dem. Securitas bil har jag sett två eller tre gånger, aldrig blivit jagad eller tillsagt heller. Men det jag skulle gissa på är att ta det lungt, gå runt, kika omkring, ta lite bilder och ifall någon kommer. Spring inte där ifrån! För då kommer de antagligen få tag på er och ge er böter, ifall du träffar någon, säg exakt vad ni gör. Då kommer de antagligen bara skicka er därifrån!
edit: Det finns ett alarm, det är en spiraltrappa som går en våning upp i mitten av huset (lokalen). Larmet är bara ett skjutlarm så det låter bara, ingenting som rapporteras till securitas eller liknande. (Tror jag ) Ett tips är att inte gå ner i källaren, längst in är det skit läskigt. Hittade ett rum med massor av bombarjackor upphängda och en massa drickor med vätska i (?). Kanske någon rolig UE-stolle här från flashback som skojjar, men vem vet!
Senast redigerad av crisz008 2013-11-06 kl. 22:21.
Citera
2013-11-24, 03:20
Medlem
Citat:
Kära UE-vänner!

Det första inlägget i den här tråden skrevs av användaren Cyberax2002. Det var den 20 november 2002. Jag vill nu be er som vaknar upp den här morgonen att kolla dagens datum. Ni kommer märka att vår tråd idag firar tio år och det tycker jag är otroligt kul!

Tänk vad mycket som har hänt sedan dess. Alla de platser vi då bara kunde drömma om som vi nu har utforskat och dokumenterat på dessa 429 sidor och 5137 inlägg. Längs vägen har det varit många upp- och nedgångar, jag tänker speciellt på att aktiviteten tidsvis dalat – just nu är väl tyvärr en sådan period, och de minnesvärda bråk/konflikter som utspelats mellan skribenter som kommit och gått här i tråden.

Samtidigt vill jag hylla de tidiga utforskarna för att de var mer våghalsiga. Här och var stöter man på spännande historier – "Mackan" någonting som sågade nattetid i Eriksboskogarna (oklart hur det gick för honom?), de som kröp in genom ett uppbrutet galler vid Hammarkullens transformatorstation efter tips över PM (ledtråden ”en ingång bredvid en stor elstation” hade säkert varit mer självklar idag), eller varför inte när Vattenverket bytte ut ventilationsgaller och ställde en fin container ivägen. Mer sånt!
Nu för tiden har vi utvecklat en förmåga att vara väldigt strukturerade i vårt letande och vi har nya vägar att finna kunskap om platserna. Och även det är bra!

Grattis UE i Göteborg/Gångar i Göteborg, kärt barn har många namn. Hur man ska fira detta är svårt men de som dricker fredagsgrogg vill jag starkt uppmana att ta sin redan ikväll!

Kul med ett år till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in