Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Ja, det känns ju som en större station ballat ur.
Förstår att det måste kännas kul för butiksinnehavarna på Backaplan när allt slocknar mitt i julhandeln. Kunderna drar in till stan istället..
Från GP:s artikel:
Elavbrottet orsakade stopp i spårvagnstrafiken mellan Wieselgrensplatsen och Brunnsparken/Nordstan samt i pendeltågstrafiken mellan Göteborg och Ytterby. Trafiken uppges nu vara igång igen.
Att järnvägen påverkas är väl inte så konstigt eftersom man såvitt jag förstår omvandlar högspänningsnätets vanliga trefas till järnvägens speciella enfas 15 kV. (Vore för övrigt intressant att veta hur många matningspunkter som behövs för sträckan över Hisingen. Var 50:e kilometer är en siffra jag hittar). Iaf, det jag vill komma till. Att högspänningsnätet (uppenbarligen) var utslaget - eftersom järnvägen påverkades - kan ju betyda att det inte var någon vanlig transformatorstation som försvann utan själva matningen till ön. Enligt en väl bevarad skiss finns en "tung" ledning över älven vid Lärje, eventuellt ytterligare en i riktningen Ytterby, sedan ett antal andra högspänningsledningar från Rosenlund (en), Kungsladugård (två st, varav en från Kallebäck ansluter), samt ett otydbart antal från Rya/Shell (två st?) plus ytterligare en vid Lärje.
Sedan finns väl möjlighet till ö-drift på ön sedan Göteborg Energi byggde ut Rya kraftvärmeverk. Hur mycket ska inte gå fel för att alla matningsvägar slås ifrån?
Citat:
Göteborg Energi kunde inte ge något besked om orsaken till elavbrottet.
Ryssen..?
Spårvägens 750 V - betydligt lägre spänning än på Trafikverkets kontaktledningar - tas säkerligen
efter transformatorn, inte
innan såsom järnvägen, alltså är det inte konstigt att den påverkades, oavsett vart felet ligger.
.