2013-12-03, 00:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så jag kan inte ha en missuppfattning av användandet av ett ord, utan att det är "misshandel av ord", "ständiga förvrängningar" och att jag är "respektlös"? Som sagt, jag är rädd för mänskligheten.

Missuppfattning? Du har stretat emot som en fåne i hur många inlägg som helst. Du har fått många chanser att ta till dig "missförståndet".

Citat:
Men som sagt, jag tror inte det är en missuppfattning från min sida att man allmänt anser att ateism står för ovannämnda punkter, uttalade direkt eller underförstått av ateister själva.

Det är väl klart som fan att det finns en ganska stark korrelation mellan grupperna. Men betydelsen står fast.
Citera
2013-12-03, 00:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag förnedrar inte, jag tar upp bara fakta.

Om det enda kriteriet för ateism är att man inte tror på en gud, så är spädbarn ateister, och även hundar och katter eller varför inte apor. Dessa har en IQ på noll eller nära noll.

Om du får ut något av det, så varsågod.
Citera
2013-12-03, 05:58
Medlem
Truthinesss avatar
Citat:
Jag försöker bara komma underfund med vad jag ska kalla dom som:
1.) Tror på att universum kommit till av sig självt.
2.) Tror på att livet kommit till av sig självt.
3.) Tror på makroevolution.
4.) Inte tror på en gud eller flera gudar.

Suck... Undrar vilket som sker först; att någon kommer med ett hållbart gudsbevis eller att debatterande religiösa lär sig vad "ateist" betyder.
Det är inte lätt det här med ordkunskap på mellanstadienivå.

Om du nu prompt måste ha ett namn på just den här gruppen, vad sägs om verklighetsrättvända?
Citera
2013-12-03, 07:36
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Vad är det då du menar att jag förnedrar dig i, när jag frågar: "Kan man säga att det finns många ateister som har ett IQ nära noll?"?

Du vill verkligen inte förstå att jag inte kände mig förnedrad?

Du gjorde ett nedsättande uttalande som jag är övertygad om var ett medvetet försök till förnedring från din sida. Ett försök att ge igen.
Citera
2013-12-03, 07:40
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Finns det någon undersökning på vad ateister tro på? Jag är säker på att dom flesta ateister, kanske 80-90%, om inte mer, tror på alla punkter.

Och därför är det rätt att generalisera? Typ som att döma alla muslimer, även de som är välanpassade till det svenska samhället, ser kvinnor som en lägre stående varelse än män?
Citera
2013-12-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truthiness
Suck... Undrar vilket som sker först; att någon kommer med ett hållbart gudsbevis eller att debatterande religiösa lär sig vad "ateist" betyder.
Det är inte lätt det här med ordkunskap på mellanstadienivå.

Mår du bättre nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Truthiness
Om du nu prompt måste ha ett namn på just den här gruppen, vad sägs om verklighetsrättvända?

Nej jag måste inte prompt ha det, jag försöker anpassa mig till vad majoriteten tycker att ett ord ska betyda.

Visst kan man säga "hen", visst kan man säga att spädbarn är ateister, men då ska man inte komma och säga eller antyda att en ateist är något annat än just "utan gudstro". T.ex. att säga att ateister är mer intelligenta än teister, vilket bevisligen inte då stämmer om man räknar in alla spädbarn och djur på denna planet.

Jag ska vara uppmärksam på det här, och jag kommer att rätta till folk som hädanefter inte tillämpar ordet på detta sättet.
Citera
2013-12-03, 10:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej jag måste inte prompt ha det, jag försöker anpassa mig till vad majoriteten tycker att ett ord ska betyda.

Är det därför du käbblar emot som en trotsig unge?

Citat:
Visst kan man säga "hen", visst kan man säga att spädbarn är ateister, men då ska man inte komma och säga eller antyda att en ateist är något annat än just "utan gudstro".

Du kan säga att en gråsten är ateist. Du skulle vara extremt fånig....men du kan säga det.

Citat:
T.ex. att säga att ateister är mer intelligenta än teister, vilket bevisligen inte då stämmer om man räknar in alla spädbarn och djur på denna planet.

Man kan också t ex jämföra människor i motsvarande ålder och sedan mäta intelligensen. Men nu blev det bestämt för svårt för dig. Fåntratt.

Citat:
Jag ska vara uppmärksam på det här, och jag kommer att rätta till folk som hädanefter inte tillämpar ordet på detta sättet.

Trotsåldern here I come...men då är vi iaf äntligen överens om att ateism INTE är en tro?
Citera
2013-12-03, 10:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ok, menar du då t.ex. att bara för att man säger att man är ateist, så behöver det inte betyda att man tror på evolutionsteorin, eller att man tror på att livet kommit till av sig självt, eller att universum kommit till av sig självt?

Man kan alltså som ateist tro på att utomjordingar startat livet och att utomjordingar utvecklat djurarter i laboratorier, och att utomjordingar utanför universum, i ett annat universum har skapat universum, så länge det inte är en gud som skapat det?

Är det så du menar?
Ja, det behövs inte ens någon förklaring för de saker religionerna påstås svara på, kontra ateism i avsaknad av någon skapargud. Ex. behöver man inte ha en alternativ förklaring för hur universum kom till, om man inte tror på en skapargud. Man behöver bara inte tro på guden.
Allt ateism är, är en negation av påståendet "gud finns". Inget mer. Inga bud, inga teorier, inga förklaringar, inga moralvärden. Det får man stå för själv som person istället och har inget med ateism att göra.

Citat:
Men hur ska man då urskilja från en ateist som tror på evolutionsteorin och en ateist som inte tror på evolutionsteorin? Ska man kalla dom för evolutionister istället? Och är det samma sak där då att evolutionister behöver inte nödvändigtvis tro på att livet kommit till av sig självt? Ska man då kalla dom för abiogenesisateister eller något liknande?
Det är trist att man ska behöva en titel för någon som anser att evolutionsteorin är riktig.
Kalla oss vad du vill om du anser att det ska behöva en titel eller beskrivningsnamn.
Visst är det så att den som anser evolutionsteorin vara korrekt inte behöver köpa abiogeneskonceptet. Man kan "tro" på evolutionen och samtidigt tro att någon gud låg bakom det. Det finns gott om sådana människor.

Citat:
Vad kallar du dig för? Och
1.) Tror du på evolutionsteorin.
2.) Tror du på att livet kommit till av sig självt
3.) Tror du att universum kommit till av sig självt (jag tror du nämnde något om detta tidigare, men du kan förklara ytterligare)
1. Jag anser att evolutionsteorin är den bästa förklaringen vi har för arternas mångfald och att den är vettig.
2. Jag tror att livet på jorden förmodligen (med reservation för att det är mycket spekulation) uppstod av grundläggande byggstenar från rymden under rätt skyddade förhållanden på urjorden på grund av tillförseln av energi från vår sol. Dessa grundstenar finns i astronomiska mängder ute i det stora universum och förs runt av friflygande objekt som kometer och annat. Var dessa grundstenar kommer ifrån vet jag inte.
3. Jag vet inte var universum kommit ifrån. En artikel jag läste en gång har jag tagit fasta på som förklarar Big Bang som en spricka i en glaciär, där våra dimensioner läkte igenom från ett oobserverbart större, riktigt universum med frakturer. Det låter vackert men är inte nödvändigtvis sant eller en förklaring. Jag tror inte på att göra argument from ignorance för att förklara något man inte känner till, så just nu känns frågan bara obesvarad.

Citat:
På den andra frågan tycker jag inte att du svarar på frågan, du berörde inte alls det Andrew Newberg sade om "tro" och "trosuppfattningar". Du sade aldrig om du håller med honom eller inte.
Jag tycker att jag besvarat det.
Mycket riktigt är hjärnan en maskin som bygger förutsägande modeller och extrapolerar svar från okomplett information. Detta tycker jag räcker som grund för att skapa religiösa föreställningar.
Däremot är det som jag säger viktigt att skilja på tro som i antagande och tro som i religiös tro, eller faith. Det verkar inte Newberg göra.
Citera
2013-12-03, 10:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men du har skrivit där tidigare.
Det dök upp något intressant vill jag minnas, men i det stora hela är jag inte intresserad i sakfrågan så jag har inte orkat öppna tråden igen. Jag låter gärna religiösa diskutera sina olika religioner eller uppfattningar utan att lägga mig i.
Om någon vill diskutera vad en bibelvers betyder kommer jag inte heller lägga mig i heller, så länge det inte är del i någon annan diskussion som ÄR intressant.

Citat:
Visst, men det garanterar inte att man inte missförstår.
Det är aldrig garanterat, men det kan vara behjälpligt.
Citera
2013-12-03, 10:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det här låter lite motsägelsefullt.

Det är som att säga:"Allt det nazister tror på har INGET med nazism att göra".

Njae, eftersom ateism bara är negationen av gudstro så har det inga positiva påståenden. Alltså, om en ateist tror på något är det inte för att han är ateist. Då handlar det om något annat.
Citera
2013-12-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Du vill verkligen inte förstå att jag inte kände mig förnedrad?

Om man säger eller antyder att man känner sig förnedrad så vill jag ju tro vad den personen säger.

Citat:
Du gjorde ett nedsättande uttalande som jag är övertygad om var ett medvetet försök till förnedring från din sida. Ett försök att ge igen.

Oh nej, amatörpsykologen. Det är ett sätt att dra det till sin spets eftersom ni är så nitiska med att ordet "ateist" ska användas på rätt sätt. Och då är vi nitiska nu, ateism betyder "utan gud" eller "utan gudstro" (har jag rätt nu?), och då innebär det att alla som är utan gudstro är ateister, alltså även spädbarn och djur.

Men jag vet att ni känner er förolämpade när jag säger att det finns många ateister som är ointelligenta, ni borde inte känna er förolämpade, men ni reagerar för ni uppfattar ordet "ateist" som något mer än bara "utan gudstro". Det är er identitet, ni är stolta av att vara ateister, ni är i princip en homogen grupp. Minst lika homogen grupp som dagens judar eller kristna, fastän det finns massor med olika inriktningar och trosuppfattningar i både den judiska och kristna gruppen, såväl som den ateistiska gruppen.

Jag skulle gärna vilja se en undersökning där man frågar ateister om vad dom tror på, speciellt frågor om dom fyra punkterna.
Citera
2013-12-03, 10:22
Medlem
Citat:
Och därför är det rätt att generalisera? Typ som att döma alla muslimer, även de som är välanpassade till det svenska samhället, ser kvinnor som en lägre stående varelse än män?

Eller Jehovas vittnen som hjärntvättade? Eller troende överhuvudtaget som idioter?

Ja det är ni ju bra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in