2013-12-02, 20:47
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det här låter lite motsägelsefullt.

Det är som att säga:"Allt det nazister tror på har INGET med nazism att göra".
Ateister tror inte på gudar eller en skapargud i synnerhet. Att ateistiska individer sedan kan accepterar evolutionsteorin, big bang eller en skapelse ur ett karmiskt förlopp, eller rent av tro på spöken, magi och annat spelar ingen roll och har inget med ateism att göra.
Citera
2013-12-02, 20:58
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ok, menar du då t.ex. att bara för att man säger att man är ateist, så behöver det inte betyda att man tror på evolutionsteorin, eller att man tror på att livet kommit till av sig självt, eller att universum kommit till av sig självt?

Man kan alltså som ateist tro på att utomjordingar startat livet och att utomjordingar utvecklat djurarter i laboratorier, och att utomjordingar utanför universum, i ett annat universum har skapat universum, så länge det inte är en gud som skapat det?

Är det så du menar?

Men hur ska man då urskilja från en ateist som tror på evolutionsteorin och en ateist som inte tror på evolutionsteorin? Ska man kalla dom för evolutionister istället? Och är det samma sak där då att evolutionister behöver inte nödvändigtvis tro på att livet kommit till av sig självt? Ska man då kalla dom för abiogenesisateister eller något liknande?

Vad kallar du dig för? Och
1.) Tror du på evolutionsteorin.
2.) Tror du på att livet kommit till av sig självt
3.) Tror du att universum kommit till av sig självt (jag tror du nämnde något om detta tidigare, men du kan förklara ytterligare)

På den andra frågan tycker jag inte att du svarar på frågan, du berörde inte alls det Andrew Newberg sade om "tro" och "trosuppfattningar". Du sade aldrig om du håller med honom eller inte.

Ehm, du vet att man inte behöver förneka evolutionsteorin för att man är en teist? Fråga t.ex. Francis Collins.
Citera
2013-12-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Ateister tror inte på gudar eller en skapargud i synnerhet. Att ateistiska individer sedan kan accepterar evolutionsteorin, big bang eller en skapelse ur ett karmiskt förlopp, eller rent av tro på spöken, magi och annat spelar ingen roll och har inget med ateism att göra.

Vad finns det då för mening att säga "jag är ateist"?

Det säger ju då ingenting förutom att "jag tror inte på en gud", men då kan man lika gärna säga "jag tror inte på en gud" på en gång och skippa ordet ateist.
Citera
2013-12-02, 21:14
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Det säger ju då ingenting förutom att "jag tror inte på en gud", men då kan man lika gärna säga "jag tror inte på en gud" på en gång och skippa ordet ateist.
oh yea

Säg istället varför du behöver bibeln för din gudstro, kunde du inte skippa bibeln och känna gud utan innantilläsning?
Citera
2013-12-02, 21:18
Medlem
Golachabs avatar
Citat:

För att klargöra att man inte tror på en gud. Något annat syfte finns det inte med ordet. Men, en del ateister är på ett aggressivt sätt pådyvlande sådana och egentligen anti-teister.
Citera
2013-12-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Ehm, du vet att man inte behöver förneka evolutionsteorin för att man är en teist? Fråga t.ex. Francis Collins.

Visst, men då blir det samma sak med det ordet, teist betyder att man tror på en gud, punkt.

Men jag är säker på att många här använder det ordet mycket bredare än så, att teister tror på det ena och andra.
Citera
2013-12-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
För att klargöra att man inte tror på en gud.

Men det kan man göra enklare genom att säga: "jag tror inte på en gud".
Citera
2013-12-02, 21:26
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Visst, men då blir det samma sak med det ordet, teist betyder att man tror på en gud, punkt.

Men jag är säker på att många här använder det ordet mycket bredare än så, att teister tror på det ena och andra.

Jaha, och därför tycker du det är en bra idé att trycka in fler betydelser i ordet ateism än vad det har? Det blir vettigare om du gör fel när andra gör fel? Jag fattar egentligen inte vad du håller på med, det verkar som du faktiskt vet innebörden av ordet ateism men att du av någon anledning inte kan medge det.
Citera
2013-12-02, 21:28
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Men det kan ju betyda att man bara inte är monoteist.
Citera
2013-12-02, 21:42
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Vore det enbart så.. men saken är att många är desutom bibeltroende och med det bokstvstroende, blint troende, kunskapsföraktande och ordvrängare, moralister och riskerar skygglappsförsedd livsåskådning.

En livsåskådning jämte gudstro är inget särskilt att dryfta om, däremot en fundamental förvrängning av faktum innebörder och realiteter som kan få katastrofala följder, särskilt fundamentalister i mandat.

Att du inte vill medge hur avancerat vissa saker är uppbyggda, kan du försöka låtsas vara en bagatell, men tro mig.. det finns inte skolor för nothing.

Finns inte ord för ingenting heller.. och dessutom är det enklare att säga ateist : ateist = 1 ord, däremot, jag tror inte på gud = 5 ord..

Finns något som heter uppgradering men då kan inte bibeln bistå med så mycket som du tror, för du är ganska bokstavstroende och drar snabba slutsatser, det är där skon klämmer.. att du skapar dig fördomar utifrån EN BOK.

Vilket kanske inte är så farligt i ditt fall, däremot.. visar verkligheten på att det varit och ännu är förenligt med livsfara.. tyvärr, får jag tillägga, att du framstår som fruktansvärt naiv.

Då din fördomsfulla attityd lyser rätt skarpt. Det är så när man inte uppskattar männikor utan föredrar att underskatta och etikettera med färdigställda mannualer, mycket okreativt - det är just bristen på kreativitet och fantasi som förorsakade de ohyggliga religionskrig som vi ännu kan se i dessa dagar, föororsakat av mycket rigid människosyn vilken bottnar i extremt syndatänkande och självförakt riktat utåt.
Citera
2013-12-02, 21:48
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Tydligen om vuxna människor som du har uppenbara problem med ett så simpelt ord och vad tråden i övrigt vittnar om när religiösa teister häver ur sig det ena missförståndet efter det andra. Jag är rädd för mänskligheten att det kan gå så fel när människor tänker.
Citera
2013-12-02, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Jaha, och därför tycker du det är en bra idé att trycka in fler betydelser i ordet ateism än vad det har? Det blir vettigare om du gör fel när andra gör fel? Jag fattar egentligen inte vad du håller på med, det verkar som du faktiskt vet innebörden av ordet ateism men att du av någon anledning inte kan medge det.

Jag försöker bara komma underfund med vad jag ska kalla dom som:
1.) Tror på att universum kommit till av sig självt.
2.) Tror på att livet kommit till av sig självt.
3.) Tror på makroevolution.
4.) Inte tror på en gud eller flera gudar.

Ateister kan man då alltså inte säga enligt er, men jag är säker på att många, i princip alla som kallar sig själva för ateister, underförstått menar att ateism innebär alla dessa punkter, och att detta är gemensamt för ateister och ateism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in