Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Visst, men då blir det samma sak med det ordet, teist betyder att man tror på en gud, punkt.
Vore det enbart så.. men saken är att många är desutom bibeltroende och med det bokstvstroende, blint troende, kunskapsföraktande och ordvrängare, moralister och riskerar skygglappsförsedd livsåskådning.
En livsåskådning jämte gudstro är inget särskilt att dryfta om, däremot en fundamental förvrängning av faktum innebörder och realiteter som kan få katastrofala följder, särskilt fundamentalister i mandat.
Att du inte vill medge hur avancerat vissa saker är uppbyggda, kan du försöka låtsas vara en bagatell, men tro mig.. det finns inte skolor för nothing.
Finns inte ord för ingenting heller.. och dessutom är det enklare att säga ateist : ateist = 1 ord, däremot, jag tror inte på gud = 5 ord..
Finns något som heter uppgradering men då kan inte bibeln bistå med så mycket som du tror, för du är ganska bokstavstroende och drar snabba slutsatser, det är där skon klämmer.. att du skapar dig fördomar utifrån EN BOK.
Vilket kanske inte är så farligt i ditt fall, däremot.. visar verkligheten på att det varit och ännu är förenligt med livsfara.. tyvärr, får jag tillägga, att du framstår som fruktansvärt naiv.
Då din fördomsfulla attityd lyser rätt skarpt. Det är så när man inte uppskattar männikor utan föredrar att underskatta och etikettera med färdigställda mannualer, mycket okreativt - det är just bristen på kreativitet och fantasi som förorsakade de ohyggliga religionskrig som vi ännu kan se i dessa dagar, föororsakat av mycket rigid människosyn vilken bottnar i extremt syndatänkande och självförakt riktat utåt.