2013-05-09, 09:39
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Ateism är ett samlingsnamn på människor utan någon gudatro, hur många gånger skall det behöva upprepas innan du förstår?

Jag förstår, men när ska du förstå att om ateismen förenar människor med samma tankesätt blir det en ideologi. Därav suffixet ism på ordet ateism. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ism_%28term%29
Citera
2013-05-09, 09:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag förstår, men när ska du förstå att om ateismen förenar människor med samma tankesätt blir det en ideologi. Därav suffixet ism på ordet ateism. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ism_%28term%29
Vad heter ideologin för folk som tycker mjölk är bra för barn då?
Citera
2013-05-09, 09:44
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Du är ju säkert själv ateist, eller du tror kanske på Ra och Zeus? Tycker du själv du kan betrakta din egen ateism som en ideologi?

Det beror på hur Ra och Zeus definieras. Är Ra obunden till tid och rum och skapat världen så varför skulle jag inte tro på Ra. Ordet Ra är bara några bokstäver som kopplar det till en entitet som jag har av intresse. Om Zeus skulle koppla det till samma entitet så varför inte. Man brukar säga att ett kärt barn har många namn.
Citera
2013-05-09, 09:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Aaaaah, semantisk akrobatik; precis det som behövas för att återställa skolastikens skamfilade rykte.

Varför har ingen religiös pådyvlare tänkt på detta före?
Citera
2013-05-09, 09:48
Medlem
Citat:

Men ateister har inte samma tänkesätt! Vi tror inte på någon Gud och det är allt, vill du tvinga in alla människor som inte tror på tomten i en -ism också?
Citera
2013-05-09, 09:48
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ja, det har ju absolut inget att göra med det lilla a:et innan teism. Så helt klart en ideologi...

Citat:
Det beror på hur Ra och Zeus definieras. Är Ra obunden till tid och rum och skapat världen så varför skulle jag inte tro på Ra. Ordet Ra är bara några bokstäver som kopplar det till en entitet som jag har av intresse. Om Zeus skulle koppla det till samma entitet så varför inte. Man brukar säga att ett kärt barn har många namn.
Nä, låtsaskompisar har många namn är det väl?
Citera
2013-05-09, 09:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det beror på hur Ra och Zeus definieras.

Och du vet inte, att dom redan ÄR definierade?
Citera
2013-05-09, 09:56
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Men ateister har inte samma tänkesätt! Vi tror inte på någon Gud och det är allt, vill du tvinga in alla människor som inte tror på tomten i en -ism också?

Men du säger ju att vi "tror inte på någon Gud", anser du att detta inte är samma tankesätt?
Inom ateismen delar man samma åsikt vad gäller Guds existens, att han inte finns.
Citera
2013-05-09, 09:59
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Men du säger ju att vi "tror inte på någon Gud", anser du att detta inte är samma tankesätt?
Inom ateismen delar man samma åsikt vad gäller Guds existens, att han inte finns.
Folk som tycker BMW är ok vad kallar du dem?
Citera
2013-05-09, 09:59
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vad heter ideologin för folk som tycker mjölk är bra för barn då?

Vet inte om en sådan ideologi finns, men du kanske kan starta en sådan ideologi och få några anhängare
Citera
2013-05-09, 10:04
Medlem
Citat:

Samma tänkesätt som vad? Jag tror inte på horoskop heller, vilken -ism tillhör jag då?
Citera
2013-05-09, 10:04
Medlem
smidigasts avatar
Citat:

Alla som är övertygade om att det inte finns troll och vättar i skogen har också mycket gemensamt. Är du anhängare till den ideologin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in