2013-12-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enligt MB i en bil - antingen utanför eller i. Efter skogsvägar - oklart var. Bilen är avyttrad i början på sommaren.

Utanför är ju svårt att tänka sig under sen höst och vinter/tidig vår. Detta är ett förhållande han försökt avsluta sedan slutet på sommaren 2012 men som pågått fram till februari/mars (minst) dvs inte många plusgrader då. Utomhus.

Det är sant. Det måste vara kallt.
Citera
2013-12-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mobilen då, den fanns i KJ lägenhet, så, nu sa jag det så slapp någon annan.

Visst, men hon kanske glömde den hos KJ, kanske flydde ifrån honom.
Finns bara en detalj som är svårförklarad, hur och när blodbesudlades KJ bil?

skulle kunna vara MB när han va ute på cykeltur...
Citera
2013-12-02, 23:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Skedde det enbart där? Det kan ha skett på flera ställen? Jag tror att den platsen där deras sexuella akter huvudsakligen ägde rum också är där han högg ihjäl henne.

Kan inte kolla FUP nu, men han nämnde vid ett fort, Norräng kanske, äh, minns inte namnet, har för mig att jag kollade kartan och att det låg nära KJ föräldrahem, såg kanske fel.
Citera
2013-12-02, 23:49
Medlem
Citat:
Mobilen då, den fanns i KJ lägenhet, så, nu sa jag det så slapp någon annan.

Visst, men hon kanske glömde den hos KJ, kanske flydde ifrån honom.
Finns bara en detalj som är svårförklarad, hur och när blodbesudlades KJ bil?

KIKA PÅ DET HÄR:

https://www.flashback.org/p45867073#p45867073
Citera
2013-12-02, 23:51
Medlem
Citat:
Kan inte kolla FUP nu, men han nämnde vid ett fort, Norräng kanske, äh, minns inte namnet, har för mig att jag kollade kartan och att det låg nära KJ föräldrahem, såg kanske fel.

Okej, det är intressant.... undrar om alla deras hemliga platser har undersökts?
Citera
2013-12-02, 23:52
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har svårt att se vad hon kunnat hota KJ med. Han hade inga pengar, var öppen med sin bisexuella läggning och dom hade ingen djup passionerad relation. Dessutom, eller tack vare, en relation utan konflikter.

Lättare är det med mina "glasögon" att rikta blickarna åt andra håll. VB var ju ganska hemlighetsfull med sina ev manliga relationer.

Vad vet jag.

Ja ärligt talat, vad vet man. Hon verkar ibland ha sovit borta några dygn utan att meddela sig med familjen (mamman?) Det har aldrig framgått eller antytts, men kan VB ha haft en "betalkanal" som ingen känner till ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-02 kl. 23:55.
Citera
2013-12-02, 23:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
JAAA det är ju uppenbart att de är inblandade!!!

M. Tror jag också.
Citera
2013-12-02, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, ärligt talat vad vet man. Hon verkar ibland ha sovit borta några dygn utan att meddela sig med familjen (mamman?) Det har aldrig framgått eller antytts, men kan VB ha haft en "betalkanal" som ingen känner till ?

Hon läste till civilingenjör- tror knappast att hon hade tid med fler än MB....
Citera
2013-12-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
M. Tror jag också.

Exakt. Det är ju alldeles uppenbart. Hoppas att polisen skärper till sig i det här fallet.
Citera
2013-12-02, 23:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så jävla urfånig kommentar. Jag har inte forskat i hans vidare släktförhållanden eller påstått att de inte skulle kunna ha några släktband whatsoever. Sysslingar, bryllingar - vad spelar det för roll? Det väsentliga är att Foreigner sprider felaktigheter i tråden och hänger ut folk i tråden helt poänglöst och utan ens något förslag om VARFÖR de skulle vara inblandade. Tror han att Bergs från Lakaträsk är nån slags somalisk klan som idkar blodshämnd och sen håller varandra om ryggen där ute i ödemarken?

Med tanke på allt skvaller i tråden så är det väl f.ö. konstigt att vi inte hört ETT LJUD vad jag kan minnas om dessa hemska människor och deras vilda framfart. Det hade ju varit lite mer intressant om det hade varit nån tattarsläkt med eget arkivskåp uppe på polishuset i Boden. Men nä... ingenting. Inte ens den huvudmisstänkte enligt vissa detektiver har efter vad som kunnat utrönas ens varit åtalad tidigare i sitt liv.

Det bor ca 40 personer i Lakaträsk och när man då läser detta så undrar man ju om det faktiskt ÄR någon sorts "klan" mentalitet som härskar just i Lakaträsk och om familien Berg är en del av detta!

http://www.kuriren.nu/nyheter/dodshotad-av-knivman-4444500.aspx
08-12-18

Dödshotad av knivman

LAKATRÄSK, KURIREN.
Mannen greps efter stort polispådrag.
Citater:
"den gripne har anknytning till Lakaträsk och är känd i byn"
"Han satte upp kniven mot halsen och sade "nu ska jag döda dig. Och döda Eilert också". Han hotade även att bränna ner husen här."
"Han kom in och sade att han ville att jag skulle skotta vägen till hans mammas hus."
"Efter dramatiken i Lakaträsk flydde 30-åringen i en röd oskattad Audi. Ett stort polispådrag drogs igång med åtta polisbilar, helikopter och hundpatrull"

http://www.kuriren.nu/nyheter/begard-haktad-for-hot-och-misshandel-4446268.aspx

Begärd häktad för hot och misshandel
08-12-18

BODEN, KURIREN. Den man som sitter anhållen för onsdagens händelser i Lakaträsk, där en cafeinnehavarinna och hennes sambo hotades och misshandlades, begärdes häktad under torsdagen av kammaråklagare Anna Bergström.

Citater:
"Brottsrubriceringen är grovt olaga hot och grov misshandel."
"Det var strax före lunch som en man, född 1970, kom in i Café Laka i Lakaträsk I lokalen fanns delägaren H Johansson som hotades med kniv.
"Nu ska jag döda dig" sa mannen bland annat."
"Efter hoten på cafeet färdades mannen till H Johanssons sambo E Vesterberg. Även denne utsattes för hot och blev dessutom knivskuren i näsan.
"Mannen flydde i en röd Audi i riktning mot Harads där han greps senare på eftermiddagen."

http://www.kuriren.nu/nyheter/valdsman-i-lakatrask-haktad-4448804.aspx
08-12-19

LULEÅ, KURIREN.
Citater:
"Den misstänkte häktades, med restriktioner, på sannolika skäl misstänkt för olaga hot, misshandel, grov misshandel och även skadegörelse som ska ha skett den 18 december i cellen i Boden."
"Advokat Lennart Wiklund berättar att den misstänkte och dennes familj (mamma) under en längre tid, tio-tolv år, varit mobbad av bybor i Lakaträsk.
Citera
2013-12-03, 00:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Omständigheter som pekar mot KJ som GM och alla alternativförklaringar som måste vara sanna om KJ ska vara oskyldig

Uppdatering: Ett par nya grejer avseende KJ:s hantering av SMS-konversationen i telefonen och en observation avseende försvunnen ryggsäck. Har gjort en ny struktur där teknisk bevisning skilts ut och placerats överst för att göra det lättare att läsa och hitta det viktigaste.
  • Teknisk bevisning
  • Blod från offret hittas på flera föremål i hans bil i bakluckan. Men det har oturligt nog avsatt sig på matta, handskar och påsar vid något tillfälle där offret åkt i hans bil och slängt in något blodigt klädesplagg i skuffen. Eller så har någon varit dit med lite sparat, ej koagulerat blod och pillat dit små mängder lite här och var för att sätta dit KJ
  • Likhundar markerar i KJ:s bil, men de markerar fel
  • Blod hittas på en tejprulle i hans lägenhet som han själv påstår aldrig har använts sen han "hittade" den i en bil. Men det är offret som råkat blöda näsblod eller nåt annat vid ett tidigare besök i lägenheten och avsatt blod på den. Alternativt har någon placerat tejprullen i KJ:s lägenhet i syfte att "sätta dit" honom
  • Tejp hittas på offret som med mer än 50% sannolikhet kommer från samma tejprulle som den i KJ:s lägenhet. Men det är i själva verket inte samma rulle (som man dessutom hittade offrets blod på) i alla fall
  • DNA-fynd görs på offret som enligt SKL:s bedömning mer troligt (sannolikt) än inte härrör från KJ. Men även här är oddsen emot KJ för det är inte alls hans DNA. Eller så är det rester från någon mystisk sexställning som på något mystiskt vis överlevt flera veckor ute i terrängen och en trolig tvättning av benen. Eller så är det en nära anhörig till KJ som är mördaren.
  • Hundar gör markeringar i hans lägenhet - men de tar fel

Vittnesmål
  • Inte en enda människa har med säkerhet observerat VB sen KJ säger att hon lämnade hans lägenhet till fots på kvällen. Men det har bara slumpat sig så att hon inte mött eller blivit observerad av någon person som kommit ihåg henne under hennes ganska långa promenad hem.
    [*]Flera grannar hör oberoende av varandra någon form av skrik, men de beror inte alls på att VB blir att
  • Flera personer har blandat ihop/minns felaktigt att KJ har haft en kniv vid tiden för mordet som han i själva verket har slängt redan i januari
  • Iakttagelser av ett holk- eller håljärn vars form stämmer med offrets stickskador har gjorts i KJ:s lägenhet. Även dessa är felaktiga (eller ljuger vittnet medvetet?)
  • Folk påstår att han har haft en stor ryggsäck, NY bl a finns en observation från valborgsmässoafton, bara 4 dagar före VB:s försvinnande. Men de minns också fel och han har aldrig ägt någon, aternativt har hans mamma slängt ryggsäcken i storstädningen någon gång i januari eller tidigare.
  • En granne hävdar i förhör att KJ (som han känner) har burit ut något stort på minst 150x70 cm från lägenheten 2 eller 3 dagar efter försvinnandet. Samtidigt stämmer inte möbleringen i sovrummet (en smal enkelsäng) med det som alla vittnen utom ett uppgivit i förhör: Att KJ hade en dubbelsäng eller bred säng. Alla vittnen tar dock fel eller ljuger så KJ har rätt när han förnekar att något burits ut av honom.
  • KJ observeras vid det hus där senare fynd av likdelar görs. Men det är bara en tillfällighet att han är där och dåligt minne som gör att han inledningsvis förnekar att han varit på platsen.

Utredningsresultat från FUP:en
  • Analysen av VB:s mobil ger inte ett enda säkert bevis för att mobilen någonsin lämnat lägenheten. Det finns heller ingen riktig aktivitet på den efter det klockslag som KJ uppger att hon gått sin väg. Men det är bara en slump. På något vis har telefonen förblivit inom samma täckningsområde utan att användas.
  • VB har försökt slå 112 när hon ostridigt befunnit sig i KJ:s sällskap. Men det skedde av misstag eller (för att låna KJ:s egna teorier) för att hon ville "busringa"
  • KJ försöker inte ringa VB en enda gång efter försvinnandet fast han annars deltar synnerligen aktivt i sökandet. Men han ljuger om att han gör det låtsas t o m ringa vid minst ett tillfälle. Men det gör han fast han inte alls vet att hon är död och inte kan svara
  • KJ ställer utan rimlig förklaring in ett Soft Airgun-träning dagen efter VB:s försvinnande, fast han annars aldrig brukar utebli från dessa. Men det är bara en slump, han fick verkligen diarre just den dagen, dagen efter (troligen) mordet. NY: Detta trots att han vid ett långt besök hos vännen Alexander samma dag inte med ett ord nämnt att han skulle ha haft magproblem

Övriga iakttagelser och omständigheter
  • KJ frågar i förhören varför blod har hittats i hans baklucka, utan att förhörsledarna sagt ett ord om var blodet hittades. Det är bara en tillfällighet att han direkt associerar fyndet av blod från en person som vid enstaka tillfällen åkte i hans bil som passagerare till bakluckan och inte till någon av passagerarplatserna/kupén.
  • KJ har försökt strypa en tidigare flickvän och pratat om strypning med en kvinnlig häktesvakt. Men det är helt orelaterat till att VB har skador som från ett strypförsök
  • NY KJ har raderat all SMS-konversation med offret vid något tillfälle efter hennes försvinnande. Det går inte att belägga att det skulle vara ett vanligt beteende från honom att radera hela chatter, eller att han bara sparar SMS han tycker är viktiga. Det är emellertid en ren slump att konversationen med VB är en av endast runt 5% av alla konversationer han har i sin telefon som han raderat helt.
  • VB var en person som normalt brukade vilja ha/få skjuts till olika ställen hon skulle åka. Inget är känt om att hon skulle ha haft en extremt hård attityd till ev. tidigare alkoholkonsumtion. KJ hade enligt egen uppgift bara druckit en öl under kvällen, han hade hämtat henne tidigare och brukade skjutsa henne till olika platser. Dessutom satte han sig senare under kvällen och körde bilen efter att ha druckit fem öl. Men det var verkligen så att VB frivilligt valde den långa promenaden hem, trots att hon redan ska ha tränat, trots att det var kväll och började bli mörkt och trots att hon brukade få skjuts.
  • KJ ligger i badet måndagen efter mordet vid kontaktpersonens besök, något han aldrig brukar göra annars. Men det är bara ett sammanträffande
  • KJs hund har dött under mystiska omständigheter några månader innan och KJ har googlat på hundars anatomi och möjliga sätt att stycka dem. Också bara en slump och har inget samband med att en person som varit i hans sällskap några månader senare hittas mördad och styckad.
  • KJ har gjort flera märkliga "felsägningar" under förhören som tyder på att hon gjort/vet saker han enligt sig själv inte har. Det här är bara slump och felformuleringar.
[/quote]

Oberoende av varandra? Har för mig att det är personer inom samma familj men i två olika lägenheter, är man oberoende då? De kan ju ha suttit och kommit ihåg tillsammans, vittnespsykologi? Kanske minns fel.
Citera
2013-12-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det bor ca 40 personer i Lakaträsk och när man då läser detta så undrar man ju om det faktiskt ÄR någon sorts "klan" mentalitet som härskar just i Lakaträsk och om familien Berg är en del av detta!

http://www.kuriren.nu/nyheter/dodshotad-av-knivman-4444500.aspx
08-12-18

Dödshotad av knivman

LAKATRÄSK, KURIREN.
Mannen greps efter stort polispådrag.
Citater:
"den gripne har anknytning till Lakaträsk och är känd i byn"
"Han satte upp kniven mot halsen och sade "nu ska jag döda dig. Och döda Eilert också". Han hotade även att bränna ner husen här."
"Han kom in och sade att han ville att jag skulle skotta vägen till hans mammas hus."
"Efter dramatiken i Lakaträsk flydde 30-åringen i en röd oskattad Audi. Ett stort polispådrag drogs igång med åtta polisbilar, helikopter och hundpatrull"

http://www.kuriren.nu/nyheter/begard-haktad-for-hot-och-misshandel-4446268.aspx

Begärd häktad för hot och misshandel
08-12-18

BODEN, KURIREN. Den man som sitter anhållen för onsdagens händelser i Lakaträsk, där en cafeinnehavarinna och hennes sambo hotades och misshandlades, begärdes häktad under torsdagen av kammaråklagare Anna Bergström.

Citater:
"Brottsrubriceringen är grovt olaga hot och grov misshandel."
"Det var strax före lunch som en man, född 1970, kom in i Café Laka i Lakaträsk I lokalen fanns delägaren H Johansson som hotades med kniv.
"Nu ska jag döda dig" sa mannen bland annat."
"Efter hoten på cafeet färdades mannen till H Johanssons sambo E Vesterberg. Även denne utsattes för hot och blev dessutom knivskuren i näsan.
"Mannen flydde i en röd Audi i riktning mot Harads där han greps senare på eftermiddagen."

http://www.kuriren.nu/nyheter/valdsman-i-lakatrask-haktad-4448804.aspx
08-12-19

LULEÅ, KURIREN.
Citater:
"Den misstänkte häktades, med restriktioner, på sannolika skäl misstänkt för olaga hot, misshandel, grov misshandel och även skadegörelse som ska ha skett den 18 december i cellen i Boden."
"Advokat Lennart Wiklund berättar att den misstänkte och dennes familj (mamma) under en längre tid, tio-tolv år, varit mobbad av bybor i Lakaträsk.

Instämmer. Det är en viss mentalitet som råder- en mycket olämplig, aggressiv och farlig sådan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in