2013-11-26, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ljudfilerna från domstolen, finns det någon som kan lägga ut dem så att man kan lyssna via en iPhone. Ja, jag är värdelös på det tekniska, men skulle hemskt gärna vilja lyssna på eländet.

Dockland skrev gällande android:

"Tips till er med Android som inte kan lyssna på filerna på mobilen. Ladda ned MX PRO och skapa en egen filändelse för MP2 och lägg till er mapp med ljudfilerna i appens inställningar.
Voila."

Kolla om det finns motsvarande app till iPhone.. jag har själv android så jag kan inget om iPhone.
Citera
2013-11-26, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Rätt avslöjande vilket läger man befinner sig i när man ser vilken persons förhör det lyssnas på; den snart dömde mördarens eller vittnets.

Jag lyssnar på samtliga. Sedan är det väl högst naturligt att man kommenterar det senaste eller det man reagerar på som märkligt. I sina öron.
Citera
2013-11-26, 00:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, jag har lyssnat på den där tystnaden också. Den är onekligen intressant. Det påminner på något sätt om:

Har lyssnat en timme nu annars. Allmänna intryck:

- Han är lugn och samlad, gör ett känslomässigt distanserat intryck
- Intelligent, om än inte med en skolad intelligens. Absolut med råge tillräckligt intelligent för att kunna fundera över hur han bör svara i olika lägen eller att fundera ut såna saker som hur man skaffar sig ett alibi.
- Gör absolut inte något uppenbart AS-intryck på mig. Bl.a. är rösten välmodulerad och han har inte det lite entoniga, "hackiga", trevande sätt som flera AS-personer jag träffat har när de pratar rent allmänt. Så länge han inte blir pressad vill säga.

---

KJ är förvisso inte ensam om det här, det tror jag kommer att visa sig, förr eller senare. För att anknyta till pokerspel kan man ju konstatera att KJ i nuläget sitter med en jävligt dålig hand - hans chans är att medge delaktighet och pissa ner övriga. Vilket innebär en ny giv och möjlighet för honom att förbättra sin position.
Citera
2013-11-26, 02:18
Medlem
Grandiosos avatar
En artikel som kanske kan vara av intresse:

Citat:
Det är lika ovanligt att en person med Aspergers syndrom begår brott som att någon annan gör det. Men när det händer kan brottet verka obegripligt - utifrån sett.
Ett sådant exempel på sällsynta brottsfall är Ragnar Nilsson från Härnösand.
Citat:
Ola Boja säger att gärningsmän med diagnosen Aspergers syndrom - som är extremt sällsynta - sällan verkar planera sina brott.
- Brotten tycks bero på tillfälligheter - ofta situationer i samspel med andra som blir för svåra. I stället för att lösa situationen - genom att diskutera, gräla, fly - använder de våld, som om de inte hade några andra redskap. Men jag talar som sagt om ytterst få fall, säger han.

Niklas Långström, forskningsledare vid kriminalvården, psykiatriprofessor och chef för Centrum för våldsprevention vid Karolinska Institutet, har tittat på riskfaktorer hos personer med autismspektrumtillstånd - merparten Aspergers syndrom - som dömts för våldsbrott.
Han understryker att Aspergers syndrom knappast kan vara den enda förklaringen till att en person blir kriminell. Men att brotten - när de sker - ofta är udda och bisarra, och därför får stor uppmärksamhet.
- Det som utlöser brottet kan också uppfattas som udda av omgivningen, säger han.
Statistisk sett är de viktigaste riskfaktorerna för att hamna i kriminalitet: missbruk, psykisk ohälsa och att vara man.
Citat:
Den rättspsykiatriska undersökningen slog fast att David Sjöblom har Aspergers syndrom, psykopati och en allvarlig psykisk störning. Han dömdes till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Sjöblom har själv sagt att Aspergers syndrom kan förklara varför han blev så kränkt. Men det är kanske psykopatin som kan hjälpa oss att förstå dådet.
Mera att läsa här: http://www.expressen.se/nyheter/diagnosen-kan-inte-forklara-morden/
Citera
2013-11-26, 02:19
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Ja, men jag tycker nog ändå att det är lite intressant. Han kan faktiskt ha sett två olika personer. Jag har länge trott att det fanns minst en person till i lägenheten. Förhöret med KJ angående detta gjorde mig inte mindre "troende"...

Hade inte en polare, typ Robin en långrock, Har för mig att den synts på bild få fb en av airsoft arna.
Sedan: Han hade lärt sig ljuga, folk sa att han inte kunde i ett påverkande syfte men han märkte det o "revolterade".
En bekant till Bangsuan sa att hon hade upplevt det obehagligt att gå förbi ett ställe men att hon var tvungen- verkar stämma med Andreas Hert*berg som bor på väg till karatelokalen.
Citera
2013-11-26, 07:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
OK, nytt försök med ljudfilerna från rättegången:

http://www.mediafire.com/listen/woq0nh8zggq2pzh/TRLULEÅ%2C%20B1300-13%2C%20Kristoffer%20Johansson%2C%20Tilltalad%2C%2 0Inspelning%201%2C%2016278637.m p2
http://www.mediafire.com/listen/1loku5lwymf449q/TRLULEÅ%2C%20B1300-13%2C%20Kristoffer%20Johansson%2C%20Tilltalad%2C%2 0Inspelning%202%2C%2016281037.m p2
http://www.mediafire.com/listen/sbr09krw823ygkn/TRLULEÅ%2C%20B1300-13%2C%20Kristoffer%20Johansson%2C%20Tilltalad%2C%2 0Inspelning%203%2C%2016288047.m p2
http://www.mediafire.com/listen/qy6gs3mmb71vkig/TRLULEÅ%2C%20B1300-13%2C%20Kristoffer%20Johansson%2C%20Tilltalad%2C%2 0Inspelning%204%2C%2016348857.m p2
http://www.mediafire.com/listen/ymjuecymxu79ojb/TRLULEÅ%2C%20B1300-13%2C%20Micael%20Berg%2C%20Vittne%2C%20Inspelning% 201%2C%2016301297.mp2

Tusen tack snälla väldigt intressant att höra alla personer.
KJ känns/hörs medicinerad vilket gör att alla toppar och dalar i röstläget fattas.
Han har även muntorka vilket gör han lite "sluddrig" förmodligen av medicineringen.

ilket gör att han är svårtolkad, däremot går åklagarna inte på medicin kan jag tro vilket gör att
deras röstlägen ändras. Dom tilltalar ödmjukt MB och som det heter försöker "pressa" en funktionshindrad mindre klar grabb. Det bli liksom inget av någonting, tyvärr.
Citera
2013-11-26, 07:30
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En artikel som kanske kan vara av intresse:

Mera att läsa här: http://www.expressen.se/nyheter/diagnosen-kan-inte-forklara-morden/

Jaha, det förklarar ju egentligen allt om motivet
Artikeln är lite försiktig med att Asperger personer inte löper större risk än andra att utföra brott,sedan kommer sanningen om knäppa motiv och hur brutala personer med Asperger kan bli utfall de ändå begår ett våldsbrott, ja vilken fler förklaring kan egentligen behövas angående just motivet..
Citera
2013-11-26, 07:48
Medlem
KiaWs avatar
Länk till ljudfilerna från rättegången inlagda i trådstarten.

/Mod
Citera
2013-11-26, 08:04
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Tusen tack snälla väldigt intressant att höra alla personer.
KJ känns/hörs medicinerad vilket gör att alla toppar och dalar i röstläget fattas.
Han har även muntorka vilket gör han lite "sluddrig" förmodligen av medicineringen.

ilket gör att han är svårtolkad, däremot går åklagarna inte på medicin kan jag tro vilket gör att
deras röstlägen ändras. Dom tilltalar ödmjukt MB och som det heter försöker "pressa" en funktionshindrad mindre klar grabb. Det bli liksom inget av någonting, tyvärr.

KJ är klart medicinerad, med följd av känslomässig avtrubbning. Åklagarna har en väldigt tydlig negativ attityd, enligt mitt tycke provocerande, gentemot KJ. Jag pausade flera gånger för jag blev förbannad av tonfallet.
Trodde det var åklagarnas normala varande tills MB:s förhör började.. Åklagaren nästan ursäktar sig när de frågar ut honom. Hade MB fått samma sura attityd i frågorna, hade han säkert surnat till. Om han var omedicinerad vill säga.
Citera
2013-11-26, 08:07
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag lyssnar också på det. Han verkar varit en hejare på att plocka upp unga tjejer och skjutsa dom hem.

Sedan glider han på sanningen en hel del. Minst sagt.

AN skaffade Facebook nov 2012 och har kunnat följa deras konversation (MB/VB) "under cover" dvs ca 7 månader. Ett förhållande han hävdade avslutats i slutet på sommaren 2012. Men som pågick tills hon "försvann" och det var först den 8/5 som MB medgav att detta förhållandet existerat (vid förhör nr 2).

>Remark, du har inte facebook antar jag.
Meddelandehistoriken mellen VB och MB är privata meddelanden. Dvs även om AN hade facebook kunde hon inte se deras konversation.
Citera
2013-11-26, 08:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedemiss
Hade inte en polare, typ Robin en långrock, Har för mig att den synts på bild få fb en av airsoft arna.
Sedan: Han hade lärt sig ljuga, folk sa att han inte kunde i ett påverkande syfte men han märkte det o "revolterade".
En bekant till Bangsuan sa att hon hade upplevt det obehagligt att gå förbi ett ställe men att hon var tvungen- verkar stämma med Andreas Hert*berg som bor på väg till karatelokalen.

Spontant tänker jag på vad KJ sagt, om jag inte minns fel, han drack öl som var kvar efter någon annan som varit hos honom. Han köper bara alkohol när han har pengar.

Föräldrarna gav honom 300 spänn innan de åkte på semester. Hade KJ pengar till alkohol aktuell lördag, var det verkligen KJ som sågs i långrock och med en bolagspåse? Det kan ha varit en kompis som handlat öl på bolaget och som grannen såg, för uppenbarligen reagerade grannen på att KJ inte bar de kläder som han brukade bära, grå luvtröja eller militärkläder, varför gjorde inte KJ det den här dagen?

Och varför drack inte KJ den alkohol han själv burit hem?

EDIT;Kan finnas faktafel, rätta mig isf.
Senast redigerad av OY 2013-11-26 kl. 08:13.
Citera
2013-11-26, 08:13
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
KJ är klart medicinerad, med följd av känslomässig avtrubbning. Åklagarna har en väldigt tydlig negativ attityd, enligt mitt tycke provocerande, gentemot KJ. Jag pausade flera gånger för jag blev förbannad av tonfallet.
Trodde det var åklagarnas normala varande tills MB:s förhör började.. Åklagaren nästan ursäktar sig när de frågar ut honom. Hade MB fått samma sura attityd i frågorna, hade han säkert surnat till. Om han var omedicinerad vill säga.

Mb är inte misstänkt eller åtalad. Han var kallad till rätten som vittne och för att redogöra sitt förhållande till VB samt att förklara sms:ens innehåll och varför de raderades.

Än en gång: att vara otrogen är inte brottsligt, ej heller att ha sex med en hälften så ung partner sålänge de är över 18 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in