2013-11-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Exakt! Hade varit vääääldigt intressant att få reda på om man skrikit sig blå över orättvisan om de bytte roller MB och KJ.
Jag tror inte det, man hade avfärdat KJ och bara sett MB som bov trots att förutsättningarna vore detsamma som i dagsläget

Låt oss alla höra när du säger att MB blivit utredd ordentligt ?
Vad är det du missat i hela denna tragiska historia, har du läst Fub läser du tidningar
Varför tror du att försvaret kräver en utredningsåtgärd av åklagaren?
Ta och fatta ms/mr blåögd att dessa åklagare har gjort en stor miss.

Oavsett om KJ är den misstänkte eller ej, så har dom tabbat sig nå fruktansvärt.

Dom har inte utrett MB i den mån så dom kan utesluta honom helt som GM & tyvärr så finns risken att
tingsrätten kommer att göra samma bedöming, vad händer då?

Jo att KJ går fri, tendera då med den tanken att KJ är skyldig, men går fri enbart för att kalle anka åklagarna inte utrett den andra möjliga GM nog ordentligt.

Ett barn kan förstå, varför försvaret väljer att rikta in sitt försvar på att MB kan vara mördaren, just pga av det lilla skälet att åklagare & polis inte utredde honom nog ordentligt.

Vars i Fub står det att dom gjort husransakan hos Mb?
Vars i Fub står det att dom sökt igenom hans bil?
sms som offret skickade till honom med txt ( vill du verkligen döda mig ) är det helt oväsentligt ?
Vad stod i de sista sms mellan MB och offret?
Vad för Alibi har egentligen MB? Hans fru A och han verkar ju vara väldigt duktig på att säga olika
saker & ange olika tider

Eftersom vi andra inte har fått svar på dessa frågor, inte heller tingsrätten, så kanske du experten kan förklara för oss
Citera
2013-11-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
.

Det är också luftburet men allra bäst är det om det haft kontakt med yta.
Men luften i hans lägenhet efter så lång tid innebär ju att det kan ha försvunnit eller aldrig funnits där.
Men för all del en hund markerade på några ställen i lägenheten, men det kunde inte säkras och det va en sån kriminalhund som markerar på flera dofter så man kan inte ens ge sig på en gissning.-

Skjorta, skurmopp, blodspår, markering golv utan spårsäkring. Uno fann alltså inget, så likdoft i lägenheten kan man nog utesluta-

Hamilkar menar att om VB dödades i sängen så åkte ju rubbet ut med sängen. Eller så tog han ut VB innan kroppen avsöndrade kadaverin alltså inom 20 minuter som skedde i Spekeröd.
Måste ju ses som en mycke försvårande omständighet för den tilltalade att alla dessa grejer är borta, säng med madrass, stor ryggsäck, kniv mm.
Citera
2013-11-12, 00:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Måste ju ses som en mycke försvårande omständighet för den tilltalade att alla dessa grejer är borta, säng med madrass, stor ryggsäck, kniv mm.

Han påstår i dagens förhör att sängen är utkastad och att hans föräldrar va med då och det va långt innan den 4 maj.
Hur mycket man kollat detta vet jag inte men enligt åklagarna har dom haft hypotes om sängen ett tag, men kom väl ingen vart med det.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
.

Det är också luftburet men allra bäst är det om det haft kontakt med yta.
Men luften i hans lägenhet efter så lång tid innebär ju att det kan ha försvunnit eller aldrig funnits där.
Men för all del en hund markerade på några ställen i lägenheten, men det kunde inte säkras och det va en sån kriminalhund som markerar på flera dofter så man kan inte ens ge sig på en gissning.-

Skjorta, skurmopp, blodspår, markering golv utan spårsäkring. Uno fann alltså inget, så likdoft i lägenheten kan man nog utesluta-

Hamilkar menar att om VB dödades i sängen så åkte ju rubbet ut med sängen. Eller så tog han ut VB innan kroppen avsöndrade kadaverin alltså inom 20 minuter som skedde i Spekeröd.

Om du läser allt som Hamilkar har skrivit i ämnet i annan tråd så ser du att det inte är säkerställt och bevisat exakt när kadaverinhalten ökar efter dödens inträde. Det där med tjugo minuter är ett riktvärde, ingenting annat, halten kan teoretiskt öka och bli sökbart för en hund mycket tidigare än så, så häng inte upp dig på tjugo minuter, bara löjligt.

Det kan vara så att en kriminalsökhund i fallet Spekeröd inte fick träff på lik därför att doftmolekylerna inte spreds i rummet, finns många orsaker till att det kan vara så, samt att hunden inte nosade tillräckligt nära källan för att få träff på doften då molekylerna inte spridits tillräckligt långt ifrån källan.

Precis så kan det vara också i fallet VB, doften fanns t ex. i säng och sängkläder som nu är borta. Men då, när sängen fanns i lägenheten så avsattes ingenting i omgivningen, t ex. golv. Det kan vara skälet till att man inte fick en träff med hunden.

Någon här har redovisat en bra kom ihåg som löd ungefär, det som vatten inte tränger igenom, det tränger inte heller likdoften igenom, det låter rimligt i mina öron.

Då undrar jag, saknas det ett duschdraperi i KJ lägenhet, var det kanske i detta som VB kropp sveptes in, var det detta ljusa skynke liket låg i och bars ut från lägenheten tillsammans med KJ kompis. Ren och skär spekulation, vill dock nämna att tanken slog mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Det här vattendraget som hunden visade intresse för vore kul att veta mer om.
Antar att vädret inte direkt medger några utflykter för bodensare...

Vilket vattendrag tänker du då på?
Citera
2013-11-12, 00:30
Medlem
Strypskadorna är inte diskuterade så djupt, men om man antar att vittnena hörde rätt; kan hon inledningsvis blivit strypt till tystnad och gärningsmannen antog:

1. VB var allvarligt skadad/döende/man trodde hon redan var död.
2. Misstanke om att en överlevande VB skulle gå till polisen.

Det skulle kunna leda till att han på något vis får henne ut till bilen levande, men med rediga stryp/kvävningsskador.

Det mest logiska måste ju vara att strypning/kvävning inträffar när GM ska övermanna VB, snarare än efter att han huggit henne massor av gånger.
Citera
2013-11-12, 00:31
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Utan facit av förhöret med MB imorgon så behövs det nog stålbultar för att hålla ihop ett sådant uppmärksammat gift par i liv och lust.. iaf i lust blir det knepigt kan jag tänka. Men det är och blir deras problem att lösa efter schavotteringen i press och på nätsidor.

Jag skiter faktiskt i dem, de har själva stuckit ut hakan och han dessutom använt dolmen på en ung och sårbar elev i karateklubben som lusta, oansvarigt och korkat är snällt sagt.

Japp, unga är sårbara och en dubbelt så gammal individ som utnyttjar detta skall ha sitt moraliska straff någon gång förhoppningsvis. Vore bra om AN stack utan vidare, och kom underfund med att hon är ilsken på helt fel personer, en numera död tjej som kanske, kanske skulle ha kunnat utveckla sitt liv på ett annat sätt om hon inte blivit så besatt av MB. Tänk om VB i stället varit i Luleå denna lördagskväll, i stället för att spendera sina sista timmar med KJ i hopp om att MB kanske skulle kunna frigöra några timmar...? Det blir mycket tänk om, och visst är MB inte ansvarig för att VB dog på något sätt, men hennes välmående, det hade han sönder, det bidrog han till.

MB har förmågan att förvrida huvudet även på vuxna i sin egen ålder, så det där med VBs stalkande kanske kan förklaras med att hon inte bara var manipulerad, utan även i dåligt psykiskt skick. Detta skulle kunna spela någon roll även för katastrofen med KJ, på så sätt att hon sökte sällskap och kanske stöd hos fel person. VB mådde så dåligt att hon talat om självmord, hennes liv var en enda röra verkar det som. Hon var glad och uppåt enligt mamman, men VB dolde mycket för henne, även vem hon skulle till. Utan MB tror jag att VB haft ett annat utgångsläge för allt, både studier, andra killar, ekonomin, framtiden...

En student som inte mår bra, pluggar inte bra. VB tog inte sina poäng, jag undrar om hon kanske inte fick csn då, fick brist på pengar, började "utpressa"/be om pengar på ett dumt sätt, hon tappade helt kontrollen på sig själv, och i bakgrunden satt MB och bara tog, tog och tog.

Edit: Jag vägrar använda det smeknamn mamman använder på sin dotter, det påminner mig för mycket om min väninnas namn. Jag vet precis hur svårt det var för min vän att anpassa sig till Sverige, klimatet, människorna, kulturen, maten, allt. Jag förstår att VBs mor flyttar tillbaka, och jag tror att hon kanske har fullt upp med självförebråelser för att hon valde att flytta till Sverige. VB for illa här, från det att hon satte sin fot i skolan, tills att hon dog. Min väninna återvände till Thailand efter studenten, hon ville inte stanna här. Många thailändskor blir så illa behandlade, de kan inte alls leva på samma villkor som andra. Går de ut i gäng, blir de nekade för att dörrvakten tror att de är prostituerade... till slut kanske VB började leva lite som det förväntades av henne... Så äckligt att MB sitter i en bil med en 20-åring för att få sina behov tillfredsställda, VB och hans relation var helt sjuk! Ingen enda ung tjej går med på det här om de har en normal bakgrund, MB måste verkligen ha lyckats kliva in i rollen som "stödfarsa"...

När allt det här gått upp för VBs mor, hur dottern levt, måste hon ha fått en ordentlig chock. VBs liv var fullständigt galet.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-12 kl. 00:46.
Citera
2013-11-12, 00:33
Medlem
Theforeigners avatar
Hadde polisen värkligen hade span på MB den 18 och 19 Maj ?

Lakaträsk

Om det är sant att polisen hade span på MB den 18 och 19 Maj, varför frågar dom då MB i förhör om vart dom , den 18 Maj, åkte/ var, hur dom kom dit etc???

Förhör av MB den 25 September 2013
Förhörsledare 2 ställer kompletterande frågor till MB

FUP sidan 1004

- Om var han och AN åkte den 18/5 när dom körde mot Lakaträsk

Han (MB) mins inte riktigt, men säger att dom brukar hämta vatten från en källa ca 2 km från
Lakaträsk. Troligen var det av den anledningen dom åkte åt det hållet. han kommer inte
säkert ihåg vilken väg dom körde, men antigen åkte dom mot Harads och sedan
Gullträskvägen mot Lakaträsk eller mot Ljuså, Sandträsk Gullträsk och sedan mot Lakaträsk.
Eventuellt kan dom ha varit förbi till stugan, men detta är inget som han är säker på.

FUP sidan 1006
MB läser igenom förhöret och vill klargjöra följande:
Om vart han och AN åkte den 18/5 när de körde mot Lakaträsk. MB har
kontrollerat sin kalender och han kan säga att både han och AN jobbade på restaurangen
mellan 18:30 och 22:30[/quote]
Citera
2013-11-12, 00:34
Medlem
Grandiosos avatar
"Den här personen. Vem är det som vill dig så illa? Ska ha placerat blod i ditt bagageutrymme? Vet du vad du har sagt i ditt polisförhör? Elisabeth Massi Fritz läser upp från förhör den 20 juni. "Personen som har gjort det här förmodligen känner mig".

Varför nöjer han sig bara med att placera blod? Varför gömmer han inte kroppen i bagageutrymmet? "Det får du fråga han om". "Dom teorierna som var då var dom jag hade då"."

Just precis: om nu någon verkligen velat sätta dit honom för mordet så varför inte göra
det ordentligt på en gång och lägga kroppen i bakluckan? Det hade väl varit lite klipskare,
kan man tycka. Varför såna halvmesyrer?

Släpps den åtalade fri har nog den han försöker kasta skulden på ett och annat att säga till
honom...

"Du har många intressanta teorier och svar, säger Elisabeth Massi Fritz.

Den här tejprullen blir jag inte klok på. Hur menar du att blodet ska ha hamnat i din lägenhet. Du har nämnt att lägenheten är olåst. Har någon först hämtat tejpen hos dig och använt den i mordet på Ploy och placerat tillbaka den i lägenheten? "Det är inte omöjligt", säger 22-åringen.

Hur har blodet hamnat på tejpen och sen in i din lägenhet. "Jag vet inte. Det kan du bara fråga mördaren om".

Ja, men det är ju det EMF gör...

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/styckmordsrattegangen-ar-avslutat-for-dagen-8001097-default.aspx?
Citera
2013-11-12, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
En reflektion
Det finns en militär koppling/vinkling i tillvägagångssättet.
VB har blivit attackerad med stickvapen i hjärta och lunga.
Det är vad "commando" soldater kan göra.
Särskilda knivar har tagits fram för ändamålet(stick vapen/knivar för att trycka in i hjärtat och lunga på samma gång)
Jag gissar att är man intresserad av krig(mörda), känner man till detta.
Mordet börjat för mig kännas planerat, det var helt enkelt någon som skulle dö
En soldat vill nog inte bära på mer utrustning än nödvändigt, varför en kniv som både fungerar som verktyg i fält och som vapen är att föredra. Som kuriosa kan den intresserade hitta videoklipp om kasttekniker med improviserade "knivar", med allt från rakblad och äkta knivar till spadar och annat.
Citera
2013-11-12, 00:42
Medlem
Citat:
Han påstår i dagens förhör att sängen är utkastad och att hans föräldrar va med då och det va långt innan den 4 maj.
Hur mycket man kollat detta vet jag inte men enligt åklagarna har dom haft hypotes om sängen ett tag, men kom väl ingen vart med det.

Det gjordes i samband med att hans hund dog. Då "sanerade" hela familjen bostaden, Bl.a. kastade man en säng.

Det var i februari.
Citera
2013-11-12, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det gjordes i samband med att hans hund dog. Då "sanerade" hela familjen bostaden, Bl.a. kastade man en säng.

Det var i februari.
Då får vi säkert svar på detta när pappan är i skranket. Med eller utan ed. Han får nog frågor om sängen och vart den tog vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in