2013-12-02, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, jag får inte ihop hela pusslet, tänkte att ni andra kanske kan bidra med något. Dock har jag mer eller mindre sågat teorin själv, vittnesmålen om skrik och stängning av fönster. Visserligen kan bastubadandet ha skett efter den händelsen. Skriken kan ju faktiskt ha varit i samband med att KJ sköt några plastkulor på VB bara sådär på skoj, det vet vi inte.

Jag har hittat i FUP att förråd tillhörande KJ lägenhet finns i fastigheten 4B, kanske bastun också finns där. Och ja, förrådet är undersökt.

Då är vi överens

Jag tror det är enklare än så. Eller snarare att det blir väldigt svårt att få ihop detta med KJ som huvudman. Det är snudd på ogörligt.

Själv känns det som att ändra fokus. Kan vara en bra tanke.

Orkade bara lyssna på halva förhöret med MB .... får fortsätta imorgon.

Märkligt dock att han ljuger in i det sista. Han har inte avslutat detta förhållandet under 10 - 11 månader. Orsaken tillskriver han yttre omständigheter.

Själv tar han inget ansvar. Alls. Snarast ett Offer.

Dessutom tror jag allting finns att hitta i FUP:en.
Citera
2013-12-02, 00:43
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
Fast det känns ändå ganska märkligt med tanke på hur KJ ansågs som en kuf, en märklig och udda person som gick i kamouflagekläder, långrock helt plötsligt osv - kufar har en tendens att dra till sig nyfikna blickar som i "vad har han nu för sig?" osv.

Det finns alltid nyfikna människor, skvaller-typer och annat och en som KJ var nog nån som folk kanske kikade lite extra på?

Udda? Att gå i kamouflagekläder i Boden.... ja herre jösses...
Citera
2013-12-02, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Från NDSs live rapport den 12 November, 2013:

http://www.nsd.se/a-o/livearkiv-fallet-vatchareeya/

(Förhöret med MB börjar enligt NSD journalisten ca 9:05)
Mannen i 50-årsåldern avlägger nu vittneseden.
av Nils Johansson den 12 november 9:05

(Förhör med MB, ang vad han kommer ihåg att han gjorde den 4 Maj, enligt NSD journalisten ca 9:15)
US: Vad gjorde du den 4 maj?
av Nils Johansson den 12 november 9:15

Tränaren berättar om att han först var i sin sommarstuga och senare på kvällen deltog i en festmåltid med övriga familjen på en restaurang i Boden.
av Nils Johansson den 12 november 9:16

(Förhöret med MB afslutat enligt NSD journalisten ca 10:36)
Därmed avslutar försvarsadvokat Carolina Holmberg förhöret med tränaren i 50-årsåldern, Vatchareeya Bangsuans hemliga älskare.
av Nils Johansson den 12 november 10:36

Enligt ljudfilen är förhöret med MB 1 timma och 29 miuter långt

Enlig live rapporten är förhöret med MB 1 timma och 36 minuter långt

En skillnad på 7 minuter, kan det fattas något från ljudfilen?
(ja, jag vet det sannolikt kan bero på att NSD rapporteringen inte varit 100% tids skarp, men 7 minuter???)

Hur kan journalisten, i direkt rapportten, få det till att MB "först var i sin sommarstuga" när man i ljudfilen inte hör MB säga något som helst om vad han gjorde på morgonen den 4 Maj, eller överhuvudtaget vad han gjorde på morgonen/förmiddagen.
MB anger ju heller inga tider als angående vad han hadde för sig den 4 Maj, inte förens han berättar om vilken tid han åkte hem från restaurangen ca 17:15/17:30, och ingen frågar honnom heller.

Det enda MB svarar på frågan "om han kommer ihåg vad han gjorde den 4 Maj":

8.38 in i ljudklippet
US: "-Kommer du ihåg vad du gjorde den... eh... 4:e maj?"
MB: "-Jag har svaga minnen men... men jag tr.. jag åkte till restaurangen och målade. Jag håller på att bygga ut den så att jag var där och målade... och sen var jag några besök på affären och sen på kvällen.. ehh.. åkte jag, jag åkte från restaurangen halv... kvart över fem, halv sex nånting för vi skulle gå ut och äta tillsammans med styvdottern och hennes man.
US: "-Ja"
MB: "-Och därifrån åkte vi.. vi var hemma kring halv nio, nio nånting.. kvart i nio.."
US: "-När hela restaurangbesöket och allting var avklarat?"
MB: "-Ja"
US: "-Vi har ju sett, du har ju ingett.. eller det har inhämtats taxikvitton och kvitton från restaurangen. Mmm.. vad gjorde du därefter?"
MB: "-Ehh.. då var vi hemma bara satt och kolla på tv och... jag höll på litegrann i datorn och."
US: "-Mmm. Och vem var det som var hemma?"
MB: "-Det var frun."
US: "-Frun och du?"
MB: "-Ja."
US: "-Ja."
MB: "-Och jag fick några sms från... från kompisar under den tiden."
US: "-Ja."
US: "-Var du hemma hela kvällen?"
MB: "-Jag var hemma hela kvällen, gick och la mig vid elva, halv tolv nånting, kring elva tiden nånting.

(tak til Zero73 för utskrift från Ljudfilen)

Journalisten råkade nysa eller klia sig i örat eller något annat. Han hörde bygga ut och måla och då blev slutsatsen att han varit i sommarstugan...kanske?
Citera
2013-12-02, 00:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

VARFÖR tror du det? Om du tänker efter och rannsakar dig själv?

Själv tror jag att vi är många som suttit och läst i FUP:en utifrån en fantasi om att hitta något avgörande bevis eller åtminstone pusselbit som missats. Men om jag rannsakar mig själv så ser jag egentligen inget logiskt skäl till att det skulle vara så, jag tror det är rent önsketänkande. Oavsett vem man nu tror är skyldig.
Citera
2013-12-02, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Udda? Att gå i kamouflagekläder i Boden.... ja herre jösses...

Eh....just ja, glömde

Men jag menar de kläderna ihop med gasmasker och allt annat i accesoarväg han haft på sig
Citera
2013-12-02, 00:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Då är vi överens

Jag tror det är enklare än så. Eller snarare att det blir väldigt svårt att få ihop detta med KJ som huvudman. Det är snudd på ogörligt.

Själv känns det som att ändra fokus. Kan vara en bra tanke.

Orkade bara lyssna på halva förhöret med MB .... får fortsätta imorgon.

Märkligt dock att han ljuger in i det sista. Han har inte avslutat detta förhållandet under 10 - 11 månader. Orsaken tillskriver han yttre omständigheter.

Själv tar han inget ansvar. Alls. Snarast ett Offer.

Jag har bara en sak jag vill säga i nuläget om MB, det är att han bara är 99% säker på att han inte slagit VB någon gång. Alltså, vad är det för lustigkurre egentligen, han vet inte mao, eller så vågar han inte ljuga, haha.
Citera
2013-12-02, 00:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Min fetning.

Nja, det säger han väl inte riktigt. MP garderar med att han antog eller trodde att det var KJ eftersom det var hans lägenhet. Samma vittne säger i tingsrätten, enligt NSD:s rapportering är väl bäst att tillägga, att mannen som stängde fönstret hade skägg, något han inte nämnde i förhören...

Jag har påpekat tidigare att alla grannar lade till detaljer efterhand och blev säkrare. Klassiskt minnespsykologiskt problem och man bör vara skeptisk till det allra mesta som kom fram i senare förhör. Dock bör man vara medveten om att diskrepansen mellan förhör 1 och 2 gällande detaljer kan bero på att man i detta första förhör endast frågade efter eventuella iakttagelser som gjorts av den försvunna Vatchareeya. Men när vittnet i tingsrätten plötsligt har satt ett skägg på mannen han såg stänga fönstret så har vi ingen aning om detta är en korrekt erinring, eller ett typexempel på hur hjärnan broderat ut och fyllt i med detaljer för att skapa en rikare minnesbild.
Citera
2013-12-02, 00:51
Medlem
Har inte FUP framme just nu men minns att jag läste om när fyndet av benen gjordes, att nån beskrev blånader kring ena foten/vristen men jag minns inte att jag sett rättsläkaren skriva om det.
Nån annan som sett detta? Kanske det som gjorde att man kollade efter spår just där de sen hittade det där Y-kromosomala?
Om det verkligen var blånader, känns det som en rätt hård behandling där, då det blev blåmärken.

Ber om ursäkt ifall jag svamlar precis alldeles nu *duckar*
Citera
2013-12-02, 00:53
Medlem
christerys avatar
Alltså, jag måste vara trög på nåt vis men om nu inte VB styckades (men dödades eller blev medvetslös) i lägenheten och som jag förmodar skulle transporteras till huset (som sen skulle eldas upp) varför i hela friden stycka kroppen.

Om VB är ute ur lägenheten och i bilen så orkar ju KJ bära henne. Så börja stycka efteråt verkar ju onödigt.

Jag gissar (finns säkert exakt vikt nånstans) på under 60kg och det är inte omöjligt att kasta över axeln och traska omkring med en bit i alla fall. Sen kan man ju om man är klenare dra kroppen på en pressening eller nåt som skulle blivit lågornas rov i alla fall.

Styckningen verkar inte vara en (vettig, tja det låter makabert men logisk kanske är ett bättre ord) transportstyckning om nu VB kommit ur lägenheten i ett stycke...

Kanhända det är svårare att bära en död kropp (jag har inte testat) men en levande tjej på under 60kg i famnen eller över axeln skulle jag nog kunna transportera en bit. Lekte ni inte kuddkrig med en som satt på axlarna. Får man bara vikten rätt så bär man ganska mycket, en kortare sträcka i alla fall.

Och om det nu var till ödekåken så finns det säkert en bättre väg in (som man kan bryta upp?) för att slippa fönstervägen om nu kåken ändå skall brinna.

Tiden det tar att bryta upp dörren jämfört med att stycka kroppen är troligen kortare. En kofot/spett och vips så är man inne. Hmm, det har jag ju inte heller testat... så - en gissning till.

Det är nåt som inte stämmer, styckningen verkar ologisk... Men det är nog bara jag som är trög i skallen...
Citera
2013-12-02, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3ndium
Journalisten råkade nysa eller klia sig i örat eller något annat. Han hörde bygga ut och måla och då blev slutsatsen att han varit i sommarstugan...kanske?

Det tror jag inte. Jag är övertygad om att MB - helt plötsligt - nämnde Lakaträsk.

Jag tror inte jag har fel där.
Citera
2013-12-02, 00:59
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. Jag är övertygad om att MB - helt plötsligt - nämnde Lakaträsk.

Jag tror inte jag har fel där.

Jag har inte lyssnat på ljudfilerna, får inte till det så jag kan lyssna, men hur tänker du/ni här? Att han kanske nämner Lakaträsk men att det klipps på ljudupptagningen och media väljer att inte skriva ut det så om han nämner Lakaträsk i förhöret, så är de enda som i så fall hörde det, de som satt med i rättssalen?
Citera
2013-12-02, 01:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och kan gåendes ha varit den person som CB såg på Lejonbacksvägen 21:30. Cirka 15 minuters promenad ifrån Flottiljvägen 4C.

Ja, då återstår bara problemet att hon i så fall varit ute och spatserat i 30-40 minuter på en sträcka som borde ta 15 och att hon går åt "fel" håll (dvs tillbaka mot KJ:s bostad). Dessutom finns det inget rimligt skäl till att hon befinner sig på denna vägsnutt ens om vi ska göra gemensam sak med karatespårarna och tro att hon begav sig på promenad ner mot MB:s bostad.

Dessutom:

Citat:
Camilla beskriver tjejen som ganska liten och nätt, finlemmad

Vatchareeya var faktiskt 165 lång, nästan medellängd för infödda, svenska tjejer alltså. Finlemmad kanske, men inte extremt. Den uttorkade kroppen + benen vägde faktiskt drygt 50 kg utan händer och höftkula och merparten av blodet. Jag tror att de flesta av oss har referenser vi bär med oss runt etnicitet. Vi förväntar oss att thaitjejer normalt är små (kanske runt 155) och verkligt smala (så länge de är unga åtminstone). Därför skulle de flesta av oss inte säga "liten och nätt" och en thaitjej som var säg 165cm/55kg. Precis som vi förmodligen skulle reagera mindre på att en kongoles var aningen musklig än att en somalier var det.

Lägger man samman allt så talar faktiskt det mesta utom de mörka kläderna mot att det var Vatchareeya. Men mörka kläder finns det många som har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in