2013-12-01, 21:53
Medlem
bananasvennes avatar
https://bitcointalk.org skall vara nere nu också

händer mkt i helgen, flera sidor som försvunnit med BTC också för miljontals dollar

Kanske attack från fiat bankirerna och deras springpojkar
Citera
2013-12-01, 21:55
Medlem
Trillskes avatar
En massa grejer på senaste har gjort folk lite skakiga. Jag har kikat hyfsat noga och inte hittat någon relevant anledning dock, det vill säga ingen anledning alls att sälja eller ens omvärdera positionen. Nada.

Men det är bara min information och ska såklart inte misstolkas som fakta.
Citera
2013-12-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radichal
Sheepmarket har stängt ned. 5400 Bitcoins som fanns på hemsidan har försvunnit till en och samma BTC-adress. Därav raset. Hände samma sak när SR stängde, då tog dock FBI hand om de BTC som fanns.

5400 Bitcoins är ju bara 0.045% av de ca 12 miljoner som finns. Och sen har jag för mig att kursen tvärtom gick upp efter SR-stängningen?
Citera
2013-12-01, 21:56
Medlem
Camoplasts avatar
Hahahahaa

Nu lystrar gamarna till
Citera
2013-12-01, 21:59
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
5400 Bitcoins är ju bara 0.045% av de ca 12 miljoner som finns. Och sen har jag för mig att kursen tvärtom gick upp efter SR-stängningen?
Det gick ned ganska rejält. Många, många gjorde misstaget att paniksälja där.

Alltså, så länge kursen återhämtar sig är scenariot positivt, inte negativt. Många spekulerade i att SR var viktigt för BTC, men när det visade sig att så inte var fallet ökade förtroendet helt enormt.

BTC måste skaka av sig svaga spekulations-mongolider som endast letar efter en starkare position i fiat, och det måste skaka av sig all form av beroende av illegala marknader. När illegala marknader kraschar tar det två flugor i en smäll, så man har absolut anledning att analysera det här som positivt också.
Senast redigerad av Trillske 2013-12-01 kl. 22:03.
Citera
2013-12-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det gick ned ganska rejält. Många, många gjorde misstaget att paniksälja där.

Alltså, så länge kursen återhämtar sig är scenariot positivt, inte negativt. Många spekulerade i att SR var viktigt för BTC, men när det visade sig att så inte var fallet ökade förtroendet helt enormt.

BTC måste skaka av sig svaga spekulations-mongolider som endast letar efter en starkare position i fiat, och det måste skaka av sig all form av beroende av illegala marknader. När illegala marknader kraschar tar det två flugor i en smäll, så man har absolut anledning att analysera det här som positivt också.

SR-tragedin visade väl rätt väl att Bitcoin inte var beroende av illegala marknader. Att Sheepmarket blev scammat borde väl inte förändra något för Bitcoin, såvida inte alla de stulna coinsen dumpas och säljs av direkt, men jag vet inte om det ens då förändrar något, om summan är tillräckligt stor för att det ska ha någon inverkan?
Citera
2013-12-01, 22:24
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drulife
SR-tragedin visade väl rätt väl att Bitcoin inte var beroende av illegala marknader. Att Sheepmarket blev scammat borde väl inte förändra något för Bitcoin, såvida inte alla de stulna coinsen dumpas och säljs av direkt, men jag vet inte om det ens då förändrar något, om summan är tillräckligt stor för att det ska ha någon inverkan?
Eftersom kursen består mycket av spekulation kan det kortsiktigt förändra värdet av kursen ganska rejält.

Men som jag hela tiden återkommer till: bara en komplett idiot (alternativt fullständigt geni) skulle investera i BTC med förhoppningen att investeringen växer av en spekulationsbubbla. Förhoppningsvis har man en tanke om att faktiskt använda den här spännande tekniken, men även om man inte har de tankarna handlar investering förhoppningsvis av att man ser potentialen.

Vad detta innebär för oss som håller bitcoin av rationell anledning är att den här typen av panik som helt saknar koppling till bitcoins potential är alltigenom positiv snarare än negativ. Det är ju nämligen detta som gör att vi har en eventuell fördel på marknaden, det som gör att vi är först ut/early adopters. Vi kan köpa när marknadens spekulanter paniksäljer, för vi vet vad vi investerat i och vet därför om det vi investerat i försämrats eller inte.

Den som bara tittar på en graf har ingen aning om vad den köpt och därför ingen aning om huruvida en dipp försämrat värdet eller inte. Exempelvis har jag för tillfället inte sett något som minskat potentialen i bitcoin. Den som bara sett ett kursras på 1100-800 saknar den informationen.

Min syn på saken: Oavsett utfall har man här gjort en rakt igenom dålig investering om man int har en aning om varför man investerat. Eventuell rikedom är då bonnröta.
Senast redigerad av Trillske 2013-12-01 kl. 22:26.
Citera
2013-12-01, 22:24
Medlem
Så om man tänker ur ett vinst perspektiv med sälja/köpa så mska man försöka köpa när priset är lågt och sen sälja när är högt? Är det allt eller?
Citera
2013-12-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drulife
SR-tragedin visade väl rätt väl att Bitcoin inte var beroende av illegala marknader.
SR var ju bara en illegal marknad visserligen omtalad men knappast den största sett till omsättning. De som köpte från SR gick väl vidare till nästa.
Citera
2013-12-01, 22:28
Medlem
SYLLDs avatar
Nu är det sämsta tillfället att sälja, ni skulle sälja för 2 dagar sen innan allt börja sjunka.
Ni som går i tankar att sälja nu kommer bara förlora på det och skapa mer negtivt värde på btc marknaden.
Citera
2013-12-01, 22:29
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
Så om man tänker ur ett vinst perspektiv med sälja/köpa så mska man försöka köpa när priset är lågt och sen sälja när är högt? Är det allt eller?
Förmodligen kan du inte göra det. Vart är golvet?

Om vi för enkelhetens skull låtsas att kursen stannar på $950 ikväll (bitstamp) så har följande hänt:
Någon har sålt en massa vid kanske $500 och inväntat en dipp att köpa in sig på. Ikväll har kursen varit nere i $800 som bästa möjlighet att köpa in sig igen.

Om man tror på bitcoin så tror man antagligen på en exponentiell adaption. Vad detta innebär är att den bästa strategin är att hålla - lycka till att spöa exponentiell ökning genom att köpa och sälja.
Citera
2013-12-01, 22:33
Medlem
SYLLDs avatar
dubbel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in