Citat:
Ursprungligen postat av
Drulife
SR-tragedin visade väl rätt väl att Bitcoin inte var beroende av illegala marknader. Att Sheepmarket blev scammat borde väl inte förändra något för Bitcoin, såvida inte alla de stulna coinsen dumpas och säljs av direkt, men jag vet inte om det ens då förändrar något, om summan är tillräckligt stor för att det ska ha någon inverkan?
Eftersom kursen består mycket av spekulation kan det kortsiktigt förändra värdet av kursen ganska rejält.
Men som jag hela tiden återkommer till: bara en komplett idiot (alternativt fullständigt geni) skulle investera i BTC med förhoppningen att investeringen växer av en spekulationsbubbla. Förhoppningsvis har man en tanke om att faktiskt använda den här spännande tekniken, men även om man inte har de tankarna handlar investering förhoppningsvis av att man ser potentialen.
Vad detta innebär för oss som håller bitcoin av rationell anledning är att den här typen av panik som helt saknar koppling till bitcoins potential är alltigenom positiv snarare än negativ. Det är ju nämligen detta som gör att vi har en eventuell fördel på marknaden, det som gör att vi är först ut/early adopters. Vi kan köpa när marknadens spekulanter paniksäljer, för vi vet vad vi investerat i och vet därför om det vi investerat i försämrats eller inte.
Den som bara tittar på en graf har ingen aning om vad den köpt och därför ingen aning om huruvida en dipp försämrat värdet eller inte. Exempelvis har jag för tillfället inte sett något som minskat potentialen i bitcoin. Den som bara sett ett kursras på 1100-800 saknar den informationen.
Min syn på saken: Oavsett utfall har man här gjort en rakt igenom dålig investering om man int har en aning om varför man investerat. Eventuell rikedom är då bonnröta.