Förstår inte så mkt av min bok så jag tänkte fråga här om det. Någon som kan berätta lite om etanol och metanol? vad är de och vilken är bättre för miljön? och varför är den det?
Jag håller på och skriver en laborationsrapport i kemin och har stött på ett problem.
Vi gjorde en laboration där man skulle se avdunstningen på; rapsolja, vatten, etanol och aceton.
Vi kom fram till att rapsolja binder genom Van der Waalsbindning och vatten genom vätebindning, etanol vätebinding och aceton dipol-dipol binding.
Rapsoljans temp ändrades knappt och aceton temp sjönk väldigt fort.
Vätebindning är ju starkast, sen dipol-dipol och sist vdW. Borde inte rapsoljans temp sjunka fortast isåfall?
Hur tänker du då?
Du svarar ju själv på frågan.
Vilken var den starkaste bindningen? Det kommer ta längre tid för den att brytas.
Dipol- dipol bindning är mycket svag bindning. Svagare än van der waalsbindning.
Senast redigerad av Maplisy 2013-12-01 kl. 11:40.
Men vad gör att rapsoljans temp inte sjunker? vdW är den svagaste bindningen då borde rapsoljan avdunsta fortare än aceton. Men det är tvärtom, och det är problemet jag inte förstår.
Men vad gör att rapsoljans temp inte sjunker? vdW är den svagaste bindningen då borde rapsoljan avdunsta fortare än aceton. Men det är tvärtom, och det är problemet jag inte förstår.
Men fy sjutton, orka det... låt mig förtydliga mitt problem: jag måste ta reda på om en viss molekyl är en dipol eller ej. Jag antog att man var tvungen att ta reda på molekylens geometriska form för att göra detta. Är jag korrekt i mitt antagande, eller...?
"I två av följande ämnen kan vätebindingar inte förekomma. Vilka är ämnena? a) CaH2 b) H2O c) CH4 d) CH3OH e) CH3NH2"
Alltså hur i hela friden ska jag kunna veta detta?!?! idiotkemister. Jag vet ju inte ens hur molekylen ser ut, och vi har inte lärt oss hur vi ska ta reda på det.. eller behöver jag veta det? Jättetacksam för svar!!