Citat:
Ursprungligen postat av
tom-jones
Jo jag vart väl lite hetsig där, he he. Men bara tanken på att Mundine skulle få chansen mot nån i toppen gör mig lite sne.
Tror nog jag har hyfsad koll på Mundine ändå. Självklart visste jag att han var rugbyspelare innan boxningen, det var ju mkt snack om det då vid Ottke-fighten. Han var grön i ringen, men det var ju inte så att han aldrig tränat tidigare. Som du sa, en liten amatörkarriär då och sedan sades det då att han alltid tränat boxning under hela sin rugbykarriär, hans far är ju en av Australiens främsta fighters genom tiderna, Tony Mundine Sr. Så det är fortfarande klent att bli nitad av Ottke.
Nja, Mundine ledde på poäng när Ottke fick in ett slag mot Mundins tinning. Alla kan bli knockade av ett slag mot tinningen. Din favorit Roy Jones blev exempelvis knockad i första ronden mot Danny Green, efter ett slag mot tinningen.
Här är ett kort klipp då Mundine spelade rugby.
http://www.youtube.com/watch?v=HcGqD_1NDtA
…Rugby League är en otroligt populär sport med 50.000-80.000 åskådare på de flesta matcher varje vecka. Här är ännu ett kort klipp där Mundine i klippets mitt visar sin snabbhet.
http://www.youtube.com/watch?v=oMALVkgxjIc
Citat:
Ursprungligen postat av
tom-jones
Att Mundine är en mediaälskling behöver ju inte betyda att han är populär bland allmänheten. Han är tacksam att skriva om och skapar rubriker, då är han bra för media. Att han är illa omtyckt har jag grundat på det australiska fans skrivit på olika boxningsforum genom åren när man varit inne å chattat. Att hans fighter dragit mkt publik kan ju bero på motståndarna, Danny Green tex är ju en fighter med många fans i hemlandet.
Danny Green har aldrig varit lika bra som Mundine. När de möttes så vann också Mundine mycket lätt. Mundine gör många kontroversiella uttalanden och många retar sig på det, på liknande sätt som många brukade reta sig på Zlatans uttalanden. Zlatan var också hatad av många svenska fans tills för ett par år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
tom-jones
Och självklart vet jag att han gått ner i viktklass. Med gå upp i klass menade jag klassen på motståndet, hur bra de är. Han har mött två A-boxare i hela sin långa karriär, fått stryk båda gånger. Plus stryk mot några B-klass boxare och även C-klass.
Jag tror att problemet är att du inte sett honom boxas. Visst förlorade han mot Kessler men han gav Kessler den svåraste fighten tills han mötte Calzaghe. Vid Kessler-fighten hade Mundine bara boxats i fem år, och var helt enkelt inte tillräckligt erfaren i ringen.
Mundine hade därefter fem vinster i titelmatcher vid supermellanvikt, och rankades tillsammans med Bute som topp5 vid supermellanvikt, men båda sågs som något sämre än Kessler och Calzaghe. När super-six sattes samman så lämnades Mundine och Bute utanför, trots att de då var rankade som nummer två respektive tre vid supermellanvikt. Mundine gick då ner i vikt till Mellanvikt och besegrade Daniel Geale i en titelmatch om IBOs bälte. Men målet var inte mellanvikt utan lätt-mellanvikt där exempelvis Mayweather boxas ibland, så Mundine gick ner ytterligare i vikt till lätt-mellanvikt.
Under sina förhandlingar med lätt-mellenviktboxare i nord- och latin-amerika tog Mundine några uppvisningsmatcher, och en skedde med Garth Wood vid mellanvikt eftersom Mundine inte var i bästa form då. Det var då han förlorade ännu en match då Wood fick in en lyckoträff i femte ronden. Detta fördröjde Mundines nordamerikaplaner eftersom han var tvingad att möta Wood igen, för att revanschera sin förlust. Därefter besegrade Mundine Canelos bror för att få rätt att möta Austin Trout som då hade WBAs lättmellanviktsbälte. Men förhandlingarna misslyckades och Mundine mötte istället Bronco McKart, medan Trout mötte Miguel Cotto. Mundine hävdade efteråt att matchen mot McKart var en bättre och värdefullare match än mot Trout!? …mycket underligt.
Därefter kom erbjudande från Mosley att möta honom vid lätt-mellanvikt, men Mundine valde istället ett erbjudande från Geale, som ville revanschera sin enda förlust. Eftersom den matchen gav mycket mer pengar och en chans att vinna Geals mellanviktsbälten vid WBA och IBF, så tog Mundine den matchen. Geale var emellertid betydligt bättre förberedd, och han vann relativt lätt på poäng.
Citat:
Ursprungligen postat av
tom-jones
Så vi är inte riktigt överens om Mundines storhet ser jag, och det är ju helt ok. Men nu vill jag ha ett svar av dig; vad har Mundine enligt din åsikt gjort för att förtjäna en chans mot Floyd, Cotto å co? Vem har han slagit? När i sin karriär har han legat på en konsekvent hög nivå och slagit bra fighters?
När Mundine boxades vid supermellanvikt så var han efter Kessler-fighten hela tiden rankad topp5. Han lämnades utanför super-six eftersom det handlade om USAs talanger mot Sauerlands europeiska mästare. Därefter ville Mundine ner till lätt-mellanvikt, men de matcher han tog vid mellanvikt på väg dit ner var inte alltid lika välplanerade. Han lyckades dock hålla ett bälte under en tid, vid mellanvikt.
Vid lätt-mellanvikt har Mundine en helt annan potential eftersom hans power plötsligt är betydligt starkare, relativt sett, samtidigt som han verkar kunna ta mycket tyngre slag från lätt-mellanviktare. Mundines snabbhet är fortfarande relativt god, och hans räckvidd blir helt plötsligt ett mycket starkare vapen.
Mundine – Cotto i Australien skulle inte ge Cotto 10 miljoner US-dollar, men åtminstone hälften, tror jag, vilket inte är fy skam. Canelo har emellertid erbjudit Cotto 10 miljoner för fight i USA och Martinez har erbjudit ännu mer för fight i Macau, så Mundine får nog vänta ett tag.
Citat:
Ursprungligen postat av
tom-jones
Ismayl Sillakh "The black russian" var ett av de största löftena inom boxningen fram till sin förlust. Det snackades mycket om honom "på insidan" av gamet, han var nästa stora grej. Men så kom knocken då och allt stannade. Oscar Ahlin sparrade honom när han var i LA på Wild Card (Oscar hade Roach i hörnan!) och jag minns att Oscar sa att han var förvånad över hur enkelt han hade det mot honom.
Om jag inte missminner mig så förlorade Badou Jack i flera stora turneringar mot Ismayl Sillakh, som amatör. Han har dessutom ganska bra krydda i sin väster- och högerkrok.
Citat:
Ursprungligen postat av
tom-jones
Kovalev är en jobbig jävel. Komme in mot dig i attack-mode hela tiden och bombar med raka slag. Det blir tufft för Sillakh!
Det är få boxare som överlever mer än fem ronder mot Kovalev, och när jag skriver “överlever” så menar jag bokstavligt.
.