Citat:
Hittade en till artikel på allehanda.se 2011-04-19:
Undrar vad det är med röstsamtalet som får länskriminalaren att säga i april 2011 att möjligheten har ökat beträffande att hitta inringaren? Svårt att förklara sig? Ja, det finns ju flera saker i det som sägs som kan vara svåra att förklara, men finns det även något annat? Har man t ex kommit på att samtalet inte kom från den telefonkiosken? Att inringaren ljög? Fast varför har man inte sagt det tidigare, i t ex Veckans Brott 2011-03-01? Eller är en sån sak något polisen skulle mörka? Det verkar väl i och för sig konstigt om polisen skulle ha lyckats klarlägga en sån sak 15 år efter mordet, det borde väl i så fall ha klarlagts redan 1996.
Allehanda skrev även 2004 om mordet, artikeln är länkad redan i tråden. I några inlägg fokuserades sen på datorbeslaget som hade gjorts angående den man som delgavs misstanke 2001. Men där står även om DNA-tester, allehanda.se 2004-08-02:
Som det redan har spekulerats om i tråden kanske det är en körning av nya förfinade DNA-tester som motiverade den fyra veckor långa häktningen.
Citat:
"Det är Stockholmskriminalens så kallade cold case-grupp som hanterar fallet, en av de gamla utredningarna som man plockat upp och tittat på ur nya perspektiv.
– Mycket fokus ligger på just samtalet till larmcentralen. Möjligheterna att hitta den här personen har ökat, säger Bertil Sahlin vid Stockholms länskriminalavdelning och cold case-gruppen.
Han antyder att om personen återfinns kan det bli svårigheter för honom att förklara sig. Bertil Sahlin vill inte lova resultat, men tror att det kan hända något inom den närmaste tiden."
– Mycket fokus ligger på just samtalet till larmcentralen. Möjligheterna att hitta den här personen har ökat, säger Bertil Sahlin vid Stockholms länskriminalavdelning och cold case-gruppen.
Han antyder att om personen återfinns kan det bli svårigheter för honom att förklara sig. Bertil Sahlin vill inte lova resultat, men tror att det kan hända något inom den närmaste tiden."
Undrar vad det är med röstsamtalet som får länskriminalaren att säga i april 2011 att möjligheten har ökat beträffande att hitta inringaren? Svårt att förklara sig? Ja, det finns ju flera saker i det som sägs som kan vara svåra att förklara, men finns det även något annat? Har man t ex kommit på att samtalet inte kom från den telefonkiosken? Att inringaren ljög? Fast varför har man inte sagt det tidigare, i t ex Veckans Brott 2011-03-01? Eller är en sån sak något polisen skulle mörka? Det verkar väl i och för sig konstigt om polisen skulle ha lyckats klarlägga en sån sak 15 år efter mordet, det borde väl i så fall ha klarlagts redan 1996.
Allehanda skrev även 2004 om mordet, artikeln är länkad redan i tråden. I några inlägg fokuserades sen på datorbeslaget som hade gjorts angående den man som delgavs misstanke 2001. Men där står även om DNA-tester, allehanda.se 2004-08-02:
Citat:
Länskriminalen i Stockholm har inrättat en speciell grupp för analys och utredning av gamla ouppklarade mordfall. Mordet på Per Häggström tillhör de fall som gruppen arbetar med.
För några dagar sedan har gruppen skickat iväg material med koppling till utredningen till Statens kriminaltekniska laboratorium för analys. Det är material som ska undergå nya förfinade DNA-tester för att om möjligt bringa klarhet i fallet.
- Det tar minst en månad innan vi kan vänta ett svar, säger Agneta Kallur i utredningsgruppen.
För några dagar sedan har gruppen skickat iväg material med koppling till utredningen till Statens kriminaltekniska laboratorium för analys. Det är material som ska undergå nya förfinade DNA-tester för att om möjligt bringa klarhet i fallet.
- Det tar minst en månad innan vi kan vänta ett svar, säger Agneta Kallur i utredningsgruppen.
Som det redan har spekulerats om i tråden kanske det är en körning av nya förfinade DNA-tester som motiverade den fyra veckor långa häktningen.
Citat:
Jag tror i och för sig inte det är särskilt troligt att polisen skulle komma på, först 2011, att inringaren ljög om vilken telefonkiosk det var. Jag bara reagerade lite över hur allehanda.se skrev, och funderade lite över om det kunde finnas ytterligare en dimension.Nja i inslaget i Efterlyst eller om det var VB från den gångna veckan så säger en polis att det är konstaterat att det är den närmsta telefonkisken som samtalet ringdes ifrån (den norra), samtidigt som dom visar en bild på telefokioskerna vid Karlavägen/Nybrogatan.
Angående hur tydligt det är att det verkligen var någon av dom två telefonkioskerna vid Karlavägen/Nybrogatan: jag tror man kan utgå från det, eftersom dom hela tiden visar bilder från just dom två telefonkioskerna (Efterlyst, Veckans Brott). Men jag har faktiskt inte hört en polis säga i något av TV-inslagen i veckan, Veckans Brott/Efterlyst, att SOS-samtalet spårades dit.
Undrar varifrån det kommer, uppgiften om att det skulle vara "den norra"? Personligen tolkar jag allt jag sett som att det är någon av dom två telefonkioskerna på Karlavägen/Nybrogatan, men jag har inte hört det där med "norra".
Leif GW sa i Veckans Brott i veckan, i ett gammalt inslag: "Det här samtalet kommer till larmcentralen fyra minuter över fem på morgonen, från en telefonkiosk som ligger ungefär 600 meter från det som är brottsplatsen, så om vi räknar baklänges så talar det för att mordet begås några minuter före klockan 5 på morgonen."
De två telefonkioskerna är ju placerade relativt parallella, även om den telefonkiosken som står närmast trädet väl kan anses vara lite mer nordligt placerad (bild). Google satellit: http://goo.gl/maps/y9apT
Dom stod i allén, det borde då vara den vänstra, uppifrån sett på satellitkartan, som är "den norra" (telefonkioskerna är borttagna dock).
Men jag har inte hört det där om "den norra" tidigare.
Citat:
Har funderat lite över eventuell krypterad hårddisk, men i den frågan är det kanske lite mer oklart hur lång tid det skulle ta att knäcka en kryptering? Eller har polisens datatekniska analytiker redan hunnit konstatera, vid häktningen, att det skulle kunna ta fyra veckor?
Angående häktningens längd så är det en svårknäckt nöt, normalt häktas man 2 veckor i taget sen häktas man om. Men eftersom domstolen gick med på det så har dom något handfast att gå på som dom vet tar tid, alltså så skulle en omhäktning bara krångla till det.
Det kan röra sig om försök att knäcka en eller flerakrypterade volymer på datorer.
Att skicka iväg och invänta analyser till ett annat land.
Omfattande förhör.
Att det är ytterligare ett brott och en FU som skall koordineras.
Men.dom.får inte 4 veckor utan att dom har riktigt bra skäl.
Ingen som har någon fundering om varför BO var på festen så pass länge men ändå bara drack 2 öl, kände han sig hotad?
/Provokatör
Det kan röra sig om försök att knäcka en eller flerakrypterade volymer på datorer.
Att skicka iväg och invänta analyser till ett annat land.
Omfattande förhör.
Att det är ytterligare ett brott och en FU som skall koordineras.
Men.dom.får inte 4 veckor utan att dom har riktigt bra skäl.
Ingen som har någon fundering om varför BO var på festen så pass länge men ändå bara drack 2 öl, kände han sig hotad?
/Provokatör
När jag läste i den där gamla artikeln från 2004, där polisen just säger "en månad" för dom förfinade DNA-analyserna, lutar jag mer åt det handlar om en mer avancerad DNA-körning. Men det spelar ju inte så stor roll, något är det som tydligt tar längre tid att utreda än 14 dagar.
Det som däremot är intressant är att polisen alltså har DNA (från brottstillfället) från det dom tror kan vara en misstänkt gärningsman.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-30 kl. 13:57.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-30 kl. 13:57.