2013-11-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Nja i inslaget i Efterlyst eller om det var VB från den gångna veckan så säger en polis att det är konstaterat att det är den närmsta telefonkisken som samtalet ringdes ifrån (den norra), samtidigt som dom visar en bild på telefokioskerna vid Karlavägen/Nybrogatan.
Jag tror i och för sig inte det är särskilt troligt att polisen skulle komma på, först 2011, att inringaren ljög om vilken telefonkiosk det var. Jag bara reagerade lite över hur allehanda.se skrev, och funderade lite över om det kunde finnas ytterligare en dimension.

Angående hur tydligt det är att det verkligen var någon av dom två telefonkioskerna vid Karlavägen/Nybrogatan: jag tror man kan utgå från det, eftersom dom hela tiden visar bilder från just dom två telefonkioskerna (Efterlyst, Veckans Brott). Men jag har faktiskt inte hört en polis säga i något av TV-inslagen i veckan, Veckans Brott/Efterlyst, att SOS-samtalet spårades dit.
Undrar varifrån det kommer, uppgiften om att det skulle vara "den norra"? Personligen tolkar jag allt jag sett som att det är någon av dom två telefonkioskerna på Karlavägen/Nybrogatan, men jag har inte hört det där med "norra".

Leif GW sa i Veckans Brott i veckan, i ett gammalt inslag: "Det här samtalet kommer till larmcentralen fyra minuter över fem på morgonen, från en telefonkiosk som ligger ungefär 600 meter från det som är brottsplatsen, så om vi räknar baklänges så talar det för att mordet begås några minuter före klockan 5 på morgonen."

De två telefonkioskerna är ju placerade relativt parallella, även om den telefonkiosken som står närmast trädet väl kan anses vara lite mer nordligt placerad (bild). Google satellit: http://goo.gl/maps/y9apT
Dom stod i allén, det borde då vara den vänstra, uppifrån sett på satellitkartan, som är "den norra" (telefonkioskerna är borttagna dock).

Men jag har inte hört det där om "den norra" tidigare.

Citat:
Angående häktningens längd så är det en svårknäckt nöt, normalt häktas man 2 veckor i taget sen häktas man om. Men eftersom domstolen gick med på det så har dom något handfast att gå på som dom vet tar tid, alltså så skulle en omhäktning bara krångla till det.

Det kan röra sig om försök att knäcka en eller flerakrypterade volymer på datorer.
Att skicka iväg och invänta analyser till ett annat land.
Omfattande förhör.
Att det är ytterligare ett brott och en FU som skall koordineras.

Men.dom.får inte 4 veckor utan att dom har riktigt bra skäl.

Ingen som har någon fundering om varför BO var på festen så pass länge men ändå bara drack 2 öl, kände han sig hotad?

/Provokatör
Har funderat lite över eventuell krypterad hårddisk, men i den frågan är det kanske lite mer oklart hur lång tid det skulle ta att knäcka en kryptering? Eller har polisens datatekniska analytiker redan hunnit konstatera, vid häktningen, att det skulle kunna ta fyra veckor?
När jag läste i den där gamla artikeln från 2004, där polisen just säger "en månad" för dom förfinade DNA-analyserna, lutar jag mer åt det handlar om en mer avancerad DNA-körning. Men det spelar ju inte så stor roll, något är det som tydligt tar längre tid att utreda än 14 dagar.

Det som däremot är intressant är att polisen alltså har DNA (från brottstillfället) från det dom tror kan vara en misstänkt gärningsman.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-30 kl. 13:57.
Citera
2013-11-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall

Jag tror i och för sig inte det är särskilt troligt att polisen skulle komma på, först 2011, att inringaren ljög om vilken telefonkiosk det var. Jag bara reagerade lite över hur allehanda.se skrev, och funderade lite över om det kunde finnas ytterligare en dimension.

Angående hur tydligt det är att det verkligen var någon av dom två telefonkioskerna vid Karlavägen/Nybrogatan: jag tror man kan utgå från det, eftersom dom hela tiden visar bilder från just dom två telefonkioskerna (Efterlyst, Veckans Brott). Men jag har faktiskt inte hört en polis säga i något av TV-inslagen i veckan, Veckans Brott/Efterlyst, att SOS-samtalet spårades dit.
Undrar varifrån det kommer, uppgiften om att det skulle vara "den norra"? Personligen tolkar jag allt jag sett som att det är någon av dom två telefonkioskerna på Karlavägen/Nybrogatan, men jag har inte hört det där med "norra".

Leif GW sa i Veckans Brott i veckan, i ett gammalt inslag: "Det här samtalet kommer till larmcentralen fyra minuter över fem på morgonen, från en telefonkiosk som ligger ungefär 600 meter från det som är brottsplatsen, så om vi räknar baklänges så talar det för att mordet begås några minuter före klockan 5 på morgonen."

De två telefonkioskerna är ju placerade relativt parallella, även om den telefonkiosken som står närmast trädet väl kan anses vara lite mer nordligt placerad (bild). Google satellit: http://goo.gl/maps/y9apT
Dom stod i allén, det borde då vara den vänstra, uppifrån sett på satellitkartan, som är "den norra" (telefonkioskerna är borttagna dock).

Men jag har inte hört det där om "den norra" tidigare.

Har funderat lite över eventuell krypterad hårddisk, men i den frågan är det kanske lite mer oklart hur lång tid det skulle ta att knäcka en kryptering? Eller har polisens datatekniska analytiker redan hunnit konstatera, vid häktningen, att det skulle kunna ta fyra veckor?
När jag läste i den där gamla artikeln från 2004, där polisen just säger "en månad" för dom förfinade DNA-analyserna, lutar jag mer åt det handlar om en mer avancerad DNA-körning. Men det spelar ju inte så stor roll, något är det som tydligt tar längre tid att utreda än 14 dagar.

Det som däremot är intressant är att polisen alltså har DNA från det dom tror kan vara en misstänkt gärningsman.
bedömer det som att åklagaren har ex muntlig bevisning som av av rätten bedömts att motivera häktning på sannolika skäl, enligt praxis räcker det med en sannolikhet på 50% att en GM är skyldig, sedan måste man komplettera bevisningen under häktningstiden. att man kunnat motivera 4 veckor beror på att det gått så lång tid och ach det känns angeläget att klara upp detta brott.
Citera
2013-11-30, 14:24
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Tätheten var högst mot Eriksbergsplan till. Håller med om Swartlings, hörde aldrig talas om det.

Instämmer i kören. Aldrig hört talas om, en smula egendomligt för området har onekligen goda kvalifikationer för nattspring.
Citera
2013-11-30, 14:32
Medlem
Tjena, ny i forumet. Har följt tråden med intresse. Tycker att sättet inringaren felsäger ...sibylle..., har något finskklingande över sig, speciellt då bokstaven L.

Sen tycker jag att det är konstigt att MGM inte verkar ha fler än ett par barndomsvänner som vän på facebook. Spontant tänker jag att han levt ett annat liv tidigare, som gör att hans gymnasiekompisar etc väljer att undvika honom på facebook. Tror inte att denna snubbe är någon hyvens medelsvensson. Han verkar ju bara röra sig i någon slags thai-community.

Ingen som hittat någon koppling till "Gatans Barn" i Åkersberga? Kanske någon gammal polare som golat till sist.
Citera
2013-11-30, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixy
bedömer det som att åklagaren har ex muntlig bevisning som av av rätten bedömts att motivera häktning på sannolika skäl, enligt praxis räcker det med en sannolikhet på 50% att en GM är skyldig, sedan måste man komplettera bevisningen under häktningstiden. att man kunnat motivera 4 veckor beror på att det gått så lång tid och ach det känns angeläget att klara upp detta brott.

Skälet att häkta på sannolika skäl är en sak, men angående frågeställningen "varför längre häktningstid än normalt?" har det spekulerats en del i tråden, t ex om polisen behöver beställa en mer avancerad DNA-analys. Därför nämnde jag uppgiften jag såg i 2004-artikeln.

Jag tvivlar på att domstolen skulle godkänt fyra veckors häktning för att det har gått så "lång tid". En häktning är en häktning, dvs ett integritetskränkande frihetsberövande. Åklagaren måste motivera noga varför det krävs fyra veckor och då håller sannolikt inte "lång tid". Det lär vara något annat, mer specificerat som ligger bakom den initialt långa häktningstiden, att knäcka en krypteringsnyckel eller att genomföra förfinad DNA-analys kan vara exempel, jag tror mest på det senare. Men det kommer väl att klarna om åtal väcks, vad skälet till den fyra veckor långa häktningen var.
Citera
2013-11-30, 15:39
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Skälet att häkta på sannolika skäl är en sak, men angående frågeställningen "varför längre häktningstid än normalt?" har det spekulerats en del i tråden, t ex om polisen behöver beställa en mer avancerad DNA-analys. Därför nämnde jag uppgiften jag såg i 2004-artikeln.

Jag tvivlar på att domstolen skulle godkänt fyra veckors häktning för att det har gått så "lång tid". En häktning är en häktning, dvs ett integritetskränkande frihetsberövande. Åklagaren måste motivera noga varför det krävs fyra veckor och då håller sannolikt inte "lång tid". Det lär vara något annat, mer specificerat som ligger bakom den initialt långa häktningstiden, att knäcka en krypteringsnyckel eller att genomföra förfinad DNA-analys kan vara exempel, jag tror mest på det senare. Men det kommer väl att klarna om åtal väcks, vad skälet till den fyra veckor långa häktningen var.

Mer förfinad DNA-analys borde väl ha gjorts på t ex kniven INNAN någon grips och häktas. Eller hur?
Citera
2013-11-30, 15:52
Medlem
Vilket motiv är mest troligt enligt dig.
Att herr Oxenstrand var beredd att mörda för några få tusingar?

Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Med jämna mellanrum kommer det in någon i tråden som vid dra lite i bögmordsspåret men jag tror inte någon direkt nappar på det. Varken PO eller MGM verkar ha haft någon homosexuell läggning och Området runt Swartlings var inte hellt känt som något bögcruisingställe, åtminstone inget som jag hörde någon om under 90-talet. Och om det nu var så att de bara ville kela lite, varför stå ute kl 5 i några plusgrader istället för att gå hem till PO som ju hade studentbostad och varför hade RO med sig en kniv? Nej det håller inte.
Citera
2013-11-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Mer förfinad DNA-analys borde väl ha gjorts på t ex kniven INNAN någon grips och häktas. Eller hur?
Ja. Jag kan inte terminologin inom DNA-analyser, det jag tänkte på var något som Hamilkar skrev tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I princip har du rätt, men jag kan faktiskt tänka mig att man vill köra prov från den misstänkte och brottsplatsprovet i samma separation om den profil man vill matcha kommer från DNA som utgör en liten minoritet av den totala DNA-mängden i provet.

Jag tänkte alltså på om utredarna ville utföra någon form av mer avancerad DNA-analys på både DNA-prov från brottsplats OCH den misstänkte. Och så försökte jag knyta analysuppgiften till artikeln i Allehanda 2004, där det pratades om en månad.

Men det finns kanske andra utredningsmoment som beräknas ta fyra veckor.
Citera
2013-11-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Instämmer, eventuella DNa undersökningar har självklart gjorts innan. kanske handlar det om att gå igenom olika hårddiskar å analysera innehållet tar mycket tid i anspråk.oavett om det är krypterat eller inte
Citera
2013-11-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixy
Instämmer, eventuella DNa undersökningar har självklart gjorts innan. kanske handlar det om att gå igenom olika hårddiskar å analysera innehållet tar mycket tid i anspråk.oavett om det är krypterat eller inte
Det är självklart ja att DNA-fynd på brottsplatsen, kniv, knivslida har analyserats. Det har ju redan framgått av mina inlägg där jag citerade artikeln från Allehanda 2004:
Citat:
Länskriminalen i Stockholm har inrättat en speciell grupp för analys och utredning av gamla ouppklarade mordfall. Mordet på Per Häggström tillhör de fall som gruppen arbetar med.

För några dagar sedan har gruppen skickat iväg material med koppling till utredningen till Statens kriminaltekniska laboratorium för analys. Det är material som ska undergå nya förfinade DNA-tester för att om möjligt bringa klarhet i fallet.

- Det tar minst en månad innan vi kan vänta ett svar, säger Agneta Kallur i utredningsgruppen.

Det jag tog fasta på var den tidsuppgift (en månad) som nämndes i artikeln, att förfinade analyser kan ta en månad, och sen funderade jag över det Hamilkar skrev tidigare om eventuell omkörning av befintlig DNA med den misstänktes, i samma separation, jag borde kanske ha letat rätt på Hamilkars inlägg redan tidigare idag, men det var ju inte det som var fokus, mer att visa att för avancerade DNA-tester verkar det kunna ta en månad, i vart fall 2004. Har såklart ingen aning om hur lång tid sådana avancerade DNA-tester tar idag.
Se även mitt svar till LeonVance ovan.
Citera
2013-11-30, 16:52
Medlem
Kan det vara så, att man glömt eller då inte kunnat (tekniskt) genomföra ett test på något helt annat fynd på brottsplatsen? Något som någon upptäckt först nu.
Något på eller i plånboken, någon avsliten knapp eller ett tygstycke eller något från under BOs naglar, på eller i hans bag, en tappad mössa eller handske ... vad som helst skulle vara tänkbart?
Citera
2013-11-30, 17:03
Medlem
ColaKexs avatar
Det är synd att operatören avbryter inringaren minst 2 gånger under samtalet (vid 0:22 och 0:28). Särskilt synd är det när inringaren blir avbruten första gången (0:22) då han precis berättat vad han sett och förmodligen tänkte utveckla det. Men det är lätt att säga med facit i hand nu ifs!
Noterade en liten detalj i samtalet! Vid 0:21 yttrar inringaren sj-ljudet/sje-ljudet innan han säger: alltså (för att sedan bli avbruten av operatören).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in