2013-11-29, 18:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Magkänslan säger att det inte är rätt GM tyvärr.
Fast bygger den magkänslan egentligen på något annat än att den misstänkte verkar vara en väldigt städad typ? Den informationen har ju polisen också. Och likaväl har de tagit honom - och fått honom häktad på sannolika, till yttermera visso. I och med att beskyllningarna mot polisens bristande tankeförmåga ju för det mesta går ut på att de tänker väldigt konventionellt - round up the usual suspects, typ - är det ju än mer förvånande att det är just den misstänkte som sitter. Tanken att polisen skulle sy in en skötsam och välartad IT-konsult bara på ren klantighet är väsentligt konstigare än att de skulle sy in Pundar-Jocke med kniven bara på ren klantighet.

Det här behöver inte alls betyda att RO är skyldig. Men vad det måste betyda är att polisen har något på honom som har kunnat bryta igenom deras konventionella tänkande och profilerande, eftersom RO är en så på flera sätt osannolik misstänkt. Och så länge vi inte vet vad detta något är, så är vår magkänsla inte mycket värd.
Citera
2013-11-29, 18:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Jag har ett minne av något sånt inlägg jag också. Men hur säker var kompisen, har för mig att det skrevs i ett skede då det kanske var oklart (just dom där dagarna) i tråden om det hade funnits några pengar. Kompisen kanske skrev att det var inte säkert PH hade några pengar, men det betyder inte att polisens (och LGW:s) uppgifter är fel ändå, polisen kan ju ha olika källor till uppgiften om pengarna, så att man ändå bedömde att PH bör ha haft pengar på sig.

Eller så har kompisen rätt, bara det att uppgifterna från Veckans Brott är två år gamla.

Någon som hittar inlägget?
Det har i vart fall i tråden uttryckligen dementerats att PH skulle ha haft någon klubbmästarfunktion för festen.
Citera
2013-11-29, 18:48
Medlem
Zikniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast bygger den magkänslan egentligen på något annat än att den misstänkte verkar vara en väldigt städad typ? Den informationen har ju polisen också. Och likaväl har de tagit honom - och fått honom häktad på sannolika, till yttermera visso. I och med att beskyllningarna mot polisens bristande tankeförmåga ju för det mesta går ut på att de tänker väldigt konventionellt - round up the usual suspects, typ - är det ju än mer förvånande att det är just den misstänkte som sitter. Tanken att polisen skulle sy in en skötsam och välartad IT-konsult bara på ren klantighet är väsentligt konstigare än att de skulle sy in Pundar-Jocke med kniven bara på ren klantighet.

Det här behöver inte alls betyda att RO är skyldig. Men vad det måste betyda är att polisen har något på honom som har kunnat bryta igenom deras konventionella tänkande och profilerande, eftersom RO är en så på flera sätt osannolik misstänkt. Och så länge vi inte vet vad detta något är, så är vår magkänsla inte mycket värd.

Bra tänkt, håller helt med att det måste verkligen något extra till för att få honom häktad.
Men vad kan ha lett sökarljuset mot honom, tidigare brott(-smisstankar)?
Citera
2013-11-29, 18:51
Medlem
dukanvadets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Bra tänkt, håller helt med att det måste verkligen något extra till för att få honom häktad.

Någon sa att han blivit hörd i början av utredningen, vet inte om det stämmer.. Han har inget i brottsregistret men det rensas efter 10år.
Han gick även på stockholms universitet och kan ha läst kurser ihop med per. Någon sa att det fanns en koppling dom emellan, något med en kvinna.
Senast redigerad av dukanvadet 2013-11-29 kl. 18:56.
Citera
2013-11-29, 18:53
Medlem
Citat:
Jag har ett minne av något sånt inlägg jag också. Men hur säker var kompisen, har för mig att det skrevs i ett skede då det kanske var oklart (just dom där dagarna) i tråden om det hade funnits några pengar. Kompisen kanske skrev att det var inte säkert PH hade några pengar, men det betyder inte att polisens (och LGW:s) uppgifter är fel ändå, polisen kan ju ha olika källor till uppgiften om pengarna, så att man ändå bedömde att PH bör ha haft pengar på sig.

Eller så har kompisen rätt, bara det att uppgifterna från Veckans Brott är två år gamla.

Någon som hittar inlägget?
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Piggros se https://www.flashback.org/sp46321370
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det har i vart fall i tråden uttryckligen dementerats att PH skulle ha haft någon klubbmästarfunktion för festen.
Tack.

Piggros skrev alltså:
Citat:
Ursprungligen postat av Piggros
En återkommande uppgift, som cirkulerade redan kort efter mordet, är att BO var klubbmästare på sin sektion och hade festkassan med sig hem. Det här är helt taget ur luften. BO var inte klubbmästare eller ansvarig för festen, och han hade inte någon kassa med sig.

Vilket inte behöver motsäga att PH ändå hade pengar med sig, men precis som Hamilkar skriver så ska han inte haft någon festkassa med sig hem.

Leif GW Veckans Brott 2011:
Citat:
"Bredvid honom ligger hans plånbok, den är uppslagen. Pengarna, de 2000 kronorna saknas
i övrigt så finns innehållet i plånboken kvar."
Citera
2013-11-29, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Ett tips. Å andra sidan är han enligt obekräftade uppgifter hörd tidigare.
Citera
Medlem
jag tror att ro förekom tidigt i utredningen att det var flera polare som kände igen rösten på bandet och ringde snuten. sen lät snuten det va. nu när ccg gått igenom ärendet har de sett att ro dykt upp ett flertal ggr av inringarna, kallat in han på förhör tagit dna analys som fick träff och nu väntar ccg bara på att få fler provsvar från fler prover. säkert har ph och ro haft nån dispyt nder kvällen som dett detta blev resultatet av
Citera
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan-ola
En ytterligare teori som kan förklara a) det irrationella i mordbeteendet samt b) det stora antalet knivhugg kan vara följande:

Denna teori får bitarna med nuvarande MGM att falla på plats för mig. Snyggt.

Annars hade jag tänkt göra ett längre inlägg (i mängden) som skulle kunna ge en förklaring till varför den som är ute kl 05 en måndag morgon i oktober, berusad och virrig faktiskt kan ha oklar uppfattning om var han är. Har han sett det han har sett, sedan sprungit en bit - och som lök på laxen varit drucken (och/eller annat) i ett par dagar (eller veckor) ser inte jag det som särskilt märkligt att han är desorienterad. Han ser någon bli knivhuggen och rusar därifrån till en telefonkiosk, fan vet var, och ringer 112. Att människan därvidlag är ganska förvirrad och osammanhängande - och ologisk - låter inte konstigt.

Men Apan-Olas teori om att det från ett visst utgångsläge blev ett helt annat och det där slog slint, gm hamnade i panik, verkar plausibel. Dock märkligt att de som har haft kontakt med MGM inte känner igen rösten eller talet/ordvalen.
Citera
2013-11-29, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dukanvadet
Någon sa att han blivit hörd i början av utredningen, vet inte om det stämmer.. Han har inget i brottsregistret men det rensas efter 10år.
han kan ju varit en stökig fan i ungdomen om han va full tex
Citera
2013-11-29, 19:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
N
- Jag skulle också vilja hävda att du faller i en fälla jag sett flera gånger i krimtrådarna: Du resonerar anakronistiskt om tankarna på DNA-bevis och öht kriminaltekniska fynd. Detta var 1996. DNA-identifiering i Sverige påbörjades först 1991
...med andra och trubbigare tekniker än PCR, dessutom...

Citat:
och hade inte alls kommit in i allmänhetens medvetande på det vis det är idag. Enligt denna artikel var det först 1999 som utvecklingen på av antalet prov i brottmål på allvar sköt fart. De första åren var också metoderna osäkrare. Jag skulle hävda att kopplingen DNA/brott kom in på allvar i det allmänna medvetandet först runt 2005 i samband med några uppmärksammade fall och debatten runt PKU-registrets användning för att fälla brottslingar.
Common or garden tjyv hade nog vetat om det här med DNA sen strax före 2000. Men som du säger tog det tid innan DNA-profilering blev ett hushållsbegrepp för Medelsvensson. Jag håller med om att det är mycket osannolikt att en ostraffad medborgare utan anknytning till molekylärbiologin i ett pressat läge spontant skulle ha tänkt i termer av DNA-identifiering så tidigt som 1996.

Däremot kan h*n ju ha oroat sig för fingeravtryck.
Citera
2013-11-29, 19:43
Bannlyst
Hittade ytterligare ett foto på RO. Han verkar vara kort? Han står bredvid två thailändare och är kortare än båda två.
Citera
2013-11-29, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Hittade ytterligare ett foto på RO. Han verkar vara kort? Han står bredvid två thailändare och är kortare än båda två.

Var? Länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in