2013-11-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Dina frågor går att besvara ganska enkelt: Om ringaren bara är en av 2-3 personer som tvingat in PH på området för att konfrontera honom om något, och om en av dessa 2-3 personer är påtänd (amfetamin t ex), spårar ur och knivhugger PH så får den eller de andra panik och springer därifrån.

En har samvete nog att ringa och larma för att räddas vad som räddas kan.

Men han - och eventuella andra som var med - ger sig naturligtvis inte tillkänna, och det av två skäl som var för sig är fullt tillräckliga: De är livrädda för mördaren. De är livrädda för att själva bli missstänkta.

Ja, det pekar ju ändå på delaktighet och därifrån till GM beroende på ev indiciekedja innan är steget inte långt. Finns det någon som tror på "det oskyldige vittnet" som kan kommentera?
Citera
2013-11-29, 15:32
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra, riktigt bra! (jag klistrade ihop dina båda inlägg)

Jag tror inte de var så många dock, helt enkelt för att ju fler inblandade, desto större är chansen/risken att någon pratar. Men visst kan man tänka sig 3 stycken eller nåt sånt.

Om man funderar över vad "en typ av bevisning" som advokaten uttryckte det kan innebära så är ju faktiskt att någon till slut bestämt sig för att gå till polisen precis det. Denna person har då lämnat en så trovärdig berättelse att domstolen tyckt att det räcker till sannolika skäl. Eftersom bara en person är häktad får vi anta att denna person inte är inblandad på ett sådant vis att den idag kan anklagas för något brott som inte är preskriberat.
Tack!

Jag håller med dig att "typen av bevisnig" kan vara att någon lättat sitt hjärta. Eller kanske flera.

Någon kan ha berättat att RO var på platsen. Någon helt annan kan ha berättat att RO var på festen. En tredje att RO hade något horn i sidan till PH etc.

Sammantaget skulle det kunna ge en bild som motiverar GW's uttalande "jag är säker på att det är han, nu gäller det bara att leda det i bevisning".
Citera
2013-11-29, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Glöm att det här är ett rånmord.
Det finns något annat bakom.
Om Polisen har rätt man lär det ju knappast gälla en kvinna heller.

Jag skulle nog gissa att Polisen hittar en hel del gayrelaterat på hans dator.
Och en hel del sökningar om detta fall.

Att någon som blir så svartsjuk att man dödar någon skulle kunna ha en Thaimassös som fru håller jag för omöjligt.
Sedan att hon knappt kommer ihåg vilket år de träffades tyder ju på ett visst ointresse.
Bor i Stockholm och gått på KTH samt dessutom jobbar i bemanningsbranchen och bara har ett 70-tal vänner på Facebook varav av dom flesta är kvinnor och många av dessa inte ens kommer från Sverige talar ju ett tydligt språk.

Det är ju klart att herr Oxenstrand kan ju vara det lysande undantaget men det tror jag ju inte.

Ja, möjligt, iofs är väl MGM väldigt datakunnig, men han kanske ändå inte lyckats/orka gömma allt skumt/avslöjande på datorn. Har dock svårt att tro att gayporr och sökningar på detta fall räcker för att plocka in honom....det vore förmodligen ett misstag...

Är det någon av er stockholmskännare som vet huruvida Swartlings ridskolas omnejd är en plats som även frekventeras av bögar som kanske suger av varandra i de mörka buskagen? Under 90-talet vill jag minnas att det var en hel del kvällstidningsskriverier om bögeri i stockholmsparker iaf, men hur det var just vid Valhallavägen vore intressant att veta.
Citera
2013-11-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanthjarnan
Jo den delen förstod nog alla - och att du tror gärningsmannen är gay men resten - samband mellan svarsjuk och thaimassös- och vänner på facebook. Jag trodde du satt och klämde på någon mer detaljerad teori av händelseförloppet, gaycruising som gick fel...typ. Våldtäktsförsök kanske inte så sannolikt med tanke på BO fysik

Händelseförloppet lämna jag till flashback att spekulera i.
Kanske en trasig bögradar?
Skämt åsido, det finns väl många möjliga händleförlopp...
Men det enda som kan uteslutas är ett rån som gått fel.
Om nu den misstänkte är skyldig men eftersom det gått 17 år borde Polisen ha lite på fötterna.
Citera
2013-11-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ett möjligt scenario:

På KTH-festen är det någon som retar upp sig på PH, men som inte vågar ställa till med bråk eftersom PH är storvuxen och dessutom har sina vänner kring sig. Saken faller i tillfällig glömska.

Festen avslutas. PH går till nattbussens hållplats. När det är långt till nästa buss börjar han gå, och passerar då nära hållplatsen för bussarna mot Vaxholm m fl destinationer. Där sitter personen som retat sig på PH. Och han sitter i sällskap med några vänner (som kanske är av den mindre välsorterade typen).

Nu är styrkeförhållandena de omvända; PH är ensam medan han själv är bland vänner. Han berättar vad som hänt och ber vännerna följa med för att skrämma upp PH och kanske ge honom en smäll på käften.

Ute på Valhallavägen är det litet för riskabelt att starta slagsmål, så de väntar tills PH passerar Swartlings grind och där slår de till och tvingar in PH på området. Nu ska han konfronteras.

Men det som var tänkt att bli en smäll på käften spårar ur fullständigt (kanske PH lappar till någon eller säger något förolämpande) när en av personerna (som kanske är berusad eller hög) flippar ur och börjar hugga.

Efter dådet springer alla därifrån. GM tappar slidan på vägen tillbaka mot sin buss. En annan har samvete nog att ringa efter hjälp.

Tja, fast nu utgår du ifrån att både GM och PH varit rationella, men om de nu varit på fest och var förmodat berusade, så kan vi nog lugnt utgå ifrån att de under alkoholinflytande båda fattade mindre rationella beslut, såsom att t ex ragla rätt långt in i buskarna för att kissa eller att få för sig att det är bättre att aldrig släppa väskan än att riskera att (kårens?) pengar försvann...

Dessutom, om vi nu låtsas att det (pga t ex alkohol) inte alls omöjligen kan ha varit en ensam GM, vilket av de alternativ du skisserade, ser du då som mest troligt?
Citera
2013-11-29, 15:53
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Om den här uppgiften stämmer så kan vi utesluta planerat rån, att någon på festen får ett infall att råna, varifrån kommer uppgiften om att han hade 2000 på sig som är stulna?

Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
FWIW: I tidning (minns ej vilken eller när) fanns det tidigare uppgifter om att Per fått pengar av en släkting i Ådalen, där han just varit och hälsat på, som han eventuellt hade med sig på festen.

Jag funderade också lite över det här med pengarna, men jag såg att det kommer direkt från LGW's mun. Han måste ha läst det i FU, för han säger det rakt ut i veckans brott när han går runt på brottsplatsen. "Plånboken ligger uppslagen och pengarna, de 2000 kronorna, saknas".
Citera
2013-11-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Om den här uppgiften stämmer så kan vi utesluta planerat rån, att någon på festen får ett infall att råna, varifrån kommer uppgiften om att han hade 2000 på sig som är stulna?

De 2000 har nog nämnts i teveprogrammen.

Det felaktiga ryktet sade alltså att PH skulle ha haft festkassan med sig hem, och då pratar vi om ett betydligt större belopp.
Citera
2013-11-29, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Jag funderade också lite över det här med pengarna, men jag såg att det kommer direkt från LGW's mun. Han måste ha läst det i FU, för han säger det rakt ut i veckans brott när han går runt på brottsplatsen. "Plånboken ligger uppslagen och pengarna, de 2000 kronorna, saknas".

...eller så var det en blåsning i mängden, ett rånspår var aldrig aktuellt i utredningen, men man ville få den nu anhållne att tro det.
Citera
2013-11-29, 16:05
Medlem
Citat:
Kniven: vid hållpatsen för bussar mot Vaxholm mm kan det samlas rätt mycket folk som väntar på sina bussar. RO ( om det nu är han) kan ha stött på bekanta av det mindre trevliga slaget (hans gymnasium var/är känt för att vara stökigt och i kretsarna runt detta har det varit en del bråk. , knivskärningar och även mord under årens lopp).
Dock var det minst en timme kvar till bussen mot Vaxholm skulle gå, och det var natt mot vardag. Då brukar det vara rätt ostökigt.
Citera
2013-11-29, 16:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
...eller så var det en blåsning i mängden, ett rånspår var aldrig aktuellt i utredningen, men man ville få den nu anhållne att tro det.

Fast den som satt anhållen först gjorde det, så vitt jag kan förstå, baserat på någon form av rånteori. Det vore nog lite väl magstarkt av polisen att medvetet anhålla någon för att finta.
Citera
2013-11-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast den som satt anhållen först gjorde det, så vitt jag kan förstå, baserat på någon form av rånteori. Det vore nog lite väl magstarkt av polisen att medvetet anhålla någon för att finta.

Polisen anhöll nog för att jävlas med personen i fråga.
Sedan att det blir ett villospår är väl bara en bonus?

Polisen gamla ärliga spel är sedan länge borta.
Lämnar även visst utrymme för att dom vart korkade på sitt gamla hederliga sätt - det kvarstår dock trots sina - låt oss säga nya positioner på spelplanen.
Citera
2013-11-29, 16:36
Medlem
Per Häggström

Dax för ALLA väsentliga fakta igen för att samla ihop olika åsikter och synpunkter:

Ringaren har varit på mordplatsen utom allt tvivel
Han sa i telefon till sos att han ville ha dit hjälp till BO
Han ville inte bli mer involverad och drog iväg...
Mordplatsen är känd och märklig att besöka nattetid
BO hade varit på en känd fest och bar på en slags väska

Tokfel igen om Thaihustrun och MGM. En thaikvinna tänker inte på vad som varit om hon inte blivit sårad. De är extremt uppfostrade i att tjäna pengar till familjen i TH och kommer därför till Sverige. Annars skulle de stanna i byn till 100%!

Dagen försenade US Turkey går till han som har rasistnojor och försöker smutskasta SD i sin retorik!
Senast redigerad av shivashambo 2013-11-29 kl. 16:40. Anledning: syftningsfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in