2013-11-29, 13:48
Medlem
SibirienKalles avatar
Ett möjligt scenario:

På KTH-festen är det någon som retar upp sig på PH, men som inte vågar ställa till med bråk eftersom PH är storvuxen och dessutom har sina vänner kring sig. Saken faller i tillfällig glömska.

Festen avslutas. PH går till nattbussens hållplats. När det är långt till nästa buss börjar han gå, och passerar då nära hållplatsen för bussarna mot Vaxholm m fl destinationer. Där sitter personen som retat sig på PH. Och han sitter i sällskap med några vänner (som kanske är av den mindre välsorterade typen).

Nu är styrkeförhållandena de omvända; PH är ensam medan han själv är bland vänner. Han berättar vad som hänt och ber vännerna följa med för att skrämma upp PH och kanske ge honom en smäll på käften.

Ute på Valhallavägen är det litet för riskabelt att starta slagsmål, så de väntar tills PH passerar Swartlings grind och där slår de till och tvingar in PH på området. Nu ska han konfronteras.

Men det som var tänkt att bli en smäll på käften spårar ur fullständigt (kanske PH lappar till någon eller säger något förolämpande) när en av personerna (som kanske är berusad eller hög) flippar ur och börjar hugga.

Efter dådet springer alla därifrån. GM tappar slidan på vägen tillbaka mot sin buss. En annan har samvete nog att ringa efter hjälp.
Citera
2013-11-29, 13:48
Medlem
Glöm att det här är ett rånmord.
Det finns något annat bakom.
Om Polisen har rätt man lär det ju knappast gälla en kvinna heller.

Jag skulle nog gissa att Polisen hittar en hel del gayrelaterat på hans dator.
Och en hel del sökningar om detta fall.

Att någon som blir så svartsjuk att man dödar någon skulle kunna ha en Thaimassös som fru håller jag för omöjligt.
Sedan att hon knappt kommer ihåg vilket år de träffades tyder ju på ett visst ointresse.
Bor i Stockholm och gått på KTH samt dessutom jobbar i bemanningsbranchen och bara har ett 70-tal vänner på Facebook varav av dom flesta är kvinnor och många av dessa inte ens kommer från Sverige talar ju ett tydligt språk.

Det är ju klart att herr Oxenstrand kan ju vara det lysande undantaget men det tror jag ju inte.
Citera
2013-11-29, 14:03
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Ett möjligt scenario:

På KTH-festen är det någon som retar upp sig på PH, men som inte vågar ställa till med bråk eftersom PH är storvuxen och dessutom har sina vänner kring sig. Saken faller i tillfällig glömska.

Festen avslutas. PH går till nattbussens hållplats. När det är långt till nästa buss börjar han gå, och passerar då nära hållplatsen för bussarna mot Vaxholm m fl destinationer. Där sitter personen som retat sig på PH. Och han sitter i sällskap med några vänner (som kanske är av den mindre välsorterade typen).

Det är inte ett helt otänkbart scenario. Det här med kniven en sak som stör mig om vi antar att RO gick ut den aktuella kvällen utan baktankar och tänkte sig en vanlig, trevlig suparkväll med studentpolarna. Något hände på kåren/festen mellan RO och PH och RO bestämde sig för att killen ska märkas. Motivet är trots allt inte
så intressant och när det väl kommer fram är det troligen något tämligen banalt.

Frågan är: Var kommer kniven ifrån?
En välartad och normalt funtad student utan baktankar med kvällen har inte kniven med sig till kåren. RO kunde knappast heller har planerat gärningen innan och veta att PH skulle komma dit på kvällen direkt från tåget, om han inte känner PH relativt väl redan innan.
Om vi antar att mordet utförts i affekt så är då den enda sannolika förklaringen måste ju vara att RO hade en lägenhet i området (något vi inte vet något om) som ligger så nära att han snabbt hinner hem och hämta kniven utan att missa PH när han lämnar kåren eller möjligen en andra redan knivförsedd GM som RO träffar senare (kanske av en ren slump på busshållplatsen) som du säger.

Dessutom har vi diskuterat hur RO eventuellt tog sig hem efteråt, och om han kunde bli sedd på hemvägen. Hade han tillgång till en lägenhet nära KTH så löses också det problemet.

Hade han inte en lägenhet i området så måste det nästan ha varit fler personer inblandade, det är min övertygelse.
Citera
2013-11-29, 14:19
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggros
En återkommande uppgift, som cirkulerade redan kort efter mordet, är att BO var klubbmästare på sin sektion och hade festkassan med sig hem. Det här är helt taget ur luften. BO var inte klubbmästare eller ansvarig för festen, och han hade inte någon kassa med sig.

Om den här uppgiften stämmer så kan vi utesluta planerat rån, att någon på festen får ett infall att råna, varifrån kommer uppgiften om att han hade 2000 på sig som är stulna?

Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Precis. LGWP säger inte rakt ut att PH skulle ha köpt något på Valhallagrillen, han pratar om diverse element snarare för att det kanske är från den miljön som knivmannen dök upp när PH passera

Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Ännu lite intressant info från artiklar veckorna efter mordet.

Har han bara två öl på hela kvällen var han inte berusad. Det skulle vara intressant att få reda på vad polisens ännu inte kända bevis är. Kan något av dessa hemliga bevis vara anledningen till att vi nu har en häktad?

Nä men LGWP låter säker på att ett "element" får syn på BO som går på Valhallavägen "elementet" följer efter i mittfåran bestämmer sig för att råna slänger slidan och rånmördar BO som har druckit 2 öl under 5 timmar är 1,90 väger drygt 90 kg är vältränad tar 2000 kronor lämnar kniven ringer ett samtal startar ett företag och håller sig under radarn i 17 år.

Detta är inget annat än vilda spekulationer och antaganden och absolut ingen sanning.

Tycker det dock är underligt att man hänger på en fest till sena timmen en söndag och bara dricker 2 öl, kände han sig hotad på festen och ville hålla sig alert, försökte han vänta ut sin antagonist?

Tror SibirienKalle är närmare sanningen.

/Provokatör
Citera
2013-11-29, 14:25
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Om du sitter på information som kan föra oss närmare sanningen så är vi idel öra!

Du nämnde t ex tidigare att polisen hade DNA-bevis mot RO när han häktades. Men advokaten säger bestämt att sådana bevis saknas. Vem har rätt?

Jag har aldrig sagt att polisen har DNA bevis mot RO. Jag har sagt att jag anser det högst troligt att polisen har DNA bevis. Men jag är inte 100 % säker på detta. Har ingen källa som jobbar direkt med utredningen, vilket egentligen är den enda säkra källa man kan ha.
Citera
2013-11-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Glöm att det här är ett rånmord.
Det finns något annat bakom.
Om Polisen har rätt man lär det ju knappast gälla en kvinna heller.

Jag skulle nog gissa att Polisen hittar en hel del gayrelaterat på hans dator.
Och en hel del sökningar om detta fall.

Att någon som blir så svartsjuk att man dödar någon skulle kunna ha en Thaimassös som fru håller jag för omöjligt.
Sedan att hon knappt kommer ihåg vilket år de träffades tyder ju på ett visst ointresse.
Bor i Stockholm och gått på KTH samt dessutom jobbar i bemanningsbranchen och bara har ett 70-tal vänner på Facebook varav av dom flesta är kvinnor och många av dessa inte ens kommer från Sverige talar ju ett tydligt språk.

Det är ju klart att herr Oxenstrand kan ju vara det lysande undantaget men det tror jag ju inte.

Många kloka analyser här nu även om jag inte riktigt följer med vart du vill komma.

Psykologin är ju intressant. Jag har en del erfarenhet av Aspergers och det får nog anses som möjligt att en till synes normal person med städad bakgrund fullständigt tappar huvudet under inflytande av alkohol eller droger, en sorts psykos, och dessutom anfaller en tillsynes oskyldig person. Vad som är betydligt ovanligare är att man kan leva ett normalt liv 17 år efter. Skulle säga att i 98% av fallen tar sjukdomen över efter en sån händelse. Aspberger kan ju vara väldigt lättstötta så att en sådan person faktiskt går omkring med kniv är väl inte heller osannolikt.

Att man skulle leva 17 år efter att ha bevittnat någon annan begå mordet skulle jag nästan hålla för mindre sannolikt. Vet han att han är skyldig men tror sig kunna kontrollera sin dåliga sida så kan man kanske härda ut men att hålla tyst när man hör sig egen röst från mordnatten spelas upp gång på gång skulle nog bli omöjligt om någon annan höll i kniven. En missbrukare klarar nog det men inte en fungerande arbetande människa.

Psykopat var jag tidigare inne på att jag inte trodde på men jag kan ha fel (precis som jag kanske övertolkade "Hej" i ett tidigare inlägg).
Citera
2013-11-29, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanthjarnan
Många kloka analyser här nu även om jag inte riktigt följer med vart du vill komma...mm.mm

Motivet. Dom flesta i tråden pratar om rånmord men det är inget rånmord.
Han ringde ju in för att vilseleda den kommande polisutredningen
Förstår du nu - eller måste jag vara tydligare?
Citera
2013-11-29, 15:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ofta är det ju så att det rakaste, enklast tänkbara scenariot är det mest troliga.

Börjar man krångla till det och anta att en eller annan person har betet sig otroligt listigt och/eller komplicerat, så hamnar man ofta i en förklaring som är mindre trolig.

Själv har jag undvikit att spekulera alltför mycket, men eftersom det nu görs så mycket spekulationer i tråden, och eftersom jag är väl bekant med området och även med såväl KTH-are som Vaxholmsbor och mycket annat som berör detta fall så ska jag i nästa inlägg ge en kort beskrivning av vad jag tror kan vara troligt (men observera att jag absolut inte låst fast mig för denna lösning. Det här fallet är så pass ovanligt att i stort sett vad som helst kan ha hänt).

Men först ett par saker som är konstiga och som vi inte fått svar på:

1: PH och nattbussen. Det sägs att PH sågs stå och titta på tidtabellen för 94:ans nattbuss. Hållplatsen är belägen på Valhallavägens södra sida. Om uppgiften stämmer har han alltså tagit sig dit och står där i lugn och ro. Men varför tänker han ta nattbussen? Om han - som några antagit - bodde i det nybyggda området Starrängsringen just bakom Swartlings så skulle han i så fall bara åkt 2 hållplatser med bussen, totalt cirka 500 meter. Valhallavägen är cirka 50 meter bred, och att gå fram och sedan tillbaka över den är cirka 100 meter. Han skulle alltså ha tjänat 400 meter på att ta bussen. Som ni kanske förstår av mitt resonemang var jag i min ungdom i exakt samma situation många gånger. Jag funderade aldrig ens på bussen som alternativ. Det tar ju bara några minuter att gå. Och då bodde jag ändå ett par hållplatser längre bort.

Så vart skulle han egentligen? Och om han nu bodde längre bort - ja då kan vi helt utesluta att han skulle ha sneddat över Swartlings.

2: Varför var man inne på Swartlings område? Besvärande nog kan man utesluta nästan alla anledningar:

- Han skulle kissa. Nej, då går man inte så långt in.

- Han skulle snedda. Nej, det verkar inte troligt.

- Han var jagad och såg Swartlings som en chans att smita undan. Nej, knappast, för om han blivit jagad hade han rimligen slängt väskan.

- Han hade i själva verket nåt ärende in på Swartlings (skumraskaffärer, kanske). Men så dags på natten är det mörkt och inget folk ute och skumma affärer kan lika gärna göras upp nånstans på Valhallavägen, bland parkerade bilar eller vid nåt buskage.

Kvar blir egentligen bar en enda, trolig anledning: Just när PH passerar förbi blir han attackerad och under knivhot intvingad på området.

Rimligtvis bör det ha varit mer än en person; annars hade PH haft goda möjligheter att springa eller göra motstånd.

Men var det verkligen ett rån? Vore det bara ett rån hade det väl varit en enkel sak att bara avtvinga PH plånboken där på trottoaren. Det går snabbt och risken för upptäckt är liten. (Och om det råkade passera någon morgontidig vandrare just då så kunde de ha rånat honom 50 meter senare). Därför kan det ha varit något annat än pengar som drev dessa personer.
----
Ett möjligt scenario:

Nu är styrkeförhållandena de omvända; PH är ensam medan han själv är bland vänner. Han berättar vad som hänt och ber vännerna följa med för att skrämma upp PH och kanske ge honom en smäll på käften.

Ute på Valhallavägen är det litet för riskabelt att starta slagsmål, så de väntar tills PH passerar Swartlings grind och där slår de till och tvingar in PH på området. Nu ska han konfronteras.

Men det som var tänkt att bli en smäll på käften spårar ur fullständigt (kanske PH lappar till någon eller säger något förolämpande) när en av personerna (som kanske är berusad eller hög) flippar ur och börjar hugga.

Efter dådet springer alla därifrån. GM tappar slidan på vägen tillbaka mot sin buss. En annan har samvete nog att ringa efter hjälp.

Bra, riktigt bra! (jag klistrade ihop dina båda inlägg)

Jag tror inte de var så många dock, helt enkelt för att ju fler inblandade, desto större är chansen/risken att någon pratar. Men visst kan man tänka sig 3 stycken eller nåt sånt.

Om man funderar över vad "en typ av bevisning" som advokaten uttryckte det kan innebära så är ju faktiskt att någon till slut bestämt sig för att gå till polisen precis det. Denna person har då lämnat en så trovärdig berättelse att domstolen tyckt att det räcker till sannolika skäl. Eftersom bara en person är häktad får vi anta att denna person inte är inblandad på ett sådant vis att den idag kan anklagas för något brott som inte är preskriberat.
Citera
2013-11-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Smart. Bitarna trillar på plats med ditt resonemang, gm:s handling och hans bakgrund blir inte längre totalt orimlig. Synnerligen tragiskt.

Mycket bra scenario. Känns som att det kan vara precis så det gått till.
Citera
2013-11-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Motivet. Dom flesta i tråden pratar om rånmord men det är inget rånmord.
Han ringde ju in för att vilseleda den kommande polisutredningen
Förstår du nu - eller måste jag vara tydligare?

Jo den delen förstod nog alla - och att du tror gärningsmannen är gay men resten - samband mellan svarsjuk och thaimassös- och vänner på facebook. Jag trodde du satt och klämde på någon mer detaljerad teori av händelseförloppet, gaycruising som gick fel...typ. Våldtäktsförsök kanske inte så sannolikt med tanke på BO fysik
Citera
2013-11-29, 15:15
Medlem
FWIW: I tidning (minns ej vilken eller när) fanns det tidigare uppgifter om att Per fått pengar av en släkting i Ådalen, där han just varit och hälsat på, som han eventuellt hade med sig på festen.
Citera
2013-11-29, 15:23
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Det är inte ett helt otänkbart scenario. Det här med kniven en sak som stör mig om vi antar att RO gick ut den aktuella kvällen utan baktankar och tänkte sig en vanlig, trevlig suparkväll med studentpolarna. Något hände på kåren/festen mellan RO och PH och RO bestämde sig för att killen ska märkas. Motivet är trots allt inte
så intressant och när det väl kommer fram är det troligen något tämligen banalt.

Frågan är: Var kommer kniven ifrån?
En välartad och normalt funtad student utan baktankar med kvällen har inte kniven med sig till kåren. RO kunde knappast heller har planerat gärningen innan och veta att PH skulle komma dit på kvällen direkt från tåget, om han inte känner PH relativt väl redan innan.
Om vi antar att mordet utförts i affekt så är då den enda sannolika förklaringen måste ju vara att RO hade en lägenhet i området (något vi inte vet något om) som ligger så nära att han snabbt hinner hem och hämta kniven utan att missa PH när han lämnar kåren eller möjligen en andra redan knivförsedd GM som RO träffar senare (kanske av en ren slump på busshållplatsen) som du säger.

Dessutom har vi diskuterat hur RO eventuellt tog sig hem efteråt, och om han kunde bli sedd på hemvägen. Hade han tillgång till en lägenhet nära KTH så löses också det problemet.

Hade han inte en lägenhet i området så måste det nästan ha varit fler personer inblandade, det är min övertygelse.
Kniven: vid hållpatsen för bussar mot Vaxholm mm kan det samlas rätt mycket folk som väntar på sina bussar. RO ( om det nu är han) kan ha stött på bekanta av det mindre trevliga slaget (hans gymnasium var/är känt för att vara stökigt och i kretsarna runt detta har det varit en del bråk. , knivskärningar och även mord under årens lopp).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in