Citat:
1. Alla vet att samtalen till SOS spåras. Hade han ljugit så hade polisen garanterat vetat att han var GM eller inblandad. Att ljuga om var han befinner sig hade inte varit ett speciellt smart drag.
Förutom villospåren om rånet vill han kunna ge en möjlig förklaring till varför han varit på mordplatsen om det finns spår (DNA, fibrer, fingeravtryck, fotavtryck, hårstrån) från honom där. Det är väldigt smart. Ljuger han om varifrån han ringer så faller det.
2. Dessutom så är han ju inte speciellt precis: "kKarlaplan någonstans, Karlavägen – jag vettefan". Det är ju mer troligt att han då står på Karlaplan än vid korsningen till Nybrogatan som är flera hundra meter från Karlaplan.
Kom igen nu, den slutsatsen att han måste vara oskyldig för att han säger var han är (nåja) är en av de sämsta slutsatserna jag sett i denna tråd hittills; om vi bortser från mina egna förstås
Skärpning
EDIT: att han efter ett genomfört mord har sinnesnärvaron att säga det han gör, karlaplan, karlavägen, jag vettefan, tyder på en psykopat av första klassen. Han vilseleder lite om sin plats utan att ljuga. Detta gör han utan att tveka. Imponerande.
Förutom villospåren om rånet vill han kunna ge en möjlig förklaring till varför han varit på mordplatsen om det finns spår (DNA, fibrer, fingeravtryck, fotavtryck, hårstrån) från honom där. Det är väldigt smart. Ljuger han om varifrån han ringer så faller det.
2. Dessutom så är han ju inte speciellt precis: "kKarlaplan någonstans, Karlavägen – jag vettefan". Det är ju mer troligt att han då står på Karlaplan än vid korsningen till Nybrogatan som är flera hundra meter från Karlaplan.
Kom igen nu, den slutsatsen att han måste vara oskyldig för att han säger var han är (nåja) är en av de sämsta slutsatserna jag sett i denna tråd hittills; om vi bortser från mina egna förstås

Skärpning
EDIT: att han efter ett genomfört mord har sinnesnärvaron att säga det han gör, karlaplan, karlavägen, jag vettefan, tyder på en psykopat av första klassen. Han vilseleder lite om sin plats utan att ljuga. Detta gör han utan att tveka. Imponerande.
Nu har jag inte sagt att han måste vara oskyldig och slutsatsen är inte byggd enbart på att han uppger en hyggligt korrekt position utan på att han faktiskt också ringer. Det är trots allt inte ett särskilt vanligt GM-beteende när det gäller spaningsmord.
Det finns ett antal problem i ditt eget resonemang också:
- Oavsett om han är GM eller inte är det resonerande i flera led du tillskriver honom långt ifrån självklart att utgå från hos en person med hög puls, hög adrenalinnivå och kanske också droger i kroppen. "Jag ringer ifall dom på nåt vis kan koppla mig till brottsplatsen" "Jag ljuger inte om varifrån jag ringer ifall dom kommer på att det var jag". Tillskriver du personen detta så borde ju samma person också ha insett att det verkar högst suspekt att ringa anonymt och sen INTE ge sig till känna när polisen vill ha tips.
- Jag skulle också vilja hävda att du faller i en fälla jag sett flera gånger i krimtrådarna: Du resonerar anakronistiskt om tankarna på DNA-bevis och öht kriminaltekniska fynd. Detta var 1996. DNA-identifiering i Sverige påbörjades först 1991 och hade inte alls kommit in i allmänhetens medvetande på det vis det är idag. Enligt denna artikel var det först 1999 som utvecklingen på av antalet prov i brottmål på allvar sköt fart. De första åren var också metoderna osäkrare. Jag skulle hävda att kopplingen DNA/brott kom in på allvar i det allmänna medvetandet först runt 2005 i samband med några uppmärksammade fall och debatten runt PKU-registrets användning för att fälla brottslingar.
Det här var också långt före alla serier om kriminaltekniker och rättsläkare. Polisserierna handlade i huvudsak om vanliga snutar som gick omkring och förhörde folk eller gjorde tillslag i lägenheter med dragna vapen. Naturligtvis fanns ett intresse för kriminalteknik ändå, men det var absolut inte lika utbrett. Så att förutsätta att din mördare direkt efter dådet börjar tänka i dessa banor är en tveksam slutsats.
Någon psykopatdiagnos skulle jag inte våga ställa på mannen med ledning enbart hur han formulerar sig runt en fråga eller hans röstläge. Det krävs sannerligen betydligt mer för att avgöra om någon är psykopat eller inte.