2013-11-28, 21:43
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Ok. Quick hade ju fel när det gäller väldigt mycket han påstod, det kan man ju inte bortse ifrån. Sen att han gissar rätt då och då är väl rimligt om det nu inte är någon detalj som är så speciell att man inte ens kan gissa sig till den. Men någon sådan har man ju inte hört talas om i det här fallet.
Några "unika detaljer" som Lambertz tänker på och som domstolarna fick presenterade för sig är ett födelsemärke hos Johan Asplund, ett pungbråck hos densamme samt böjveckseksem hos Therese Johannesen. I dessa fall vilseledde Seppo Penttinen domstolarna. Hannes Råstam med flera har förklarat hur dessa fakta växte fram.
Beträffande födelsemärket började det som ett ärr på magen. Efter några förhör där Seppo gång på gång ställde frågor av typ "är du säker på att märket satt på magen" och "är det uteslutet att märket satt på baksidan" fattade Quick vad han förväntades svara.
På liknande sätt gick det till när andra "unika saker som bara mördaren kunde veta" kom fram. Quick sa något luddigt och allmänt och Seppo frågade tills han fick rätt svar.
Citera
2013-11-28, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Ja det har jag hela tiden hävdat.Under sina nyktra perioder (en bra bit över 10 år en gång) bedrev han till och med en affärsrörelse och verkade klara sej bra. Men så hände något och han började må dåligt och då var drogerna där igen. Vad hände jo han ägde en kioskrörelse(hade innan dess varit hälftenägare i en affär) och hans kompanjon en kille vars mor SB kände glömde kvar en pappersrulle på en kokplatta och kiosken brann ner
Vilken sorts relation hade han till den unga killen? https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fsobergwall.wordpress.com% 2Fcategory%2Fmin-bror-thomas-quick%2Fpage%2F2%2F
Citera
2013-11-28, 21:53
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har inga åsikter om Sture Bergwall. Jag har gjort detta helt klart på det tidigt stadium i tråden.

Det är dig och dina korkade skriverier jag bemötte.

Att du har dessa åsikter om en namngiven person är helt ointressant det som gäller är att frågan om han fortsatt ska vårdas eller skrivas ut från Säter ska utreda noga och väl.

Dina flummerier kan du behålla för dig själv. Det finns betydligt farligare brottslingar som kommer att friges från fängelse den närmaste tiden. Utan att någon bedömning görs av deras mentala status eller eventuella farlighet.

Hur fan kan ett kontrollfreak som du sova efter det att jag berättat detta?

Du missar ju den stora frågan i den här soppan; Hur fan kunde det fällas till ansvar för mord på så lösa boliner.

DET borde du ligga sömnlös för!

Du ska inte bekymra dig över vad MrsMagoo skriver. Hon är en pajas här på FB, och klarar inte av att föra något som helst resonemang. Hennes svar på ditt det här inlägget säger ungefär allt man behöver veta om henne. Bäst är att ignorera det hon skriver.

Men för att återgå till frågan. Det är ointressant att det springer omkring extremt farliga brottslingar i samhället, och att nya kommer till genom att de friges från fängelset. Kapten Klänning anses som bekant ha hög återfallsrisk. Vi har även mannen som slog ihjäl häktesvakten, som i och för sig fick livstids fängelse, men som liksom Axmyr antagligen kommer ut en dag om han gör bort sig alldeles.

Det är inget skäl till släppa ut SB. Men nu håller man på att undersöka SB för att se ifall det finns anledning till fortsatt tvångsvård. Och vad jag förstått är de bra på att förutsäga återfallsrisken, även om et väl återstår att se. Tydligen var de utlåtanden man använt sig av tidigare passé, och om man ska tolka SB och hans advokat Thomas Olsson ser det ljust ut för SB.
Citera
2013-11-28, 21:57
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Min fetning. Jag undrar hur mycket av den förklaringen han fått av sina terapeuter?

Jag kom förresten att tänka på att SB själv sade i VB att han inte visste om det var minnen eller fantasier han hade "i huvudet". Undrar om gänget omkring honom gav så mycket tyngd åt att det var verkligheter att han inte kunde hävda gentemot dem att han inte inte kunde hålla fast vid sin osäkerhet ?

Det är ju naturligtvis bara mina tankar!

Klart att det kan vara något påhitt av Ståhle, eller kanske till och med Norell. Det var SB som påstod att det var han själv som kom på det. Dessutom tycker jag att det blir en roligare historia om det är SB själv som trollar, och blåser Ståhle ytterligare en gång. I praktiken har det ingen betydelse.
Citera
2013-11-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Klart att det kan vara något påhitt av Ståhle, eller kanske till och med Norell. Det var SB som påstod att det var han själv som kom på det. Dessutom tycker jag att det blir en roligare historia om det är SB själv som trollar, och blåser Ståhle ytterligare en gång. I praktiken har det ingen betydelse.
Bergwall berättade ju i Veckan Brott att så snart han ville hoppa av "terapin" kom ju Norell farande som en isdrottning och fick honom på "rätt spår" igen . . .
Citera
2013-11-28, 22:02
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskar
Så trillar man återigen in i denna tråd. Tack Lambertz...

En sak jag funderat över(och jag vet att jag borde söka på det och inte besudla tråden, men det var jävligt svårt att googla fram vettigt svar på) är att det talas hela tiden om att det inte finns någon teknisk bevisning som binder SB till någon av brottsplatserna, något som är unikt i kriminalhistorien.

Men har det hittats teknisk bevisning som kan knyta någon annan till mordplatserna? Det hör man väldigt lite om (eller rättare sagt eftersom alla påpekar att det inte finns någon teknisk bevisning mot SB så är det i princip omöjligt att googla på motsatsen. Det lilla jag hittar är att GW påstår att det finns teknisk bevisning som pekar på annan gärningsman men inte vid vilket mord).

Om det finns teknisk bevisning som pekar på annan gärningsman, typ någon annans hur under naglar, någon annans hår etc. borde det ju kunna användas som ytterligare argument för att SB inte gjort det men jag kan inte påstå att det tas upp (i alla fall inte i de dokumentärer och program jag sett).
DNA från annan person (Trine Jensen), glasögon som tillhör annan person (yenon Levi)
Citera
2013-11-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Den här historien väcker känslor mer än reflektioner.
Jag har tyckt att man här på FB går till överdrifter i sina tillmälen (jag själv inräknad som antydde att Lambertz kanske skulle tas in på Säter och få Margit-terapi - ett inlägg som visligen raderades). Nu konstaterar att mediadebatten nått en sån lågvattennivå att FB:s moderatorerna skulle ingripit och varnat om de hade skett här.
Ja. Minns att det är media som väckt dessa känslor, från början. Krigsrubriker om "Sveriges värsta massmördare" med närbilder på en förvirrad "Thoma Quick" aka Bergwall!!!
Citera
2013-11-28, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
DNA från annan person (Trine Jensen), glasögon som tillhör annan person (yenon Levi)

Ja, sen finns ju en man som falldes for Johan Asplunds mord i tingsratten. Det om nagot ar ju en alternativ garningsman. Vid taltmorden bodde en kroppsbyggare i narheten som alla var radda for. Han kunde "fa spel" och bli farlig i vissa situationer. Mest troligt p g a missbruk av anabola stereoider.

Sa da har vi:

Trine Jensen (sperma fran annan an SB, samt blod som ej kom fran SB eller Trine)
Yenon Levi (glasogon som ar exakt lika en mans passfoto, men han hade flytt landet)
Johan Asplund (en man falldes i tingsratten med tyngre bevis an de som "trollades" fram om SB)

Taltmorden av paret i Norrland (En psykist instabil kroppsbyggare bodde i narheten och blev tidigt misstankt bland lokalbefolkningen for dessa mord.)

Som jag ser det fanns det i 5 fall av de 8 morden SB falldes for alternativa garningsman.

Hur Lambertz kan vara sa illa palast att han sager att det fanns inga alternativa garningsman an SB...

Han har tydligen sa gott sjalvfortroende att han inte laser pa om fallen - 2006 var han ocksa lika arrogant. Han gick ingalunda igenom fallen innan han forklarade att domarna var korrekta. Darmed holls fram for allt kompisen Claes Borgstrom om ryggen.

Men mycket talande ar mejlet fran Lambertz till kompisarna i sitt "team" (Kwasten, Borgstrom, Pentinnen och Gubb-Jan) efter att han last Hannes Rastams bok:

Jag minns inte exakt vad han skrev men innehallet var att "det var kort" for dem. Hannes Rastam hade ratt och SB blev oskyldigt domd.

Efter det maste Gubb-Jan och Kwasten satt in en overtalningskampanj som fick Lambertz att omgaende "svinga sig upp pa sin kara hast Rocinante och rida ivag mot vaderkvarnarna ivrigt pahejad av Sancho Panza (Claes Borgstrom).

Mer underhallning lar snart komma fran den noble "Riddaren av den sorgliga skepnaden"...
Senast redigerad av Game-Set-Match 2013-11-28 kl. 22:39.
Citera
2013-11-28, 22:42
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Game-Set-Match

Han har tydligen sa gott sjalvfortroende att han inte laser pa om fallen - 2006 var han ocksa lika arrogant.

Jag tror han bluffar om att han överhuvudtaget har satt sig in i materialet. Ens 2006. Har han överhuvudtaget läst domarna? Han bluffade om att han hade läst Råstams bok. Jag tror inte han har gjort det ens nu heller, fast han säger att han har det. Har han ens läst Josefssons bok? Han säger att han gjort det, för att sen säga "men jag ska läsa den sen...". Det är ju liksom inte bara att han Bagdad-Bob:ar sig igenom hela processen, han gör det utan att ens ha satt sig in i fallet. Och om hans kunskaper kommer från Gubb-Jan och gänget är det inte så konstigt att han har så mycket otur när han tänker.
Citera
2013-11-28, 23:22
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
1. Jo, se https://www.flashback.org/sp46344008
2. Att vara frikänd är inte liktydigt med att vara oskyldig. Det är väl ganska uppenbart. Det är en central rättssäkerhetsregel att man kan acceptera att skyldiga frikänns men inte att oskyldiga fälls.
Jadu - ordningen är den att ingen skall fällas för brott om det inte bortom allt rimligt tvivel är visat att han är skylldig. Upprivningarna av TQs domar visar just att det inte var bortom allt rimligt tvivel att han var skyldig. Därmed har rätten gjort fel - svårare än så är det faktiskt inte…

Sedan verkar du du inte läst vad jag har skrivit om firkännandets natur; naturligtvis ur ett metafyssiskt perspektiv kan en skyldig frikännas, men juridiskt sett så skall en frikänd betraktas som oskyldig - att Lanbertz inte verkar hålla med om detta är ju ytterst allvarligt för en domare i HD!
Citera
2013-11-28, 23:34
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskar
Så trillar man återigen in i denna tråd. Tack Lambertz...

En sak jag funderat över(och jag vet att jag borde söka på det och inte besudla tråden, men det var jävligt svårt att googla fram vettigt svar på) är att det talas hela tiden om att det inte finns någon teknisk bevisning som binder SB till någon av brottsplatserna, något som är unikt i kriminalhistorien.

Men har det hittats teknisk bevisning som kan knyta någon annan till mordplatserna? Det hör man väldigt lite om (eller rättare sagt eftersom alla påpekar att det inte finns någon teknisk bevisning mot SB så är det i princip omöjligt att googla på motsatsen. Det lilla jag hittar är att GW påstår att det finns teknisk bevisning som pekar på annan gärningsman men inte vid vilket mord).

Om det finns teknisk bevisning som pekar på annan gärningsman, typ någon annans hur under naglar, någon annans hår etc. borde det ju kunna användas som ytterligare argument för att SB inte gjort det men jag kan inte påstå att det tas upp (i alla fall inte i de dokumentärer och program jag sett).
Det har i flera av fallen funnits rätt tydlig teknisk bevisning som pekat mot andra än Bergwall, men eftersom utredarna var närmast religiöst övertygade om att Bergwall var skylidg, bortsåg man helt från den tekniska bevisningen.

I fallet med israelen Yenon Levi hittades till exempel ett par glasögon på brottsplatsen. Det är mycket sannolikt att dessa tillhörde en arab (tidigare brottsbelastad, vill jag minnas) som Levi umgåtts med någon dag tidigare. Efter mordet försvann plötsligt araben tillbaka till sitt hemland.

Misstänkt? Inte i Quickutredarnas ögon.
Citera
2013-11-28, 23:48
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Thomas efter sitt "första offer" Quick efter en till honom anhörig i tidigare generation
Fast nu var det ju skälet till namnbytet som efterfrågades. Självklart har han en släktanknytning till namnet Quick annars hade han inte tillåtits ta det.
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag tror han bluffar om att han överhuvudtaget har satt sig in i materialet. Ens 2006. Har han överhuvudtaget läst domarna? Han bluffade om att han hade läst Råstams bok. Jag tror inte han har gjort det ens nu heller, fast han säger att han har det. Har han ens läst Josefssons bok? Han säger att han gjort det, för att sen säga "men jag ska läsa den sen...". Det är ju liksom inte bara att han Bagdad-Bob:ar sig igenom hela processen, han gör det utan att ens ha satt sig in i fallet. Och om hans kunskaper kommer från Gubb-Jan och gänget är det inte så konstigt att han har så mycket otur när han tänker.
Det går egentligen bara att dra tre olika slutsatser kring Lambertz agerande. Antingen ljuger han om att han satt sig in i materialet eller så sitter han och nekar till vissa fakta mot bättre vetande. Eller så har han blivit galen. Jag börjar mer och mer luta åt det sista...
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
J
Sedan verkar du du inte läst vad jag har skrivit om firkännandets natur; naturligtvis ur ett metafyssiskt perspektiv kan en skyldig frikännas, men juridiskt sett så skall en frikänd betraktas som oskyldig - att Lanbertz inte verkar hålla med om detta är ju ytterst allvarligt för en domare i HD!
Vet inte om jag håller med om detta, jag tycker Lambertz påpekat detta gång på gång, att juridiskt sett är SB oskyldig. Detta hindrar dock inte att man inte får eller kan diskutera möjligheten att SB är skyldig - precis som en fällande dom inte hindrar att man ändå argumenterar eller tror att någon är oskyldig.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-29 kl. 00:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in