2013-11-28, 20:45
Medlem
DikTs avatar
Känns som en dålig, svart, komedi:
En domare i HD som hävdar att det räknas som "teknisk bevisning" att en likhund (som inte är en tränad polishund) markerar på en plats där ingenting hittas...
Citera
2013-11-28, 20:47
Medlem
Så trillar man återigen in i denna tråd. Tack Lambertz...

En sak jag funderat över(och jag vet att jag borde söka på det och inte besudla tråden, men det var jävligt svårt att googla fram vettigt svar på) är att det talas hela tiden om att det inte finns någon teknisk bevisning som binder SB till någon av brottsplatserna, något som är unikt i kriminalhistorien.

Men har det hittats teknisk bevisning som kan knyta någon annan till mordplatserna? Det hör man väldigt lite om (eller rättare sagt eftersom alla påpekar att det inte finns någon teknisk bevisning mot SB så är det i princip omöjligt att googla på motsatsen. Det lilla jag hittar är att GW påstår att det finns teknisk bevisning som pekar på annan gärningsman men inte vid vilket mord).

Om det finns teknisk bevisning som pekar på annan gärningsman, typ någon annans hur under naglar, någon annans hår etc. borde det ju kunna användas som ytterligare argument för att SB inte gjort det men jag kan inte påstå att det tas upp (i alla fall inte i de dokumentärer och program jag sett).
Citera
2013-11-28, 20:47
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Niklas-P skrev

Just Det! Återigen var det "storljugaren" Sture Bergvall (eller om han var qvick.då??) som visade på sina mytomana talanger: Han ville ju så gärna bli inlåst.....och åter inlåst...

M.a.o. så var det inte heller den gången stålar som Sture ville åt - utan komma in i vårdgemenskapen på Säter och få knapra på en drös med goda piller.

VAD är konstigt?

Att han vill ut, om nu befinner sig där han vill vara.

Varför bytte han namn till Thomas Quick?
Citera
2013-11-28, 20:50
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Förlåt om jag inte kollar hela tråden, men vilka unika omständigheter är det Lamberz menar att endast Sture Bergvall kände till?
I Godmorgon Sverige satt han och yrade om vägbommen, en hund som markerat i skogen osv. Det är med andra ord samma saker som han skrivit om i DN tidigare och som motbevisats flera gånger om. Det enda han visat är att han är kriminellt dåligt påläst.
http://www.dn.se/debatt/lambertz-tio-punkter-ar-provade-och-motbevisade/

Så här är det. Quick förhörs i timme efter timme i förhör och gissar på 100 olika fakta, till exempel "flickans skor var röda". Om det är 5% chans att gissa rätt på varje grej så kommer Quick ha rätt ungefär 5 gånger av 100. Det här förstår alla utom Lambertz. Det är inget konstigt med att Quick lyckas gissa rätt några gånger under hundratals timmars förhör.
Ett exempel som Lambertz tänker på är att Quick lyckades pricka rätt på vilken typ av skor Therese Johannesen bar. Att han gissade fel på allt annat i det fallet bortser han förstås från.
Citera
2013-11-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Åklagaren skriver: "Brottet har uppenbarligen begåtts under inflytande av sådan själslig abnormitet som avses i 33 kapitlet 2 paragrafen brottsbalken."

Det kanske är samma sak som att sniffa tri?

Det står också i Ex-artikeln: "eftersom Bergwall redan hade dömts till rättspsykiatrisk vård för andra brott."

Vad är det för brott? SB måste ju nästan suttit inspärrad hela sitt liv?

Jag orkar inte bemöta allt du kommer med, då det saknar relevans för sakfrågan om hur en person som är oskyldig kan dömas för 8 mord som han manipulerats till att minnas. Erkännanden till mord framkallade av olika stollar som ska framkalla förträngda minnen. Minnen som inte fanns och samtidigt drogade ner patienten.

Oavsett vilka brott SB begått, och vad man tycker om hans person så måste ett rättssamhälle ha en rättsordning där man dömer folk enligt gärningar som avtjänas enligt lag som tillämpas med propotionalitet och objektivitet.

Jag personligen är inte rädd för SB, och bryr mig inte om grannarna i övrigt, så i det fall han skulle köpa ett hus i mitt grannskap skulle vi nicka åt varandra vid busshållplatsen.

Är det så att han är så hemsk som du nu framför, så har vi värre personer ändå om går lösa överallt i Sverige, utan att man låser in dem på Säter. Ett straff ska avtjänas, och det makabra i detta fall är att de som begått rättsövergreppen fortsätter sitt agerande genom att hålla SB inlåst, fortsättningsvis, efter resningarna. Och detta sker utan laglig grund.

För SB skulle utslussas från Säter, när han kom i klorna på experimenterande läkare och terapeuter. Inget rättssamhälle i den civiliserade världen ska kunna göra detta mot någon människa, det som gjordes mot SB. Därför upprör detta mig, och särskilt efterspelet är sunkigt.

Enligt min syn är inte SB det saken nu handlar om, och vad han är för person.

Det handlar om de personer som tycker att de är goda samhällsmedborgare, med yrken inom läkeriet, psykologin och juridiken som begått övergrepp mot en enskild människa i tjänsten; på jobbet. Dessa personer har passerat alla gränser för vad man får lov att göra och ursäktar sig med att SB inte var värd den behandling man normalt möter patienter/klienter eller till och med brottslingar intagna på tvångsvård.

Det handlar om de som tycker att de är bättre och arvoderar miljoner på att driva gäck med rättssystemet, till den grad att de ljuger i domstolarna och i allt som rör det de pysslar med. Ingen av dessa personer tar ansvar eller medger fel. All energi går ut på att vilseleda och skydda kollegor, med domstolarnas goda minne, där justitierådet Lambertz ger rättsrötan i domstolarna ett tryne.
Citera
2013-11-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskar
Så trillar man återigen in i denna tråd. Tack Lambertz...

En sak jag funderat över(och jag vet att jag borde söka på det och inte besudla tråden, men det var jävligt svårt att googla fram vettigt svar på) är att det talas hela tiden om att det inte finns någon teknisk bevisning som binder SB till någon av brottsplatserna, något som är unikt i kriminalhistorien.

Men har det hittats teknisk bevisning som kan knyta någon annan till mordplatserna? Det hör man väldigt lite om (eller rättare sagt eftersom alla påpekar att det inte finns någon teknisk bevisning mot SB så är det i princip omöjligt att googla på motsatsen. Det lilla jag hittar är att GW påstår att det finns teknisk bevisning som pekar på annan gärningsman men inte vid vilket mord).

Om det finns teknisk bevisning som pekar på annan gärningsman, typ någon annans hur under naglar, någon annans hår etc. borde det ju kunna användas som ytterligare argument för att SB inte gjort det men jag kan inte påstå att det tas upp (i alla fall inte i de dokumentärer och program jag sett).

Vad gäller Appojaure och Asplund finns väl (i båda fallen nu avlidna) mer troliga gärningsmän. Om det funnits teknisk bevisning i de fallen är de nog förstörda nu efter den här soppan.

Zelmanovitz är nog inte ens ett mord utan någon olycka (påstår GW). I något av fallen finns "offren" i livet (I Afrika, tror jag).

Återstår några mord i Norge som nog kommer att förbli cold cases.

(fritt ur minnet)
Citera
2013-11-28, 20:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Att han vill ut, om nu befinner sig där han vill vara.

För att han skulle bli utslussad från Säter och ville inte bli igenkänd i Hedemora där han skulle bo, han var ju dömd för ett brutalt bankrån, för att hänga med i debatten bör du kanske ska läsa de böcker som har skrivits om fallet.

Hannes Råstam och Dan Josefsson,s böcker rekommenderas.
Citera
2013-11-28, 20:52
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Känns som en dålig, svart, komedi:
En domare i HD som hävdar att det räknas som "teknisk bevisning" att en likhund (som inte är en tränad polishund) markerar på en plats där ingenting hittas...
...15 år efter själva gärningen.
Citera
2013-11-28, 20:58
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Därför att om man har ambitionen att bli en ryktbar men osynlig seriemördare som aldrig lämnar några spår så passar det sig inte att heta något så alldagligt och tråkigt som Sture Bergwall...
Citera
2013-11-28, 21:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskar

Det jag har direkt i minnet är sperma från en annan man i ett av Norge-fallen och ett par upphittade glasögon i fallet med det tältande paren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad gäller Appojaure och Asplund finns väl (i båda fallen nu avlidna) mer troliga gärningsmän. Om det funnits teknisk bevisning i de fallen är de nog förstörda nu efter den här soppan.

Zelmanovitz är nog inte ens ett mord utan någon olycka (påstår GW). I något av fallen finns "offren" i livet (I Afrika, tror jag).

(fritt ur minnet)

OK. I de fallen verkar det ju inte finnas teknisk bevisning alls.

Men om vi tittar på de mord vi kan klassa som faktiska mord. Yenon Levi, Trine Jensen och Gry Storvik. Det måste ju rimligtvis funnits någon teknisk bevisning där (eftersom det nu är fullkomligt unikt att det inte skulle finnas). Och den borde väl ha dokumenterats och inte bara låtas förgås?
Citera
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

(fritt ur minnet)

Stämmer.Man har uppfattat det som att Therese är kidnappad av en utomlands boende anhörig men kan vara vid liv.
Yenon Levi där finns en misstänkt som sitter inne för brott i sitt hemland.
Asplund där blev en man döms i tingsrätten men friad i Hovrätten men där är pappan övertygad att det är han alltså den i Tingsrätten dömde men sen i Hovrätten friade som bragt Johan om livet

Appojaure misstänktes en person som kallades för Tok-Ture han är numera avliden.

De andra två norska kvinnorna tros enligt LGWP ha blivit bragda om livet av samme man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in