2013-11-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle2525
Huruvida Sture Bergwall/Thomas Quick ändrade roll från massmördare till justitiemördad motiveras av att han fått en annan moral (synen på ärlighet) eller av att han vill fortsätta att vara en nyckelperson i händelsernas centrum är oklart. Men denna gång "belönas" han förhoppningsvis inte med narkotika för sina insatser.
Vad jag (numera) förstår har Bergwall långa tider varit missbrukare. Det förefaller som att tiden för hans brottsliga aktiviteter sammanfaller med dessa missbruksperioder. När han är ren förefaller han ju ganska normal. En reflektion som GW också gjorde i TV-programmet "veckan brott".

Jag menar moralen sviktar nog om man har ett aktivt tablett- och/eller narkotika-missbruk . . . .
Senast redigerad av NurseRatched 2013-11-28 kl. 21:15.
Citera
2013-11-28, 21:15
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad jag (numera) förstår har Bergwall långa tider varit missbrukare. Det förefaller som att hans tiden för hans brottsliga aktiviteter sammanfaller med dessa missbruksperioder. När han är ren förefaller han ju ganska normal. En reflektion som GW också gjorde i TV-programmet "veckan brott".

Jag menar moralen sviktar nog om man har ett aktivt tablett- och/eller narkotika-missbruk . . . .

Ja det har jag hela tiden hävdat.Under sina nyktra perioder (en bra bit över 10 år en gång) bedrev han till och med en affärsrörelse och verkade klara sej bra. Men så hände något och han började må dåligt och då var drogerna där igen. Vad hände jo han ägde en kioskrörelse(hade innan dess varit hälftenägare i en affär) och hans kompanjon en kille vars mor SB kände glömde kvar en pappersrulle på en kokplatta och kiosken brann ner
Citera
2013-11-28, 21:16
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Men förhelvete människa man kan väl inte vårda folk under LRV bara för att du tycker att det "är något äckligt" över dem eller för att du inte litar på dem. Läs på om vad lagen säger istället:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911129.HTM

Det är ju du som behöver vård för att få litet mer trygghet i ditt liv.

Beror på hur farliga dom är, så det kan man om lagen anger att det ska vara så.
Har du inte fattat att på Säter sitter de som bedömts vara farliga. Så bara för att media har ett drev så kan inte alla bara knalla ut från Säter som det behagar. Det är nog knappast någon som vill.
Pedofiler är inte botbara och, sadistpedofiler bör väl ses över innan dom släpps ut vind för våg.

Du bör nog värdera om din empati för diverse farliga institutionsskadade våldspedofiler.
Citera
2013-11-28, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
I Godmorgon Sverige satt han och yrade om vägbommen, en hund som markerat i skogen osv. Det är med andra ord samma saker som han skrivit om i DN tidigare och som motbevisats flera gånger om. Det enda han visat är att han är kriminellt dåligt påläst.
http://www.dn.se/debatt/lambertz-tio-punkter-ar-provade-och-motbevisade/

Så här är det. Quick förhörs i timme efter timme i förhör och gissar på 100 olika fakta, till exempel "flickans skor var röda". Om det är 5% chans att gissa rätt på varje grej så kommer Quick ha rätt ungefär 5 gånger av 100. Det här förstår alla utom Lambertz. Det är inget konstigt med att Quick lyckas gissa rätt några gånger under hundratals timmars förhör.
Ett exempel som Lambertz tänker på är att Quick lyckades pricka rätt på vilken typ av skor Therese Johannesen bar. Att han gissade fel på allt annat i det fallet bortser han förstås från.
Ok. Quick hade ju fel när det gäller väldigt mycket han påstod, det kan man ju inte bortse ifrån. Sen att han gissar rätt då och då är väl rimligt om det nu inte är någon detalj som är så speciell att man inte ens kan gissa sig till den. Men någon sådan har man ju inte hört talas om i det här fallet.
Citera
2013-11-28, 21:17
Medlem
DikTs avatar
En av våra mest betrodda jurister, en domare i HD, sitter i TV och säger att en frikänd man med 90% säkerhet egentligen är skyldig och att en markering av en likhund där inget hittas utgör "teknisk bevisning".

Det är f-n helt ofattbart.
Citera
2013-11-28, 21:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Vad jag (numera) förstår har Bergwall långa tider varit missbrukare. Det förefaller som att tiden för hans brottsliga aktiviteter sammanfaller med dessa missbruksperioder. När han är ren förefaller han ju ganska normal. En reflektion som GW också gjorde i TV-programmet "veckan brott".

Det framgår att han har ett gediget missbruksregister som är ganska omfattande.
Nej, men läggning för att sadistiskt strypa pojkar och begå övergrepp på barn är inte alla missbrukare i rus som begår. Så det där med att skylla allt på hans gedigna missbrukshistoria köper inte jag.,
GW har inte kompetens att avgöra vem som är sjuk eller frisk.

Citat:
Varför bytte han namn till Thomas Quick?
Kvick hette hans mormor uppfattar jag det hela som, och han ber sin mor om ursäkt på sin blogg om att han använt namnet.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-28 kl. 21:25.
Citera
2013-11-28, 21:27
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
En av våra mest betrodda jurister, en domare i HD, sitter i TV och säger att en frikänd man med 90% säkerhet egentligen är skyldig och att en markering av en likhund där inget hittas utgör "teknisk bevisning".

Det är f-n helt ofattbart.

Och han tänker inte avgå trots att han kallats till samtal med sitt fack som inte vill ha honom kvar på hans post
Citera
2013-11-28, 21:29
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskar
OK. Så då antar jag att Lambertz helt enkelt skiter i det du nämner ovan till fördel för Sampo osv?
Ja. Sen ska man ha klart för sig att Lambertz får all information från Gubb Jan Stigsson. Allt han säger har tidigare stått på Gubb Jans blogg.
Det kan vara bra att veta att Sampo inte var en tränad polishund, utan en privatägd jycke. Han hittade aldrig några likdelar, men det kompenserade han med en jävligt positiv inställning i skogen.
En rolig anekdot är att Sampo lyckades hitta platsen där Quick sagt att han grävt ner två försvunna norska flyktingpojkar. Senare visade det sig pinsamt nog att båda levde och hade hälsan i Stockholm och Kanada.
Gubb Jan förklarade händelsen med att Quick sannolikt rövat bort och slagit ihjäl två helt andra flyktingpojkar. Inte kan väl en hund ta fel? Det finns ju så många flyktingar att ingen skulle saknat två till.
Citera
2013-11-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Beror på hur farliga dom är, så det kan man om lagen anger att det ska vara så.
Har du inte fattat att på Säter sitter de som bedömts vara farliga. Så bara för att media har ett drev så kan inte alla bara knalla ut från Säter som det behagar. Det är nog knappast någon som vill.
Pedofiler är inte botbara och, sadistpedofiler bör väl ses över innan dom släpps ut vind för våg.

Du bör nog värdera om din empati för diverse farliga institutionsskadade våldspedofiler.

Jag har inga åsikter om Sture Bergwall. Jag har gjort detta helt klart på det tidigt stadium i tråden.

Det är dig och dina korkade skriverier jag bemötte.

Att du har dessa åsikter om en namngiven person är helt ointressant det som gäller är att frågan om han fortsatt ska vårdas eller skrivas ut från Säter ska utreda noga och väl.

Dina flummerier kan du behålla för dig själv. Det finns betydligt farligare brottslingar som kommer att friges från fängelse den närmaste tiden. Utan att någon bedömning görs av deras mentala status eller eventuella farlighet.

Hur fan kan ett kontrollfreak som du sova efter det att jag berättat detta?

Du missar ju den stora frågan i den här soppan; Hur fan kunde det fällas till ansvar för mord på så lösa boliner.

DET borde du ligga sömnlös för!
Citera
2013-11-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det framgår att han har ett gediget missbruksregister som är ganska omfattande.
Nej, men läggning för att sadistiskt strypa pojkar och begå övergrepp på barn är inte alla missbrukare i rus som begår. Så det där med att skylla allt på hans gedigna missbrukshistoria köper inte jag.,
GW har inte kompetens att avgöra vem som är sjuk eller frisk.

Kvick hette hans mormor uppfattar jag det hela som, och han ber sin mor om ursäkt på sin blogg om att han använt namnet.
Nej men det har du, menar du? Idiot.
Citera
2013-11-28, 21:41
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Ok. Quick hade ju fel när det gäller väldigt mycket han påstod, det kan man ju inte bortse ifrån. Sen att han gissar rätt då och då är väl rimligt om det nu inte är någon detalj som är så speciell att man inte ens kan gissa sig till den. Men någon sådan har man ju inte hört talas om i det här fallet.

Det var värre än så. I fallet med Therese satt han och fabulerade ihop en mordhistoria där han var i någon idyll med små stugor, grusvägar, och Therese en liten rultig flicka med långt blont hår i två stora flätor med framtänder som sockerbitar. Det var några ytterligare fakta jag glömt.

SB blev lite ställd när han av en irriterad SP fick veta att det var en 70-tals betongförort med asfalt överallt, och att flickan hade kort svart hår och tappat sina framtänder. Ställd inför detta "tretton fel på tipset" fann sig SB förvånansvärt snabbt. Han förklarade att det var som framkallning av en film, där bilden först är negativ för att sedan framkallas till vad det är.

Kan tänka att Ståhle antecknade frenetiskt inför denna fantastiska upptäckt över hur bortträngda minnen kommer fram genom hennes framgångsrika terapi. Såg hon ett nobelpris i medicin framför sig kanske? Det första i psykologi som skulle gå till henne om käringen Norell hade den goda smaken att avlida innan det blev dags.
Citera
2013-11-28, 21:43
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det var värre än så. I fallet med Therese satt han och fabulerade ihop en mordhistoria där han var i någon idyll med små stugor, grusvägar, och Therese en liten rultig flicka med långt blont hår i två stora flätor med framtänder som sockerbitar. Det var några ytterligare fakta jag glömt.

SB blev lite ställd när han av en irriterad SP fick veta att det var en 70-tals betongförort med asfalt överallt, och att flickan hade kort svart hår och tappat sina framtänder. Ställd inför detta "tretton fel på tipset" fann sig SB förvånansvärt snabbt. Han förklarade att det var som framkallning av en film, där bilden först är negativ för att sedan framkallas till vad det är.

Kan tänka att Ståhle antecknade frenetiskt inför denna fantastiska upptäckt över hur bortträngda minnen kommer fram genom hennes framgångsrika terapi. Såg hon ett nobelpris i medicin framför sig kanske? Det första i psykologi som skulle gå till henne om käringen Norell hade den goda smaken att avlida innan det blev dags.

Min fetning. Jag undrar hur mycket av den förklaringen han fått av sina terapeuter?

Jag kom förresten att tänka på att SB själv sade i VB att han inte visste om det var minnen eller fantasier han hade "i huvudet". Undrar om gänget omkring honom gav så mycket tyngd åt att det var verkligheter att han inte kunde hävda gentemot dem att han inte inte kunde hålla fast vid sin osäkerhet ?

Det är ju naturligtvis bara mina tankar!
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-11-28 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in