2013-11-26, 12:33
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Undrar varför han sa "Sibylle"? Det var ju när han skulle beskriva var brottsoffret låg.

Kan det vara en felsägning, att han uppger sin adress på frågan men kommer på sig själv.
Citera
2013-11-26, 12:35
Medlem
rigbos avatar
Jag måste korrigera en uppgift jag tidigare gett. Jag skrev i min karta att han handlade något vid Östra Station 04:45 ca. Efter att ha gått igenom allting en gång till hittar jag ingenstans där det står att han faktiskt köpte något. Han ska däremot ha synts utanför 7-eleven vid Östra Station 04:45 ca. Det finns vad jag sett ingen uppgift alls om att han ska ha köpt något någonstans efter det att han lämnade festen på KTH.

En annan uppgift är att ett vittne sett honom vid Östra Station tittandes på busstidtabellerna för nattbuss 94 vars tur han dock missade eftersom den gick 04:38.
Citera
2013-11-26, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Oj, vilken utförlig och bra information! Tack!

Om allt detta stämmer, så passar det mycket bra in i bilden som åtminstone jag bildat mig om vilken typ av person RO är.

Som du beskriver det kan RO knappast vara mördaren. Och inte heller ringaren.

Har du någon aning om vad som i så fall kan ha skett? Jag antar att RO och hans vänner har varit vid busstationen? Kan de av någon anledning (t ex pga av att det var en lång stund tills bussen skule gå) ha hamnat borta vid Swartlings och någon i ROs sällskap har spårat ur? Eller bedömer du att RO och hans vänner över huvud taget inte varit vid Swartlings?

Jag har ingen aning om vad som har skett. Jag är ingen utredare.
Citera
2013-11-26, 12:52
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En annan kommentar: Det spekuleras en del om att RO ska vara inplockad väsentligen som vittne, för att gola ner den riktige förbrytaren. Är det så, är det för det första i RO:s intresse att börja prata fort som fan - vilket det sannerligen inte behövs fyra veckor till. Men för det andra är det utomordentligt problematiskt för förundersökningsledningen att plocka in RO om de egentligen inte tror att han har gjort det. Skyddande av brottsling är ju preskriberat, så strängt taget är det i det här läget tjänstefel att häkta någon för att han ska gola ner den riktige gärningsmannen. De har, som sagt, fått en häktningsdomstol att köpa det - och köpa fyra veckors häktning på ett bräde. Och hade det verkligen varit fråga om att advokaten bedömer att förundersökningsledningen fult har lyckats lura tingsrätten till en häktning, borde hon ju överklaga. Hon borde överklaga redan bara om hon tycker att fyraveckorshäktningen är omotiverad. Men det har hon inte gjort än, och det antyder också att det faktiskt finns något av substans på RO, även om alla Cleas klienter naturligtvis är vita som snö.

Så nånting konkret har de, frågan är bara vad.

Visst har de något konkret som (mer eller mindre starkt) binder RO till mordplatsen eller någon avgörande händelse i nära anslutning till mordet. Polis och Åklagare behöver inte lura tingsrätten på något sätt utan baserat på sin bevisning kan de begära honom häktad för mord alternativt medhjälp till mord (vet någon om medhjälp som alternativ brottsrubricering finns med i häktningsframställan?).

Om polis har bevis som på något sätt binder honom till brottet och RO sedan inte talar, alternativt blir påkommen med en lögn finns det alla skäl i världen för förundersökningsledaren att begära denne häktad för mord/medhjälp oavsett vilka möjligheter som finns till en alternativ GM. RO kan ju faktiskt vara skyldig till medhjälp även om en till GM finns.

Så tycker inte att häktningen av RO utesluter en andra GM på något sätt.
Citera
2013-11-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Jag måste korrigera en uppgift jag tidigare gett. Jag skrev i min karta att han handlade något vid Östra Station 04:45 ca. Efter att ha gått igenom allting en gång till hittar jag ingenstans där det står att han faktiskt köpte något. Han ska däremot ha synts utanför 7-eleven vid Östra Station 04:45 ca. Det finns vad jag sett ingen uppgift alls om att han ska ha köpt något någonstans efter det att han lämnade festen på KTH.

En annan uppgift är att ett vittne sett honom vid Östra Station tittandes på busstidtabellerna för nattbuss 94 vars tur han dock missade eftersom den gick 04:38.

Här finns också några vittnesuppgifteroch där pratas det om inköp i en kiosk:

Från tidningen Mitt I Lidingö, 2012, där intervjuas både LGWP och krimkommissarie Bertil Salin:
https://www.flashback.org/sp46313050
Citat:
"Det hetaste fallet går tillbaka till den 14 oktober 1996. Lantmäteristudenten Per Häggström, 25, var på väg hem från en fest på KTH. Han handlade i en kiosk på Östra station vid halv fem på morgonen."

Sammanfattning från ColdCase-avsnitt 2008:
http://svenskamord.se/index.php?topic=649.0
Citat:
"Vid 04.40 befinner han sig vid östra Station och gör där ett inköp i en kiosk."

Om PH gjorde något inköp, kanske efter att ha missat en buss 04:38: undrar om det var en kiosk eller om det var Seven Eleven-butiken? Brukade kiosker ha nattöppet kl. 04:40?
Citera
2013-11-26, 12:56
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det ska du inte vara ledsen för. Viket förstainlägg!

Instämmer i det allra mesta. Har en liten men kanske ack så viktig sak jag funderar över. Den är litet knepig, så fundera gärna både en och två gånger:

- Du antar - och det tycker jag känns rimligt - att ringaren kände mördaren och att ringaren inte vågar anmäla mördaren eftersom denne (vi vågar väl anta att mördaren är en man) kan vara farlig.

- Om det är så, varför talar då ringaren om en "snubbe i grå jacka"? Det är ju en del av signalementet och kan hjälpa till att avslöja mördaren. Man kan ju tycka, att om nu ringaren kände mördaren så borde han antingen ha sagt rakt ut vem det var (om han inte var rädd för mördaren), eller också inte sagt något alls som kunde hjälpa till att identifiera mördaren (om han var rädd för honom). Det känns helt ologiskt att ringaren säger litet grand. Det där med grå jacka skulle ju kunna vara ett villospår, men om jag förstått rätt finns det vittnen som sett någon i grå jacka nära mordplatsen vid rätt tidpunkt.

Tack!

Har funderat på det du skriver. Jag tror att uppringaren (om han nu talade sanning om den gråa jackan) inte skulle ha något emot om mördaren åkte fast på ett sätt som inte samtidigt gjorde honom till en tjallare. Att ange färgen på jackan är väl det minsta man kan göra för att leda polisen åt rätt håll utan att samtidigt tjalla. Han resonerade i stundens hetta att mördaren aldrig skulle höra inspelningen och att det kunde vara vem som helst som ringde in och berättade om en grå jacka. Ett rimligt resonemang år 1996 då larmsamtal som regel inte postades online.
Citera
2013-11-26, 12:57
Medlem
Minimois avatar
Det fanns ingen alternativ brottsrubricering i häktningsframställan - bara "mord".
Citera
2013-11-26, 13:05
Medlem
Lemmy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Tack!

Har funderat på det du skriver. Jag tror att uppringaren (om han nu talade sanning om den gråa jackan) inte skulle ha något emot om mördaren åkte fast på ett sätt som inte samtidigt gjorde honom till en tjallare. Att ange färgen på jackan är väl det minsta man kan göra för att leda polisen åt rätt håll utan att samtidigt tjalla. Han resonerade i stundens hetta att mördaren aldrig skulle höra inspelningen och att det kunde vara vem som helst som ringde in och berättade om en grå jacka. Ett rimligt resonemang år 1996 då larmsamtal som regel inte postades online.

Det är väl sedan länge tämligen fastställt att det är gm som är uppringaren.Bla har Lgwp uttryckt med stor säkerhet att uppringaren också är gm.Grundtipset är väl ett rån som spårar ur när bo gör motstånd och blir svårt knivhuggen i tumultet.Gm ringer sedan efter hjälp eftersom syftet aldrig varit att skada/döda bo.
Citera
2013-11-26, 13:09
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Här finns också några vittnesuppgifteroch där pratas det om inköp i en kiosk:

Från tidningen Mitt I Lidingö, 2012, där intervjuas både LGWP och krimkommissarie Bertil Salin:
https://www.flashback.org/sp46313050

Sammanfattning från ColdCase-avsnitt 2008:
http://svenskamord.se/index.php?topic=649.0

Om PH gjorde något inköp, kanske efter att ha missat en buss 04:38: undrar om det var en kiosk eller om det var Seven Eleven-butiken? Brukade kiosker ha nattöppet kl. 04:40?
Tack. Då handlade han något ändå. Jag utgår ifeån att det är 7-eleven vid Östra Station han handlat på.
Citera
2013-11-26, 13:10
Medlem
Provokatörs avatar
Har vi längder, kroppsbyggnad etc på dom inblandade, BO och MGM?

Hur var MGM klädd den aktuella kvällen? Det nämns en grå jacka, hade MGM en grå jacka?

/Provokatör
Citera
2013-11-26, 13:10
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aranea2
Han är otvivelaktigt INTE ringaren. Hans röst matchar inte alls. Vid den tiden på morgonen borde han ha haft större svårigheter med att ens lyckas ringa 112.

Detta är det överlägset mest intressanta i din information (som överlag är värdefull). Jag har hela tiden haft känslan att språkbruket inte matchar den personlighetsbeskrivning av RO som även tidigare postats här. Om det du säger stämmer kan det vara så att det finns fler än 2 personer inblandade, oavsett hur osannolikt det kan förefalla.

RO är häktad och har därmed med stor sannolikhet bundits till mordplatsen och/eller mordet på något sätt. Förmodligen genom ett vittne (kan det vara anordnandet av en vittneskonfrontation som kräver 4 veckor, ni som vet??).

VARNING FÖR ÖVERDRIVEN SPEKULATION
Om vi antar att uppringaren känner GM och att uppringaren har blivit identifierad av polisen och pressad av dessa. Kan det vara så att uppringaren har felaktigt angivit RO som GM för att undvika att ange den riktiga GM? Alternativt att de varit tre personer på mordplatsen utöver BO (GM, RO samt uppringaren), och att uppringaren valt att bara ange RO?

Nu är jag medveten om att jag är ute på väldigt tunn is med mina spekulationer, och att den enklaste förklaringen vanligast är den som stämmer. Det är också betydligt mer osannolikt att två personer (som inte begått mordet) skulle lyckas hålla tyst i 17 år än bara en person. Icke desto mindre känns ovanstående ändå som mer rimliga förklaringar än att RO skulle vara GM men inte uppringaren. För om uppringaren känner RO så känns det högst osannolikt att uppringaren inte skulle angett RO tidigare med tanke på att RO inte är speciellt skräckinjagande, med eller utan ett mord på sitt samvete.
Citera
2013-11-26, 13:11
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemmy666
Det är väl sedan länge tämligen fastställt att det är gm som är uppringaren.Bla har Lgwp uttryckt med stor säkerhet att uppringaren också är gm.Grundtipset är väl ett rån som spårar ur när bo gör motstånd och blir svårt knivhuggen i tumultet.Gm ringer sedan efter hjälp eftersom syftet aldrig varit att skada/döda bo.

Nej, det är inte fastställt. Det är med mycket hög sannolikt så att uppringaren har varit på mordplatsen vid tidpunkten för mordet, men inte fastställt att denne är GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in