Citat:
Ursprungligen postat av
aranea2
Han är otvivelaktigt INTE ringaren. Hans röst matchar inte alls. Vid den tiden på morgonen borde han ha haft större svårigheter med att ens lyckas ringa 112.
Detta är det överlägset mest intressanta i din information (som överlag är värdefull). Jag har hela tiden haft känslan att språkbruket inte matchar den personlighetsbeskrivning av RO som även tidigare postats här. Om det du säger stämmer kan det vara så att det finns fler än 2 personer inblandade, oavsett hur osannolikt det kan förefalla.
RO är häktad och har därmed med stor sannolikhet bundits till mordplatsen och/eller mordet på något sätt. Förmodligen genom ett vittne (kan det vara anordnandet av en vittneskonfrontation som kräver 4 veckor, ni som vet??).
VARNING FÖR ÖVERDRIVEN SPEKULATION
Om vi antar att uppringaren känner GM och att uppringaren har blivit identifierad av polisen och pressad av dessa. Kan det vara så att uppringaren har felaktigt angivit RO som GM för att undvika att ange den riktiga GM? Alternativt att de varit tre personer på mordplatsen utöver BO (GM, RO samt uppringaren), och att uppringaren valt att bara ange RO?
Nu är jag medveten om att jag är ute på väldigt tunn is med mina spekulationer, och att den enklaste förklaringen vanligast är den som stämmer. Det är också betydligt mer osannolikt att två personer (som inte begått mordet) skulle lyckas hålla tyst i 17 år än bara en person. Icke desto mindre känns ovanstående ändå som mer rimliga förklaringar än att RO skulle vara GM men inte uppringaren. För om uppringaren känner RO så känns det högst osannolikt att uppringaren inte skulle angett RO tidigare med tanke på att RO inte är speciellt skräckinjagande, med eller utan ett mord på sitt samvete.