Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-11-17, 15:18
Medlem
White Christmass avatar
Skönt att se dessa drönare på teve där många snart kommer vara utan jobb. Måste vara svårt att fortsätta le när man får in en negativ opinionsundersökning under partiets viktigaste helg.

Tycker man märker att småpartierna i Alliansen nu försöker göra så mycket skada man bara kan innan valet.

Socialdemokraterna berömmer Fp i någon blaska, de börjar grunda för ett samarbete efter valet.
Citera
2013-11-17, 16:35
Medlem
Folkpartiets politiker har mest självgodhet av alla partiers företrädare.

Läs Gudmunssons ledare om Fp de vill inte ha mer än 5% för det finns inte fler moraliskt högstående väljare. http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/folkpartiet-riskerar-mer-an-kapitalet_8723974.svd

De har faktiskt slutat försöka lura väljare att de ställer krav på invandrare Särskilt från partiledare Björklund, han är en gammal major och för hoom kan det vara naturligt. Men jag tror han fick intern kritik för det från Birgitta Ohlsson, Cecilia Malmström m.fl.

Och det är det som Åkesson noterat att Sd fått många före detta folkpartister i partiet senaste tiden. Jag är säker på att hade de fortsatt på samma bedrägliga spår hade de fortfarande lurat väldig många väljare.

Men de 5% som tycker att folkpartiet är något väldigt mycket finare än andra parter, de finns kvar och kommer att hålla ut länge. Troligen börjar de med bedrägeriet igen om det blir kritiskt efter nästa val.
Citera
2013-11-17, 17:34
Medlem
På nationell nivå har vi sett slutet för alliansens mindre partiers partipolitik. Det enda de gör är att stödja Moderaternas politik, men de sitter med i regeringen för att de ska se bra ut. Om de tre småpartierna är för ett förslag som inte M är så är M i majoritet i alliansen. Kd kan förhandla sig till småfrågor som vårdnadsbidrag, och Folkpartiets skolpolitik accepteras av Moderaterna. Med en moderat utbildningsminister med samma glöd som Björklund skulle skolpolitiken se likadan ut.
Fp vill förstatliga skolan, de skulle kunna ha det som krav på Reinfeldt för att inte annars gå i total opposition. Fp, Sd, och V som vill förstatliga skolan har tillsammans 18,4% av rösterna så frågan är hur demokratiskt det är i en sådan stor fråga att vika ner sig för M för att få stöd i skolpolitiken, ytterligare ett parti behövs dock. Det går att jämföra med fri sjukvård och tandvård till illegala invandrare, det var alliansen emot men gick med på att genomföra Mp's invandringspolitik med stöd av 7,34% av rösterna. Miljöpartiet visade sig starkt i den frågan, Folkpartiet och övriga småpartier i alliansen måste vara starkare mot Moderaterna för att få mer röster. Alliansväljarna ser M som motorn i alliansen, de andra är passiva bihang.

Så länge alliansen finns har partipolitiken för de borgerliga småpartierna spelat ut sin roll, de håller med M eller röstar med M för att förhindra ett vänstermaktstyre. Det enda hoppet för att småpartierna ska få igenom sin egen politik är om alliansen spricker, och M tvingas förhandla med dem såsom S gjorde med Mp och V 1998-2006 (vilket orsakade exempelvis mackdöden som några få procent av väljarna stod bakom). Fp har stabila kärnväljare som tycker att M är för hårda och att Sd är livsfarliga rasister, så de har tillräckligt med väljare för att förbli ett borgerligt småparti.
Citera
2013-11-24, 11:29
Medlem
Jag roade mig med att peta in partierna i en normalfördelningskurva för att se vilka utrymmen partierna hade att röra sig på. I min ungefärliga uträkning ser man att Fp gott och väl kan nå 7%.
https://www.flashback.org/sp46229703

Man kan ju tolka mitt resultat som att Fp underpresterar utifrån sin position, vilket verkar stämma väl med den kritik de får. Dom får passa sig så att dom inte blir omkörda av något annat parti, för då, enligt en normalfördelningskurva, så lär de hamna under 4%.

Disclaimer
Jag tror inte att en normalfördelningskurva beskriver politik eller politiska partier, men det beskriver en naturlig fördelning och borde ge någon form av uttryck i politisk statistik.
Citera
2013-11-25, 22:36
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag hoppas verkligen att FP åker ur både riksdagen och EU-parlamentet. Dock tror jag inte att de kommer lämna riksdagen i valet 2014. Sedan misstänker jag att de blir kvar i EU-parlamentet också efter valet 2014. Tänk er Hamiltons min om FP skulle åka ur både riksdagen och EU-parlamentet nästa år.

Jag kan ärligt talat inte förstå hur jag kunde sympatisera med FP, under ett tag. Detta var i samband med valet 2006.
Citera
2013-11-26, 02:54
Medlem
Vi ser början på slutet. Valresultatet hamnar på strax under 5%. Björklund är en skicklig talare och hans image är bra. Men han har tappat greppet om skolan det som varit hans profilfråga, exmilitären Björklund sitter i en regering som har i princip avvecklat svenska militärens försvarsförmåga.
Att han fortfarande tycker att Sverige ska gå med i euro samarbetet hjälper inte.

Efter det dåliga valet kommer han att avgå, ny ledare blir liberalfeministiska veganen Birgitta Olsson hon kommer att lyfta hbtq frågor och romernas situation. Hon kommer att omge sig med Ullenhag och Arnholm, så valet 2018 kommer hon att ha sämre valresultat än Annie Lööfs 3,1% 2014,
Fp 2018 2,9%

(Om högerfalangen tog makten har de chans att finnas kvar i riksdagen 2018)
Citera
2013-11-26, 09:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
(Om högerfalangen tog makten har de chans att finnas kvar i riksdagen 2018)
Det tror jag också. Med Torkild Strandberg som partiledare känns 10% som en helt realistisk siffra.
Citera
2013-11-26, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det tror jag också. Med Torkild Strandberg som partiledare känns 10% som en helt realistisk siffra.

Givet vilka ledarkandidater som är rimligt kända av allmänheten och att Gudmundson sannolikt har rätt (se ovan) om folkpartiklarna som "moraliskt högtstående", så är det sannolika utfallet att FP vid valet 2018 leds (nåja) av Ohlsson/Malmström/Ullenhag. Detta är så klart dåligt för Sverige på kort sikt, men om det leder till att denna ledning för FP ur Riksdagen, så är det bra för Sverige på lång sikt.
Citera
2013-11-26, 11:01
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag hoppas verkligen att FP åker ur både riksdagen och EU-parlamentet. Dock tror jag inte att de kommer lämna riksdagen i valet 2014. Sedan misstänker jag att de blir kvar i EU-parlamentet också efter valet 2014. Tänk er Hamiltons min om FP skulle åka ur både riksdagen och EU-parlamentet nästa år.

Jag kan ärligt talat inte förstå hur jag kunde sympatisera med FP, under ett tag. Detta var i samband med valet 2006.

Det vore intressant att få veta varför du röstade FP och inte t.ex. M.

Öht har jag svårt att förstå FP's attraktionskraft givet att M ständigt går åt vänster. Jag tror och hoppas att FP försvinner på sikt.
Citera
2013-11-26, 12:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Det vore intressant att få veta varför du röstade FP och inte t.ex. M.

Öht har jag svårt att förstå FP's attraktionskraft givet att M ständigt går åt vänster. Jag tror och hoppas att FP försvinner på sikt.
Fp är i första hand ett parti för gymnasielärare.
Citera
2013-11-26, 13:25
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Efter det dåliga valet kommer han att avgå, ny ledare blir liberalfeministiska veganen Birgitta Olsson hon kommer att lyfta hbtq frågor och romernas situation. Hon kommer att omge sig med Ullenhag och Arnholm
Haha ja herregud :-D
Glöm inte Cecilia Malmström. Hoppas du får rätt, jag har alltid varit skeptisk till att Fp åker ut, men du gav mig hopp!
Citera
2013-11-26, 21:20
Medlem
Juleskums avatar
Låt oss titta på FPs systerpartier ute i Europa som valt vägen med att propagera för en ökad monsterstat styrt från Bryssel, ökad massinvandring och demonisering utav kärnfamiljen.

-Lib.Democrats visar katastrofsiffror i opinionen i UK.
-Norska Venstre har varit ett marginaliserat småparti och då och då missat fyraprocentspärren sen 1980.
-Tyska FDP åkte ur parlamentet i höstas efter att ha haft representation obrytbart sedan 1949.
-Svenska folkpartiet i Finland är hopplöst förankrade runt fem procent och tilltalar inga andra än den svenska utbildade medelklassen.
-François Bayrou socialliberala MoDem är chanslösa i den franska opinionen och Bayrou själv var under presidentvalet 2012 inte i närheten utav de 20 procent han samlade fem år tidigare.
-Italien, Grekland, Spanien, Portugal, Österrike och Schweiz saknar helt representation utav socialliberala partier!

De enda undantagen är Danmark (Venstre) och Holland (VVD) där de båda valt en politisk inriktning som liknar FPs batonghögerfalang (upphöjt till tusen). Både Venstre och VVD står för en klassisk högerpolitik i ekonomiska frågor kombinerat med reglerad invandringspolitik med enhetliga krav på individen. Både Venstre och VVD har samarbetat med partier som svensk media kallar främlingsfientliga. Både Venstre och VVD är 25-30%-partier.

Vad drar FP för slutsatser av detta måntro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in