2013-11-25, 22:57
Medlem
Tack för länken Tinuviel.
Hon har tydligen blivit extremt dåligt behandlad av främst polisen.
Fast hennes beskrivning övertygar inte mig om att hon absolut inte givit pentotalet.
Men oberoende vad som skett så uppfattar jag henne som seriös, duktig och havande gjort rätt i det aktuella fallet.
Citera
2013-11-25, 23:10
Medlem
Solna polisen = Kriminella med polisbricka.

POLISEN TORTERADE HENNE

POLISEN VÄGRADE HENNE HENNES MEDICINER - "Det är väl knark du har hemma!"

POLISEN LÄMNADE HENNES HUNDAR ATT DÖ HEMMA

Polisen väckte henne var 30:e minut i arresten!!! Det är samma behandling mats alm fick. (Hon berättade i p3 dokumentären). Verkar vara ett vanligt maktmissbruk tilltag av svensk polis?

Sömndeprivering är vad det är.

När hon vägrade resa sig var 30:e minut tog polisen henne och slängde in henne i väggen. Hon slår huvudet i betongen och blir skadad. - "Nu förstår du kanske bättre vad jag säger" säger polisen...

Herre gud vilken omogen skitpolis vi har.

Nej, edit: Detta är ju rent KRIMINELLT beteende från polisens sida i alla avseenden. Vad fan får polisen att tro att de står över lagen???! Så det är ej okej att begå brott, men som polis får man tortera, vägra medicin, lämna djur att dö, solnapolisen?

Ens husdjur, som hennes Hundar lämnas tydligen att dö av polisen om man blir arresterad blir de utan mat.

"Det här är inget hundhotell" sade en poliskvinna "Du ska inte tro du är speciell", sedan spottade kvinnan henne i ansiktet. Detta är grov misshandel enl lag.

Men polisen står som bekant över lagen.

Så... polisen skiter i regel i ens mediciner eller om ens husdjur blir utan mat tills de svälter ihjäl? Finns ingen lag att de måste göra något ang dessa två ting va? Någon som vet?

Tänk om man typ är HIV positiv? Då skiter polisen blankt i det?

FY FAN FÖR POLISEN!!!!!!

Fyfan vad provocerad jag blir.
Senast redigerad av Hudsvedan 2013-11-25 kl. 23:19.
Citera
2013-11-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y2c
Tack för länken Tinuviel.
Hon har tydligen blivit extremt dåligt behandlad av främst polisen.
Fast hennes beskrivning övertygar inte mig om att hon absolut inte givit pentotalet.
Men oberoende vad som skett så uppfattar jag henne som seriös, duktig och havande gjort rätt i det aktuella fallet.

Då ska vi se om vi kan hjälpa till lite i den frågan. Kanske inte till att ge 100% bevis men i varje fall förtydliga varför det aldrig någonsin hade kunnat bli fråga om en fällande dom.

Flickan får en injektion från vad som pekas ut som en 5 ml spruta, "Den såg ut ungefär som en spruta som innehåller 5 ml" (domen Sid 53), "Det var en liten spruta, den rymde nog mindre än 10 ml" (domen sid 52).

Expertvittnena är lite oeniga om vad som hade krävts för att uppnå de fantasivärden som RMV rapporterade men den lägsta mängd man uppger är 20 ml tiopental.

Dvs 4 gånger så mycket som vittnena har sett.

Sen är det också så att en tiopentalspruta är gulaktig i färgen och det som framkommer i polisförhör är att sprutans innehåll ska ha varit klart och ofärgat (vilket stämmer på koksalt och morfin men inte tiopental).
Citera
2013-11-25, 23:34
Medlem
Och så var det dags för PCuri att upprepa sin gamla lögner igen då.

Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Tycker du också det när det gäller RMV:s ledning som i en debatt-artikel i SvD tyckte att mätvärdet 2000 mikrogram/gram var riktigt?

Och vad tycker du om det för kvantifiering av tiopentalhalter ackrediterade labbet i Finland som också kom fram till siffran 2000 mikrogram/gram?

Finländarna kom inte fram till 2000 mikrogram/gram alls. De sa 2100.
Svenska RMV sa 1500-2500 så nej det finns ingen större likhet i de värden alls faktist. Faktum är att Svenska RMV aldrig någonsin lyckas presentera ett fastställt värde

Citat:
Jag antar också att du inte håller med mig om att det maximala, teoretiska spädningsfelet på det provmaterial finnarna fick från svenska RMV är 5,26 ggr. Ingen har hittills i den här tråden velat förklara om eller hur jag räknat fel.

Det har förklarats för PCuri otaliga gånger att hans personliga fantasier inte duger utan att han ska bevisa det i form av verifierbara forskningsdata eller referenser till annat än sina fabler. Något han aldrig någonsin har presterat

Citat:
Men du får gärna göra det om du vill. (Notera också att Olof Becks kritik avser svenska RMV:s mätningar, inte de finska RMV gjorde.)

Inte heller det är sant. Eftersom Finska RMV har analyserat blodpudding och inte blod så gäller samma kritik det resultatet då det utgår från samma felaktigheter

Citat:
Och rättens oberoende expert Mörland, som också ansåg att den uppmätta halten 2000 mikrogram/gram stämde (även om han höll öppet för det teoretiska alternativet att dödsfallet kan ha orsakats av något annat och att merparten av injektionen kan ha getts efter döden), vad tycker du om honom? Det är väl också en riktig klåpare?

Mörland var ett åklagarvittne i dag också så även här ljuger PCuri.
Han har aldrig heller i domen yttrat sig om att värdet skulle vara korrekt.
"Jörg Mörland har däremot i sitt yttrande påtalat att en extra osäkerhet
varit förbunden med de kvantitativa mätningarna på grund av utspädningen
och på grund av att man har kommit utanför kalibrerat mätområde. Han har inför
rätten angett att denna osäkerhet kan ligga i storleksordningen 25 % vilket i så fall
skulle innebära en lägsta koncentration av tiopental om 1400μg per gram blod."

"Närmare tillfrågad om hur han kommit fram till en osäkerhet om just 25 % har han
uppgett att det värdet inte är annat än en ren uppskattning från hans sida. Det kan
alltså konstateras att han inte har något egentligt underlag för sin bedömning i den
delen." (domen S20-21)

Citat:
Så visst har det funnits ett politiskt tryck för en dom som innebar att man på ett högst påtagligt sätt såg mellan fingrarna med en uppmätt tiopentaldos som låg mer än 100 ggr över vad som kunde ha naturliga förklaringar och en morfindos som 10 ggr över vad journalmaterialet indikerade.
Man har aldrig någonsin mätt upp någon 100 gånger högre dos på flickans blod och det vet PCuri så även detta är en ren lögn.

Att en journal inte stämmer utgör inget brott idag heller och dessutom är det sannolikt att morfinpumpen gick efter döden vilket ger ett värde som inte är representativt för flickan.
(även det står i dommen)

Citat:
I och för sig kan jag väl hålla med om att det var svårare att juridiskt knyta läkaren till morfinöverdosen och att det antagligen var rätt att inte åtala henne för just denna överdos.
Ja det är väldigt svårt att åtala någon för något som inte har inträffat eller existerat.
Det har ju fortfarande aldrig existerat någon överdos

Citat:
Men om hon själv uppgett att hon hade en 10 ml-spruta med 250 mg tiopental på sjuksalen och att hon destruerat denna efter att babyn dött och man mätt upp en tiopentalhalt på 2000 mikrogram/gram så ser inte jag hur man skall hitta något hållbart argument för att inte åtala läkaren med sådana fakta på bordet.

Och så var det dags för PCuri att "glömma" vitnessmålen igen då.
Flickan får en injektion från vad som pekas ut som en 5 ml spruta, "Den såg ut ungefär som en spruta som innehåller 5 ml" (domen Sid 53), "Det var en liten spruta, den rymde nog mindre än 10 ml" (domen sid 52).

Det är med andra ord ointresant hur många sprutor det har funnits av större storlekar då de inte gavs till flickan. Anledningen till att PCuri desperat försöker "glömma" detta är att han inte kan förklara hur den påstådda dosen ska ha kunnat komma in i flickans kropp via en fem ml spruta.

Citat:
vi kan krympa det gapet ytterligare. Här blir utlåtandet av rättens oberoende expert – Mörland – väldigt intressant.
Mörland var, är och förblir ett åklagarvittne och inget annat (domen sid 4-6) så återigen så ljuger PCuri.

Citat:
Mörland anser att dosen gav i anslutning till döden, att hjärtat stannade väldigt snabbt och att detta fick till sannolik följd att tiopentalet i högre eller lägre grad koncentrerades till det venösa systemet i underkroppen. Detta skulle enligt Mörland kunna överdriva tiopentalhalten upp till 4 ggr.

Och så var det dags för PCuri att ljuga igen då. Vad Mörland sa gäller om flickan var död när injektionen gavs. Tråkigt nog för PCuri så säger alla vittnen att hon levde. Dvs PCuris sifferfabulerande saknar relevans på fallet.

Citat:
Och om en injektion på 202,6 mg skulle krävas så räcker alltså 10 mg-sprutan med 250 mg tiopental för att nå upp till en halt på ca 2000 mikrogram/gram vid obduktionen.

Och fortfarande så säger vittnen att hon aldrig någonsin fick någon 10 ml spruta.

Citat:
Man verkar heller inte ha motiverat domen med att det skulle vara omöjligt att komma upp i halten 2000 mikrogram/gram.

Man nöjer sig med att konstatera att det är så orimligt att det i sig är skäl nog för att ifrågasätta analysen (domen sid 13-14)
Senast redigerad av mace2442 2013-11-25 kl. 23:40.
Citera
2013-11-26, 01:07
Medlem
Men hur har barnet fått i sig barbituraten då?
Rättskem hittar stora mängder barbiturat hos en pat som just avlidit på IVA.
Pat lär ju ha fått den administrerad på sjh.

Minnesbilder (sprutans utseende) kan variera under rättegångar. Vet ej heller om mer barbiturat administrerats tidigare. Accumulation i fettväv.

Vidhåller dock att narkosläk verkar duktig och handlat rätt.
Citera
2013-11-26, 04:58
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Men hur har barnet fått i sig barbituraten då?
Rättskem hittar stora mängder barbiturat hos en pat som just avlidit på IVA.
Pat lär ju ha fått den administrerad på sjh.

Minnesbilder (sprutans utseende) kan variera under rättegångar. Vet ej heller om mer barbiturat administrerats tidigare. Accumulation i fettväv.

HUR barnet fått i sig tiopental övht har diskuterats ad nauseam här i tråden. Det mest troliga (ifall vi alls tror att det är tiopental, eller ens till en del tiopental, som RMV uppmätt*) är vid den anestesti hon fick, som inte journalfördes, vid två olika tillfällen (shunt-byte och röntgen) under hennes sista vecka i livet.
Om användningen av just tiopental vid åtm. det senare tillfället finns åtminstone ett vittne (framgrävt av försvaret - åklageriet var icke intresserat).

* Det besvärliga är att RMV först identifierade den mega-stora-hyper-enorma toppen på sitt kromatogram som något helt annat (difenhydramin, om jag minns rätt). Deras analysresultat verkar också helt tappa bort att flickan (journalfört) sista dagarna fått ganska så mycket fenemal/fenobarbital och midazolam. Kan inte minnas att vi sett några som helst siffror för dessa substanser.
Citera
2013-11-26, 09:16
Medlem
Citat:
Jag har inte hängt med bra i fallet. Därför undrar jag:
Kunde barnet andas själv?
Om barnet inte kunde det så är det ju inget brott att, efter noggranna överväganden och samråd med anhöriga, stänga av respiratorn. I det fallet kanske narkosläkaren gav Pentotalet för att minska ev lidande när respiratorn stängdes av.
Kunde barnet andas själv så är ju läget lite annorlunda men att ge Pentotalet kan fortfarande vara en riktig åtgärd (diskutera med anhöriga och noggrant överväga läget med kollegor). Men aktiv dödshjälp är ju olagligt.
Med bakgrund av vad jag vet hur sjukvården fungerar i Sverige och det lilla jag läst om fallet. (DN-artikel) så utgår jag från att narkosläkaren gav pentotalet. Säkert efter klartecken från klinikchef.
Svikarna gissar jag är föräldrarna som ändrar sig och försöker skaffa sig empati, kändisskap, skadestånd ...
Narkosläkaren har handlat i enlighet med oskriven praxis. Bra att tingsrätten förstått det.
Paret Feldt har tydligen skrivit en bok om fallet. Man argumenterar art narkosläkaren INTE givit pentotalet, tror jag. Det är nog fel. Hon gav nog Pentotalet på goda grunder. Men hur skall man försvara henne på annat sätt än att säga att hon inte givit Pentotalet.
Men jag har som sagt inte läst detaljerna.

"Ink. 2009 -08- 3 l
SociaIstyreIsen
T/ Regionala tillsynsenheten i Stockholm
Byrådirektör Harriet Hillström
10630 Stockholm

Sidan 6 överst

Den för intensiv-vårdsavdelningen väl etablerade rutinen innebar vård på enskilt rum,
anhöriga närvarande och ansvarig intensiv-vårdsläkare närvarande. En kontinuerlig
infusion av morfin (20 mikrogram/kg timme) användes för att försäkra flickan
smärtfrihet och sedation. Respiratorn stängs av och flickan extuberas kl. 16.45. Efter
ett initialt saturations- och pulsfall hämtar sig flickan. Under nästan fem timmar
registreras i övervakningssystemet och/eller beskrivs i daganteckning oregelbunden
egenandning växlande saturation och pulsfrekvens. Redogörelserna från flera personer är överensstämmande.
Övervakningsutrustningen kopplas i steg bort - pulsoximetrin
efter omkring 1½ timme och EKG registreringen efter ytterligare 2½ timmar såvitt
bedömbart av den elektroniska övervakningskurvan.
Ansvarig läkare anger att all hjärtverksamhet upphört efter ytterligare ca 1 1/4 timme,
tiden anges till 22.02 d. v.s. drygt 5 timmar efter det att respirator behandlingen
avslutats.

Göteborg 090828
Krister Nilsson
Docent, överläkare, vetenskapligt råd i Barnanestesi och bamlntensivvård"

Tilläggas kan att barn i den ålder normalt har uregelbunden andning.

Så åtalet angående överdosering med morfin var fri fantasi bevisföring.

Thiopenthalet är fortfarende en gåte.

Sök på mina inlägg så vill du få en vetenskaplig underbyggt förklaring på varför administrationen av thiopenthalet inte kan ha givits då flickan var levande.

Varken PRA eller Jørg Mørland kan de mest basala kunskaper om vätskefaserna samt cirkulationen i människokroppen.

Läs boken av Jørgen Lange Thomsen: "En retsmediciner fortæller!"

En retsmediciner beskriver, dokumenterar. Han drar inte slutsatser ut av det blå.

Läs boken av Ingvar Ericson: "Sannolika skäl!"

Då får du en särdeles objektiv beskrivning om varför åtalet aldrig skulle ha väckts!

Man kan inbilla sig allt men allt är inte som man inbillar sig!

sleepydoc3
Citera
2013-11-26, 09:23
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det besvärliga är att RMV först identifierade den mega-stora-hyper-enorma toppen på sitt kromatogram som något helt annat (difenhydramin, om jag minns rätt). Deras analysresultat verkar också helt tappa bort att flickan (journalfört) sista dagarna fått ganska så mycket fenemal/fenobarbital och midazolam. Kan inte minnas att vi sett några som helst siffror för dessa substanser.

Jodå, litet mindre än ett år efter den ursprungliga provtagningen och analysen gjordes tittade RMV på nytt på kromatogrammen och "hittade" då både Fenemal (fenobarbital) och pentobarbital. Dock inte någon midazolam (hade satts ut flera dagar innan flickan dog). Fenemalhalten låg på en nivå som ungefär motsvarade vad man kunde förvänta sig utifrån den analys som gjorts på sjukhuset samma dag som hon dog vilket tolkats som att det inte skett något väsentligt spädningsfel vid spädningen med slaktblod. Pentobarbitalhalten saknade förklaringsvärde eftersom den låg på en nivå som motsvarar föroreningsgraden i tiopental.

Citat ur boken "Sannolika skäl? - en kritisk granskning av utredningen i barnläkarfallet":
"Av den ljudupptagning [från polisens samtal med de ansvariga på rättskemiska laboratoriet] som långt senare blev tillgänglig framgår att man under samtalet konstaterade att L. under längre tid behandlats med fenobarbital mot kramper. GT påpekade då att laboratoriet vid analyserna av blodprovet inte funnit någon förekomst av fenobarbital! I analyssvar från klinisk farmakologiska laboratoriet på KS på ett blodprov från L. taget på morgonen den 20 september hade man påvisat en fenobarbitalhalt på 127 μmol/L. Eftersom fenobarbital har mycket lång halveringstid innebar GT’s uppgift att man inte funnit fenobarbital i det blodprov som togs vid obduktionen att man rätteligen borde ha ifrågasatt provets autenticitet eller RMV’s analysarbete. Ett blodprov taget från L., 24 dagar post mortem, borde nämligen ha innehållit i storleksordningen 100 μmol/L fenobarbital! Det här är uppgifter som rättsläkaren, JA och GT på rättskemiska laboratoriet och polisens utredare alla hade tillgång till men som ingen av dem antingen reagerade på eller förstod innebörden av. Varför Jenny Larsson [civilutredare hos polisen] utelämnade det här avsnittet av samtalet med JA och GT i protokollet är oklart. Antingen förstod hon inte vikten av det eller så gjorde hon det men utelämnade uppgiften medvetet."
Citera
2013-11-26, 09:30
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Jodå, litet mindre än ett år efter den ursprungliga provtagningen och analysen gjordes tittade RMV på nytt på kromatogrammen och "hittade" då både Fenemal (fenobarbital) och pentobarbital. Dock inte någon midazolam (hade satts ut flera dagar innan flickan dog).

Tack Bustopher, hade helt och hållet glömt bort den senare analysen.

Som du skriver i citatet från din bok så är detta (att det tog så lång tid - vad, 2 år? - för RMV att hitta *förväntade* läkemedel) ännu ett gravt fel i utredningen, och ganska så graverande för RMV.

Det är som om PRAs spännande fabuleringar kring VL som möjlig dödsängel helt ryckt med sig hela kopplet av inblandade - man börjar nästan undra om vi också i det här fallet (jfr Quick, styckmordet) har att göra med ett sekt-liknande group-think.
Citera
2013-11-26, 11:04
Medlem
Bustophers avatar
fel postat - Jag ber om ursäkt!
Senast redigerad av Bustopher 2013-11-26 kl. 11:13.
Citera
2013-11-26, 13:18
Medlem
När jag frågade om barnet kunde andas själv avsåg jag utan barbituraten.
Om barnet kunde det så är ju detta aktiv dödshjälp. Man ger en hög dos barbiturater och stänger av respiratorn.
Men som sagt jag tror det sker ibland i svensk sjukvård. Troligen är det rätt ibland imho.

"Spolade hon inte kanylen" just innan man beslutat avvryta livsuppehållande åtgärder? Varför behövdes det?

Fast den stora tabben var väl saltdroppet. Jag är tyvärr inte insatt i detaljerna. Men det går ju inte att utesluta att det orsakade hjärnblödningen. Barnet ansågs väl som friskt (men prematur) innan?

Har saltdroppet anmälts enl Lex Maria?
Senast redigerad av y2c 2013-11-26 kl. 13:29.
Citera
2013-11-26, 14:41
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Fast den stora tabben var väl saltdroppet. Jag är tyvärr inte insatt i detaljerna. Men det går ju inte att utesluta att det orsakade hjärnblödningen. Barnet ansågs väl som friskt (men prematur) innan?

Har saltdroppet anmälts enl Lex Maria?

Ja, det har den och hanteringen av den är en rätt anmärkningsvärd historia.

Det handlade om beredning av ett artärdropp. Den direkta orsaken till förväxlingen var att man på KS för ett tag sedan bytt leverantör på ett av preparaten men sedan inte "rensat ut" resterande förpackningar av den "gamla typen" vilket medförde att man nu i läkemedelsrummet hade till form och storlek identiskt lika ampuller med samma anslutningssystem men med två rejält olika koncentrationer natriumklorid. Sköterskan ifråga hade uppmärksammat den läkemedelsansvariga på avdelningen på den förväxlingsrisk som detta innebar men då fått beskedet att det var inget man kunde göra något åt eftersom det var så det levererades från apoteket. (Det finns information som tyder på att samma förväxling hade inträffat tidigare på KS). Sedan blev det ändå så att hon själv en stressig natt råkade göra förväxlingen. Om detta skrev HSAN när man tilldelade henne varning att man såg det som en försvårande omständighet att hon uppmärksammat och påtalat risken. Hon borde ha varit extra uppmärksam – menade man! (Det är så man "stimulerar" människor att påtala fel och brister). När det sedan gäller hjärnblödningen så är det en ytterst oklar fråga vad som orsakade den. Det hade hänt rätt mycket redan innan natriumkloridförväxlingen kom in i bilden. Som rättsläkaren skrev i obduktionsutlåtandet så kan "…betydelsen av det felaktigt givna natriumdroppet för hjärnblödningens uppkomst ej kan bedömas med hjälp av rättsmedicinska metoder"

Det är inte om den här läkemedelsförväxlingen som det här rättsfallet handlat!
Senast redigerad av Bustopher 2013-11-26 kl. 14:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in