2012-07-09, 14:42
Medlem
PCuri hävdade ju ovan att RMV:s instrument var kalibrerade men att det "bara" hadde gått lite för lång tid sen de kollade sist.

Elektroniska komponenter förändras med tiden. Tex. så torkar vätskan ut i kondensatorerna vilket förändrar deras egenskaper eller tom får dem att sluta fungera. Kondensatorer används bland annat för att filtrera bort störningar ur mätsignaler samt i förstärkarkretsar så de kan absolut påverka mätresultatet.

Då detta är naturvetenskalig grundkunskap så finns kunskapen garanterat på RMV. För mig som naturvetare är det självklart hur enormt allvarligt deras slarv är då det just är slarv/bristande rutiner och inte kunskapsbrist som ligger bakom att man inte ser till att ha välservade instrument.

På lekmannannivå kan vi jämställa det hela med följande lilla expriment.

PCuri häller upp exakt 5 liter vatten i en tioliters hink. (+/-1 ml).
Sen ställer han denna hink på gräsmattan och låter den stå i fem år.

Är det nu någon som är villig att garantera att vi har exakt fem liter (+/-1ml) i den hinken?
Till den nivå att det kan innebära livstids fängelse?
Citera
2012-07-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Inläggen från PCuri är så långa och sövande, att jag idag inte orkar svara själv då timmen är sen. Lyckligtvis är svaren till PCuri redan givna några gånger, här ett från Bustopher som jag gillar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher

2012-01-11, 12:59 #16396
Bustopher
Medlem
Bustophers avatar
Reg: Oct 2009

Du kan sluta tjata om mätvärdena!

Det är ingen som ifrågasätter att blodprovet, sådant det analyserades, innehöll en mycket hög halt tiopental och en hög halt morfin. Olof Beck, som ju ständigt och jämt kritiseras, skriver faktiskt i sin rapport så här: "Värdet 2000 µg/g tiopental i lårblod är framtaget på ett ogiltigt sätt. Det sanna värdet kan vara lägre eller högre. Utan kompletterande undersökning vore det korrekt att ange >10 µg/g." [min understrykning]

Det här fallet handlar inte om huruvida halten tiopental i blodprovet var si eller så hög! Det är inte halten som sådan som utgör ett brott utan det är det sätt på vilket den uppstått som eventuellt skulle kunna utgöra ett brott. Det handlar om vilka slutsatser man på vetenskaplig grund är berättigad att dra av ett värde som otvivelaktigt ligger långt över gränsen för vad som kan anses dödligt.

Försök förstå det!

Rent juridiskt spelar således de finska analyserna ingen roll för utfallet i rättegången.
Jag diskuterar saken mest för att det är kul med lite raggar matematik, som PCuri på ett lyckligtvis oefterhärmligt sätt predikar i tråden.

Och att han ogenerat sprider felaktigheter omkring sig som en gödselspridare, tex angående vad Mörland sagt.

Tja, i alla fall verkar tingsrätten ha ansett det spela roll att halten fenobarbital (som skulle visa om det fanns något spädningsfel eller inte) hamnade under finska RMV:s utskriftsgräns 10 mikrogram/gram:

Åklagaren har vidhållit att den uppmätta höga koncentrationen av tiopental i det utspädda provet är riktig och tillförlitlig. Åklagaren har i det avseendet pekat på att resultatet för tiopentalet i det utspädda provet är representativt i förhållande till det outspädda provet på grund av att resultatet för en annan substans, nämligen fenobarbital, är representativt i de bägge proverna.

Fenobarbital är en substans som ges mot kramper och Linnéa fick läkemedel innehållande den substansen, fram till den 17 september. Fenobarbitalhalten i hennes blod mättes kontinuerligt ända fram till på morgonen den 20 september. Koncentrationen av fenobarbital uppmättes vid analysen av det utspädda provet till 22µg/g blod, vilket var i god överensstämmelse med koncentrationen i det outspädda provet som uppgick till 19 µg/g blod och även i paritet med det värde som uppmättes i Linnéas blodplasma på morgonen den 20 september. Denna överensstämmelse mellan det outspädda och det utspädda provet talar naturligtvis för att resultatet av analysen av det utspädda provet är riktigt även när det gäller tiopentalet. Det finns dock andra resultat som pekar i en annan riktning, nämligen resultatet av den finska analysen. Vid den analysen uppmättes ett betydligt lägre värde i fråga om fenobarbitalet. I den analysen påvisades endast en koncentration av fenobarbital som understeg deras utskriftsgräns, vilken är 10µg/g blod. Denna skillnad ger enligt tingsrättens mening anledning att ifrågasätta hur representativt den uppmätta koncentrationen av fenobarbital verkligen var i det utspädda provet i förhållande till det outspädda. Detta innebär i sin tur att provresultatet i fråga om fenobarbital inte kan tas till intäkt för att koncentrationen av tiopental varit representativ i det utspädda provet i förhållande till det outspädda.

Tingsrätten låtsas dock som sagt här inte om att finska RMV mätte på ett blodprov som var spätt 10 ggr och inte på ett ospätt prov.

När det gäller den gode Bustophers trovärdighet och opartiskhet så kan vi notera Bustophers reaktion på sid 1291 i den här tråden när signaturen eloge börjat fundera över om tingsrätten verkligen tagit hänsyn till att finska RMV mätte på ett prov som var spätt 10 ggr:

https://www.flashback.org/t862808p1291

Där väljer Bustopher att ”passa” på eloges enkla frågeställning.

Antagligen hade Bustopher hoppats att saken skulle falla i glömska och att ingen skulle titta närmare på det här längre fram i tråden. Men så blev alltså inte fallet. Undrar om Bustopher blivit lovad att få betalt av någon om den den friande domen skulle vinna laga kraft eller om han passade av ”idealistiska” skäl?

Du själv och de andra som håller liv i den här tråden kör med en stil som påminner om Bustophers, d v s man låtsas på ett väldigt fräckt sätt inte om grundläggande fakta. De språkliga och formuleringsmässiga greppen för att försöka ge ett vederhäftigt intryck påminner om Sikhanders. Det blir på sätt och vis litet som en karikatyr av Bustopher och Sikhander. Jag tror dock inte att den genomsnittlige Svensson uppfattar detta som en karikatyr av Bustopher och Svensson. Medel-Svensson är nog tyvärr inte tillräckligt vaken för detta.

När det gäller RMV:s provtagningsmetod, d v s att plocka ut litet blod från olika ställen i det venösa systemet i nedre delen av kroppen, så har jag inte sett att det påstås i domen att detta skulle innebära något påtagligt representativitetsproblem. Snarare borde det väl vara så att om man plockar ut blod från flera olika ställen så borde det minska den eventuella risken för icke representativ provtagning.

När det gäller den eventuella kontaminationen med fett så har jag ju diskuterat detta problem rätt mycket de senaste dagarna. Sammanfattningsvis kan man väl säga att eftersom mängden fett var påtagligt större än mängden blod i kroppen så skulle kontamination med fett knappast innebära att halten tiopental överdrevs i provet vid en jämförelse med den ursprungliga tiopentalhalten i blodet, utan snarare tvärtom. Och detta även om allt tiopental i kroppen skulle hamna i fettet och inget skulle utsöndras. Däremot kan väl fettkontamination användas som argument för att spår av äldre tiopentalinjektioner kan avspeglas i provet. Eftersom tiopentalet försvinner rätt snabbt ur blodet så kan väl en kraftig fettkontamination innebära att mer av en äldre tiopentalinjektion märks när man mäter tiopentalhalten i provet. Jag har dock inte sett att man explicit i domen påstår att fettkontamination påtagligt skulle kunna påverka tiopentalhalten uppåt för blod som nyligen pytsats i en massa tiopental.

När det gäller Mörland så vill jag citera några rader från domen ang. vad Mörland (rättens oberoende expert) samt Krister Nilsson och Rune Dahlqvist sagt:

”Det är nämligen mot den bakgrunden, alltså att Linnéa skulle ha haft en koncentration om 2000µg tiopental per gram blod i det från henne tagna lårvensblodet, som Krister Nilsson och Rune Dahlqvist har uttalat att det mest sannolika händelseförloppet är att tiopental har tillförts i en mycket stor dos nära före döden. Rune Dahlqvist har senare, efter att ha tagit del av Jörg Mörland utlåtande, i likhet med denne, uttalat att det mest sannolika är att en mycket hög dos tiopental injicerats strax före, strax efter eller både före och efter dödens inträde.”

Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
PCuri hävdade ju ovan att RMV:s instrument var kalibrerade men att det "bara" hadde gått lite för lång tid sen de kollade sist.

Elektroniska komponenter förändras med tiden. Tex. så torkar vätskan ut i kondensatorerna vilket förändrar deras egenskaper eller tom får dem att sluta fungera. Kondensatorer används bland annat för att filtrera bort störningar ur mätsignaler samt i förstärkarkretsar så de kan absolut påverka mätresultatet.

Då detta är naturvetenskalig grundkunskap så finns kunskapen garanterat på RMV. För mig som naturvetare är det självklart hur enormt allvarligt deras slarv är då det just är slarv/bristande rutiner och inte kunskapsbrist som ligger bakom att man inte ser till att ha välservade instrument.

På lekmannannivå kan vi jämställa det hela med följande lilla expriment.

PCuri häller upp exakt 5 liter vatten i en tioliters hink. (+/-1 ml).
Sen ställer han denna hink på gräsmattan och låter den stå i fem år.

Är det nu någon som är villig att garantera att vi har exakt fem liter (+/-1ml) i den hinken?
Till den nivå att det kan innebära livstids fängelse?

Och ändå kom man hos svenska RMV fram till samma mätvärde som hos finska RMV.

Tycker också att det överhuvudtaget borde bli jätteknepigt att få fram några som helst hållbara bevis man kan fälla bovar med hos RMV om man har sådana problem som du vill låta påskina att man har.
Citera
2012-07-10, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
När det gäller den gode Bustophers trovärdighet och opartiskhet så kan vi notera Bustophers reaktion på sid 1291 i den här tråden när signaturen eloge börjat fundera över om tingsrätten verkligen tagit hänsyn till att finska RMV mätte på ett prov som var spätt 10 ggr:

https://www.flashback.org/t862808p1291

Där väljer Bustopher att ”passa” på eloges enkla frågeställning.
Nu är PC i riktigt blåsväder!!! Han har inte fört statens talan på något vidare vis enligt PCuri.

Är det inte så i stället att svenska och finska RMV precis som Bustopher förstår att loppet är kört och mörkar så mycket som möjligt av analysförfaranden och resultat?
(Bustophers svar var ganska kort och han konstaterar korrekt att det inte går att uttala sig eftersom offentligt material saknas.)
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Ingen aning!

Det svar som har offentliggjorts från det finska laboratoriet inskränker sig till uppgiften att analyserna gjorts med GC-MS och fyra analysvärden. Inget underlag har redovisats så jag kan inte avgöra om finnarna skickat kromatogrammen till RMV eller inte. De finns i vart fall inte med som bilaga till svaret. (Svaret finns f.ö. på sid 176 i Tilläggsprotokollet.) I det följebrev som RMV bifogade provet till Finland nämns ingenting om att man hade någon misstanke om bristande kromatografisk renhet.

I RMV:svar till åklagaren "Jämförande analys i ärende K2008-O-4166,[flickan]" 2010-05-31 beskriver GT bara vad det är man skickat till Finland, hur det är spätt och att materialet förvarats i frysen i mer än ett år och att man för få en "…aktuell jämförelse mot analysen som skickades till Finland" gjort en omanalys." Resultatet av denna kommenterar hon med att "…denna omanalys överensstämmer med tidigare utlämnade analysresultat samt även med resultaten från analys gjord i Finland." (Svaret finns på sid 175 i Tilläggsprotokollet.)

Men som sagt tidigare, det är samma "soppa" man analyserat alla tre gångerna varför det inte säger något om provets representativitet.
Citera
2012-07-10, 08:16
Medlem
Clodiuss avatar
Thiopentalet fördelar sig inte jämnt i fettet, och vid nedvrytning kan thipental återgå till vätska i form av micelburna mikrokristaller. Detta har ältats till elda i tråden ovan , och du bara låtstas att du inte förstår. För den som är intresserad finns utföliga bwskrivningar ovan i tråden av bland annat mig och Hamilkar. PCUri hittar bara på.

Citat:
DEL 2

/FORTS

När det gäller ”samplingsproblemet”, d v s om provet var representativt har ju detta diskuterats rätt utförligt tidigare i tråden. Tingsrätten verkar inte explicit använda sig av detta argument för att påstå att kontamination med fett och andra kroppssubstanser skulle ha överdrivit uppmätta nivåer påtagligt. Man har tydligen konstaterat en viss fettkontamination. Men eftersom volymen/massan fett i babyn var större än blodvolymen så lär ju halten tiopental knappast kunnat höjas påtagligt över den ursprungliga halten i blodet. Även om allt tiopental av någon anledning hamnat i fettet så skulle ju andelen tiopental per vikt eller volymsenhet bli mindre än den ursprungligen var i blodet. Så fettkontaminationsargumentet lär väl knappast ha kunnat användas som argument för att mindre tiopentalhalter skulle kunna mångfaldigas jämfört med den ursprungliga tiopentalhalten i blodet.

Vid en hastig genomläsning av domen och dess bilagor kan man dock kanske få det intrycket. Vad man talar om är dock att tiopentalet försvinner rätt snabbt ur blodet och hamnar i andra delar av kroppen innan det utsöndras. Så rätt snart finns ju bra mycket mer tiopental i fettet än i blodet. Koncentrationen i fett blir dock aldrig högre än den ursprungligen var i blodet även om allt tiopental hamnar där eftersom det finns mer fett än blod i kroppen.

Däremot kan ju fettkontaminations-argumentet vara användbart för att göra troligt att tiopental härrörande från tidigare injektioner kan ha påverkat provresultatet. I blodet brukar ju tiopentalet försvinna nästan helt om hjärtat fortsätter slå några timmar. En del tiopental kan dock finnas kvar i fettet. Om om provet varit kontaminerat med fett kan alltså litet tiopental från tidigare injektioner ha slunkit med. Mitt intryck är att man varit rätt generös när man räknat på hur mycket som kan ha slunkit med. Och det gäller även Mörland. Men det är alltså rätt stor skillnad mellan de 15 mikrogram/gram som man anser kan förklaras av tidigare injektioner och den uppmätta halten 2000 mikrogram/gram (2000 µg/g). Även med det teoretiska, maximala spädningsfelet 5,26 ggr så hamnar vi på 2000/5,26 ≈ 380 mikrogram/gram.

Sedan när det gäller de ändrade vittnesmålen så är det riktigt att de vittnen som i polisförhören uppgav sig ha sett en injektion av något slag i samband med babyns död i tingsrätten flyttade bakåt den tidpunkt för när injektionen kan ha skett. Jag har tidigare spekulerat i om de kan ha gjort detta eftersom läkaren i polisförhören till en början skyllde ifrån sig genom att säga att föräldrarna frågat om babyn inte kunde få något mer. Jag tror jag skrev något om att man kan ha varit rädd för att någon skulle kunna vrida till detta till att bli någon slags anstiftan. Med tanke på att föräldrarna velat flytta babyn till Uppsala och inte velat gå med på att ”avveckla” babyn tycker jag att ett sådant anstiftansargument förefaller orimligt. Men jag förstår faktiskt en sådan eventuell oro inför anstiftansargumentet med tanke på de krumbukter och saltomortaler tingsrätten gjort i domen och med tanke på att advokaten Claes Borgström sagt att ”i en svensk domstol kan allt hända”. Vem vet vad som kan hända om man kan fria en rattfyllerist med hänvisning till att Alfons Åbergs låtsaskompis Mållgan kan ha kört?
Citera
2012-07-10, 12:11
Medlem
Och stackars PCuri fattar fortfarande ingenting.

Finska RMV har fortfrande bara analyserat blodpudding, inte blod.

Och jag påskinner ingenting den här gången heller. Jag konstaterar fakta.
Varför tror du att RMV har dragit igång ett massivt åtgärdsprogram?
Därför att deras GD tyckte att det kunde vara kul eller för att bristerna hos RMV är så stora att de inte kan garantera rättssäkra utlåtanden?

Det är ju bara ta DNA fallet som exempel så kan vi konstatera att det enda som går att ställa bortom allt rimligt tvivel är just att RMV har slarvat.

Av någon udda anledning så är just akreditering en av huvudfrågorna i åtgärdsprogrammet och precis som för bensinpumpen och vågen hos Achemds lösgodis så ingår regelbundna kontrolller och kalibreringar där. Därav kan vi dra slutsatsen att RMV själva anser att deras nuvarande nivå inte duger.

Sen vet jag inte om du inte ens fattar vad du själv skriver.

"Det är nämligen mot den bakgrunden, alltså att Linnéa skulle ha haft en koncentration om 2000µg tiopental per gram blod", dvs man säger inte att hon har haft det överhuvudtaget.
Citera
2012-07-11, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Nu är PC i riktigt blåsväder!!! Han har inte fört statens talan på något vidare vis enligt PCuri.

Är det inte så i stället att svenska och finska RMV precis som Bustopher förstår att loppet är kört och mörkar så mycket som möjligt av analysförfaranden och resultat?
(Bustophers svar var ganska kort och han konstaterar korrekt att det inte går att uttala sig eftersom offentligt material saknas.)

Ovanstående skrev du alltså i det här inlägget...

https://www.flashback.org/sp38250902

… där du väl typ låtsades svara på det här inlägget jag skrev:

https://www.flashback.org/sp38248452

Vill man läsa inläggen ovan går det också att bläddra tillbaka en sida.

När det gäller början av ditt inlägg verkar du antyda att jag anser att åklagaren Peter Claesson (PC) gjorde ett dåligt jobb eftersom han inte överklagade domen trots att man i domen så otroligt fräckt struntat i att provet finska RMV mätte på var spätt 10 ggr. Tja, jag vet inte vad jag skall säga om den saken. Jag har ju tidigare i tråden sagt att jag trodde att det inte skulle bli någon överklagan vid en friande dom. Och jag fick ju rätt i det avseendet. Jag har också framfört synpunkten att Peter Claesson nog blev rejält skraj efter den f d sjuksköterskan Hanne Kjöllers hotelser på DN:s ledarsida. Jag föreslog därför att man borde försöka byta åklagare till en som hade väldigt nära till pensionen (och som därför inte skulle behöva vara så rädd för att Sveriges största dagstidning skulle fimpa hans/hennes karriär). Men visst hade jag helst sett en överklagan av domen. Jag förstår dock som sagt att Peter Claesson blev rejält skraj.

Du kommenterar inte min kärnsynpunkt, nämligen att Bustopher passade på frågan om finska RMV mätt på ett prov som var spätt 10 ggr, trots att han så väl visste om detta. I stället lyfter du fram ett citat av Bustopher som låter ungefär som mace2442:s inlägg, d v s att både svenska och finska RMV analyserat ”soppa” resp ”blodpudding” varför mätningar på provet ändå inte är av något större värde. (Dessutom skall tydligen både svenska och finska RMV:s mätningar vara helt värdelösa p g a diverse påstådda procedurfel och liknande, detta trots att de inte mätt på några andra sätt i detta fall än i andra brottsutredningar.)

Jag har ovan kommenterat de möjliga problem kontamination med fett skulle kunna ge och storleksordningen och sannolikheterna för någon slags tiopentalkontaminering i slaktblodet. Det jag framför allt saknar i blodpuddingssynpunkterna är någon slags beräkning på storleksordningen på de fel dessa faktorer skulle kunna ge. Att jag själv men inte Bustopher, du själv, mace2442 eller någon annan försökt sig på detta tolkar jag som att ni inser att detta inte är en speciellt framkomlig väg. Eventuella felkällor av denna typ torde ge en tämligen måttlig påverkan på mätvärdet. Det ger därför ett klart mer vederhäftigt intryck att i allmänna ordalag diskutera dessa teoretiska felkällor.

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Thiopentalet fördelar sig inte jämnt i fettet, och vid nedvrytning kan thipental återgå till vätska i form av micelburna mikrokristaller. Detta har ältats till elda i tråden ovan , och du bara låtstas att du inte förstår. För den som är intresserad finns utföliga bwskrivningar ovan i tråden av bland annat mig och Hamilkar. PCUri hittar bara på.

Citat:

När det gäller ”samplingsproblemet”, d v s om provet var representativt har ju detta diskuterats rätt utförligt tidigare i tråden. Tingsrätten verkar inte explicit använda sig av detta argument för att påstå att kontamination med fett och andra kroppssubstanser skulle ha överdrivit uppmätta nivåer påtagligt. Man har tydligen konstaterat en viss fettkontamination. Men eftersom volymen/massan fett i babyn var större än blodvolymen så lär ju halten tiopental knappast kunnat höjas påtagligt över den ursprungliga halten i blodet. Även om allt tiopental av någon anledning hamnat i fettet så skulle ju andelen tiopental per vikt eller volymsenhet bli mindre än den ursprungligen var i blodet. Så fettkontaminationsargumentet lär väl knappast ha kunnat användas som argument för att mindre tiopentalhalter skulle kunna mångfaldigas jämfört med den ursprungliga tiopentalhalten i blodet.

Vid en hastig genomläsning av domen och dess bilagor kan man dock kanske få det intrycket. Vad man talar om är dock att tiopentalet försvinner rätt snabbt ur blodet och hamnar i andra delar av kroppen innan det utsöndras. Så rätt snart finns ju bra mycket mer tiopental i fettet än i blodet. Koncentrationen i fett blir dock aldrig högre än den ursprungligen var i blodet även om allt tiopental hamnar där eftersom det finns mer fett än blod i kroppen.

Däremot kan ju fettkontaminations-argumentet vara användbart för att göra troligt att tiopental härrörande från tidigare injektioner kan ha påverkat provresultatet. I blodet brukar ju tiopentalet försvinna nästan helt om hjärtat fortsätter slå några timmar. En del tiopental kan dock finnas kvar i fettet. Om om provet varit kontaminerat med fett kan alltså litet tiopental från tidigare injektioner ha slunkit med. Mitt intryck är att man varit rätt generös när man räknat på hur mycket som kan ha slunkit med. Och det gäller även Mörland. Men det är alltså rätt stor skillnad mellan de 15 mikrogram/gram som man anser kan förklaras av tidigare injektioner och den uppmätta halten 2000 mikrogram/gram (2000 µg/g). Även med det teoretiska, maximala spädningsfelet 5,26 ggr så hamnar vi på 2000/5,26 ≈ 380 mikrogram/gram.

Sedan när det gäller de ändrade vittnesmålen så är det riktigt att de vittnen som i polisförhören uppgav sig ha sett en injektion av något slag i samband med babyns död i tingsrätten flyttade bakåt den tidpunkt för när injektionen kan ha skett. Jag har tidigare spekulerat i om de kan ha gjort detta eftersom läkaren i polisförhören till en början skyllde ifrån sig genom att säga att föräldrarna frågat om babyn inte kunde få något mer. Jag tror jag skrev något om att man kan ha varit rädd för att någon skulle kunna vrida till detta till att bli någon slags anstiftan. Med tanke på att föräldrarna velat flytta babyn till Uppsala och inte velat gå med på att ”avveckla” babyn tycker jag att ett sådant anstiftansargument förefaller orimligt. Men jag förstår faktiskt en sådan eventuell oro inför anstiftansargumentet med tanke på de krumbukter och saltomortaler tingsrätten gjort i domen och med tanke på att advokaten Claes Borgström sagt att ”i en svensk domstol kan allt hända”. Vem vet vad som kan hända om man kan fria en rattfyllerist med hänvisning till att Alfons Åbergs låtsaskompis Mållgan kan ha kört?

Jo, jag vet att det där med kristallbildning ältats rätt mycket tidigare i tråden. Och felkällan ”micelburna mikrokristaller” låter ju onekligen som en oroväckande felfaktor.

Men även när det gäller den här möjliga påstådda felkällan efterlyser jag någon slags kvantifiering och sannolikhetskalkyl. Jag försökte mig faktiskt på någon slags grundläggande kvantifieringar på grundval av storleken på kristallerna som tidigare angetts i tråden. Jag kan inte minnas att någon redovisade någon alternativ beräkning som skulle motsäga det jag fick fram, nämligen att sannolikheten för att kristallbildning skulle ha påverkat mätvärdet påtagligt förefaller väldigt liten. Speciellt med tanke på att delproven togs på flera ställen torde ju sannolikheten för att kristallbildning skulle ha påverkat mätvärdet påtagligt vara minimal.

Jag noterar också att det med obligatoriska blodprov på avlidna hade varit svårare att försöka med sådana här krumbukter och saltomortaler. Jag antar att det var därför läkargänget tidigare i tråden tyckte att obligatorisk provtagning på avlidna var en jättedålig idé. Med tanke på hur friskt man verkar använda morfin för att korta vårdtiderna för vårdpaket förstår jag bakgrunden till den hållningen. Andra grejer man skulle kunna upptäcka med obligatorisk provtagning på avlidna är sannolikt fusk med att ge blodförtunnande till långliggare. Jag har tidigare i tråden upplyst om att en anhörig till mig högst sannolikt inte fick blodförtunnande mot slutet trots att detta journalfördes. De figurer som är mot obligatorisk provtagning på avlidna och tycker att det var rätt av tingsrätten att göra en fräckis och strunta i att finska RMV:s prov var spätt 10 ggr är sannolikt sådana som tycker att det var rätt låta min anhörige plågas i nästan två dygn utan blodförtunnande eftersom jag inte ville ge med mig och tillåta avlivning med morfin och Midazolam.
Citera
2012-07-11, 10:53
Medlem
Citat:
Jag har ovan kommenterat de möjliga problem kontamination med fett skulle kunna ge och storleksordningen och sannolikheterna för någon slags tiopentalkontaminering i slaktblodet. Det jag framför allt saknar i blodpuddingssynpunkterna är någon slags beräkning på storleksordningen på de fel dessa faktorer skulle kunna ge.
(Min fetning).

Inte bara du. Tingsrätten också. Vi gissar inte konstaterade man. Det gör dock du.
Citera
2012-07-11, 11:25
Medlem
Citat:
Jag har ovan kommenterat de möjliga problem kontamination med fett skulle kunna ge och storleksordningen och sannolikheterna för någon slags tiopentalkontaminering i slaktblodet. Det jag framför allt saknar i blodpuddingssynpunkterna är någon slags beräkning på storleksordningen på de fel dessa faktorer skulle kunna ge. Att jag själv men inte Bustopher, du själv, mace2442 eller någon annan försökt sig på detta tolkar jag som att ni inser att detta inte är en speciellt framkomlig väg. Eventuella felkällor av denna typ torde ge en tämligen måttlig påverkan på mätvärdet. Det ger därför ett klart mer vederhäftigt intryck att i allmänna ordalag diskutera dessa teoretiska felkällor.

Du klarar som vanligt inte att bemöta ett enda fakta utan försöker nu slingra dig genom att försöka hitta en annan väg. Karakteristiskt för en rättshaverist.

Anledningen till att du inte får någon beräkning är att det inte går att göra någon. För att göra en beräkning måste vi veta exakt vad scans blod innehöll. Det kräver i sin tur en korrekt analys på ett kalibrerat instrument. Det har vi inte. Sen måste vi veta att RMV:s blandning gjordes utan att förorena provet och att detas blandningsmetod inte påverkar. Det vet vi inte heller då de inte har dokumenterat eller rättssäkrat sin metod.

Iom det var vi tillbaka vid grundpunkten. RMV har inte uppfyllt normerna för en rättssäker hantering och därmed är deras blodpudding inte värt ett dugg som bevis.

Citat:
andra grejer man skulle kunna upptäcka med obligatorisk provtagning på avlidna är sannolikt fusk med att ge blodförtunnande till långliggare. Jag har tidigare i tråden upplyst om att en anhörig till mig högst sannolikt inte fick blodförtunnande mot slutet trots att detta journalfördes. De figurer som är mot obligatorisk provtagning på avlidna och tycker att det var rätt av tingsrätten att göra en fräckis och strunta i att finska RMV:s prov var spätt 10 ggr är sannolikt sådana som tycker att det var rätt låta min anhörige plågas i nästan två dygn utan blodförtunnande eftersom jag inte ville ge med mig och tillåta avlivning med morfin och Midazolam.

Och fortfarande fattar du inte att Finska RMV:s analys av bloddpudding inte har någon relevans på flickans blod.

Sen kan jag väl tillägga att en av mina bekanta gärna skulle vilja träffa PCuri yrkesmässigt då hon anser att han skulle behöva det. Hon Konstaterade att han förefaller lida av en sjuk önskan om hämnd för din anhörige (jag antar att du lexmaria anmälde det hela och det är utrett eller är det din tro igen?). Hon jobbar inom slutenpsyk sen ca 30 år
Citera
2012-07-12, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1

Citat:

Jag har ovan kommenterat de möjliga problem kontamination med fett skulle kunna ge och storleksordningen och sannolikheterna för någon slags tiopentalkontaminering i slaktblodet. Det jag framför allt saknar i blodpuddingssynpunkterna är någon slags beräkning på storleksordningen på de fel dessa faktorer skulle kunna ge.

(Min fetning).

Inte bara du. Tingsrätten också. Vi gissar inte konstaterade man. Det gör dock du.

Här verkar du tänka på det här partiet i tingsrättsdomen:

”Närmare tillfrågad om hur han kommit fram till en osäkerhet om just 25 % har han
uppgett att det värdet inte är annat än en ren uppskattning från hans sida. Det kan
alltså konstateras att han inte har något egentligt underlag för sin bedömning i den
delen.”

… apropå Mörlands nedåtputsning av intervallet 1500-2500 mikrogram/gram tiopental ner till minimalt 1400 mikrogram/gram.

Siffran 1500-2500 mikrogram/gram avsåg tydligen något slags sannolikhetsintervall för tiopentalsiffran 2000 mikrogram/gram. RMV angav en variationskoefficient för siffran 2000 mikrogram/gram om +/- 25 %.

När Mörland fick frågan hur långt ner han ytterligare eventuellt skulle kunna putsa siffran nedåt högg han till med 1400 mikrogram/gram. Det tog tingsrätten som intäkt för att Mörland och RMV bara ”gissat”. Utan någon fråga där han implicit ombetts gissa hade dock detta intryck av osäkerhet inte uppstått. Det är också anmärkningsvärt att man fäst något större avseende vid detta uttalande från Mörland i stället för att hålla sig inom RMV:s variationskoefficient om +/- 25 % som tydligen var någon slags standard.

Det här står i väldigt bjärt kontrast till den avsaknad begäran av kvantifieringar av de felkällor försvaret angett (samt motiveringar till dessa kvantifieringar). Teoretiskt torde det vara möjligt att rada upp hur många felkällor som helst, alltifrån luftkontaminering av prover till fel på transformatorer i labbutrustning o s v. Men det är också rimligt om man när man radar upp olika möjliga felkällor anger om det rör sig om fel i storleksordningen tusendels promille eller tusentals procent. Det är också rimligt om tingsrätten försöker bilda sig en uppfattning om detta om man använder de anförda felkällorna som argument eller antyder att de kan äga viss relevans.

Det här tycker jag ytterligare belyser den synnerligen tendentiösa bevisvärdering tingsrätten använde sig av. Men den värsta grejen torde väl ändå vara att man låtsades som att det finska provet var ospätt när fenobarbitalhalten (som skulle bekräfta spädningen) hamnade under utskriftskränsen 10 mikrogram/gram.

Citat:
Ursprungligen postat av mace2442

Citat:

Du klarar som vanligt inte att bemöta ett enda fakta utan försöker nu slingra dig genom att försöka hitta en annan väg. Karakteristiskt för en rättshaverist.

Anledningen till att du inte får någon beräkning är att det inte går att göra någon. För att göra en beräkning måste vi veta exakt vad scans blod innehöll. Det kräver i sin tur en korrekt analys på ett kalibrerat instrument. Det har vi inte. Sen måste vi veta att RMV:s blandning gjordes utan att förorena provet och att detas blandningsmetod inte påverkar. Det vet vi inte heller då de inte har dokumenterat eller rättssäkrat sin metod.

Iom det var vi tillbaka vid grundpunkten. RMV har inte uppfyllt normerna för en rättssäker hantering och därmed är deras blodpudding inte värt ett dugg som bevis.

[- - -]

Tja, alltså RMV hade ju testat Scans slaktblod och inte hittat något. Försvarets expert Olof Beck tyckte dock förstås att man kunde ha testat med någon bättre metod. Uppenbarligen verkar dock de här rutinerna ha dugt fram till nu. Jag noterar dock att tingsrätten inte verkar basera sin dom på den här invändningen från Olof Beck.

Tänkte att jag också skulle ge ett exempel på hur jag själv med enkla medel försökt göra en uppskattning av sannolikheten för kristallteorierna:

https://www.flashback.org/sp31922354

Utöver det jag säger i det länkade inlägget ovan skall man också lägga till problemet med att kristaller som är 1 mm stora bör ha varit synliga med blotta ögat och att kristaller som har en diameter på 1 mm torde kräva en tämligen grov spruta för att kunna slörpas upp (om man nu använt sig av en spruta vid provtagningen).
Citera
2012-07-12, 11:58
Medlem
Problemet är bara att du pratar om något du inte begriper. Eftersom du inte har en korrekt grund att utgå från så blir allt ovanför precis lika fel som vanligt för dig

Han säger att plus/minus 25% är en gissning. Dvs det kan lika gärna vara plus/minus 99%. Oavsett vilket så kan vi återigen konstatera att det inte finns ett fastslaget värde. Iom det fortfarande inget bevis.
Bara för tydlighetsskull så är inte plus/minus 25% något standardvärde alls utan något som inte överhuvudtaget hör hemma i bevissamanhang. "Mannen som överföll mig var mellan 1.50 och 2.50 lång och vägde mellan 75 och 125 kilo". Inte direkt en säker beskrivning. Inom DNA säger man 0,00000001% eller mindre för att det ska duga.

Det är inte försvarets jobb att kvantifiera. Det är Åklagaren som ska kunna visa att det inte finns några möjligheter till fel. Åklagaren ska ställa det bortom allt rimligt tvivel att det har gått till på det sätt som han hävdar i gärningsbeskrivningen. När det gäller bevisen så gör man det genom att visa att de har hanterats i säkra bevisade processer, analyserade på kalibrerade instrument och alltihopa ska vara väl dokumenterat och helst också bevittnat. Dvs precis vad RMV inte gjorde.

Vi får ju också Konstatera att Möreland själv säger att RMV:s hantering var felaktig. Dvs icke önskvärd. Redan där har rättens expert slagit fast att RMV ine har gjort detta på ett bra sätt vilket alltså är tillräckligt för att sänka alltihopa.

Utan detta ska bevisen underkännas vilket också var vad tingsrätten gjorde och det är inget unikt alls utan rent standardförfarande.

Sen har jag svarat dig flera gånger men eftersom du uppenbarligien inte vill förstå sså lär det inte hjälpa att förklara det en gång till men det är fortfarande så att eftersom vi inte vet hur RMV gjorde så går det inte att säga hur mycket de har klantat sig. Vi vet inte vad slaktblodet innehöll då det inte är kollat på ett kalibrerat instrument då RMV fortfarande inte hade något att kolla det med. Kan det finnas en förorening där som ger en kraftig felvisning - Ja.
Kan RMV har förorenat det vid blandning - Ja
Kan RMV ha blandat fel - Ja
Kan man få 1000 gånger om felvisning i ett instrument - ja.
Kan man förorena ett prov så att man får helt fel resultat - Ja (Se tex DNA hanteringen)

Sen vet jag inte om du bara spelar dum eller om du verkligen är det.
Deras rutiner har inte dugit tidigare heller, Hadde de varit ok så hadde de hållit för en granskning vilket de inte gjorde. Det är också därför RMV har inlett ett åtgärdsprogram för att rätta till dessa brister. Du har själv nämnt detta åtgärdsprogram så bevisligen har du fattat att man måste fixa bristerna men ändå vill du inte inse att de bristerna fanns.

Och sen bjuder du på nästa möjliga felkälla själv utan att troligen ens begripa det. Om det fanns kristaller och man sätter en nål mot den och suger blod så kommer man alltså inte att få ett representativt prov där heller utan ett som är påverkat av kristallen
Senast redigerad av mace2442 2012-07-12 kl. 12:05.
Citera
2012-07-12, 12:14
Medlem
Fins det andra brottsmål som nästan helt bygger på bevisning från RMV under den aktuella perioden då både rutiner och instrument verkar ha varit okalibrerade? Isåfall läge för överklagan..?
Citera
2012-07-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Fins det andra brottsmål som nästan helt bygger på bevisning från RMV under den aktuella perioden då både rutiner och instrument verkar ha varit okalibrerade? Isåfall läge för överklagan..?

Ja är de körda på den gaskromatografen så finns det ju rätt bra skäl till det.
Deras DNA analys som de gjorde åt Nyteknik är ju välkänd. RMV:s personal förorenade provet så att det gav helt fel resultat. I värsta fall innebär detta att oskyldiga har fällts. Mer sannolikt är att Polisen har fått helt fel DNA profil att leta efter vilket gör att skyldiga går trygga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in