2006-07-24, 20:04
Bannlyst
http://lebanontrip.blogspot.com/

Hanin Shakrah, tidigare aktiv i Ung Vänster, befinner sig just nu i Libanon och bloggar därifrån. Hennes strävan är att skriva om människors vardag under kriget.
Citera
2006-07-24, 20:19
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Jag har väl inte legitimerat någonting genom att konstatera det självklara? Men i din enögdavärld döms ju alla som inte skyddar sitt psyke med massiva försvarmekanismer ut som djävulens hantlangare. Hur tycker du det luktar att Israels attack utlöstes av just ett angrepp på militär, istället för de vanliga attackerna på det civila samhället? Det tycker jag luktar som att jag har alldeles rätt i min analys att militärens inflytande på makten i Israel är näst intill absolut.

Hur skulle du tolka detta citat om inte som en legitimering av attacker på civila?
Du säger ju att det är Israelernas fel att de attackerar civila då deras polis och militär är för starka...
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Den Israeliska militären har ju dessutom gjort sig till en så svår måltavla att motståndsgrupper inte har reseurser att anfalla dem,

Angreppet på militär personal föranleddes av sex års bombardemang mot civila personer. Kidnappningen av Israelisk militär personal är en allvarlig handling, men än allvarligare är att militanter trängt in på Israeliskt territorium. Allt detta i kombination är det som utlöst konflikten, förnekar du det?

Vad gäller militärens inflytande har jag redan berört detta i flera inlägg, det är demokratins förlust att den ger militärapparaten för stor makt under krig.
Citera
2006-07-24, 20:21
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ingen fred i sikte med den inställningen.

så du menar att det bästa vore att upplösa staten Israel och låta dess innevånare spridas vind för våg? Hur ska det leda till fred, allt det leder till är att terrorister inser att våld fungerar för att nå deras syften. Vi kommer då få se en än större våldsvåg.

Appeasement fungerar inte när du förhandlar med terrorister.
Citera
2006-07-24, 20:32
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erdinger
Hanin Shakrah, tidigare aktiv i Ung Vänster, befinner sig just nu i Libanon och bloggar därifrån. Hennes strävan är att skriva om människors vardag under kriget.

Hade varit kul om åkt till något av de små samhällen i norra Israel som fick ta emot Hizbollahs raketer dagligen innan kriget. Hon kunde ha gjort ett litet fint reportage om hur barnen fick tillbringa sommarlovet i skyddrum för att raketer kunde slå ned när som helst.... Men just det. Det var ju israeliska barn ja, och de är ju bara små äckliga kapitalister/judar/imperialister/nazister (välj själv skällsord).
Citera
2006-07-24, 21:00
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo
"Adekvat"? menar du synonymt? verkar som du svänger dig med ord lite över din kompetensnivå....jag trodde du följt tråden och därför ansåg jag att jag inte behövde förtydliga mig i varje inlägg. Som sagt, seriösa debattörer här vet vad som avses, även om många inte håller med mig. Så var självkritisk själv, häng med!

Med adekvat brukar menas..."som motsvarar" . Allså -> motsvarar inte ordet "övervåld" fullkomligt med ... "bombning"...så är dessa icke adekvata! Och visserligen är bombning inte synonymt med övervåld, inte..och det v ar inte det jag var ute efter heller !!

Citat:
Och nej, bomba är inte synonymt med övervåld, men jag trodde jag förklarade för dig i inlägget innan!!! läs om läs rätt och upprepa inte samma ickeförståelse igen, det blir tröttsamt.

Eftersom du är fel ute igen och visade med all önsvärd tydlighjet att du INTE vet vad ordet adekvat betyder så, finns det mening med att avsluta med ex till...Israel agerade adekvat!
Citera
2006-07-24, 21:25
Medlem
macoholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
Med adekvat brukar menas..."som motsvarar" . Allså -> motsvarar inte ordet "övervåld" fullkomligt med ... "bombning"...så är dessa icke adekvata! Och visserligen är bombning inte synonymt med övervåld, inte..och det v ar inte det jag var ute efter heller !!

Haha, i den riktning som svenska skolan går skulle du passa in perfekt som svensklärare
Citera
2006-07-24, 21:33
Medlem
macoholics avatar
Nu har vi slängt dynga fram och tillbaka, vilket iofs är en del av forumskulturen. Men hur som helst, för att försöka få lite klarhet har jag ett par frågor:

1. Vad tror ni att denna situation kommer leda till och vad vill ni att den ska leda till?

2. Vilket ansvar tycker ni vardera läger har för att försöka stoppa krigandet eller tror ni att det kommer hålla på tills någon av sidorna ger upp (om detta någonsin skulle hända)?
Citera
2006-07-24, 21:54
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Så du anser att bosättningarna var medvetna provokationer för att locka fram terrorangrepp? Märkligt resonemang, då tror du alltså på konspirationsteorin om att Israel vill utrota Araberna i Palestina, märkligt att de inte började med de Araber med Israeliskt medborgarskap...
Bosättningarna var en del i annekteringen av Gaza, det syftade till att upprätta en buffertzon för att skydda den Israeliska civilbefolkningen.

Men du tycker att de illegala bosättningarna var okej alltså?

De ingick i avtalet om Israel som stat, de kunde ta för sig hur de ville?

Vare sig det var medvetna provokationer (som jag starkt misstänker) så tycker du att de var rätt och riktiga?

Du tror inte att de kanske ev. gjorde att de motsättningar som redan fanns ökade?
Citera
2006-07-24, 21:59
Medlem
Givatis avatar
ursäkta OT..

Citat:
Ursprungligen postat av macoholic
Haha, i den riktning som svenska skolan går skulle du passa in perfekt som svensklärare

Tack...men vad menar du, att ordet adekvat betyder...?

mvh/ Givati
Citera
2006-07-24, 22:06
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
orsäkta OT..

Tack...men vad menar du, att ordet adekvat betyder...?

mvh/ Givati
Adekvaten är expert på lagar och rättsprocesser. En adekvat kan bl.a. upprätta testamenten, skriva stämningar och hitta kryphål.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-07-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Hade varit kul om åkt till något av de små samhällen i norra Israel som fick ta emot Hizbollahs raketer dagligen innan kriget. Hon kunde ha gjort ett litet fint reportage om hur barnen fick tillbringa sommarlovet i skyddrum för att raketer kunde slå ned när som helst.... Men just det. Det var ju israeliska barn ja, och de är ju bara små äckliga kapitalister/judar/imperialister/nazister (välj själv skällsord).

haha vad e du hjärntvättad av den judekontrollerade median eller? tror du israel e underdogen i det här? pajjas vi kanske ska passa på och undra hur palestinska barnen mår? små äckliga terrorister/islamister/frihetshatare som kastar sten mot israeliska pansarvagnar. nämen du måste ha rätt det är judarna man ska tycka synd om.
Citera
2006-07-24, 22:24
Medlem
-Planter-s avatar
Till er som fortfarande tror att Libanon inte har något med saken att göra, här är Nasrallahs egna ord i Al-Jazeera 21:a Juli.

Citat:
Interviewer: Did you inform them that you were about to abduct Israeli soldiers?
Hassan Nasrallah: I told them that we must resolve the issue of the prisoners, and that the only way to resolve it is by abducting Israeli soldiers.

Interviewer: Did you say this clearly?
Hassan Nasrallah: Yes, and nobody said to me: "No, you are not allowed to abduct Israeli soldiers." Even if they had told me not to... I'm not defending myself here. I said that we would abduct Israeli soldiers in meetings with some of the main political leaders in the country. I don't want to mention names now, but when the time comes to settle accounts, I will. They asked: "If this happens, will the issue of the prisoners be over and done with?" I said that it was logical that it would. And I'm telling you, our estimation was not mistaken. I'm not exaggerating. Anywhere in the world - show me a country, show me an army, show me a war, in which two soldiers, or even civilian hostages, were abducted, and a war was waged against a country - and all for two soldiers. This has never happened throughout history, and even Israel has never done such a thing.

Här är transkriptet: http://memritv.org/Transcript.asp?P1=1200
För de som vill se hela klippet så är det klipp#1200.

Återigen så säger de att de är partners in crime.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in