[quote=askld|47017383]
Citat:
Vad jag förstått så när man är satanist så är man OND, kanske inte riktigt ond..men man sätter sig själv först och främst- att man ser till att man själv har det bra,före andra. och man är riktigt egoistisk..
Ja tycker att du förstått satanism rätt med det du säger här. Det ser iaf jag som svaret på din fråga. Finns inte mkt mer att säga.
Citat:
När jag googlat så säger dom "vi lever i en hård och kall värld,och här gäller det att klara sig själv. "
Vilket är en ovanligt korkat svar och också enögt. Man måste ha en fet barriär och blockering i sitt synfält att uttala sig så.
Citat:
och dom anser att det är meningslöst att vara god och den som är smart tänker bara på sig själv.
då är man lite insiktslös, och med säkerhet både omogen och labil. Dvs i avsaknad av självrespekt. Det det handlar om.
Citat:
Det står även att : "han vill inte plåga andra, inte utrota dem som han ogillar. Men han vill inte bekämpa ondskan heller. Han vill njuta själv och lämnar andra i fred, om de inte stör eller hindrar honom. "
är man satanist så ser man djävulen som sin gud? eller?
Man är sinnesförvirrad då, famlar i demonismens lilla inåtcirklande värld, skild från livets vidd. antagligen depressiv också. (dvs sjuk på ett el. annat sätt.. hittar inte ut)
Citat:
Men det jag nu undrar är för att en tjej säger att hon är satanist, och det var en person som frågade vad det innebär att vara satanist,då hon svarade: " innebär att vara god mot sig själv och god mot andra, att man ska ha respekt för sig själv och sina medmänniskor, och där innebär också ärlighet, ingen dråp eller skada."
En självbedragerska kort och gott.
Citat:
och hon säger att hon följer den gamla satanisten..
Osjälvständig sådan...
Citat:
Jag har gått bakåt och läst och det jag finner är att man är självisk, jag läser ingenting om att respektera andra och vara lojal mot andra eller " behandla andra så som du själv vill bli behandlad" för egentligen enligt de gamla satanisten så bryr man sig inte om andra utan bara om sig själv.
Precis - en omogenhet.
Citat:
så jag ifrågesatte henne om de här då hon svarade: ömm du snackar helt om en annan genre av satanism, du vet väl om att det finns olika?
Hon vet inte ens vad hon syftar till, enbart förvirrad.
du får inga intelligenta svar av en sådan som saknar självrespekt, hennes intresse är avtrubbat att förmå ta in andra, så dina frågor får du inte av en som inte ens har förmåga att se eller förstå. Intellektuellt , ett barn. Och fantasilös ska sägas!
Citat:
t.ex alla som är kristna behöver inte tro på jesus om de tror på gud. Jag har inte satan son min gud, men jag är satanist

tror du måste kolla upp lite på alla olika typer av samma tro, allt har ju sina olikheter

men satanism handlar mer om respekt än att vara ond, jag talar om den satanismen som jag är bunden till.
En trotsig barnunge som tillför noll. Som inte vill växa upp. Förvirrad i behov av omkullkastad sensation.. Ett offer med andra ord. Okunnig också. Du får inga vettig svar från individer som inte ens förstår vad de tror på.
Citat:
Citat:
så min fråga är.. vad är satanismen då egentligen? respekt och lojalitet mot andra? och behandla
andra så som man själv vill bli?
Det är sensationslystnad och egoism.. + vad du själv visste. Att röra om i gryta och vips kallas det satanism, skrattretande helt enkelt.