2013-11-25, 17:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej det är inte förmätet, för i själva verket finns det ett materialistiskt tunnelseende.

Varför svarar du inte på frågorna?

För att göra din kommentar om skygglappar och tunnelseende befogad så vill jag att du förklarar vad du tror att man är blind för eller missar, gärna med verifikation och lite substans.
Citera
2013-11-25, 19:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför svarar du inte på frågorna?

För att göra din kommentar om skygglappar och tunnelseende befogad så vill jag att du förklarar vad du tror att man är blind för eller missar, gärna med verifikation och lite substans.
Om man har en förutfattad mening att allt är materiellt så är det svårare att se det immateriella. Människor förtränger sådant de inte vill se, därom råder ingen tvekan. Ja du, vad man ser? Sällsynt, mycket speciella syner, men i det dagliga livet - t.ex att vissa är godhjärtade och att vissa är slavar under olika synder..! Att det är stor skillnad - alla är inte jämlikar.
Citera
2013-11-26, 03:14
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Om man har en förutfattad mening att allt är materiellt så är det svårare att se det immateriella. Människor förtränger sådant de inte vill se, därom råder ingen tvekan. Ja du, vad man ser? Sällsynt, mycket speciella syner, men i det dagliga livet - t.ex att vissa är godhjärtade och att vissa är slavar under olika synder..! Att det är stor skillnad - alla är inte jämlikar.
Det här var ju en presentation av riktigt djupare slags moralflum kommet från dig.. jag tyckte att du försökt undanhålla dig från så utflummad vilsenhet och riktigt diffus vag och helt intetsägande mening, du vet inte ens själv vad du slängde ihop här.. vad ville du egentligen angripa??

Det var nästintill t.o.m antiteistiskt uttalat och så sätt tragikomiskt, med tanke på vilken "linje du försöker hålla" ... men slutade med att du visst försökte dig på något luftgitarrspel... inte en substantiell sträng så långt luftströmmen vände innan den lämnade..

bedrövligt, och .. helt i kunputtpatts förvirrade svammel och boostat av det elsydionska grubbleriet mot väggen..

bedrövligt : om du ska diskutera satanism.. får du allt avgränsa och tala klarspråk med tydliga fiender, istället svingar du mer mot de demoner du själv kämpar med vad det verkar och jaa.. de befinner sig exakt inom den predeterministiska teismen/tron som visst ger hjärnan en dos härdsmälta

säger då de..
Citera
2013-11-26, 06:47
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det går bra att vara individualist som privatperson och social i "helheten". Det finns ingen automatisk antagonistisk motsättningsförhållande mellan dessa positioner.

Ja, det går utmärkt. Individualism är motsatsen till kollektivism. Jag är stark motståndare till det sistnämnda i de former det existerar i dagens värld, och måste därför kalla mig "individualist". Trots detta är jag naturligtvis en del av helheten. Individualism är inte samma som egoism. Det finns många stjärnor och himlavalvet har plats för dem alla.
Citera
2013-11-26, 06:52
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Fast satanism handlar ju om egoism... det handlar inte om att bry sig om andra människor, förutom om dessa andra människor är värda att bry sig om för satanisten/egoisten.

Man kan inte bry sig lika mycket om alla så länge man är en individ. Att känna sig dålig på grund av detta är fel. Det är lika fel att försöka/eller låtsas bry sig om personer man egentligen struntar i. Även de mest altruistiska av oss bryr sig inte lika mycket om alla människor. Att ärligt erkänna detta för sig själv utan skam, innebär inte nödvändigtvis att man är satanist.
Citera
2013-11-26, 07:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Visst har vi en tendens att förtränga det vi inte vill se, men det betyder inte att man bevisar det immateriella eller det som skiljer sig från en naturalistisk världsbild. Att så tvivel skapar inte bevis, hur mycket du än vill att det ska vara likställt.

Du påstod att vad som menas med ofullkomlighet och ondska är uppenbart för alla utan skygglappar.
Berätta då vad du menade, i sammanhanget att välja satanism över jahweism. Vad leder till ofullkomlighet och hur skiljer det sig mot fullkomligheten som man förutsätter existerar i andra lägret. Vad vinner man på det?
Citera
2014-01-12, 23:41
Medlem
satanismen god och respektfull religion?

Vad jag förstått så när man är satanist så är man OND, kanske inte riktigt ond..men man sätter sig själv först och främst- att man ser till att man själv har det bra,före andra. och man är riktigt egoistisk..

När jag googlat så säger dom "vi lever i en hård och kall värld,och här gäller det att klara sig själv. "

och dom anser att det är meningslöst att vara god och den som är smart tänker bara på sig själv.
Det står även att : "han vill inte plåga andra, inte utrota dem som han ogillar. Men han vill inte bekämpa ondskan heller. Han vill njuta själv och lämnar andra i fred, om de inte stör eller hindrar honom. "

är man satanist så ser man djävulen som sin gud? eller?

Men det jag nu undrar är för att en tjej säger att hon är satanist, och det var en person som frågade vad det innebär att vara satanist,då hon svarade: " innebär att vara god mot sig själv och god mot andra, att man ska ha respekt för sig själv och sina medmänniskor, och där innebär också ärlighet, ingen dråp eller skada."

och hon säger att hon följer den gamla satanisten..

Jag har gått bakåt och läst och det jag finner är att man är självisk, jag läser ingenting om att respektera andra och vara lojal mot andra eller " behandla andra så som du själv vill bli behandlad" för egentligen enligt de gamla satanisten så bryr man sig inte om andra utan bara om sig själv.

så jag ifrågesatte henne om de här då hon svarade: ömm du snackar helt om en annan genre av satanism, du vet väl om att det finns olika? t.ex alla som är kristna behöver inte tro på jesus om de tror på gud. Jag har inte satan son min gud, men jag är satanist tror du måste kolla upp lite på alla olika typer av samma tro, allt har ju sina olikheter men satanism handlar mer om respekt än att vara ond, jag talar om den satanismen som jag är bunden till.

så min fråga är.. vad är satanismen då egentligen? respekt och lojalitet mot andra? och behandla andra så som man själv vill bli?
Citera
2014-01-12, 23:55
Medlem
anjoh66s avatar
Trådar sammanfogade

//MOD
Citera
2014-01-12, 23:55
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=askld|47017383]
Citat:
Vad jag förstått så när man är satanist så är man OND, kanske inte riktigt ond..men man sätter sig själv först och främst- att man ser till att man själv har det bra,före andra. och man är riktigt egoistisk..
Ja tycker att du förstått satanism rätt med det du säger här. Det ser iaf jag som svaret på din fråga. Finns inte mkt mer att säga.
Citat:

När jag googlat så säger dom "vi lever i en hård och kall värld,och här gäller det att klara sig själv. "
Vilket är en ovanligt korkat svar och också enögt. Man måste ha en fet barriär och blockering i sitt synfält att uttala sig så.
Citat:

och dom anser att det är meningslöst att vara god och den som är smart tänker bara på sig själv.
då är man lite insiktslös, och med säkerhet både omogen och labil. Dvs i avsaknad av självrespekt. Det det handlar om.

Citat:

Det står även att : "han vill inte plåga andra, inte utrota dem som han ogillar. Men han vill inte bekämpa ondskan heller. Han vill njuta själv och lämnar andra i fred, om de inte stör eller hindrar honom. "

Man är sinnesförvirrad då, famlar i demonismens lilla inåtcirklande värld, skild från livets vidd. antagligen depressiv också. (dvs sjuk på ett el. annat sätt.. hittar inte ut)

Citat:
Men det jag nu undrar är för att en tjej säger att hon är satanist, och det var en person som frågade vad det innebär att vara satanist,då hon svarade: " innebär att vara god mot sig själv och god mot andra, att man ska ha respekt för sig själv och sina medmänniskor, och där innebär också ärlighet, ingen dråp eller skada."
En självbedragerska kort och gott.

Citat:
Osjälvständig sådan...

Citat:

Jag har gått bakåt och läst och det jag finner är att man är självisk, jag läser ingenting om att respektera andra och vara lojal mot andra eller " behandla andra så som du själv vill bli behandlad" för egentligen enligt de gamla satanisten så bryr man sig inte om andra utan bara om sig själv.
Precis - en omogenhet.

Citat:
så jag ifrågesatte henne om de här då hon svarade: ömm du snackar helt om en annan genre av satanism, du vet väl om att det finns olika?
Hon vet inte ens vad hon syftar till, enbart förvirrad.

du får inga intelligenta svar av en sådan som saknar självrespekt, hennes intresse är avtrubbat att förmå ta in andra, så dina frågor får du inte av en som inte ens har förmåga att se eller förstå. Intellektuellt , ett barn. Och fantasilös ska sägas!

Citat:

t.ex alla som är kristna behöver inte tro på jesus om de tror på gud. Jag har inte satan son min gud, men jag är satanist tror du måste kolla upp lite på alla olika typer av samma tro, allt har ju sina olikheter men satanism handlar mer om respekt än att vara ond, jag talar om den satanismen som jag är bunden till.
En trotsig barnunge som tillför noll. Som inte vill växa upp. Förvirrad i behov av omkullkastad sensation.. Ett offer med andra ord. Okunnig också. Du får inga vettig svar från individer som inte ens förstår vad de tror på.
Citat:

Citat:
så min fråga är.. vad är satanismen då egentligen? respekt och lojalitet mot andra? och behandla
andra så som man själv vill bli?
Det är sensationslystnad och egoism.. + vad du själv visste. Att röra om i gryta och vips kallas det satanism, skrattretande helt enkelt.
Citera
2014-01-13, 00:55
Medlem
[quote=BlackJewel|47017614]
Citat:
Ursprungligen postat av askld
Ja tycker att du förstått satanism rätt med det du säger här. Det ser iaf jag som svaret på din fråga. Finns inte mkt mer att säga.

Vilket är en ovanligt korkat svar och också enögt. Man måste ha en fet barriär och blockering i sitt synfält att uttala sig så.
då är man lite insiktslös, och med säkerhet både omogen och labil. Dvs i avsaknad av självrespekt. Det det handlar om.

Man är sinnesförvirrad då, famlar i demonismens lilla inåtcirklande värld, skild från livets vidd. antagligen depressiv också. (dvs sjuk på ett el. annat sätt.. hittar inte ut)

En självbedragerska kort och gott.

Osjälvständig sådan...

Precis - en omogenhet.

Hon vet inte ens vad hon syftar till, enbart förvirrad.

du får inga intelligenta svar av en sådan som saknar självrespekt, hennes intresse är avtrubbat att förmå ta in andra, så dina frågor får du inte av en som inte ens har förmåga att se eller förstå. Intellektuellt , ett barn. Och fantasilös ska sägas!

En trotsig barnunge som tillför noll. Som inte vill växa upp. Förvirrad i behov av omkullkastad sensation.. Ett offer med andra ord. Okunnig också. Du får inga vettig svar från individer som inte ens förstår vad de tror på.
Det är sensationslystnad och egoism.. + vad du själv visste. Att röra om i gryta och vips kallas det satanism, skrattretande helt enkelt.

precis vad jag trodde, jag har läst mycket om satanismen förr många år sen och lite nu, gjorde en uppsats förr om satanismen, och jag har då aldrig läst att man är satanist fast man inte tror på djävulen och är snäll mot allt och alla... då tycker jag hennes religion är mer som wicca
Citera
2014-01-13, 17:24
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askld
Man bryr sig och är snäll mot de som förtjänar det. I förlängningen handlar det om vad man själv tjänar på.

Citat:
Jo

Citat:
Sköt dig själv och skit i andra. Man kanske inte ska bli en sociopat. Men var inte godtrogen och bli utnyttjad. De praktiserar Lex Talonis, Talons lag eller i vanligare tal, djungelns lag.

Citat:
Inte nödvändigtvis nej. LaVey-anhängarna ser Satan som en arketyp för människan. En modell att inspireras av. Inte något att dyrka.

Citat:
Nej det låter inte som någon filosofi från den vänstra handens väg.

Citat:
Den gamla?

Citat:
LaVeys gyllene regel är snarare "Gör mot andra som de gör mot dig". Öga för öga, tand för tand, var frikostig med räntan.

Citat:
så jag ifrågesatte henne om de här då hon svarade: ömm du snackar helt om en annan genre av satanism, du vet väl om att det finns olika? t.ex alla som är kristna behöver inte tro på jesus om de tror på gud. Jag har inte satan son min gud, men jag är satanist tror du måste kolla upp lite på alla olika typer av samma tro, allt har ju sina olikheter men satanism handlar mer om respekt än att vara ond, jag talar om den satanismen som jag är bunden till.
Det finns många helt olika former av satanism.

Citat:
så min fråga är.. vad är satanismen då egentligen? respekt och lojalitet mot andra? och behandla andra så som man själv vill bli?
Nej det är knappast kännetecken för satanism i någon av de mest kända formerna.
Citera
2014-01-30, 18:40
Bannlyst
Jag tänker bli satanist

Hej!
Jag tycker Satan verkar vara den goda av de två. Så jag funderar på att bli Satanist.
Men jag är lite osäker på hur jag skall göra
Än så länge har jag bara lyssnat på Hotel California
Räcker det att man vänder upp och ned på bibeln innan man läser den, eller måste man göra något annat?
Ge gärna förslag
Kram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in