2008-02-01, 12:31
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Jag har läst delar av "the satanic bible", och jag måste säga att jag inte alls kan applicera Laveys tänkande på modern, svensk, kristendom.

Jag läste delar av boken för mamma. Hon höll med om det mesta och hon är kyrkoherde

Lustigt, du kan inte applicera det på modern svensk kristendom men din mamma kan det.

Vidare är det konstigt att din mor som kristen håller med LaVey. Mycket av Satanic Bible är mest en reaktion mot krstendomen. Första delen mot "alla människors lika värde" samt "älska din nästa som dig själv", andra delen gentemot "dödssynderna" och den tredje och fjärde handlar om magi (kom ihåg gamla testamentet och hur man inte ska låta utövare av magi leva).

Vilka delar var det hon höll med om? Det vore intressant att ta del av den informationen.
Citera
2008-02-05, 23:59
Medlem
Zapplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ending
God kväll
Jag håller på med ett skolarbete om satanism och inriktar mig på Church of Satan. Har dock några frågor jag skulle vilja få besvarade från olika synvinklar då många sidor är väldigt överkritiska- eller positiva. Och nej, hittar inte svaren i tidiagre trådar.

Here it goes:

1 Vad har man för syn på människan? Är hon ond eller god?
2 Vad händer efter döden?
3 Hur kommer man i kontakt med det gudomliga?

tänkte lite på fråga tre.. eftersom man ser sig själv som gud så hur uppnår man då kontakt med sig själv och sin gudomliga sida?
Tack på förhand =)

Jag kan ge dig svaren, men bara utifrån min egen åsikt jag kan inte säga att det svaret jag ger dig stämmer med vad andra LaVey-satanister anser och om du vill kan du skicka ett PM om du har fler frågor efter det.

1 Människan är varken ond eller god från början, du väljer dina handlingar helt enkelt, ibland kan det som människor i allmänhet anser vara elakt eller ont, faktiskt generera i något som är gott och positivt därför kan man inte dömma en människa efter en handling utan att se resultatet.
Det samma gäller åt andra hållet något som verkar fruktansvärt bra och fint, kan resultera i något helt åt helvete dåligt. En människa är således varken ond eller god, utan helt enkelt bara en bricka i ett enorm spel.

2 Vad som händer efter döden, kan ingen svara på, de som är döda kan ju inte berätta det och jag som levande har inte dött och kan därför inte heller berätta det för dig. Men det finns lika många svar på detta som det finns Satanister.

3 Att komma i kontakt med det gudomliga sida. Som du själv säger anser vi att den ända sanna guden är en själv av olika anledningar, och att komma i kontakt med sin gudomlighet handlar egentligen bara om att kunna hantera sin kropp och sina tankar.

Som jag sa tidigare e detta mina åsikter och inga svar är garanterade att vara "rätta".

M.V.H Zappline
Citera
2008-09-04, 12:51
Medlem
Satanism och nummerologi

Jag undrar om någon kan förklara satanismen och dess nummerologi? De bakomliggande tankarna, systemet, funktionerna mm... Regler mm.
Citera
2008-09-04, 13:32
Medlem
DeMysteriiss avatar
Satanism är ett ganska brett begrepp egentligen. Finns tonvis av inriktningar, som sinsemellan kan skilja sig som natt och dag. Både ateistiska och teistiska. LaVey-varianten har väl alltid varit den mest kända kanske, antagligen för att den innebär det lättaste sättet att få kalla sig något så spännande som satanist, och på sistone har "kaosgnosticismen" blivit jättepoppis sedan bandet Dissection återupplivades och lades ner igen. Så inom satanism hittar du allt ifrån ganska tafatt halv-egoism till djävulsdyrkan och blodsriter.

Temple of the Black Light, tidigare MLO har det börjat talas om mycket på sistone. Här kan du läsa en del om dom. De har till synes ganska välutformade ockulta system och mytologier:
http://www.templeoftheblacklight.net/

Så det är nog svårt att forma ett svar utan att rikta in sig på en specifik inriktning. Jag gissar på att tråden mest kommer handla om vad som är riktig sann satanism och så vidare.
Citera
2008-09-04, 13:45
Medlem
Zorshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Temple of the Black Light, tidigare MLO har det börjat talas om mycket på sistone. Här kan du läsa en del om dom. De har till synes ganska välutformade ockulta system och mytologier:
http://www.templeoftheblacklight.net/

Så det är nog svårt att forma ett svar utan att rikta in sig på en specifik inriktning. Jag gissar på att tråden mest kommer handla om vad som är riktig sann satanism och så vidare.
Tja, det är bara att fråga nån från MLO.
De brukar vara rätt snabba med att förklara exakt hur allt bara ÄR, punkt slut.
Citera
2008-09-04, 13:45
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylkonnaes
Jag undrar om någon kan förklara satanismen och dess nummerologi? De bakomliggande tankarna, systemet, funktionerna mm... Regler mm.
Dolphin hade en tråd nyss om satanism och länkade till en film.

Den här filmen berättar Russ Dizdar mesta inom det rikiga harcore satanisterna.
http://www.youtube.com/watch?v=lqpCpBk39UQ (12 delar)

Vet inte om det var denna typen av info du ville, men den är iaf sevärd.
Citera
2008-09-04, 14:28
Medlem
Dolphins avatar
Det kan vara värt att lyssna på Ted Gunderson som är expert i frågan. Han har jobbat för CIA som utredare av rituella brott och har mycket att berätta.

http://video.google.com/videosearch?q=ted+gunnarson&sitesearch=#q=satanism &dur=3

Vi lever i en tid när människor har öppnat sig för de onda andar (demoner) som idag kommer över människan.
De sataniska ritualerna har funktionen av att öppna sig för det demoniska. Ju mer sataniska dom är, ju kraftfullare demoner släpper du in.

En del tror att ritualer som de i Bohemian grove är en lek.
Nej, det är på allvar när man bjuder in ledare från hela världen får de onda andarna fritt spelrum i kampen mot Kristus och hans själar.

Johannes Uppenbarelse
Kapitel 16
Citat:
13.Och ur drakens gap och ur vilddjurets gap och ur den falske profetens mun såg jag tre orena andar utgå, lika paddor.
14.De äro nämligen onda andar som göra tecken, och som gå ut till konungarna i hela världen, för att samla dem till striden på Guds, den Allsmäktiges, stora dag.
Citera
2008-09-04, 14:32
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Det kan vara värt att lyssna på Ted Gunderson som är expert i frågan. Han har jobbat för CIA som utredare av rituella brott och har mycket att berätta.

http://video.google.com/videosearch?q=ted+gunnarson&sitesearch=#q=satanism &dur=3

Vi lever i en tid när människor har öppnat sig för de onda andar (demoner) som idag kommer över människan.
De sataniska ritualerna har funktionen av att öppna sig för det demoniska. Ju mer sataniska dom är, ju kraftfullare demoner släpper du in.

En del tror att ritualer som de i Bohemian grove är en lek.
Nej, det är på allvar när man bjuder in ledare från hela världen får de onda andarna fritt spelrum i kampen mot Kristus och hans själar.

Johannes Uppenbarelse
Kapitel 16
Jag misstänker att du menar denna filmen?
http://video.google.com/videoplay?docid=7422707471557380769&ei=_9S_SJO-OZCuigK98tiICQ&q=satanism

Den länken du angav skicka mig till en abba låt.
Citera
2008-09-04, 14:50
Medlem
Zorshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag misstänker att du menar denna filmen?
http://video.google.com/videoplay?docid=7422707471557380769&ei=_9S_SJO-OZCuigK98tiICQ&q=satanism

Den länken du angav skicka mig till en abba låt.
Sann ondska.
Citera
2008-09-04, 16:20
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorsha
Sann ondska.

Och Björn Ulvaeus är med i ledningen av Humanisterna... Bitarna börjar falla på plats...
Citera
2008-09-04, 17:06
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Och Björn Ulvaeus är med i ledningen av Humanisterna... Bitarna börjar falla på plats...
Hihi
Citera
2008-09-04, 17:26
Bannlyst
Jag har aldrig kommit i kontakt med nummerologi och jag har ändå sett mig själv som LaVey-Satanist ett par år nu. Det måste vara någon av djävulsdyrkar-satanisterna som du syftar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in