Citat:
Ursprungligen postat av ending
God kväll
Jag håller på med ett skolarbete om satanism och inriktar mig på Church of Satan. Har dock några frågor jag skulle vilja få besvarade från olika synvinklar då många sidor är väldigt överkritiska- eller positiva. Och nej, hittar inte svaren i tidiagre trådar.
Here it goes:
1 Vad har man för syn på människan? Är hon ond eller god?
2 Vad händer efter döden?
3 Hur kommer man i kontakt med det gudomliga?
tänkte lite på fråga tre.. eftersom man ser sig själv som gud så hur uppnår man då kontakt med sig själv och sin gudomliga sida?
Tack på förhand =)
Jag kan ge dig svaren, men bara utifrån min egen åsikt jag kan inte säga att det svaret jag ger dig stämmer med vad andra LaVey-satanister anser och om du vill kan du skicka ett PM om du har fler frågor efter det.
1 Människan är varken ond eller god från början, du väljer dina handlingar helt enkelt, ibland kan det som människor i allmänhet anser vara elakt eller ont, faktiskt generera i något som är gott och positivt därför kan man inte dömma en människa efter en handling utan att se resultatet.
Det samma gäller åt andra hållet något som verkar fruktansvärt bra och fint, kan resultera i något helt åt helvete dåligt. En människa är således varken ond eller god, utan helt enkelt bara en bricka i ett enorm spel.
2 Vad som händer efter döden, kan ingen svara på, de som är döda kan ju inte berätta det och jag som levande har inte dött och kan därför inte heller berätta det för dig. Men det finns lika många svar på detta som det finns Satanister.
3 Att komma i kontakt med det gudomliga sida. Som du själv säger anser vi att den ända sanna guden är en själv av olika anledningar, och att komma i kontakt med sin gudomlighet handlar egentligen bara om att kunna hantera sin kropp och sina tankar.
Som jag sa tidigare e detta mina åsikter och inga svar är garanterade att vara "rätta".
M.V.H Zappline