2013-11-25, 16:17
Medlem
Vad det gäller röstanalysen hittade jag lite hårdare siffror på vad prestandan ligger i dagens läge vad det gäller helautomatisk analys. När man hade två inspelningar av bra kvalitet att jämföra låg felfrekvensen på 0.1% och 0.374% i två tester, när man hade ljudsnuttar från 22 män på 20 och 60 sekunder av sämre kvalitet hade man 12.6% felträffar, detta var på spektralanalys, antagligen alltså att man analyserar fram ett mönster av toner och övertoner i talet som beror på den enkildes anatomi och hur dess musklerna typiskt arbetar.

http://www.oxfordwaveresearch.com/j2/products/vocalise/79-news/114-paper-on-vocalise-presented-at-iafpa-2013

Så ett indicium kan en sådan analys nog räcka till i detta fallet, för rösten är hyffsat klart inspelad men där är i filter i telefonsystemen som tar bort allt över 3000Hz, så en del av övertonerna är borta.

Några siffror på kombinationen manuell analys av tränad fonetiker och automatisk analys har jag inte hittat.

Så med bra ljudkvalitet tror jag man kan säga att röstanalys kan vara en rättssäkrare metod än de dagligt förekommande metoderna "vittnesförhör" och "domarnas tro på att de kan genomskåda lögner" som i vetenskapliga undersökningar har blivit ganska sågade.
Citera
2013-11-25, 16:18
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Jag skulle tippa att studieuppehållet 1994 beror på värnplikt. På den tiden var det fortfarande väldigt många som gjorde värnplikt och det finns inget annat uppehåll i hans studier där en militärtjänstgöring kan ha ägt rum. Han började på SU hösten efter han tog studenten.

Den tredje personen som är skriven på MGM:s adress är en person som haft det dåligt ekonomiskt och på nätet skrivit att hon letat efter någonstans att bo. Troligtvis har hon fått boende av sin kamrat RO.
Ja, lumpen verkar mycket troligt. Tack!

Och om han nu ordnat boende åt en vän som haft det litet tufft ekonomiskt så är väl det ännu en faktor som snarast bygger på de intryck av ambitiös, ordentlig, småpräktig typ som hittills framkommit.
Citera
2013-11-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Jag skulle tippa att studieuppehållet 1994 beror på värnplikt. På den tiden var det fortfarande väldigt många som gjorde värnplikt och det finns inget annat uppehåll i hans studier där en militärtjänstgöring kan ha ägt rum. Han började på SU hösten efter han tog studenten.
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Ja, lumpen verkar mycket troligt. Tack!

Och om han nu ordnat boende åt en vän som haft det litet tufft ekonomiskt så är väl det ännu en faktor som snarast bygger på de intryck av ambitiös, ordentlig, småpräktig typ som hittills framkommit.

Ja just det, det kanske finns någon värnpliktstjänstgöring. Men han vara bara helt ledig från studierna VT 1994. HT 1994 läste han på halvfart.
Citera
2013-11-25, 16:25
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Jag tycker det låter som en vettig teori. Kanske någon gammal ungdomskompis som han gick ut med, enligt uppgift här så var hans gymnasieskola av det "stökigare" slaget. Han kan ju ha fått dödshot om han berättade, personen hade ju trots allt bevisat att han kunde mörda.
Ja, det är exakt detta jag gått och lurat på!

Det skulle också kunna förklara typen av kniv och varför slidan hittades där den hittades (på vägen från brottsplatsen till bussen).

Sen undrar man om de varit ute tillsammans på kvällen eller om de stött på varandra vid busshållplatsen. Antag att alla ställen stängt och att det därför var många som var väldigt tidiga till första bussen. Om några gamla vänner träffas så dags och alla är litet fulla och/eller höga kan det hinna hända litet vad som helst innan bussen går.
Citera
2013-11-25, 16:26
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Ja just det, det kanske finns någon värnpliktstjänstgöring. Men han vara bara helt ledig från studierna VT 1994. HT 1994 läste han på halvfart.
Kortaste värnplikten var väl runt 7 månader på den tiden? Passar bra in tidsmässigt i så fall.
Citera
2013-11-25, 16:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Om du läser mina inlägg senaste dygnen litet noggrannare så finner du att jag är inne på ett helt annat spår än GW och hans pundare.

Och du klarar säkert att klura ut vad jag är ute efter. Men det är inget jag skriker ut i tråden än så länge.
Det gör jag faktiskt inte. Vad jag kan läsa, är du skeptisk till tanken på RO som mördare, eftersom han är en så väluppfostrad typ, som varken borde mörda folk eller ens springa omkring med fula knivar ute på stan på kvällen. Du föredrar vidare hypotesen att RO sitter bland annat därför att han är identifierad just som uppringaren, och föredrar därför ett scenario där RO har sett mordet, men någon annan - förmodligen väsentligt mindre väluppfostrad typ - verkligen har begått det. Så långt kan jag läsa dig. Men några indikationer på vad du isåfall tänker dig för mindre väluppfostrad typ har inte jag varit begåvad nog att läsa in.

Det är svårt för mig att bedöma tyngden i resonemanget, i och med att jag inte vet varför han sitter. Men också väluppfostrade typer kan mörda, och begår då i allmänhet bara det där mordet, och inget annat brott. Ett typexempel var den extremt belevade och väluppfostrade "kakelugnsmördaren" Wilhelm Rodius, vid sidan av vilken RO nog snarast framstår som en kantig lurk. Du kan hävda att just Rodius mord var instrumentellt, och skedde enbart för att dölja det utpräglat väluppfostrade manschettbrottet förskingring, och att det här mordet var betydligt mer våldsamt och ouppfostrat. Men också våldsamma brott kan vara instrumentella. Det som i första hand strider mot den oskyldige uppringaren-scenariot är ju att uppringaren har tagit sig så långt för att slå larm, när inte bara en korvmoj, utan också en annan telefonkiosk, har legat mycket närmare. Det motargument som framförs i tråden är att uppringaren kan ha varit livrädd för mördaren. Så kan det ha varit, men borde inte något av den livräddheten ha kommit fram i telefonsamtalet också när det skedde?

Jag håller med om att det är förvånande att polisen har plockat in en såpass städad typ och fått honom häktad på sannolika för det här mordet. Men utan att veta varför de har gjort det, har jag inga möjligheter att avgöra om a) Farbror Blå är ute och cyklar, och aldrig kommer att få ihop ett åtal, b) RO är tillräckligt inblandad för att det är rimligt att misstänka honom på sannolika, men att fler personer var iblandande, som man hoppas att RO nu ska gola ner, eller c) RO är en väldigt stor fisk som går i väldigt lugna vatten.
Citera
2013-11-25, 16:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Kortaste värnplikten var väl runt 7 månader på den tiden? Passar bra in tidsmässigt i så fall.
Fast åtminstone på min tid - iofs tjugo år tidigare - var det besvärligt för folk med akademisk inriktning att bli uttagen till de där korta kanonmatsutbildningarna. Befintliga eller blivande universitetsstudenter ansågs generellt vara befälsmaterial av någon sort.
Citera
2013-11-25, 16:33
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Jag har gått längs gångstigen många gånger och efter mordet har jag försökt bilda mig en uppfattning om hur mycket ett eventuellt vittne på gångstigen kan ha förstått av vad som pågick.

Min uppfattning är, att man kan ha skymtat personerna och möjligtvis förstått att det pågick en kamp. Men figurerna torde ha varit rätt diffusa i mörkret. Om personerna talade/skrek skulle det ha underlättat betydligt.

Om man, som ringaren, ska uttala sig om att det var en kniv inblandad, att knivmannen hade grå jacka och att offret fick ta emot många hugg - ja, då känns det som att ringaren måste ha varit inne på området. Och eftersom man inte kommer in på området av en slump (mellan gångstigen och området löpte ett högt Gunnebostängsel) får i alla fall jag intrycket av att ringaren måste ha varit involverad på något sätt.

Jag och några vänner gick faktiskt ett steg längre för en herrans massa år sedan och rekonstruerade händelsen genom att två personer fick gruffas lite 20 meter in på området och jag stod och tittade utanför Gunnebostängslet. Att vi varit på Stadion innan och var aningen sliriga borde endast göra rekonstruktionen mer realistisk med tanke på ringarens beteende
Min uppfattning är att det var mycket svårt att se vad som pågick, men precis som du säger kunde man se att någon form utav kamp utspelade sig. Att man skulle se att en kniv varit inblandad och att BO dessutom fick "många hugg" ser jag som uteslutet.

Kontentan borde således vara att:
Ringaren är gärningsmannen (mycket troligt)
Ringaren är en andra gärningsman fast med samvete (mindre troligt men inte uteslutet)
Ringaren har inte med brottet att göra men befinner sig inne på Swartlings (näst intill uteslutet enligt mig)
Angående det sista tycker jag nästan telefonsamtalet avslöjar att det inte kan stämma. Han säger att "han bara kuta" när GM går lös vilket väl få anses vara en normal reaktion om du befinner dig inne på Swartlings mitt i natten och en galning går lös med kniv. Några sekunder senare säger han dock att han skall springa tillbaka "för att kolla hur killen mår" han fick ju "många hugg".
Skulle verkligen ett vittne springa tillbaka in på Swartlings där det är beckmörkt och en potentiell knivgalning går lös för att kolla till offret, knappast.
Citera
2013-11-25, 16:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja, det är exakt detta jag gått och lurat på!
Okej. Så den mindre väluppfostrade typen skulle tillhöra nåt ruskigt åkersbergagäng som RO hade kontakt med sedan skoltiden.

Om det är rätt, får vi reda på det snabbt. Det finns absolut inget skäl i helsicke för RO att inte gola ner den riktige förövaren när han själv är misstänkt på sannolika - i all synnerhet som skyddande av brottsling är preskriberat. Då borde han babbla som en skvaltkvarn vid det här laget.
Citera
2013-11-25, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Det är ju självklart att om det finns stödbevisning så kan det räcka hur långt som helst...det beror ju på stödbevisningen. För övrigt fungerade inte din länk.

Men jag vidhåller vad jag påstår, att det inte går att identifiera en röst på forensisk väg på ett tillförlitligt sätt efter så lång tid. Det ska dock sägas att jag inte är ett dugg insatt i röstanalysmetoder utan jag baserar endast mitt påstående på egen observation, att människors röster förändras med tid. Jag har dock noterat att kvinnors röster förändras i regel mer med tiden, Hamilkar kan säkert ge en förklaring till detta, jag gissar att det är relaterat till förändring av hormoner i menopausen men jag kan ha fel.

Precis som en del dock påpekat så beror det hela på huruvida man har en begränsad grupp att leta i eller om rösten är enda man har att gå på. Åklagaren kanske har någon annan bevisning men vill göra en röstanalys trots att bevisvärdet för en sådan kan anses begränsat, en röstanalys som i vart fall inte motsäger RO som inringaren har ju ett visst värde, i alla fall i kombination med annan bevisning.
Om du inte har en aning om röstanalyser så bör du inte komma med dina amatörobservationer, de hjälper inte ett skvatt. Låt de som vet och kan ta hand om den biten.
Citera
2013-11-25, 16:43
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast åtminstone på min tid - iofs tjugo år tidigare - var det besvärligt för folk med akademisk inriktning att bli uttagen till de där korta kanonmatsutbildningarna. Befintliga eller blivande universitetsstudenter ansågs generellt vara befälsmaterial av någon sort.

Men 93-94 var hela värnpliktsystemet på väg att avskaffas. Om MGM bara ville få det överstökat för att kunna passa in det till nästa termin på högskolan ser jag det inte alls för osannolikt att han fått en kort 6 månaders tjänst (de kom ju ännu kortare tider än 7 månader på slutet vill jag minnas).
Citera
2013-11-25, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den omtalade blygheten kanske satte P för befälsutbildning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in