2011-12-12, 21:51
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Spontan reflektion om detta samtal och denna röst (som jag i och för sig hört [samtalet alltså] förut):

— rösten/mannen är en infödd stockholmare (inkl. typ Lidingö etc.)
— han känner till Swartlings ridskola – sedan tidigare, i någon mening
— han använde orden snubbe, kniv och hugg förhållandevis många gånger
— sannolikt född på 1960-talet

Han är definitivt inte infödd stockholmare. Detta är både polisen och GW säkra på, ingen infödd stockholmare uttalar valhallavägen på det sätt som han gjorde.

Fö gissar du vilt. Varför skulle han ex så säkert vara född på 1960-talet enligt dig?
Citera
2011-12-12, 21:56
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Sadlar? Var ett stall på mitt sommarställe som blev av med alla hoppsadlar en gång.

Dock så är det inget som den genomsnittlige pundaren lär veta speciellt mycket om, än mindre få med sig därifrån obemärkt om man inte har en rejäl väska för typ en sadel eller en kombi att hysta in dom i. Lägg dessutom till att sadlar är ganska svåra att bära och att man bör vara försiktig så att lädret inte repas av spännet på sadelgjorden eller stigbyglarna. Däremed inte sagt att det går att tömma en sadelkammare snabbt. Men man måste vara disciplinerad för att inte skada varorna. Sadelkammare är relativt enkla att göra inbrotssäkra. Stall å andra sidan bör inte vara för svåra att ta sig in i, i händelse av eldsvåda.
Ja, det var ju en tanke, förstås. Ett par frågor runt det:

- Var Swartling fortfarande i drift när mordet skedde? Det har väl varit nedlagt de senaste åren. Men hur var det 1996?

- Känns det inte litet osannolikt att en som gör inbrott i en sadelkammare blir så vansinnig att han går loss så våldsamt med kniv? Klart, kan ju vara ett psycho.
Citera
2011-12-12, 21:57
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteZombie
Pundare och Luffare hittar bättre i stan än många som bor där. Dom gör inget annat än att stryka omkring i Stockholms innerstad. Sen att dom har sin rövarkvart i en förort spelar mindre roll. Jag vet vad alla dom där adresserna är och jag har aldrig bott ens i närheten av östermalm.

Det är duktigt korkat att underskatta lokalkännedomen hos Stockholms luffare.

Han kan bo var fan som helst, men han håller till i de trakterna. Röd tunnelbanelinje, Roslagsbana eller Lidingö.
För flera av gatorna köper jag ditt resonemang. Men inte för Swartlings. Och eftersom ringaren låtsas(?) tveka om vad Valhallavägen heter får man ännu mer en känsla av att det är nån som jobbar litet för att slippa associeras med området.

Men men, osvuret är bäst!
Citera
2011-12-12, 21:59
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Nä,det vet man inte idag vem som ringde.Men hur låter en teknolog?
Där kan jag av personlig erfarenhet säga att dom kan låta precis hur som helst; finns alla dialekter och tonlägen.
Citera
2011-12-12, 22:30
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Han är definitivt inte infödd stockholmare. Detta är både polisen och GW säkra på, ingen infödd stockholmare uttalar valhallavägen på det sätt som han gjorde.

Fö gissar du vilt. Varför skulle han ex så säkert vara född på 1960-talet enligt dig?
Jag är uppvuxen i krokarna och har under årens lopp talat med åtminstone tusen personer som befolkar Vasastan, Östermalm, Norrmalm, Hjorthagen, Lidingö etc.

Efter att ha lyssnat på samtalet kan jag utan vidare säga att ringaren mycket väl skulle kunna vara från något av dessa områden. Inget som helst tvivel om den saken! Det där med uttalet av Valhallavägen kan mycket väl vara ett försök att dölja sin lokalkännedom.

Men om man bara går på rösten så skulle han naturligtvis kunna vara från något annat ställe i Storstockholm också. Eller Uppland eller Sörmland.

För övrigt tycker jag, att med tanke på omständigheterna låter rösten som om den tillhör en rätt så vårdad person. Ord som "snubbe" och liknande kan vem som helst slänga ur sig om man är chockad och berusad.
Citera
2011-12-12, 22:32
Medlem
SibirienKalles avatar
Hör jag rätt på svtplay: Säger inte speakerrösten att samtalet kom till SOS Alarm "bara fyra minuter efter mordet/dådet".

Hur i hela friden kan dom i så fall veta det? Har offrets klocka stannat då (men klockor kan gå fel!). Eller har dom haft nåt annat vittne eller liknande?
Citera
2011-12-12, 22:34
Medlem
SibirienKalles avatar
En sak till från svtplay-reportaget; av kameraglidningarna får man intrycket av att dådet skett en ganska bra bit in på Swartlings område, till höger från infarten sett.

Om det är så är det väldigt förbryllande; inte skulle en rånare bry sig om att dra in någon så långt?

Och inte går man så långt in om man ska lätta på trycket.

Blev han jagad dit? I så fall varför?

Eller hade han något ärende in dit? Nästan så jag börjar luta åt det senare.

Vad tror ni?
Citera
2011-12-12, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Citat av Leif GW när "Veckans brott" tog upp fallet (fritt från minnet): länskriminalens bästa utredare tittar på ärendet just nu, jag är helt säker på att man kommer identifiera och hitta den som ringer, inom en månad kanske.

Vad har det gått sedan han gjorde detta förhastade uttalande? Ett år? Snacka om att Leif GW ger käften företräde framför förståndet i vissa lägen.
Förvisso så tror jag också att GW var lite väl säker på sin sak den här gången, men teoretiskt sett så kan ju faktiskt den som ringde vara både identifierad och förhörd utan att allmänheten för den skull fått reda på det.
Citera
2011-12-12, 23:14
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jag är uppvuxen i krokarna och har under årens lopp talat med åtminstone tusen personer som befolkar Vasastan, Östermalm, Norrmalm, Hjorthagen, Lidingö etc.

Efter att ha lyssnat på samtalet kan jag utan vidare säga att ringaren mycket väl skulle kunna vara från något av dessa områden. Inget som helst tvivel om den saken! Det där med uttalet av Valhallavägen kan mycket väl vara ett försök att dölja sin lokalkännedom.

Men om man bara går på rösten så skulle han naturligtvis kunna vara från något annat ställe i Storstockholm också. Eller Uppland eller Sörmland.

För övrigt tycker jag, att med tanke på omständigheterna låter rösten som om den tillhör en rätt så vårdad person. Ord som "snubbe" och liknande kan vem som helst slänga ur sig om man är chockad och berusad.

Jag är också uppvuxen i innerstaden, vad nu det har med saken att göra. Tro du dig ha fått någon slags klärvoajansk förmåga pga detta?
Det finns inget i rösten som skulle peka på att han kommer från trakten, det är rena gissningar från din sida.
Citera
2011-12-12, 23:30
Medlem
Citat:

Intressant att du i ditt första inlägg i ämnet öppnar med: "Han är definitivt inte infödd stockholmare.". Varför säker?
(Upp)ringarens uttal av »Valhallavägen« har t.ex. en sådan som GW utvecklat och bedömt (och där tror jag honom!) att det handlar om ett slags sätt att söka avleda sin koppling till området, eller som Sibirienkalle säger här på tråden för något inlägg sedan: "det kan mycket väl vara ett försök att att dölja sin lokalkännedom".

Om du läser vad jag ger uttryck för igen, kan du också se att det handlar om en spontan reflektion efter att ha lyssnat på samtalet (och inte att "han ex så säkert ...", som du av någon anledning får det till). Och i min "spontana reflektion" skriver jag "sannolikt född på 1960-talet".
Citera
2011-12-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Förvisso så tror jag också att GW var lite väl säker på sin sak den här gången, men teoretiskt sett så kan ju faktiskt den som ringde vara både identifierad och förhörd utan att allmänheten för den skull fått reda på det.
Så är det absolut. Och just därför vill-e jag heller inte avfärda salamandels mening att den som ringde bor på Lidingö etc.
Så här sade alltså salamandel för tre dagar sedan på denna tråd:

Polisen vet redan vem denna personen är, men om Du ger mig Ditt telefonnummer här
så ringer jag upp Dig.
Jag tror det vore mycket bättre om Per Hägglunds far får information om denna person, så att han kan kontakta vederbörande. Polisen verka ej ha tillräckliga bevis mot vedrebörande, så det är nog bättre att Per Häggströms far får konfrontera vederbörande, så att denne person på Lidingö kan få förklara sig.
Citera
2011-12-12, 23:41
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Jag är också uppvuxen i innerstaden, vad nu det har med saken att göra. Tro du dig ha fått någon slags klärvoajansk förmåga pga detta?
Det finns inget i rösten som skulle peka på att han kommer från trakten, det är rena gissningar från din sida.
Den där rösten skulle kunna tillhöra 3-4 personer jag känner och som är från området. Så det är absolut ingen gissning från min sida att personen skulle kunna komma från området, vilket är det enda jag påstår.

Sedan säger jag ju också att att personen likaväl kan komma från andra delar av Storstockholm eller Uppland eller Sörmland.

De jag sågar - och det kommer jag inte att backa på - är de som påstår att den här personen inte skulle kunna vara från Stockholm och ännu mindre från Östermalm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in